X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סקירת המניעים והאירועים שביסוד תנועות מטוטלת הפתרונות המוצעים לסכסוך היהודי-ערבי - עיקרון המדינה הדו-לאומית או עיקרון שתי מדינות לשני העמים, וניסיון להעריך לאן כל אלו עשויים או עלולים להוביל
▪  ▪  ▪
מציאות או חלום? [צילום: AP]

מבוא
במהלך תשעים השנים שחלפו מאז תחילת השליטה הבריטית בארץ ישראל, נעה מטוטלת הפתרונות המוצעים לסכסוך היהודי-ערבי הלוך ושוב בין עיקרון המדינה הדו-לאומית, לבין העיקרון של שתי מדינות לשני העמים, כאשר בשלב מסוים (הספר הלבן משנת 1939) היא אף עצרה זמנית בנקודת האמצע, וזאת בשל הודעתה של ממשלת בריטניה שהם, הבריטים עצמם, ימשיכו לשלוט בארץ ישראל המערבית ללא הגבלת זמן. בכוונת רשימה זו לסקור בתמצית את המניעים והאירועים שביסוד תנועותיה של אותה מטוטלת, ולנסות ולהעריך לאן כל זה עשוי או עלול להוביל.
הרעיון לחלק את ארץ ישראל המערבית לשתי מדינות, אחת ליהודים ואחת לערבים, מנסר בעולמנו המדיני מזה למעלה משבעים שנה, מאז שהועלה לראשונה בדוח ועדת פיל הבריטית, שפורסם בשנת 1936. אותו רעיון, אף כי במתכונת שונה, מופיע בהחלטת האו"ם משנת 1947, אשר מכוחה הוקמה מדינת ישראל. בשל דחייתה של ההחלטה הזאת על-ידי ערביי ארץ ישראל וכלל העולם הערבי, ובשל המלחמות אותן יזמו הפלשתינים וארצות ערב הסובבות, כבשה מדינת ישראל, שאך זה קמה, את כל השטח שיועד לה, ומקצת השטח שיועד למדינה הפלשתינית. שטח נוסף של המדינה הפלשתינית המיועדת, קרי אזור יהודה ושומרון, כבשה וסיפחה ממלכת ירדן, ואילו רצועת עזה נכבשה על-ידי מצרים, והוחזקה על ידה תחת כיבוש צבאי עד לשנת 1967. העיר ירושלים, שהייתה אמורה להיות בשלטון בינלאומי, נחלקה בין ישראל וירדן. שנים אחרי מלחמת ששת הימים, בשנת 1988, הודיע מלך ירדן שהוא מתנער מכל השטחים בארץ ישראל המערבית אותם סיפח סבו בשעתו. בדומה, הבהירו המצרים כבר קודם לכן, שאין להם עניין בהחזרת רצועת עזה לרשותם. כתוצאה מהתפתחויות אלה עלה וצף מחדש עיקרון שתי המדינות, הגם במתכונת גבולות שונה מזו של החלטת האו"ם, והנושא מצוי כיום במרכז פעילותה של הדיפלומטיה הישראלית, ובעין השיח הציבורי.
במקביל קיימת גם דוקטרינה של מדינה אחת לשני העמים, לאמור מדינה דו-לאומית, שקודמה מדי פעם על-ידי גופים שונים מתוך הקשת הפוליטית של היישוב היהודי בתקופת טרום המדינה, ולאחר מכן בתוך הסקטור היהודי במדינת ישראל. גם הפלשתינים החלו לאחרונה להעלות רעיון זה כאחת החלופות האפשריות לפתרון הסכסוך בין שני העמים. המושג מדינה אחת לשני העמים, קרי מדינה דו-לאומית, הוא גמיש ביותר, ולא הרי תפישתו על-ידי אותם יהודים ישראלים הדוגלים בו, כהרי הבנתם של הפלשתינים את המושג הזה על-פי שיטתם.
רקע
הציונות המדינית, שמכוח חזונה ופעולתה קמה מדינת ישראל, מושתתת על התפיסה, שדי להם ליהודים עם תפיסת עולמם הדתית והפסיבית של המתנה לבוא המשיח, וכי על העם היהודי ליטול את גורלו בידיו ולהקים לעצמו מדינת לאום בארץ ישראל. תפיסה זו הושתתה על הנחת היסוד, שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, והנחה זו עמדה בעינה גם כאשר אבות הציונות נוכחו לדעת, שהארץ אינה ריקה מאדם. בתחילת הדרך מספרם של הערבים בארץ ישראל לא היה רב, והם נחזו בעיני עצמם ובעיניהם של אחרים לא כאומה בפני עצמה, אלא כחלק מהאומה הערבית של מחוז סוריה, אחד ממחוזותיה של האימפריה העות'מאנית. באותה עת, המונח "עם פלשתיני" או כדומה, טרם בא לעולם.
הצעד הראשון בדרך למימושה של הציונות המדינית נעשה בעזרתה של בריטניה. היה זה בשנת 1917, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, שעה שצבאו של הגנרל הבריטי אלנבי החל בכיבוש הארץ מידי הטורקים בגדר השתלטות בריטית על המזרח התיכון, כאשר ממשלת בריטניה פרסמה את הצהרת בלפור (ע"ש שר החוץ ארתור בלפור, החתום עליה) שקבעה, שבארץ ישראל יש להקים בית לאומי לעם היהודי (A Jewish National Home). זו הייתה הצהרה פורצת דרך ונועזת. עם זאת ולמרבית הצער, המונח "בית לאומי" היה מעורפל, ולאיש לא היה ברור לאיזה מין ישות מדינית הכוונה. ערפול זה נשאר בעינו גם כאשר חבר הלאומים (ארגון האומות שהוקם בעקבות מלחמת העולם הראשונה) העניק בשנת 1922 ייפוי כוח (מנדט) לבריטניה, למשול בארץ ישראל מטעמו, על-מנת לממש שם את הבית הלאומי היהודי. עם הזמן, היה ערפול מובנה זה למקור לא אכזב של אי-הבנות בדרך המפותלת שהובילה מהצהרת בלפור עד לכינונה של מדינת ישראל. ראויה לציון גם העובדה, שהמנדט שניתן לבריטניה כלל הן את ארץ ישראל המערבית, כלומר השטח שממערב לירדן, והן את השטח שממזרחה לו. אלא שכבר בשנת 1922, השנה שבה הוענק המנדט, הפרידה הממשלה הבריטית על דעת עצמה, בניצוחו של שר המושבות דאז, וינסטון צ'רצ'יל, את ארץ ישראל המזרחית, ויצרה שם שטח חסות תחת השם "עבר הירדן", לימים ממלכת ירדן. בראשותה של ישות זו הועמד האמיר עבדאללה, לימים המלך עבדאללה (הראשון), רב סבו של המלך עבדאללה הנוכחי (השני). לפי כך, כל הרעיונות שהועלו לאחר מכן מתייחסים אך ורק לארץ ישראל המערבית.

הערכות לגבי העתיד

ניתן לקבוע במידה רבה של ודאות, שפתרון שתי המדינות הוא הרצוי, אם כי גם פתרון זה אינו חופשי מבעיות, שהרי הוא יצריך הסכמות לא פשוטות בענייני גבולות, ירושלים, ביטחון, מים ועוד. אלא, שלמרות ששני הצדדים אינם מתעייפים מלהצהיר, שעיקרון שתי מדינות רצוי להם, יש המעריכים, שאצל מרבית הפלשתינים וחלק לא מבוטל של הישראלים אין זה אלא מס שפתיים שמטרתו להפגין "להיטות" לשלום. בפועל, כך הסברה, אותם משלמי מס שפתיים אינם חושבים, שפתרון זה הוא אכן הרצוי. אם הערכה זו נכונה, כי אז קיים חשש כבד, שמכלול הפעילות הדיפלומטית הישראלית-פלשתינית-אמריקנית סביב עיקרון שתי המדינות, נדון מראש לכישלון. מאידך-גיסא, קשה להעלות על הדעת משא-ומתן על בסיס עקרון המדינה הדו-לאומית. שהרי לשיטתו של כל אחד מהצדדים, בחוקה של המדינה הדו-לאומית יצטרך מלכתחילה להיות מובנה מנגנון לריסון ולדיכוי הצד השני, ועל בסיס ניגודים קוטביים שכאלה לא ניתן יהיה לעולם להגיע אפילו לתחילתו של משא-ומתן, שלא לומר להסכמה.
ואם כך, מה יהיה? נראה לי שאם אכן המאמצים להגיע להסכמה ולהסכם על בסיס עיקרון שתי המדינות ייכשלו, לא תיוותר ברירה אלא לחדול מכל יוזמה דיפלומטית ולתת ל"כוחות השוק", או אם תרצו ל"דרוויניזם החברתי", לעשות את שלהם על-מנת שהפתרון יתגבש בסופו של דבר בדרך אבולוציונית. אין ספק שדרך זו אינה מועדפת ואם תתממש, תהיה ארוכה ורצופת חתחתים ומעשי איבה, אך אין זה מן הנמנעות שבסופו של יום יתברר, שאין בילתה. והלוואי שאתבדה.

מטוטלת הדוקטרינות
הסכם אוסלו [צילום: לע"מ]

מהתחלה צנועה של אוטונומיה ברצועת עזה ובעיר יריחו הייתה אמורה להתפתח המדינה הפלשתינית, תוך משא-ומתן מתמשך, שבמהלכו ייקבעו הגבולות ושאר פרטי דו-הקיום בין שתי המדינות. כפי שהוחוור עד מהרה, התנהלותם של הפלשתינים בראשות ערפאת הייתה דו-פרצופית, ובמקביל למגעים המתמשכים לקידום כינונה של המדינה הפלשתינית, הם פתחו נגד ישראל במתקפת טרור בעוצמה שלא נודע כמותה לפני כן

הצהרת בלפור והשלמת הכיבוש הבריטי גרמו להתעוררות לאומית של ערביי ארץ ישראל, ולהתארגנותם של גופים שונים במטרה המוצהרת, להתנגד להתיישבותם של היהודים ולהקמתו של הבית הלאומי. הם התנגדו למעשה לכל נוכחות יהודית בארץ ישראל, ולכל הסדר מדיני הדוגל בנוכחות זו. בנוסף לפעילות מדינית והסברתית, התבטאה ההתנגדות במהומות אלימות, וזכורות במיוחד אלה של השנים 1920, 1921, 1929 והמרד הערבי של השנים 1939-1936. התנועה הציונית לא נרתעה ממהומות אלה והמשיכה בדרכה. מנגד, ראויה לציון התארגנות יהודית משנת 1926 של פרופסורים מהאוניברסיטה העברית ואינטלקטואלים נוספים מהארץ ומחוצה לה, תחת השם "ברית שלום". קבוצה זו סברה, שניתן להתגבר על ההתנגדות הערבית להתיישבות היהודית, על-ידי יצירתה של אוטונומיה דו-לאומית יהודית-ערבית, שתישאר בצורה כלשהי תחת חסות בריטית. הייתה זו הפעם הראשונה, שהעיקרון של ישות מדינית דו-לאומית הועלה בפורום מאורגן, אך ההצעה לא התקבלה על-ידי התנועה הציונית וגם לא זכתה לתהודה בקרב הערבים. מהבחינה הארגונית חדלה ברית שלום להתקיים בשנת 1930, אך הרעיון לא מת, והוא אומץ, בין היתר, על-ידי תנועת "השומר הצעיר".
בנובמבר 1936, זמן קצר לאחר פרוץ המרד הערבי, מינתה ממשלת בריטניה ועדת חקירה ממלכתית, מהסוג הקרוי ועדה מלכותית, שתפקידה היה לחקור ולברר את הסיבות לפריצתו של המרד, ולהעלות הצעות לפתרון הסכסוך. בראש הוועדה עמד הרוזן רוברט פיל. לאחר שביקרה בארץ ושמעה עדויות, המליצה ועדת פיל שארץ ישראל המערבית תחולק בין היהודים לערבים, על-מנת שכל אחד משני העמים יקים מדינה משלו בחלק שהוקצה לו. החלוקה המוצעת הייתה לא שוויונית בעליל, והשטח שהוקצה למדינה הערבית היה גדול באופן משמעותי מזה שהוקצע למדינה היהודית. עם זאת, היה זה המופע הראשון של עיקרון שתי מדינות לשני העמים, והייתה זו גם הפעם הראשונה, שערביי ארץ ישראל זכו להכרה כעם הזכאי למדינה משלו. לאחר לבטים קשים החליט הצד היהודי, בהנהגתו של בן- גוריון, לקבל את ההמלצות ואילו הצד הערבי דחה אותן מכל וכל. לפיכך נמשך המרד הערבי, ודוח ועדת פיל, בדומה לדוחות של ועדות קודמות, הושלך לפח האשפה של ההיסטוריה.
משדיכאו הבריטים את המרד הערבי, זימנה הממשלה הבריטית את הצדדים בשנת 1939 לוועידת שולחן עגול בלונדון. כצפוי, ועידה זו נכשלה (יש הגורסים שהיה זה "משחק מכור"), ובעקבות כך הנחיתה הממשלה הבריטית על הצדדים את הספר הלבן, שקבע שארץ ישראל אינה יכולה להיות שייכת לאף אחד מהם, ותמשיך, אי לכך, להיות נשלטת על-ידי הבריטים. כלומר, לא שתי מדינות לשני העמים, ואף לא מדינה דו-לאומית, אלא שלטון בריטי ללא מדינה. מכוחו של הספר הלבן הוגבלה באופן דרקוני רכישת קרקעות על-ידי יהודים, והעלייה היהודית צומצמה ל-75,000 נפש בסך-הכל, והייתה אמורה להיפסק כליל כעבור חמש שנים. היישוב היהודי בארץ ישראל והתנועה הציונית כולה דחו את הספר הלבן מכל וכל, וראו בו מעשה בגידה, ונטישה בריטית צינית של עקרונות המנדט. בשל פרוץ מלחמת העולם השנייה נדחה הטיפול בבעיה.
העיקרון של שתי מדינות לשני העמים שב ועלה בשנת 1947, בדוח של הוועדה המיוחדת של האו"ם לעניין ארץ ישראל (UNSCOP). בעקבות דוח זה החליטה מליאת האו"ם ב-29 בנובמבר של אותה שנה, ששלטונה של בריטניה יבוא אל קיצו, וארץ ישראל המערבית תחולק לשתי מדינות עצמאיות, יהודית וערבית, תוך בינאומה של ירושלים. העולם הערבי והמוסלמי כולו דחו את החלטת האו"ם, ולמחרת ההחלטה (ממש כך) פתחו ערביי ארץ ישראל במלחמת גרילה רחבה וטוטאלית נגד היישוב העברי. משנכשלו הערבים המקומיים במלחמה זו, ולאחר שהשלטון הבריטי הגיע לקיצו כמתוכנן, הכריז דוד בן-גוריון על כינונה של מדינת ישראל. למחרת ההכרזה (ושוב ממש כך) פלשו אל המדינה בת יומה צבאות סדירים של חמש המדינות מצרים, ירדן, עירק, סוריה ולבנון. לאחר שגם אלה נגפו, נחתמו הסכמי שביתת נשק בין מדינת ישראל למדינות הפולשות זולת עירק, ומדינת ישראל מצאה את עצמה כלולה בגבולות, שהיו רחבים מאלה שנועדו לה על-פי החלטת האו"ם. ירדן כבשה וסיפחה את אזורי יהודה ושומרון, המצרים כבשו את רצועת עזה והחזיקו אותה תחת כיבוש צבאי, וירושלים נחלקה בין ישראל וירדן. למרבית האירוניה, הפלשתינים, אשר רבים מהם ברחו ללבנון, לסוריה, לירדן ולרצועת עזה, חדלו בשלב זה מלהיות צד לפתרון הסכסוך. נמצא, אפוא, שבשל התנגדותם הנחרצת של הערבים לעיקרון שתי המדינות, נוצר סביב בעיית ארץ ישראל המערבית מצב מדיני חדש, שבגדרו הוקמה על כשלושה רבעים מהשטח רק מדינה אחת, מדינת ישראל.
בעקבות מלחמת ששת הימים בשנת 1967, אשר במהלכה השתלטה ישראל על כל ארץ ישראל המערבית ועל המחצית הירדנית של ירושלים, נוצרה הזדמנות פז להסדר, וממשלת ישראל, בראשותו של אשכול, אף נתנה פומבי לנכונותה לקיים משא-ומתן לשלום. ברם, נאמנים לדרך שקבעו לעצמן, מיהרו מדינות ערב, זמן קצר לאחר המלחמה, להתכנס בחרטום ולקבוע שם את עיקרון שלושת הלאווים, לאמור לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא-ומתן עם ישראל. רעיון הקמתה של מדינה פלשתינית לצדה של מדינת ישראל שב והושם בהקפאה עמוקה, ונשאר, לפי שעה, בעינו חוסר הרלוונטיות של העם הפלשתיני בכל הנוגע לפעילות המדינית סביב ארץ ישראל המערבית. הצד הערבי שב והפגין את חוסר עניינו בהקמתה של מדינה פלשתינית לצידה של מדינת ישראל.
הסכמי אוסלו משנת 1993 בין מדינת ישראל לארגון לשחרור פלשתין (אש"ף), שבו והחזירו לקדמת הבמה את הרלוונטיות המדינית של העם הפלשתיני, ויחד איתה, לכאורה, גם את עיקרון שתי המדינות. מהתחלה צנועה של אוטונומיה ברצועת עזה ובעיר יריחו הייתה אמורה להתפתח המדינה הפלשתינית, תוך משא-ומתן מתמשך, שבמהלכו ייקבעו הגבולות ושאר פרטי דו-הקיום בין שתי המדינות. כפי שהוחוור עד מהרה, התנהלותם של הפלשתינים בראשות ערפאת הייתה דו-פרצופית, ובמקביל למגעים המתמשכים לקידום כינונה של המדינה הפלשתינית, הם פתחו נגד ישראל במתקפת טרור בעוצמה שלא נודע כמותה לפני כן. לא כאן המקום להיכנס לכל פרטי המגעים בין הצדדים, שהתקיימו בסיועו של נשיא ארצות הברית קלינטון, ואשר שיאם הייתה ועידת קמפ דיויד השנייה. יאמר רק זאת, שכל אימת שנראה היה, שהצדדים מתקרבים להסכם, פוצץ המשא-ומתן בצורה זו או אחרת על-ידי הצד הפלשתיני, וכי בעקבות ועידת קמפ דיויד, שבה הגיעו הצדדים לכאורה להסכמות מפליגות, יזמו המוסדות הפלשתינים את האינתיפאדה השנייה. הסיבה לכך לא ברורה. יש הסוברים שערפאת ומרעיו חששו לחתום על הסכם שאיננו מסדיר את בעיית השיבה של הפליטים הפלשתינים, ואילו אחרים בדעה, שאש"ף הוליכו את ישראל שולל כבר בהסכמי אוסלו, ושלמעשה הם מלכתחילה לא רצו להגיע לפתרון המבוסס על עיקרון שתי המדינות. לפי גרסה זו, הפלשתינים מעדיפים, מתוך שיקולים משלהם, מדינה דו-לאומית, באשר לשיטתם סופם שיהפכו בה לרוב.
גם בצד הישראלי היו ויש רבים שאינם מקבלים את עיקרון שתי המדינות. המדובר במפלגות הממוקמות רעיונית ימינה מהמרכז, וכן במרביתם של המתנחלים. לא לגמרי ברור, אם מחייבי רעיון ארץ ישראל השלמה נתנו די הצורך את הדעת על ההשלכות השלטוניות והמנהליות מכך, שבמדינה דו-לאומית יחיו, לפי המספרים של היום, כשלושה מיליון ערבים ללא אוכלוסיית רצועת עזה, וקרוב לארבע וחצי מיליון ערבים יחד עם אוכלוסיה זו. מתקבל הרושם, שלמתנחלים ולימין הקיצוני אין משנה קונסטיטוציונית סדורה למדינה דו-לאומית, אשר תהיה בד-בבד גם מדינת חוק וגם דמוקרטית.
אישוש לסברה, שהצד הפלשתיני אינו רוצה בפתרון שתי המדינות, ניתן למצוא גם בהתנהלותם לאחר ההינתקות הישראלית מרצועת עזה. פינוים החד-צדדי של כל המתנחלים היה אמור להיות צעד ישראלי בונה אמון, ושלב בדרך לשלום. מתוך הבנה זו קיבלו רוב תושביה היהודים של מדינת ישראל את הפינוי בהבנה ובהסכמה, והייתה ציפייה, שהמחווה והמסר יתקבלו באהדה על-ידי הפלשתינים, וכי ניתן יהיה בעקבות הפינוי להמשיך ולהתקדם לקראת שלום. למרבית התימהון והאכזבה, לא זה מה שקרה בפועל. עם השלמת הפינוי הוגברו ההפגזות על היישובים בעוטף עזה, ובמיוחד על שדרות, באמצעות רקטות ומרגמות, בעוצמות שהאזור טרם ידע כמותן. היו שראו תגובה תמוהה זו כמסר נגדי כאילו אמרו הפלשתינים: אתם רוצים שלום? אנחנו נראה לכם! לכאורה הייתה זו הצבעה ברקטות ובמרגמות נגד פתרון שתי המדינות ובעד מדינה דו-לאומית, דו-לאומית לשיטתם יש לומר.
מהסקירה דלעיל עולה, שלעניין פתרון מדינתי לפלשתינים שביהודה ושומרון וברצועת עזה, נעה מטוטלת הדוקטרינות במשך למעלה משמונים שנה מצד לצד, כאשר בשנים 1947-1939 היא נעצרה זמנית בנקודת האמצע. אין זאת אלא, ששר ההיסטוריה טרם החליט מה יהיה הפתרון.

הבלוג שלי
תאריך:  22/10/2009   |   עודכן:  22/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שתי מדינות לשני העמים - חלום באספמיה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
22מדינות לעם אחד, רבע לשני?
ד''ר אברהם שלום  |  24/10/09 21:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
אחרי פרפורי גסיסה ממושכים הולך וקרב, בצעדי ענק, קיצה של מפלגת "העבודה". חברי הכנסת שעוד נותרו בה יפוצו בקרוב לכל עבר: מי לשמאל ומי ל...ימין
דודו אלהרר
העם היהודי לא היה רצוי, אינו רצוי, ולעולם לא יהא רצוי בעיני אומות העולם    אין כל מוצא מלבד התנגשות חזיתית בין ישראל לאומות העולם    על הגורל היהודי משחר ההיסטוריה
אסתר שניאורסון גרי
כמו בסרט 'מטריקס', בו השליטים משתמשים באזרחים כמקור כוח, כך גם גם בישראל, לא באופן וירטואלי, אלא באופן מציאותי
עו"ד יובל יועז
כבר שנתיים מלווה העיתונאי יובל יועז את הדמויות המעורבות בפרשת הנשיא לשעבר משה קצב    בספר שיראה אור בקרוב חושף יועז תמונה מדהימה ורבת תהפוכות לגבי התנהלות התביעה הכללית בישראל    ההסתבכות עם סעיפי האישום, המשא-ומתן המתיש עם הסנגורים וההתלבטויות של משפחת קצב    בפרק מתוך הספר, שעיקריו מתפרסמים כאן לראשונה, נחשפת הדרמה שהתחוללה מאחורי הקלעים    מיוחד למגזין "הפרקליטים"
ד"ר הדר ירדני
אחת העונות היפות בשנה היא עונת החורף המגיעה עם ריח הגשם, הפריחה והצמיחה, שמיכת הפוך, התה והמרק החם, אך גם עם השפעת    מהי שפעת? כיצד ניתן למנוע אותה? ומדוע כדאי להתחסן השנה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il