X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ידיעות אחרונות מקדם את "ידיעות-ספרים" "דה-מרקר" מקדם את "דה-מרקר" ו"גלובס" מקדם את החשיבה הלא-רציונלית של שרי אריסון
▪  ▪  ▪
סיפור החיים בשבי

דליפה
גלעד שליט שב לכותרות הראשיות של כל העיתונים, בעקבות חשיפת מכתב ששלח זמן קצר לאחר שנשבה. כל הכותרות הראשיות מוקדשות לשליט, ובכל זאת, אחת מהן יוצאת דופן. בעוד מעריב, "ישראל היום" והארץ מדווחים על המכתב ותוכנו, בידיעות אחרונות המכתב הוא רק חלק, לאו-דווקא מרכזי, מסיפור "החיים בשבי" של גלעד שליט.
איור של גלעד שליט, סובל, מופיע הבוקר במרכז שער ידיעות אחרונות. השער מפנה לידיעה בכפולה הפותחת ("פצוע, זועק 'אמא' מתוך שינה"), שבתורה מפנה לכתבה שאמורה להתפרסם במוסף סוף השבוע של העיתון, שהיא בעצמה חלק ממסע קידום המכירות של הספר "שבוי - מבט מעזה", היוצא לאור בהוצאת ידיעות-ספרים ומביא פרטים חדשים על החייל השבוי.
באופן מוזר, הידיעה בעמוד 2, הכוללת פרטים רבים המתפרסמים לראשונה, אינה חתומה. באופן מוזר עוד יותר, לא מוזכר בה מי הוא מחבר הספר שקטעים ממנו יופיעו במוסף סוף השבוע של העיתון, ותמציתם מתפרסמים כבר הבוקר. הוא מכונה בידיעה "מחבר הספר", לא יותר.
כותרת הגג לראשית של "ישראל היום", הקוראת "משפחת שליט: אי-נחת מפרסום מכתבו של גלעד מלפני 3 שנים", מרמזת כי חשיפת המכתב אתמול לא הייתה מתואמת איתם. בידיעה עצמה [דניאל סיריוטי] נכתב כי לדברי ראש מטה המאבק לשחרור גלעד שליט, "המכתב הועבר לגורם מסוים שכותב ספר על גלעד והדברים הודלפו".
טפח נוסף מאחורי הקלעים של פרסום המכתב נחשף בידיעה קצרה המופיעה הבוקר בחלק העליון של שער הארץ [מיה סלע וג'קי חורי]. לפי ידיעה זו, הספר על שליט נכתב על-ידי סלימאן א-שאפעי, כתב חדשות ערוץ 2. ואמנם, מי שיתבונן בעמוד האחורי של ידיעות אחרונות, עמוד בו כל התוכן המערכתי הוא למעשה מודעה לגיליון יום שישי של העיתון, יראה כי על אחד משערי מוסף "7 ימים" הקרוב (יש שניים, בגלל החגים), זה המוקדש לכתבה נרחבת על חיי שליט בשבי, הקרדיט ניתן לא-שאפעי.
לפי הדיווח בהארץ, א-שאפעי קיבל את המכתב ישירות ממשפחת שליט, והתחייב שלא לעשות בו כל שימוש לפני פרסום הספר. "אמש", כותבים סלע וחורי, "בדרך שלא הובהרה עד תום, הגיע המכתב במקביל לערוץ 10 ולאתר Ynet". לדבריהם, "לא-שאפעי לא ניתנה רשות מטעם חדשות ערוץ 2 להגיב לפרשה".
אם אכן מדובר בדליפה ולא בהדלפה, אפשר רק לדמיין את הכעס ששרר אתמול בחדשות ערוץ 2, כשראו את המתחרים מקדימים אותם עם סיפור שהביא הכתב שלהם. עם כל הכבוד לסבל של גלעד שליט, הוא לא צריך להתמודד יום-יום בשוק התקשורת התחרותי של ישראל.
במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, אגב, א-שאפעי תואר כמי שהביא את המכתב למערכת, והוא שסיפר על תוכנו וגלגוליו. על ספרו העתיד לצאת לאור בהוצאת "ידיעות ספרים", לא נאמר דבר.

איה האורי דן של ליברמן?

מסעו של שר החוץ אביגדור ליברמן ביבשת אפריקה עומד להסתיים, ולפי אפס הדיווחים בעיתונות ממשלחתו של ליברמן נראה כי אכן אף מערכת עיתון לא שלחה נציג מטעמה שיתלווה למסעו של השר באפריקה. אם מפני שלא ראתה בזה נושא ראוי לסיקור או מפני שלא מצאה את התקציב הדרוש לכך. זה מצער מאוד, כמובן.
בכל זאת פורסמו אתמול ב"דה מרקר" פרטים על אנשי העסקים המלווים את ליברמן במסעו וטיב העסקות הנרקמות שם [אורה קורן]. התיבה "נשק" אינה כלולה בטקסט שפורסם, אך מופיעות בו כל המקבילות. "טילים", "ביטחון", "סיב"ט - האגף לשיתוף פעולה ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון", וכדומה.
בין החברות ששלחו נציגים למסע ומוזכרות בדיווח, יצרניות נשק מוכרות כמו התעשיה האווירית, אלביט וסולתם, וכמה חברות בלתי מוכרות כמו סילבר שדו ואידיאל קונספטס, שחיפוש קצר בגוגל מלמד שאף הן חלק ממה שמכונה "הייצוא הביטחוני" של ישראל. לפי הדיווח, אנשי העסקים (קרי: סוחרי הנשק) המלווים את ליברמן נפגשו במדינות השונות עם רמטכ"לים ובכירים במשטרה המקומית.
באופן מקרי לחלוטין, כמה שעות לאחר הדיווח המעניין ב"דה מרקר", התפרסמה בגיליון "גלובס" שחולק אתמול בערב כתבה מעניינת אף היא [סטלה קורין ליבר ומירב אנקורי], המשרטטת את מצבה של תעשיית הנשק הישראלית, נכון לשנת 2008.
הנתונים, המתבססים על דוח של משרד הביטחון, מסחררים. מכירות יצרניות הנשק הגיעו בשנה אחת ל-9.8 מיליארד דולרים, עלייה של 20% מהשנה הקודמת ופי ששה מהמכירות בשנת 2003. מתוך 9.8 מיליארד הדולרים, כ-7 מיליארד נכנסו ליצרניות הנשק ומוצרי הלוואי שלו כתוצאה ממכירה למדינות זרות. מדובר בנתח נאה מסך כל היצוא הישראלי.
על המשמעות המוסרית של מכירת כמויות נשק אדירות, על התלות של ישראל במכירת נשק למדינות זרות, על האפשרות שלישראל יש אינטרס בחרחור מלחמות ברחבי העולם כדי שיהיה למי למכור את הנשק הרב המיוצר בה, לא נכתב באף את מהידיעות.

בזכות אי הרציונליות

שרי אריסון נבחרה לאשת השנה של מגזין "ליידי גלובס", ולאשה המשפיעה ביותר בעיני עורכי המגזין. בדברי ההקדמה המסבירים מדוע נבחרה אריסון [ורד רמון-רילבין], אין אף מילה על הקולות והחזיונות שמהווים חלק משגרת חייה של בעלת השליטה בבנק הפועלים.
בראיון עצמו, ארוך ואישי ופתוח, משוחחת אריסון עם רמון-ריבלין על המסרים שהיא מקבלת ישירות מלמעלה, אבל רק בהקשר של התמודדותה עם התגובה הציבורית להצהרותיה על אודותיהם. המראיינת אומנם מזכירה לאריסון כי לפי סקר שערך המגזין, רוב מוחלט של הציבור תמך בנגיד ולא בה במהלך המאבק בין השניים, אך את הרוחניות של אריסון מקבלת המראיינת באהבה גדולה.
היא אינה נבהלת כשאריסון משתמשת בז'רגון הניו-אייג'י (אריסון שינתה את ההנהלה בעמותת "מהות החיים" כי היא "לא הייתה בתדר שציפיתי לו"; היא בחרה את השקעותיה לפי מה ש"הדהד" לה נכון), מתעניינת ב"מדיטציות הקבליסטיות" שמתרגלת המיליארדרית, ואפילו מעלה בפניה את התהייה מדוע "עדיין אין לגיטימציה לחשיבה לא רציונלית" בקהילה העסקית.

בצד הנכון של המתרס

לפני מספר שבועות, כשנערכו באירן בחירות שנויות במחלוקת, הטענות על הזיופים הופיעו בעיתונות הישראלית עוד לפני שנפתחה הקלפי הראשונה, ובימים שלאחר הבחירות הובלטו טענות אלה באופן תדיר בכותרות בולטות ובעמודים מרכזיים.
לאחרונה התקיימו בחירות באפגניסטן, וכעת מתברר שהמנצח הוא הנשיא המכהן, חמיד קרזאי. גם באפגניסטן, כך מלמדת הבוקר ידיעה קצרה בתחתית מדור החוץ של ידיעות אחרונות [סוכנויות הידיעות], בוצעו זיופים נרחבים. מספר מעטפות הבחירה עלה במספר קלפיות על מספר הבוחרים שהיו אמורים להצביע בהן, בעשרות אזורי בחירה זכה קרזאי במספר מצביעים עגול ומאות קלפיות הגיעו מאזורי בחירה שאינם קיימים.
ידיעה זו דחוקה בתחתית עמוד 32 של העיתון. בעיתונים האחרים אין כל זכר לזיופים בבחירות האפגניסטניות, פרט להערה קצרה בשולי ידיעה במדור חדשות החוץ של הארץ. הבדל בולט בין שתי המדינות - נשיא אירן קורא למיטוט המשטר הציוני בישראל. נשיא אפגניסטן הוא עושה דברם של האמריקנים, אשר מזה מספר שנים מנהלים במדינה מלחמה עקובה מדם ורבת קורבנות חפים מפשע, מול ארגוני האיסלאם הקיצוני.

הייתי כתבלבו של דובר צה"ל

עיתון מעריב ממשיך במלחמתו בארגונים המבקרים את התנהלות צה"ל בעזה. במקום לחקור באופן עצמאי את מעשי הצבא בעזה, במקום לחקור באופן עצמאי את ממצאי הדוחות שמגישים ארגונים שונים על מעשי הצבא בעזה, העיתון שוב מצטט ביקורות של אחרים (פרופסור ג'רלד שטיינברג וארגון NGO Monitor) על מחברי הדוחות.
הבוקר בכותרת שיכולה הייתה להינתן לאחד מספרי הסטאלגים של שנות החמישים, מכריז העיתון בשערו על "הקשר הנאצי של המומחה האנטי ישראלי". עמית כהן מדווח, בעקבות שטיינברג ודיווח נפרד בבלוג Mere Rhetoric, כי מארק גרלסקו, מחבר דוחות מטעם ארגון HRW, הוא "אספן כפייתי של סמלים ומזכרות נאציים", "משתתף קבוע בפורומי אספנות נאציים ואף כתב ספר נרחב על הנושא".
בטור פרשנות נלווה כותב בן דרור ימיני כי "עדיין לא ברור אם גרסלקו נאצי" אך קובע כי "זו אינה אספנות תמימה". לדברי הביקורת הקשים שלו מתלווה, כמו תמיד, הסייג על כך ש"זכויות האדם בעולם ראויות להרבה יותר". במילים אחרות, ראוי לחקור את הנעשה בעזה וראוי לשמור על זכויות אדם, אבל אנחנו במעריב נמשיך לחקור קודם כל את הנעשה בארגונים החוקרים את הנעשה בעזה.
ימיני, אגב, כבר לא טוען באופן חד-משמעי שג'ו סטורק, בכיר אחר בארגון HRW, תמך בטבח מינכן כפי שקראה כותרת ידיעה שלו מלפני שבועות אחדים. בטורו הבוקר הוא כותב כי סטורק "היה חבר בצוות שפרסם הודעת תמיכה, או לפחות הבנה, לטבח הספורטאים במינכן".
לצד הידיעה על גרלסקו והטור של ימיני, ידיעה קצרה [עמית כהן] על דוח חדש של ארגון בצלם הקובע כי למעלה ממחצית הפלשתינים שנהרגו במבצע "עופרת יצוקה" היו אזרחים שלא לקחו חלק בלחימה. הכותרת לידיעה זו, שרובה עוסקת בדוח של בצלם, שאובה דווקא מתגובת צה"ל המופיע בסיומה ("צה"ל: דוח 'בצלם' נגוע באינטרסים זרים'"). למען הסר ספק, זו הידיעה הראשונה על הדוח בעיתון, ולא ידיעת המשך המביאה את עמדת הצבא. מתן כותרת המדגישה את תגובת הממסד לביקורת עליו, בידיעה שבמרכזה הביקורת ולא התגובה, מעידה על פשיטת רגל עיתונאית.

העיקר הנחרצות

אתמול הועלתה כאן התהייה מדוע מעריב טרח לציין כי "השמועה המובילה" בקשר להיעלמותו של ראש ממשלת ישראל למספר שעות גרסה כי נתניהו טס לחו"ל, זאת על-אף שבאותו דיווח עצמו נכתב כי בהמשך התברר שראש הממשלה ביקר ב"מתקן ביטחוני" בישראל.
לאור הדיווחים החדשים על כך שנתניהו אכן שהה בחו"ל, אפשר שהדגשת השמועה היה ניסיון לרמוז לקוראים כי העיתון אינו נותן אמון בתגובה הרשמית שיצאה מכיוונו של ראש הממשלה. במהלך יום אתמול דווח כי לפי עיתון פלשתיני נתניהו ביקר במדינה ערבית.
עיתוני הבוקר ממשיכים לנחש ניחושים שונים, ורק ידיעות אחרונות מכריז על "פתרון התעלומה: רה"מ נעלם לרוסיה". לפי שמעון שיפר ואיתמר אייכנר, "ל'ידיעות אחרונות נודע כי 'המתקן הביטחוני' הוא למעשה רוסיה".
אייכנר היה אתמול הנחרץ ביותר מכל הכתבים, כשקבע כי נתניהו ביקר במוסד. הבוקר, כותרת המשנה לידיעה בה הוא שותף, קוראת "בלשכת ראש הממשלה טענו שהוא שהה שלשום במתקן ביטחוני בארץ". "בלשכת ראש הממשלה", לא "ב'ידיעות אחרונות'".

זה הכל "דה מרקר", והגיע הזמן שתבין זאת

ידיעות אחרונות אינו העיתון היחיד היודע לקדם את עצמו באגרסיביות. הכותרת הראשית של "דה מרקר" הבוקר, ולמעשה כל העמודים הראשונים של העיתון (7-2), מוקדשים לאירוע שארגן אתמול המוסף הכלכלי של הארץ לציון השקת מגזין "דה מרקר" ובו דירוג מאה האנשים המשפיעים על המשק הישראלי. שתי הכפולות הראשונות בעיתון עוסקות בדירוג עצמו. כפולת העמודים השלישית מוקדשת לידיעות רכילות (ללא קרדיט) ותצלומי ידועני כלכלה [עופר וקנין ומוטי קמחי], השאובים כולם מערב ההשקה.
הנה הידיעה הפותחת: "תשובה מחבק - בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, הגיע לאירוע מלווה באשתו חיה, ומיד ניגש לחבק את התעשיין דב לאוטומן". ובהמשך, ידיעה בלעדית נוספת: "ספר מחזור - מנכ"לי שתי רשתות הספרים הגדולות בישראל, שמתחרים זה בזה בעוצמה רבה במשך כל השנה - איריס בראל מסטימצקי ואבי שומר מצומת ספרים - השתתפו יחד באירוע".
השטח הנרחב הניתן לידיעות רכילות מלמד על הכוח שמחולל עניין בדירוגים שכאלה - מלחמות אגו, קנאה והתחשבנויות אישיות. השטח הנרחב הניתן לסיקור אירוע שערך העיתון מלמד כי בעיתונות העכשווית יש להדגיש קודם כל את המותג, רק אחר כך לספק ידיעות על אירועים המתקיימים מחוץ לעולמו של המותג.
ביום ראשון הקרוב אמור להיערך אירוע נוסף של "דה מרקר", כינוס החדשנות או "In-Novation 2009", כפי שהוא מכונה באופן רשמי ומעט מעצבן. לקראת הכינוס, התפרסמה אתמול בערב כתבת שער במוסף היומי של "גלובס", שגם קיבלה הפניה נאה משער הקונטרס הראשי של העיתון, ובמרכזה הטלת ספק בתועלת החדשנות. "האם החדשנות משתלמת?", שאלה ההפניה משער העיתון, "למה צריך לחדש?" שאלה כותרת הכתבה, וכותרת המשנה גרסה כי "כשמנערים את האבק מסיסמאות החדשנות, מגלים שמדובר במושג אניגמטי ועמום".
ההיטפלות למושג האניגמטי והעמום, תוך ניסיון לקעקע במעט את האירוע שמפיק העיתון המתחרה, ילדותית ונטולת בושה כמעט כמו דירוג "מאה המשפיעים" והקדשת שבעת העמודים הראשונים בעיתון לסיקור האירוע. נראה שלמעשים מעין אלה התכוון מנכ"ל "גלובס", איתן מדמון, כשאמר כי "ההיבט התחרותי פה [בעיתונות הכלכלית בישראל] הוא הרבה יותר אמוציונלי, ויכול להיות שגם לא הגיוני ברמה העסקית".

ענייני תקשורת

לי-אור אברבך מדווח במוסף "עסקים" של מעריב כי זכייניות ערוץ 2 צפויות להפסיד השנה למעלה ממאה מיליון שקלים, כשאת עיקר ההפסדים סופגת רשת.
ערן סויסה מדווח במוסף "המגזין" של מעריב כי דן תורן, שרון מולדאבי וליאת פלדמן פוטרו מרדיו תל אביב, כחלק מניסיון לשנות את אופי שידורי התחנה.
עמי ברנד מדווח ב"גלובס" על תביעה נגד המתרגמים הפיראטים באינטרנט.
יניב חלילי מדווח בידיעות אחרונות כי האחראי למבוכה האחרונה של נשיא ארה"ב, הגילוי כי אחד מיועציו חתם על עצומה שדרשה לחקור את חלקו של הממשל האמריקני במתקפה של ספטמבר ה-11, הוא העיתונאי הישראלי-אמריקני אהרון קליין, המדווח מתל אביב לסוכנות החדשות "וורלד נט דיילי".
עוד בנושא:

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  09/09/2009   |   עודכן:  09/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קדימה צעד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נראה שגלעד אינו בין החיים
חיים לוי  |  9/09/09 17:23
2
עיתונות ירוקה- ממחזרת חומר
מרק_טווין  |  10/09/09 09:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א. גולשטיין, ת. תאט. נ. בורגר
אם נהיה רגועים, נסמוך על התלמידים, נשדר להם שיש להם את כל הכלים להתמודד, ושאנו כהורים מגבים את המערכת החינוכית, נעניק להם את המתנה הגדולה מכל-נפרדות ועצמאות לחיים בוגרים
יורם אטינגר
עמידה בלחץ כרוכה במחיר מיידי, אך משדרגת ביטחון ארוך טווח    כניעה ללחץ מחריפה לחץ    כמה אירועים מהעבר הביטחוני-מדיני שלנו, ששווה לזכור וללמוד מהם
עו"ד אברהם פכטר
לפי הדירוג העולמי לשנת 2005, ישראל הייתה במקום 28 במדד השחיתות    לפי מדד 2009 נראה לי שירדנו כמה דרגות נוספות    מה זה אומר על המדינה? האם השלטון והמנהיגות מושחתים או ההתנהלות של הגופים הממשלתיים וראשיהם מתנהלים בצורה לא מבוקרת    כסדום היינו ומלדינות אפריקה והעולם השלישי - נדמינו
ד"ר יובל ברנדשטטר
היהודים רוצים שהערבי יבנה במימון הקופה הציבורית, ולכן כה קל להקפיא את הבנייה    לו רצו היהודים לבנות בעצמם, שום ממשלה שבעולם לא הייתה עומדת בפני חבורה של יהודים המוכנה להגן על מעשי ידיה
ראובן לייב
דווקא לאחר שהופרטה, מגיעה חברת התעופה הלאומית לשעבר לשיא הרקורד שלה בשירותיה לנוסעים ומותירה אחריה, הרחק מאחור, את יתר החברות הטסות לישראל וממנה
רשימות נוספות
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
זהירות, צהובון לפניך  /  אורן פרסיקו
כשראש הממשלה מתחרפן וכשידיעות מקדם את ברגמן  /  אורן פרסיקו
שומרים אמונים  /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il