X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השארת תא"ל משה (צ'יקו) תמיר בצה"ל, ללא פגיעה בדרגתו וכאשר יש סיכוי כי יקודם בעתיד בדרגה ובתפקיד, מעידה על רקב שפשה בצמרת הצבא
▪  ▪  ▪
נהג בחוסר מוסריות שתשפיע לדורות. תמיר [צילום: פלאש 90]

שמחה וששון: בית הדין הצבאי לערעורים חילץ את תא"ל משה תמיר מהורדה בדרגה ומפיטורים מצה"ל, ו"רק" השעהו לשנתיים מקידום בדרגה ומתפקיד פיקודי. חבריו של תמיר ואפילו פרופ' כשר נתנו לו הכשר, ועודדו שקרן נוסף, תא"ל עימאד פארס, כי יש לו תקווה. נדגיש מיד: הכשל אינו רק של תא"ל תמיר ושל חבריו, אלא בעיקר כשלונו של הרמטכ"ל אשכנזי. כדי להבין זאת, הבה נעיין בפסק הדין, בפרטים שבהם הודה תמיר, לאחר עסקת טיעון שבה נמחקו אישומים חמורים בהרבה. נביא להלן את תמצית הדברים:
תמיר שירת כמפקד אוגדת חבל עזה, ובחג הפסח תשס"ז שימש כמפקד התורן של האוגדה. ביום החג עצמו השתתף ב"פיקניק משפחות" ליד קיבוץ ניר יצחק, והנחה את נהגו האישי לקחת את בנו בן ה-15 ל"סיבוב" באזור, על גבי טרקטורון צבאי המשמש כרכב קרבי. הנהג אפשר לבנו של תמיר, בידיעת האב, לנהוג ביושבו לצידו. תמיר ראה את בנו נוהג ברכב, אך נמנע מלהתערב בדבר. במהלך אותה נסיעה התנגש הטרקטורון ברכב אזרחי שהיה נהוג בידי אזרח. לטרקטורון נגרם נזק נראה לעין, עד כי היה צורך לפנותו באמצעות גרר צבאי, ונזק כזה נגרם גם לרכב האזרחי. בו-במקום הוסכם כי תמיר יפצה את האזרח בגין תיקון הנזק לרכבו.
לאחר התאונה התקשר תמיר עם מפקד המשטרה הצבאית הפיקודי ועדכנו לגבי האירוע. הלה הנחהו להגיש דוח למצ"ח, ואכן הוגש דיווח, אך היה זה 15 יום לאחר התאונה ולא בתוך 72 שעות, כמתחייב מפקודות הצבא. תמיר אישר בחתימתו את הדוח, כאשר שמו של נהגו רשום בו כמי שנהג בטרקטורון, וכאשר ב"תיאור הנסיבות" מצוין כי לא היו נפגעים, לא נגרם נזק לרכב ולא הוחלפו פרטים. בכך הדיח תמיר את נהגו למסור מידע כוזב במסמך צבאי. גם בחקירתו במצ"ח שיקר תמיר לחוקריו, כשטען כי לא נגרם נזק לרכב האזרחי וכי הנהג האזרחי הסתלק מהמקום.

האצילים יאכלו עוגות והנתינים לחם עבש

אילו עשה רס"ר המשרת באוגדת עזה מחצית העבירות הללו שעבר מפקד האוגדה, היה אותו תת-אלוף תמיר ממהר לשלחו לבית דין צבאי או שופטו בעצמו למחבוש, ומביא חיש-מהר לפיטוריו ולהדחתו מצה"ל בבושת פנים

כאשר התגלה העניין, נהג גם הרמטכ"ל אשכנזי באופן מחפיר. הוא לא נרתע מלהרעיף על השקרן והזייפן הזה דברי סניגוריה חמים באוזני שופטיו, כאילו הלה עשה דבר פעוט ביותר, והיה זה רמז מביש לשופטים להקל בדין מאת המפקד העליון של צה"ל, שכל קצין – לרבות קציני בית הדין הצבאי - חרד פן יבולע לקריירה שלו אם לא יפעל כרצונו. במהלך המשפט, שבו התברר כי גם חוקרי מצ"ח עשו בחקירה מעשים תמוהים ביותר שבית הדין הוקיעם בפסק דינו, הרחיק הרמטכ"ל לכת ומינה את תמיר לשמש כמפקד קורסי מג"דים ומ"פים, כלומר לחנך את דור העתיד של מפקדי צה"ל, מהי מנהיגות ומהי דוגמה אישית של מפקד. מינוי חשוב כזה, במהלך המשפט, הבהיר לכל צמרת הצבא כי הרמטכ"ל מזלזל בבית הדין ו"מצפצף" על פסיקתו העתידה לבוא, שכן תא"ל תמיר חשוב בעיניו שבעתיים. אין תימה ש"חוצפתו" של בית הדין המחוזי, שהעז לפגוע בדרגתו של תמיר, זעזעה את צמרת צה"ל וקצינים בכירים יצאו אל התקשורת להביע מחאה על שפגעו בציפור נפשם.
פרשה זו מגלה סימני נמק מדאיגים בפיקוד צה"ל, מן הסוג של מרי אנטואנט: אנו האצילים ראויים לקני-מידה שונים מאלה שבהם אנו נוהגים בנתינינו. הם יאכלו לחם עבש, ואילו אנו האצילים נאכל עוגות. אילו עשה רס"ר המשרת באוגדת עזה מחצית העבירות הללו שעבר מפקד האוגדה, היה אותו תת-אלוף תמיר ממהר לשלחו לבית דין צבאי או שופטו בעצמו למחבוש, ומביא חיש-מהר לפיטוריו ולהדחתו מצה"ל בבושת פנים, אולי גם תוך שלילת הפנסיה שלו.

הסוף: בבג"צ
הרמטכ"ל גבי אשכנזי [צילום: פלאש 90]

אם הרמטכ"ל ישגה פעם נוספת וימנה את תמיר לתפקיד פיקודי כלשהו – ולבטח אם יקדמו בדרגה – גם לאחר שיחלפו שנתיים, בל יתפלא אם אזרחים החרדים לצביונו ולחוסנו הנפשי והמוסרי של צה"ל יפנו בעתירה לבג"צ

יש להדגיש ולהבהיר: פסק דינו של בית הדין הצבאי לערעורים ניתן במישור הפלילי בלבד. בית הדין לא קבע כי יש להשאיר את תמיר בצה"ל או לקדמו בדרגה, אלא גזר עליו עונש: להשהות כל קידום בדרגה או מינוי לתפקיד פיקודי, למשך שנתיים. כעת האחריות היא על כתפי הרמטכ"ל, והוא המוסמך לקבוע האם ישאיר את תמיר בשירות הצבאי או יניח לו להמתין שנתיים – במשכורת הגבוהה ובתנאים המפנקים-למדי של תת-אלוף – בתפקיד זניח כלשהו שאינו פיקודי, אם אומנם בכוונת הרמטכ"ל להימנע מלעשות את גזר הדין פלסתר. תגובת השמחה של הרמטכ"ל לשמע פסק דינו של בית הדין הצבאי לערעורים, מגלה כי יש ויש חשש כזה, וכי הרמטכ"ל לא למד את הלקח הנכון ממעשיהם של בכירים נוספים שגילו לאחרונה תכונות של שקרנים מועדים.
מן הראוי שיידע הרמטכ"ל, כי צה"ל אינו קניינו הפרטי, אלא הוא התמנה לשמש כנאמן מטעם הציבור לא רק לפקד עליו, אלא גם לשמור על רמתו המוסרית והערכית. אם הרמטכ"ל ישגה פעם נוספת וימנה את תמיר לתפקיד פיקודי כלשהו – ולבטח אם יקדמו בדרגה – גם לאחר שיחלפו שנתיים, בל יתפלא אם אזרחים החרדים לצביונו ולחוסנו הנפשי והמוסרי של צה"ל יפנו בעתירה לבג"צ, כדי למנוע חרפה קולוסאלית כזו. הפרשיות של עימאד פארס, של מפקד חיל הים אליעזר מרום ושל הבכירים האחרים, שסרחו אחרי פרשת תמיר, מגלות עד לאיזה עומק פשה הריקבון בין אלה, הסבורים כי צה"ל הוא רכושם הפרטי.
עברו הקרבי של מפקד בכיר שסרח – צריך לברר היטב מה מידת האמת בתשפוכת המליצות על ראשו של תמיר - לא זו בלבד שאינו גורם מקל, אלא יש בו לדעתי נימוק להחמרה, דווקא כשמדובר במפקד קרבי, שלהתנהגותו עם חייליו ולדוגמה שהוא נותן להם נודעת לפעמים משמעות של חיים ומוות. צדק התובע הצבאי במשפטו של תמיר, בדחותו את טענת הסניגור כי בטחון המדינה ייפגע אם תמיר יורד בדרגתו, ובאומרו כי הצבא לא מבוסס על אדם אחד, שכן גם כאשר הרמטכ"ל פורש יש לו מחליף.
חבל מאוד שבית הדין לערעורים לא קיבל עמדה זו, והקל באופן תמוה ביותר עם עבריין כבד שכזה, למרות שישבו בו שני מפקדים קרביים - האלופים גיורא רום ועמרם מצנע. על האלוף רום אפשר לכתוב רק דברים חיוביים, אך מינויו של מצנע לא היה ראוי, לנוכח התנהגותו מפירת המשמעת במלחמת לבנון הראשונה. איש כמו מצנע הוא האחרון הראוי לשפוט קצין שבעט במשמעת הצבאית, ועצם מינויו מעיד על שיקול-דעת שגוי.
אלא שקביעתו של בית הדין לערעורים אינה תורה מסיני, ומעשי הרמטכ"ל יובאו לליבון בהרחבה בפני בג"צ, אם תמיר יוסיף ליהנות מהמעטפת הצבאית האוהבת שהוענקה לו שלא-כראוי.

מחנך לשקר

עד כאן העובדות, ולמרבה הצער לא הושם דגש מספיק על פרטים נוספים, חשובים מאוד, שעלו בין השורות:
  • ראשית, תמיר חילל את חג הפסח, בנוכחות פקודיו ומשפחותיהם, בהיותו מפקדם הבכיר של חיילים דתיים וכאשר פקודות הצבא אוסרות שימוש ברכב בחג שלא מטעמי פיקוח נפש (גם עצם היציאה ל"פיקניק" הייתה שיתוף פקודיו ומשפחותיהם בחילול החג, בהנהגת מפקד כה בכיר).
  • שנית, תמיר הציג את בנו בפני פקודיו כנסיך היחסן, המקבל "סיבוב" בלעדי בטרקטורון ואף רשות לנהוג בלוויית נהגו של המפקד, לקנאתם של שאר הנוכחים וילדיהם שהם רק בני-תמותה רגילים.
  • שלישית, תמיר תירץ במשפטו ובתקשורת את מעשיו החמורים ברצונו להגן על בנו, בסוברו כי עם ישראל מטומטם ואינו מבין שהיה זה ניסיון מביש לחפות על עצמו בלבד, ועובדה היא שהנער לא הועמד כלל לדין.
  • ורביעית – תמיר עשה את כל מעשי העבירה הללו בידיעת פקודיו ובנוכחותם, בנתנו להם בכך דוגמה שלילית שאין חמורה ממנה כיצד לזייף, לדווח שקר, להדיח פקודים לדבר עבירה, לשקר בחקירה רשמית, להפר את פקודות הצבא ואף כיצד לנקוט מעשי העלמה וכחש. הפרשה נודעה כמובן חיש-מהר לא רק באוגדה אלא בכל צה"ל, ועצם תקוותו של תמיר כי יצליח להעלים את הדברים, במציאות של ימינו, מעידה כי הוא סובל משיקול-דעת פגום ומאי-הבנת המציאות.

תאריך:  11/11/2009   |   עודכן:  12/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה יהיה אלוף בצה"ל?
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
אכן,מאמר עם תובנות ראויות
שלמה כהן  |  12/11/09 10:04
 
- אתה טועה
משה מכנס, עו"ד  |  12/11/09 13:36
2
כל העם רקוב, לא רק הצבא
אפריים שימל  |  12/11/09 11:18
3
אין אדם שלא שיקר
אורי מילשטיין  |  13/11/09 20:06
 
- תגובה לדברי ד"ר אורי מילשטיין
משה מכנס, עו"ד  |  13/11/09 23:00
 
- שרידה וידיעת האמת
אורי מילשטיין  |  14/11/09 03:02
 
- לאורי, חטא מוליד פשע ופשע קטן
נחום שחף  |  14/11/09 07:26
 
- פתרון לשקרנות המובנית
אורי מילשטיין  |  14/11/09 08:44
 
- אוטופיה - תשובה לד"ר מילשטיין
משה מכנס, עו"ד  |  14/11/09 10:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
עבדות היא חירות, בערות היא הכוח, מלחמה היא שלום    ושמירת החירות היא הגבלת שתיית אלכוהול בשעות הלילה    אתה עדיין רוצה למזוג לך כוס יין בליל ירח מלא? חשוב שנית, השר אהרונוביץ' הופך התנהגות זו לפלילית
מנחם ברוד
יש בני-אדם שחייהם מסתיימים עם פטירתם, ויש מי שדווקא אחרי פטירתם מתברר מה חוללו ועד כמה הם מוסיפים להשפיע על העולם
עו"ד יוסי דר
המבנה ההיררכי של מוסד היועץ המשפטי לממשלה - החולש כיום גם על פרקליטות המדינה - הוא כזה שפרקליט המדינה אינו עומד בראש הפירמידה, וככזה - החלטותיו אינן סופיות והן נתונות להתערבות הממונה עליו - הוא היועץ המשפטי לממשלה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מעצרת הזיכרון ועד שיעור בלשון    לא לשדרנים בלבד
ספי סגל
מי שחשבתי שהוא מנהיג אמיץ - הוא לא מנהיג ולא אמיץ, ואני מתבייש עד עמקי נשמתי על שנואלתי להאמין בו    מכתב גלוי לאריה אלדד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il