מאמר זה נכתב כתגובה ל
מאמרו של עידן יוסף באתר News1. לא הייתי מגיב אילולי חשתי שנעשה עוול בדיווח אמת על השתלשלות העניינים.
המדובר בהופעתי ובהופעת עוד שתי אסטרולוגיות מפורסמות בתוכנית הרדיו 'לילה חי מאוד' בהנחייתו של אמנון פאר. הימים היו ימי קדם בחירות בארץ ובארה"ב, ואנחנו התבקשנו לתת תחזית אסטרולוגית נומרולוגית לגבי תוצאות הבחירות הן בארץ והן בארה"ב. למען הגילוי הנאות אציין שתחזיות שתי האסטרולוגיות התבדו אחת לאחת ואילו תחזיותיי עמדו במבחן האמת, לפחות עד עתה.
על-פי ניתוח תאריכי לידה, ובהתאם לשיטה האסטרולוגית, צפו שתי האסטרולוגיות כי בארה"ב יגבר ג'ון מקיין על ברק אובמה במרוץ לנשיאות, ואילו בארץ תנצח ציפי לבני את בנימין נתניהו במרוץ לראשות הממשלה. לעומתן, ובהתאם לשיטה הנומרולוגית, אני צפיתי כי בבחירות בארה"ב ינצח דווקא ברק אובמה ואילו בארץ ינצח בנימין נתניהו. מצבה של ציפי לבני, כפי שאמרתי בתוכנית הרדיו, יהיה "כמו משה רבנו שראה את הארץ מרחוק ואליה לא נכנס", כלומר היא תנצח אבל באופן מפתיע לא תכהן כראש ממשלה. ואמנם, ציפי לבני נצחה בבחירות מבחינת מספר הבוחרים אבל לא זכתה בראשות הממשלה, ואת כל זאת לא ציין הכתב עידן יוסף. אמרתי עוד כי עקב פרשייה שתתפתח יאלץ בנימין נתניהו לפרוש מראשות הממשלה. אומנם תרחיש זה טרם אירע, אבל בחינה חוזרת ונשנית של מפת לידתו של בנימין נתניהו מראה פעם אחר פעם כי נזרעו הזרעים שיניבו את אותם קשיים, ולבסוף ייאלץ לפרוש מתפקידו כראש ממשלה. העובדה שתרחיש טרם התקיים אינה מעלה ומורידה, ודומה הדבר לזרעים הנזרעים באדמה ומתפתחים שם בלי שיראו, עד לנביטה שאותה רואים יום אחד.
לעניין החיזוי הנומרולוגי והאסטרולוגי, אציין כי לא מדובר בתחום מדעי או ביכולת נבואית. זו גם זו, אין שום הוכחה מדעית לביסוס שיטות אלו, ולכן יש להתייחס לתחזיות הניתנות בהתאם. ההנחות המונחות ביסוד שיטות הללו הונחו לפני אלפי שנים, ואלה עברו ועוברות התפתחויות ושינויים כל הזמן. באופן כללי אציין כי מדובר בעקרונות פיתגוראיים וקבליים המושפעים מסימבוליזם המספרים כפי שמופיע בתנ"ך, ומן הניסיון הרנסנסי לגשר על הפער בין העולם הפגאני לעולם האמונה, ובין הפילוסופיה הקלאסית לבין התפיסה והאמונה באל אחד ויחיד השולט בעולם.
לא תמיד היחס לאסטרולוגיה היה אמביוולנטי. עד מחצית המאה ה-19 נחשבה האסטרולוגיה כתחום מדעי שנלמד באוניברסיטאות ברחבי העולם. רבים מן המדענים ואנשי הרוח הידועים והמוכרים ביותר עסקו באסטרולוגיה ובנומרולוגיה, ביניהם ניתן למצוא את אייזיק ניוטון, יוהנס קפלר, גיטה, מספר אפיפיורים, ועוד. באשר ליהדות, ובכן יחס חז"ל אל האסטרולוגיה גם הוא אמביוולנטי. היו שצידדו בה והיו שהתנגדו לה. מצד אחד מכירה היהדות בעובדה שהאל ברא בחוכמתו את כל העולם. חכמה אלוקית זו כלולה ובלולה מניה וביה בכל הבריאה, ואותה מבקש היהודי למצוא בכל אתר ואתר. בין היתר ברא ה' את השמים ואת הארץ ואת הכוכבים, ומכאן מכירה היהדות בחוכמת ובהשפעת הכוכבים על העולם בכלל, ועל האדם בפרט. חז"ל מציינים כי האל האציל מכוחו ומחכמתו על הכוכבים ואלו משפיעים על העולם. במחזור התפילה מופיע קטע בתפילת השחר לשבת שם נכתב על כוחם והשפעתם של הכוכבים על העולם: "חוק וזמן נתן בהם להיות מושלים בקרב תבל". במדרש רבה בראשית, פרק י, מופיעה שיטה אסטרולוגית מרתקת מאת רב סימון שעניינה אסטרולוגיה של פירות וירקות. ספרות הקבלה עשירה בהתייחסות לאסטרולוגיה, כך גם התלמודים הירושלמי והבבלי וחלק מן המדרשים. בתלמוד בבלי, מסכת שבת, מופיעות שתי שיטות אסטרולוגיות מרתקות מאת התנאים רבי יהושע בן לוי ורבי חנינא. גדולי רבני וחכמי ישראל צידדו אסטרולוגיה ועסקו בה. להלן רשימה חלקית: רב סעדיה גאון בפירושו לספר יצירה, רבי שבתאי דונולו בפירושו לספר יצירה ובפירושו ל'ברייתא דשמואל', רבי שלמה אבן גבירול ביצירתו "כתר מלכות", רבי שמואל הנגיד, רבי אברהם אבן עזרא שחיבר סדרה גדולה של ספרי אסטרולוגיה, רבי יהודה הלוי בספרו "הכוזרי", רבי אברהם בן דוד הלוי בספרו "האמונה הרמה", רבי אברהם בר חייא הנשיא, רבי אברהם בן דוד בשו"ת שלו, הרמב"ן בפירושו לתורה, הרשב"א בשו"ת שלו, רבי בחיי בן אשר בפירושו לתורה, רבי יצחק אבוהב בספרו "מנורת המאור", רבי שמעון בן צמח דוראן בספרו "מגן אבות", דון יצחק אברבנאל בספרו "מעייני הישועה", רבי יצחק עראמה בספרו "עקדת יצחק", רבי משה אלשיך בספרו "חלקת מחוקק", המהר"ל מפראג, רבי דוד גאנז בספריו "נחמד ונעים" ו"צמח דוד", רבי אריה ממודינא, יש"ר מקאנדיה בספרו "ספר אלים", רבי יהונתן אייבשיץ בספרו "יערות דבש", הגאון מוילנא בפירושו לספר יצירה, ועוד, וזו כאמור רשימה חלקית, והמבקש להרחיב יכול לקרוא על כך בספרי "תורת המזל על-פי האסטרולוגיה הנומרולוגיה והקבלה".
לעומת זאת, היו בין חז"ל שהתנגדו בתקיפות לאסטרולוגיה ובראשם הרמב"ם. טעמם מובן ומוצדק, באשר חששו שמא ישליך אדם יהבו על אסטרולוגיה ומהלכי כוכבים, ויעזוב חלילה את אמונתו באל ואת התפילה אליו. הד כביר לויכוח שהתקיים בעניין זה ניתן למצוא במאמר התלמודי הבא: "רבי חנינא אומר: מזל מחכים, מזל מעשיר ויש מזל לישראל. רבי יוחנן אמר: אין מזל לישראל.... מניין שאין מזל לישראל? שנאמר: 'כה אמר ה' אל דרך הגוים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו כי יחתו הגוים מהמה', הם יחתו ולא ישראל, ואף רב סבר אין מזל לישראל, דאמר רב יהודה, אמר רב: מניין שאין מזל לישראל, שנאמר: 'ויוצא אותו החוצה'. אמר אברהם לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, בן ביתי יורש אותי, אמר לו: לאו, כי אם אשר יצא ממעיך, אמר לפניו: רבונו של עולם נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן, אמר ליה: צא מאיצטגנינות שלך שאין מזל לישראל" (תלמוד בבלי מסכת שבת דף קנו/א).
על-פי מאמר זה, אברהם אבינו, שהיה אסטרולוג גדול, ראה במפתו האסטרולוגית כי לא יהיה לו בן. אמר לו הקב"ה: צא מאצטגנינות שלך – מאסטרולוגיה שלך, מי שקובע הוא האל ולא הכוכבים והמזלות.
ואומנם, עם השנים הלכה והתגבשה בישראל התפיסה ש'אין מזל לישראל', כלומר מזלו של עם ישראל אינו בא מן האסטרולוגיה שממנה נגזר המזל, כי עם ישראל הוא מעל המזל – מעל הכוכבים והמזלות, הוא נשלט על-ידי הקב"ה ישירות ללא תיווך של כוכבים ומזלות.