X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עיתונות חופשית זוהי עיתונות שמאפשרת לכל סוג של דיון להתרחש על במתה, לא עיתונות של פוביה וצנזורה היש סיכוי כי נחזה בקרוב בחופש ביטוי אמיתי בעיתונות הישראלית - בלי צנזורה ובלי מעצורים, אך באופן מתורבת?
▪  ▪  ▪
עיתונות חופשית לבמה [צילום: פלאש 90]
חופש הביטוי אינו חופש ההשמצה או חופש הוצאת דברים מהקשרם, אבל מי שחושב שרק כך הוא מצליח להתבטא בחופשיות, מי אני שאעיר לו על כך. רק שאחר-כך לא נבוא בטענות לדתיים שהם "מתנשאים" על החילונים, זאת בשעה שמייצגי התרבות החילונית הם אנשים שמזלזלים תרבותית באחרים ולא יודעים לקיים דיון תרבותי ומכובד

אין זה סוד שאנשים מתוכנו פתחו ב"מלחמת תרבות" מול ה"תרבות המסורתית הרבנית". יהיו שיאמרו שאנו רק משיבים מלחמה. בכל אופן, במלחמה כמו במלחמה יורים מילים, פוגעים, מזלזלים, אולי אפילו משמיצים, רק דבר אחד בטוח לא קיים כמעט - מלחמת תרבות. פשוט, המלחמה הזו היא כבר מזמן ללא תרבות.
תרבות חילונית היא לא רק שלילת תרבותו של האחר הדתי, היא תרבות עם עומק ועם שורשים עם תוכן ועם השקפת עולם משלה. אני מצפה למלחמת תרבות אמיתית ראויה לשמה.
כמו דיון תרבותי בין פרופ' רות גביזון לבין אחרים כמו הרב ישראל מאיר לאו או מרדכי נויגרשל - זהו דיון ראוי בו הצדדים יודעים לכבד איש את רעהו, ובכל זאת להביע דעות שונות לחלוטין על נושאים שונים.
עיתונות חופשית זוהי עיתונות שמאפשרת לכל סוג של דיון להתרחש על במתה, לא עיתונות של פוביה וצנזורה. התגובה המיידית של רבים היא התלהמות וחוסר כבוד במקום דיון תרבותי, זלזול במקרה הטוב, הכפשה ודה-לגיטימציה במקרה הגרוע לדעתו של האחר והשונה.
הייתי רוצה לראות עיתונות בה מושמעות דעות בנושאים שונים ולא רק בנושאים פוליטיים, של אנשי רוח ערבים לצד אנשי רוח ישראלים, חילונים ודתיים (ואפילו דרוזים וחרדים).
אם מייצגי התרבות שלנו הם אסף וול, כמו מאמריו המתריסים נגד רבנים ללא קשר לנושא הכתבה שלו כמעט, או זלזול בוטה בחכמים שכל חטאם הוא שהם חכמים יהודים בתקופת התלמוד לעומת חכמים לא יהודים שאליהם הוא מתייחס די בכבוד. גם כמובן הזלזול המתנשא באלוהים, שלדעתי אין לזלזול כזה מקום בדיון תרבותי מכובד, בו מובעות דעות שונות בצורה מכובדת ולא מזלזלת ורומסת.
או כתבותיה של יעל משאלי ש"תרבותה" היא שלילת תרבותם של אחרים. כמו כתבתה על "מסכנות" החרדים, או הכתבה עם הזלזול המגוחך במורשת התרבותית של הכותל המערבי, שהוא סמל תרבות גם לאנשים שאינם דתיים, כמו גם הזלזול שלה ברבנים ובסמלי תרבות אחרים.
או רוחמה וייס שמזלזלת בחז"ל ו"זועמת" את זעמות הפמיניזם, שמשום מה בוחר לעשות "סלקציה" במאמרי חז"ל ולהציג אותם באור שלילי ושוביניסטי, ואינני מתכוון לפתח דיון כעת האם חז"ל היו "פמיניסטיים". דעתי האישית היא שמרבים להוציא אותם מהקשרם כדי לשרת מטרות פוליטיות או פמיניסטיות, אך אם זו דעתה של רוחמה וייס, זו גם דעה לגיטימית אך בתנאי שהיחס הוא תרבותי ומכובד.
חופש הביטוי אינו חופש ההשמצה או חופש הוצאת דברים מהקשרם, אבל מי שחושב שרק כך הוא מצליח להתבטא בחופשיות, מי אני שאעיר לו על כך. רק שאחר-כך לא נבוא בטענות לדתיים שהם "מתנשאים" על החילונים, זאת בשעה שמייצגי התרבות החילונית הם אנשים שמזלזלים תרבותית באחרים ולא יודעים לקיים דיון תרבותי ומכובד, סובלני ומעניין.
תרבות חילונית איננה תרבות של כתבים מזלזלים ומתנשאים וטוקבקיסטים, שכל מה שהם יודעים לעשות זה לצפצף שוב ושוב סיסמאות כמו "אין אלוהים", "הפרדת הדת מהמדינה", "כפייה דתית" על כל מה שזז. זה הגיע לכדי גיחוך כשנכתבה כתבה שלמה על "כפייה דתית", כשמדובר על התופעה של אמנים חילונים הכותבים ושרים שירים עם מילים יהודיות מהעבר.
דוגמה נוספת היא אותן כתבות על המקומות שדתיים או חרדים שוקלים לגור בהם, ומיד מתחיל מצעד הזמירות על "כפייה דתית"... הפכנו ממש למדינת אפרטהייד כלפי הדתיים והחרדים. בתירוצים שונים ומשונים אנחנו מדירים אותם ומתייחסים אליהם כאילו הם הולכים מחר "להשתלט" על החיים שלנו - דבר שממש רחוק מהמציאות ואפילו דמיוני. המדובר בסיסמאות פוליטיות שלא קשורות כל-כך למציאות. רק לדוגמה, רחוב בר-אילן בירושלים, שהוא רחוב שספק אם גר בו כיום אפילו חילוני אחד ושהינו מרכזי בלב שכונות חרדיות, ולמרות הפגנות של קיצונים משני הצדדים הוא פתוח בשבת. אז איפה ההפחדות של הפוליטיקאים על השתלטות דתית ואיפה המציאות?
כחלק ממלחמת התרבות שנטלה על עצמה התקשורת, היא דאגה להדגיש במקרים שאדם בעל חזות דתית או חרדית פשע (ולא משנה הרקע התרבותי בו הוא גדל) בכותרות צעקניות את היותו דתי/חרדי ואילו בקבוצות אחרות כמו חילונים/דרוזים/ערבים/נוצרים/מוסלמים לא הודגש מוצאו התרבותי של הפושע.
זה כמובן מעבר לעובדה שעוד בטרם משפט, התקשורת ממהרת להדביק כינויים ותגיות שחורצים את הדין ועלולים להשפיע על כושר הניטרליות של השופט בבואו לחרוץ דין אמת ללא שוחד וללא הטיה. מאחר שגם שופטים הם בני אדם וצרכני תקשורת, אי-אפשר להתעלם מהסכנה לדמוקרטיה ולשלטון החוק בפרסומים מסוג זה.
עיתונות חופשית חייבת להיות ניטרלית ולהביא באופן שווה את הדעות השונות. עיתונות שיש לה אג'נדה איננה יכולה להתהדר בתואר עיתונות חופשית, בין אם היא משרתת את הממשלה או את האופוזיציה או את מערכת המשפט או כל גוף אחר. עיתונות שכזאת נוטה לצנזר, גם אם באופן חלקי, דעות שלא משרתות את האג'נדה.
הוכחה ברורה לכך, היא עובדת ה"סטריליות" של העיתונאים עצמם, שהם לעולם אינם מושחתים והם תמיד אבירי הצדק. במקרים נדירים בלבד, תוכלו לשמוע ולקרוא ביקורת עניינית על העיתונות והתקשורת. חלק נכבד מהטוקבקיסטים שמבקרים התנהלות של התקשורת - מצונזרים.
אני הייתי רוצה לראות חופש ביטוי אמיתי, בו אין אדם חסין מביקורת אך מצד שני הכל חייב להיות באופן מכובד וענייני. במקום טוקבקים מתלהמים והתחזויות כדי להכפיש את האחר והשונה, או כדי להגביר רייטינג, עדיף לפרסם כל דעה שהיא שונה בלי משוא פנים, גם אם יש בה מידה של ביקורת.

תאריך:  05/11/2009   |   עודכן:  05/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת תרבות או חופש הביטוי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף
אופקם נפתחים   |  5/11/09 14:01
2
מאמר כל כך צודק ונכון.
אדם לאדם זאב  |  5/11/09 15:01
3
במה אתה שונה מהם?
משה ירושלמי  |  8/11/09 17:43
4
החדשות באינטרנט אמינות ומעניינ
יותר מבעיתונים   |  9/12/09 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפרה ליאור
מדובר בתקופה לא קלה שדווקא בה נדרשת ההכוונה הרבה ביותר    חשוב להתגבר על תחושות חוסר הנעימות, לקבל ייעוץ ולהתחיל את מסלול הבדיקות והטיפולים, שעלול להיות ארוך ומתיש, עם הכנה נפשית כדי לעבור אותו בקלות ככל שניתן
רותי אבירי
עייפות שרירים, כיווצי שרירים וכל תופעה הגורמת לכאבי שרירים, יכולים להימנע או לפחות להיות פחות מורגשים אם תקפידו על הכנה תזונתית נכונה שתמנע מחסור באנרגיה, הקפדה על מצב נוזלים וכמויות מינרלים נכונות
איתמר לוין
בשתי מילים בפרשת השבוע מביעה התורה את ייעודו של עם ישראל. לא רק המילים עצמן חשובות, אלא גם הסדר בו הן מופיעות
מנחם רהט
הצפת המדינה בגויים פרבוסלבים מאוקראינה, וקתולים אדוקים מפרו ומשאר המדינות, שמקשטים את מרכז הקליטה בצלבים, לצד "הכשרת" ילדי העובדים הזרים – אלה הם הכלים שבאמצעותם זוממים גורמים אנטי לאומיים, לדלל את המדינה מיהדותה ולעשותה מדינת כל אזרחיה    הח"כים הלאומיים חייבים להחליף את הדיסקט ולא להסתפק בהצעות חוק חלמאיות
עפר דרורי
האירנים, על-אף שהתחילו לאחרונה דיאלוג עם ארה"ב, מהווים מכשול אמיתי לשלום במזרח התיכון ובעולם כולו    כל התחמושת שנמצאה באונייה הועמסה בנמל מצרי ללא כל בדיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il