המדינה, הנהלת נמל חיפה וההסתדרות חתמו (יום א', 26.1.20) על הסכם שיאפשר את היציאה לפועל של רפורמת הנמלים. ההסכם מעגן שורה של הבנות שיעזרו לנמל חיפה להתייעל לטובת המשק הישראלי בדגש על צרכני ההובלה הימית, תוך הגנה על ביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים.
עם כניסת ההסכמים שנחתמו היום לתוקף, יחלו בביצוע שורה ארוכה של צעדי התייעלות שסוכמו מול הסקטורים השונים ואשר יבטיחו הגברה משמעותית של התפוקות בנמל חיפה, ותאפשר לחברת נמל חיפה לקלוט מטענים רבים יותר ללא צורך בהגדלת כוח האדם בחברה.
לצורך ההיערכות לתחרות, צעדי ההתייעלות המעוגנים בהסכם כוללים בין היתר, תוכנית פרישה מרצון ל-200 עובדי הנמל, אשר יוכלו לפרוש בתנאים אטרקטיביים במיוחד, ובהם תשלומי גמלה חודשים, מענקי פרמיה וחודשי הסתגלות. 30 עובדים יוכלו לפרוש כבר באופן מיידי.
ההסכם מגדיר גם רשת ביטחון לתשלומי פרמיה. עובדי דור ב', שהתקבלו לעבודה עד 12 ביוני 2017, יהיו מוגנים מפני פיטורים קולקטיביים לתקופה של 10 שנים ממועד פתיחת התחרות.
להבטחת חוסנו העתידי של הנמל, ובהתאם למתווה שאושר בשבוע שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה, נמל חיפה יועמד למכירה למשקיע אסטרטגי, תוך מתן עדיפות למשקיע מתחום המכולות בשאיפה להגדלת היקף פעילות הנמל. במסגרת מתווה ההפרטה הוחלט גם כי הרוכש האסטרטגי ישקיע בהון החברה סכום של עד מיליארד שקל, ואף נקבעו מנגנוני הגנה כספי ההשקעה וההון הצבור של החברה.
החתימה על הסכם הרפורמה היום באה בהמשך לחתימה על הסכמי המעבר של עובדי מחלקת ים בנמל חיפה לחברת נמלי ישראל. ההסכם הנוכחי משלים למעשה את ההיערכות חברת נמל חיפה לתחרות עם תחילת פעילות נמל המפרץ המתוכננת לשנת 2021.
במעמד החתימה על ההסכם השתתפו שותפים נוספים שליוו את התהליך, בהם: יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות וממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס וכן אוהד אלקבץ ועו"ד נועם ריף מטעם הממונה על השכר במשרד האוצר.