כל הדגמים של המטוס החמקן אף-35 אינם עומדים עדיין בדרישות לכוננות מבצעית - הודיע רוברט בֶּהלֶר, מנהל המשרד לבחינה ולהערכה מבצעיות בפנטגון, בשימוע בתת-ועדה לכוננות של בית הנבחרים האמריקני.
בהלר הופיע לשימוע יחד עם בכירים בפנטגון, שדיווחו על בעיות בתחזוקת המטוסים החמקניים - בעקבות דוח שלילי עליהם, שפורסם באחרונה.
למטוס אף-35 יש שלושה דגמים, שמשרתים בחיל-האוויר, בחיל-הים ובחיל הנחתים האמריקניים. המידע על כוננותם המבצעית נאסף במהלך שנת הכספים האמריקנית 2019, שהסתיימה ב-30 בספטמבר. לדברי בהלר, המטוסים אינם עונים לדרישות החילות באמינות ובתחזוקתיות - גם כיוון שהם מתקלקלים לעתים תכופות ותיקונם ארוך יותר לעומת מטוסי-קרב אחרים.
ממצאי הסקר בשנת 2019 השתפרו שולית לעומת ממצאי 2018, ועדיין הנם מתחת לרף שמונים האחוזים, שקבע הפנטגון בשנת 2018 בהנחיית ג'ים מאטיס, שר ההגנה דאז לגבי מטוסי-הקרב אף-16, אף-18, אף-22 ו-אף-35. מאטיס דרש, שהרף ייחצה במהלך 2019.
לדברי בהלר, הכוננות המבצעית של טייסות, המוצבות מעבר לים, גבוה במקצת בטייסות, המוצבות בארצות-הברית גופא. רק כנפות ספורות הצליחו לעבור את הרף ורק לתקופות קצרות.
בחודש יולי, קודם לאישרור מינויו, כתב מארק אספר, שר ההגנה, לוועדת הסנאט לשירותים מזוינים, שהמטוסים אף-35 לא יעמדו בדרישות המבצעיות עקב מחסור בחלפים ובאיחורים בתיקון הציפוי הפגום, שמבטיח את חמקנות המטוסים.
למרות הביקורת המתמשכת על המטוס, חתם הפנטגון בחודש אוקטובר על עסקה גדולה לרכש 291 מטוסים אף-35 בשלוש סדרות מחברת לוקהיד מארטין. שווי העסקה 34 מיליארדי דולר. 127 מהמטוסים נועדו למדינות, השותפות במיזם, ו-60 מטוסים למדינות אחרות.