X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במשך השנים קידמה ישראל פתיחות כלכלית, שאיפשרה לה לפרוץ לשווקים בינלאומיים עם תעשיה מתקדמת, אולם הפתיחות המחשבתית שביסוד הכלכלה החופשית לא חדרה אל העסקנים המייצגים את התעשיה
▪  ▪  ▪
השמן מבקש מן הרזה לפרנס אותו [AP]
לאנשי העסקים הצרפתים במאה ה-17 היה כנראה יותר אומץ מאשר לעמיתיהם בישראל במאה ה-21, וגם הבנה טובה יותר בכלכלה. הם ידעו ש"עזרה" ממשלתית לעסקים היא הרסנית כמו רדיפה ממשלתית, ושהדרך היחידה בה יכולה הממשלה לעזור לשגשוג לאומי היא בהסרת ידיה

בסוף השבוע שעבר נשמעו קריאות מצוקה מכיוון לא צפוי: נציגי התעשיות וההייטק התקבצו להשמעת זעקות בפני התקשורת - כלפי הממשלה. אלישא ינאי, נשיא מוטורולה ישראל, דחה את הרעיון של הידוק חגורה, וקרא: "שיפסיקו להציע לנו להוריד משכורות.
החינוך והמשכנתה עולים הרבה כסף". ינאי דרש לסבסד את הדולר ולהעמידו על שער של 4.20 שקל. כלומר, שגברת כהן מחדרה, אשר לא רכשה חינוך יקר לילדיה והסתפקה בדירה צנועה - שהיא תשלים את ההפרש הדרוש למימון החינוך והמשכנתאות של עובדי מוטורולה.
אך לא די בכך, גברת כהן נדרשת גם לממן מחצית מחברות ההזנק הישראליות, כך לפחות לדעת יהודה זיסאפל, יו"ר נשיאות איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, שטען כי: "אם הממשלה לא תתערב מיד ותייצב את שער הדולר על 4.2 שקלים לפחות, צפויה סכנה ממשית לסגירת חצי מחברות הסטארט-אפ בישראל".
גם יאיר שמיר, יו"ר התעשיה האוירית, הגיש חשבון לגברת כהן: "אנו רוצים לתרום למדינה, אבל אי-אפשר להביא אותנו לידי הפסדים כל כך מהותיים", אמר והסביר כי התעשיה האוירית קנתה שירותים יקרים בארץ, שירותים שאותם יכולה הייתה לקנות בזול בחו"ל, וכעת, לנוכח הפסדיה, על אזרחי ישראל לסייע לה.
את המהלך המביש חתם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בפנייה לכינוס ישיבה דחופה במשרד האוצר עם כל הגורמים הנוגעים לשער הדולר. הגדיל לעשות יו"ר מכון הייצוא הישראלי, דוד ארצי, שאיים להוציא את מעסיקיו לחופשה: "אמרתי לממשלה ולבנק ישראל - צאו לחופשה שישה חודשים", והוסיף: "לא נעבור יותר לסדר היום, בשבועות הקרובים נעשה מעשה. לא אתן להרוס את המשק הנפלא הזה".
ישראל עברה שינויים כלכליים קיצוניים מאז היווסדה וקידמה את עקרונות החופש הכלכלי. הפתיחות הכלכלית איפשרה ליצרנים הישראלים לפרוץ לשווקים בינלאומיים ולהקים תעשיה טכנולוגית מתקדמת, אך נראה כי הפתיחות המחשבתית שביסוד הכלכלה החופשית לא הצליחה לחדור אל העסקנים המייצגים את התעשיה. אלו נותרו חמושים באותם עקרונות שעל פיהם נוהל המשק הריכוזי הסוציאליסטי, מנותקים וחפים מכל הבנה של העקרונות אשר איפשרו את קיומו של "המשק הנפלא הזה". במקום לשלוח את ממשלת ישראל לסיורים בעולם ולמסעות לימודים, כפי שהציע יו"ר מכון הייצוא (על חשבון מי? שוב גב' כהן?) - מוטב היה כי יפתחו את ספרי ההיסטוריה וילמדו על האומץ ועל היושרה שהופגנו במצב עקרוני דומה על-ידי תעשיין בשם לז'נדרה בתקופתו של לואי ה-14.
הייתה זו תקופה של שלטון עריצות טיפוסי, הנחשבת תקופה "מזהירה" בהיסטוריה הצרפתית, בזכות המלחמות הארוכות והמוצלחות שביססו את צרפת ככוח מוביל באירופה. כידוע, מלחמות עולות כסף, והמחסור בו הביא את צרפת למצב כרוני של משבר המלווה במיסוי גבוה. ז'אן-באטיסט קולבר, יועצו הנאמן של לואי, האמין שתקנות ממשלתיות יכולות לייצר שגשוג לאומי ושרווחי מס גבוהים יותר ניתן להשיג רק באמצעות "הצמיחה הכלכלית" של הארץ; לכן, הקדיש את עצמו לפיתוחו של "גידול כולל בעושר על-ידי עידוד התעשיה". העידוד כלל כפיית פיקוחים ממשלתיים ותקנות דקדקניות שחנקו את הפעילות העיסקית, והתוצאה הייתה כישלון עגום.
באחת ההזדמנויות כינס קולבר קבוצה של יצרנים ושאל אותם מה הוא יכול לעשות למען התעשיה (ולמען הגדלתה של גביית המיסים). תשובתו האמיצה של יצרן בשם לז'נדרה הייתה:"לסה-נו פר!" (הנח לנו לעשות). תשובה זאת הפכה להיות שמה הנרדף של השיטה הכלכלית הקפיטליסטית.
לאנשי העסקים הצרפתים במאה ה-17 היה כנראה יותר אומץ מאשר לעמיתיהם בישראל במאה ה-21, וגם הבנה טובה יותר בכלכלה. הם ידעו ש"עזרה" ממשלתית לעסקים היא הרסנית כמו רדיפה ממשלתית, ושהדרך היחידה בה יכולה הממשלה לעזור לשגשוג לאומי היא בהסרת ידיה. למרבה הצער, חלק מאנשי העסקים הישראלים מתקשים להבין אמת פשוטה זו ומעדיפים משטר פריבילגיות שייטיב עימם לטווח הקצר על חשבון משלמי המיסים והסתאבות המשק הישראלי.
התעשיינים הישראלים אינם זקוקים למיסוי ולניהול ממשלתי - הם זקוקים למשטר של חופש שישחרר את שוק האנרגיה, העבודה, התחבורה, התשתיות והמשאבים מצד אחד, ויקל בעול המיסוי מצד שני. אלו יאפשרו לאנרגיית המחשבה היצרנית לפרוץ לעולם עם מוצרים ושירותים חדשניים ותחרותיים שיעשירו גם אותם, וגם את כלל אזרחי ישראל.

לאתר מגזין מראה
בועז ארד-ארדר הוא מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט, ועורך כתב-העת "אנוכי" של תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד.
תאריך:  11/09/2009   |   עודכן:  19/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כולם מגישים חשבון לגברת כהן
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מעולה
אנטון  |  13/09/09 00:01
2
מה עדיף כתף קרה או חיבוק חם ל"ת
לא יודע  |  13/09/09 07:30
 
- מהו תפקידה של המדינה?
אמיתי רינג  |  13/09/09 20:51
3
אזרח בעל מודעות עומד על המשמר.
אסף בן דור  |  13/09/09 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טובה ספרא
השבוע סודות ייחשפו במוסדות ממשלה, ובכל מקום אפשרי יש סכנה של כעס ואובדן שליטה    תחזית לשבוע 09.09.2009-17.09.2009
אברהם בן-עזרא
אפשר לאתר את שוחרי הרעה של ראש הממשלה בכל אתר: הם נמצאים בין המגיבים לבלוגים באינטרנט (לרוב בעילום שם), ומזוהים על-ידי בחינת הכתוב בין השורות של הפובליציסטים השמאלנים חביבי התקשורת, כמו גם בבחינת הנאמר ברוב הנאה של שטנה, והניכר מבין שיניהם ובזווית חיוכם של אי אלו שדרני טלוויזיה (רוב מכריע בהם)
אפרי הלפרין
ראש ממשלה לא צריך להודיע לציבור כאשר הוא עוזב את הבית, עוזב את העיר או עוזב את המדינה. נסיעה לרוסיה היא לא נושא כ"כ מעניין, אם היה נוסע לסוריה, אולי היה זה חשוב לדעת, אבל השאלה היא - מה היה לו להסתיר?
אברהם (פריצי) פריד
הבג"צ משתמט    נפט אנגלי    מסתירים כרגיל    מאגרים חשופים    המשפט של קפקא    בוזוקי על חומות העיר
רבקה שפק ליסק
תוך 30 שנה: ההתיישבות היהודית בשרון ופעולות הפיתוח של ממשלת המנדט העלו את תוחלת חיי הערבים; נוצר שפע של מקומות עבודה בענפים שונים, שמשכו לשרון ערבים ובדווים; האוכלוסיה הערבית בשרון גדלה מכ-10,000 לכ-30,000
רשימות נוספות
רמטכ"ל תחת רמטכ"ל  /  מרדכי קידר
לחישות לילה בתעלת לה-מאנש  /  יצחק ינאי
האם הגולן אכן "סורי"?  /  יואב גלבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il