שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' אומר כי ייערכו ניסויים וייבחנו חלופות לנסיעה של אופנועים בנתיבי התחבורה הציבורית הבין-עירוניים. בפנייה בפייסבוק לאופנוענים כתב (יום ו', 4.10.19) כי קיבל בימים האחרונים פניות רבות של בעלי הרכב הדו-הגלגלי בתמיהה מדוע לא מתאפשר להם לנסוע בנתיבים אלו, בהן הוצגו בפניו גם תוצאות ניסוי מוצלח שערכה משטרת ישראל בשיתוף
משרד התחבורה שאישר נסיעת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית.
"כבר בהתחלה חשוב לי לומר לכם שהפניות שלכם חשובות לי ואני מתייחס אליהן בכל הרצינות", כתב שר התחבורה. "מאחר שאין לי שום רצון לפגוע בציבור נהגי האופנועים בישראל קיימנו במשרד ביום רביעי דיון מקיף בנושא".
הוא שיתף את האופנוענים בסוגיה תוך שהוא מדגיש כי מדובר במסקנות ביניים: "ראשית, הניסוי המוצלח - המדובר היה בנת"צים עירוניים שבהם הנסיעה מוגבלת למהירות עירונית ובאופן טבעי נמוכה יותר. הנת"צים הבין-עירוניים הם עניין שונה מהותית הן בהיבט הבטיחות (לדוגמה, אוטובוסים הדוהרים במהירות בנת"צים בין-עירוניים יתקשו לראות את האופנועים. כל פגיעה במהירויות הללו היא הרבה יותר קטלנית) והן בהיבטים של עיכוב בנתיב - כאשר קטנוע נוסע 80-70 קמ"ש הוא יכול מאוד לעכב את התנועה בנתיב.
"כמו-כן הובאה לידיעתי מדיניות אי-האכיפה של המשטרה כנגד בעלי אופנועים שנוסעים על בשולי הכביש כדי לעקוף פקקים. אני לא מחווה דעה כרגע לגבי המדיניות הזו (פשוט כי עוד אין לי... אני צריך ללמוד ולחשוב כדי לגבש עמדה מסודרת), אבל יש בכך היגיון מסוים מאחר שבשוליים נהג האופנוע הרבה יותר דרוך והרבה יותר זהיר ויכול להיות שזה פתרון מספק.
"הבנתי גם שברוב מדינות אירופה מאפשרים לרכב דו-גלגלי לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. ובכל זאת, אתם יודעים, יש קצת הבדל בטמפרמנט [מזג] ובתרבות הנהיגה בין הנהג האירופי לנהג הישראלי...
"כאמור אין לאנשי המקצוע במשרד התחבורה ולי שום עניין לפגוע בנהגי האופנועים, להפך. ההחלטה הנוכחית התקבלה בשל הרצון לשמור קודם כל על בטיחותם וחייהם.
"עם זאת, בסיומו של הדיון הנחתי לבחון מחדש את ההחלטה ואף לבדוק את האפשרות לצאת, בתיאום עם משטרת ישראל, לניסוי נוסף בנת"צים הבין-עירוניים כפי שנעשה בנת"צים העירוניים בהצלחה.
"החלופות הללו ייבחנו בימים הקרובים ואני מבטיח לעדכן ברגע שתתקבל החלטה. בינתיים סעו בזהירות ותמשיכו לשנן - קשה לבד, קל ביחד" דברי השר סמוטריץ'.