X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צר לי שאני חודר לתחומו המקצועי של היועץ המשפטי לממשלה ומבקש לתת לממשלה עצה משפטית משל עצמי
▪  ▪  ▪
שר המשפטים יעקב נאמן [צילום: פלאש 90]
לפצל ומהר
יואב יצחק
שר המשפטים הודיע על יוזמתו לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה * אלא שהשר נאמן שכח כלל בסיסי ביותר: במקום לדבר ולקשקש, צריך לפעול. לפצל ומהר.
לרשימה המלאה

הנבוט של היועץ המשפטי לממשלה
עו"ד יוסי דר
גורלם של השרים מונח בידי היועץ המשפטי לממשלה, בתוקף כובעו השני - ראש התביעה * הידיעה שבכל רגע הם עלולים לעמוד לדין, גורמת להם ליישר קו עם היועץ * הנפילה האפשרית ממגדל אקירוב כמשל
לרשימה המלאה

תפקיד היועץ המשפטי לממשלה כנראה לא יפוצל
עו"ד משה גולדבלט
סיכוי פוליטי קטן להעביר את תוכנית פיצול מעמדו ותפקידיו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה * הסיכוי קטן בדיוק מהסיבה שמהלך כזה נדרש * ליועץ המשפטי ולאוליגרכיה המשפטית, התומכת בשימור המצב הקיים, יש די כוח על-מנת לסכל את המהלך- מוטב ללכת על מהלך מצומצם יותר בשלב ראשון
לרשימה המלאה

הפרד (בין השליטים לאספסוף) ומשול (כראות עיניך)
אפרי הלפרין
השר נאמן מבקש לפצל את סמכויות היועץ המשפטי בחקיקה, היועץ מתנגד, ואז מציעה ראש האופוזיציה תובע מיוחד לענייני שחיתות שלטונית - או במילים אחרות דין אחד לאנשי השלטון ודין אחר לאספסוף
לרשימה המלאה

   אהרון רול
המלחמה האמיתית של בני האור

מלחמת גוג ומגוג - המצדדים בהפרדת תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, מפארים את יתרונותיה, אך מתעלמים לחלוטין מחסרונותיה ומסיכוניה, ואלה המתנגדים להפרדה מתעלמים מחסרונות המצב הקיים, ומסיכוניו. אלה גם אלה, גורמים לציבור להבין שהבסיס לקבלת החלטות בצמרת השלטון לוקה בחסר, הם רואים רק את הדשא הירוק אצל השכן, ומתעלמים מהסיכון שהעקירה תוסיף עוד ועוד יבליט.
וככאלה הסוברים שסמכויות היועץ רחבות מדי, וחייבים לבצע שינויים על-מנת להקטין את הסיכונים שבעודף הסמכויות, בואו ננסה לבחון את החסרונות המרכזיים של השינוי שמציע השר נאמן:
  • כל שינוי קיצוני בעולם המשפט הוא מסוכן לאין-ערוך, אפילו מהשארת המצב כמות שהוא. מערכת משפטית נבנית שלב אחרי שלב - חוק, פסיקה, חוק, פסיקה - לא יכולה להרשות לעצמה לקפוץ ראש לברכה, כי אין לה שמץ של מושג מה עומק המים - ובלעדיה, בלי מערכת המשפט, אנחנו אבודים.
ובואו נראה במקביל את עיקרי יתרונות המצב הקיים על זה המוצע:
  • כאשר הסמכות מרוכזת - גם האחריות מרוכזת, ככל שיש חריקות בממלכתו הענקית של היועץ המשפטי, יש אחראי אחד ויחיד, היועץ המשפטי לממשלה.
  • העובדה שהיועץ אינו רק עייצעס גייבר אלא נוטל אחריות על עצותיו, בשל כובעיו האחרים, מחייבת אותו לייעץ לממשלה עצות המבטאות את מכלול תפקידיו - כיועץ המשפטי הקלאסי, כתובע הכללי וכשומר אינטרס הציבור - והרי ברור שאם נהפכו ל"יועץ משפטי" קלאסי, הוא יהפוך חיש קל למשרת המשפטי של הממשלה, המוציא נימוקים מן הגורן ומן היקב על-מנת להצדיק את עמדתה, ובכך תיפגע קשות עבודת הממשלה, ידי התובע הכללי תהיינה מלאות עבודה, ועל אינטרס הציבור אפשר יהיה לומר קדיש.
אינני מכיר את נוסח ההצעה של השר נאמן, אך קראתי בעיון את הצעת החוק של השר פרידמן כפי שנוסחה על-ידי עו"ד דן אבי יצחק. עו"ד דן אבי יצחק מנמק באריכות ובתבונה רבה את הצורך בפיצול, וחושבני שקשה מאוד לחלוק על מוקד טיעוניו, אך הוא, כמו אחרים, מתייחס רק ליתרונות של המהלך ולא לחסרונותיו.
עוד מובהר מהצעת החוק, שבמסגרת המהלך, יבוטל תפקיד פרקליט המדינה, והתובע הכללי יינק בפועל את סמכויות פרקליט המדינה, ואת ההיבטים הפליליים בתפקידו של היועץ המשפטי.
וכאן מבקש אני להביא הצעה בפני הממשלה, עצה משפטית, אשר יכולה אולי להועיל לקבלת החלטה מיטבית, המתחשבת באילוצים השונים:
1) יורחבו סמכויות פרקליט המדינה, והוא ייקרא "התובע הכללי".
2) התובע הכללי יהיה כפוף ליועץ המשפטי לממשלה.
3) יתבצעו שינויים ארגוניים בהתאם לרוח הצעת החוק של פרידמן/דן אבי יצחק, ואשר יבטאו את פיצול הסמכויות, תחת כנפי היועץ.
4) היועץ המשפטי יתועדף על-פי הכשרתו, בחוק ובנוהל לעיסוקו האישי בחלקים הלא פליליים של תפקידו.
5) כמו כל איש מינהל, יהיה חייב היועץ למזער חששות לניגודי עניינים, ומכאן שבכל הקשור לפלילים של הצמרת הפוליטית, הוא יהיה מנוע מהתערבות אישית אינטנסיבית.
ובואו לא נשכח, כי ניגוד עניינים ברמות האלה אינו רק בעיה של הגדרת התפקיד, אלא הוא בעיקר פונקציה של הנושא בתפקיד. ברמות האלה, בלי כל קשר להגדרה בחוק, ניגוד עניינים מובנה בתוך התפקיד, בייחוד עקב הנפח הקטן שלנו והבעיות הענקיות שלנו - שום מעשה חקיקה לא יהפוך פקיד בכיר עקום לישר, והיעדר חוק לא יגרום את היפוכו של דבר. יושרם ומוסריותם של פקידים בכירים לא נקבעים על-פי החוק, השפעת החוק ברמות האלה היא לטווחים ארוכים, ולכן השימוש בכלים חוקיים קונסטיטוציוניים חייב להיות עם מטרות ארוכות טווח, ולא כפעולות של "עצירת דימום".
וחשוב עוד לציין שהעומס המוטל על כתפי היועץ, אינו תלוי-משימות ועומס פיזי בלבד. אני משוכנע שבאותה מידה יכול אדם אחד להחתים כרטיס ב-09:00 ולהיות בבית בשעה 18:00 וגם להצליח בתפקיד. מסירותו של היועץ והרגשת השליחות שהוא מפגין בביצוע תפקידו, אסור שישמשו את החברה ואת הכנסת כבסיס להצרת צעדיו.
וככל שיסתבר שהעצה שלי לא תניב את הפירות הרצויים, ניתן יהיה תמיד לשנות את הכפיפות של ה"תובע הכללי", אך זאת יקרה רק אם תבין החברה שחייבים הפרדה ממש מוחלטת, וזאת יקרה רק לאחר שהוקמו והתייצבו שני המוסדות המרכזיים האלה.

תאריך:  03/11/2009   |   עודכן:  14/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עצה משפטית לממשלה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ההנחה שלך היא מוטעת לחלוטין
בני בנקר  |  3/11/09 11:08
 
- תוספת קטנה
בני בנקר  |  3/11/09 11:25
 
- זה בדיוק מה המלצתי - לפצל
אפרי  |  3/11/09 13:41
2
בוא תברר בכמה מדינות במערב יש
יועץ משפטי עם  |  3/11/09 11:33
 
- ישראל לא זקוקה ליועץ משפטי
חבל על הזמן והכסף  |  3/11/09 19:25
3
מערכת המשפט רקובה. יש לנקותה
לובנגולו מלך זולו  |  3/11/09 18:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
יש קושי לערער על פסק בורר, וזאת גם כאשר הצדדים מתנים בחוזה ביניהם כי פסק הבורר יהא מנומק וכי ניתן יהא לערער עליו
קובי כהן
אלפי קשישים ונכים יישארו החורף ללא חימום, בשל העלייה במחירי הנפט וסירובם של פקידי הממשל להתאים את קצבותיהם של הנכים לעלות האמיתיות של המחייה בישראל
שמעון שטיין
הגם שהגרמנים היו שבעי רצון ממדיניותה של מרקל, הם הצביעו בעד שינוי    הממשלה החדשה תהא ימנית יותר וליברלית כלכלית יותר    מדיניות החוץ של גרמניה תתערב פחות במזרח התיכון    אך למרבה ההפתעה, מצע החוץ של גרמניה מכיר במדינה יהודית לצד מדינה פלשתינית
ראובן לייב
גשמי ברכה? הניסיון המר מלמד כי הם יורדים רק לזמן קצר ובעוצמה רבה מדי. ומלבד שהחקלאות יוצאת ניזוקה, יש גם מחדל-התפלה, אין ניקוז ראוי, אין היערכות בחברת החשמל והחושך רב על האור
ענבל בר-און
צדק מחלק בדיני הנזיקין נועד להתריע מזיקים פוטנציאלים ולהעביר עושר מן המזיקים אל הניזקים ובכך לחזק ערכים של צדק חלוקתי    צדק מתקן נועד להסדיר את הפיצויים בין הצדדים תוך התעלמות משיקולים חברתיים כלכליים לרוב הצדדים    האמנם הקו המפריד בין שני סוגי ה"צדק" כל-כך ברורים?    הרהורים על תורת המשפט (1)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il