"מתוך 3,000 בקשות לקרן ההלוואות של המדינה רק 20 אושרו ועוד 20 בבדיקה, הממשלה מנותקת ממה שקורה בשטח ומעמיקה את המשבר" - כך אומר (יום ב', 30.3.20) יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ
עודד פורר, בביקורת נוקבת על התנהלות הממשלה. "הממשלה הזו מנותקת ממה שקורה בשטח, שר האוצר ורה"מ, שר הכלכלה, צריכים להבין שכל יום המשבר מעמיק, ועם ההתנהלות שלהם עם מעמיקים אותו עוד יותר. מנכ"ל משרד הבריאות מעריך ששנת הלימודים לא תתחדש אחרי החופש. כל אחד משחרר איזה פוש, ולא רואים את הקרחון שהולכים להתנגש בו", הוסיף ח"כ פורר.
ייחתם הסכם חדש עם הבנקים
עמית מרזאי, ממונה ערבויות מדינה, אגף החשב הכללי הציג במסגרת דיווח לוועדת הכספים הזמנית, את נתוני ההלוואות בקרן הקורונה להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים עד כה, וציין כי מהיום הקצב יגבר משמעותית במסגרת הסדר חדש שיחתם עם הבנקים.
"המצב גרם לנו לעשות שינויים, דיברתם על מסלול ירוק, ביורוקרטיה וזמני טיפול. אז אנחנו מאפשרים מסלול ירוק לכולם, מ-0 עד 20 מיליון. נאפשר לעסקים להזין 9 שדות רלוונטיים בלבד, והבקשה תשוגר ישירות לבנק. הלקוח יוכל גם לפנות לנציג הסניף ישירות. גם אין ביורוקרטיה של מסמכים, תכנון עסקי, אנחנו לא מבקשים שום דבר בנקודת הפתיחה, לא שאלון ולא תוכנית עסקית. אנחנו מעבירים את השרביט לבנק כמי שמעניקים את ההלוואה", אמר מרזאי.
אנחנו מניחים על השולחן הסכם שגם מגדיל את הסיכון לבנקים. זו הלוואה ולא מענק, לכן היא בטח תצטרך להיבדק על-ידי מעניקי ההלוואה שאלה הבנקים. יהיה פיקוח שלנו על הבנקים, אנחנו עושים בקרות גם על תיקים שנדחו. הבנק יעניק מענה בתוך עד 7 ימי עסקים לבקשות.
לגבי הריביות, נישא בתשלום הריבית בשנה הראשונה, היא תהייה ממוצע של אחוז וחצי מעל הפריים לגבי אוכלוסיית היעד, זה אחוז וקצת פחות מהממוצע שאנחנו מכירים היום.
מרזאי הציג את הנתונים עד כה, והדגיש כי אלה היו במסלול הקודם, וכי המסלול שיחתם היום מול הבנקים יהיה זריז משמעותית יותר: "במסגרת המסלול הוגשו 3,434 בקשות לקרן, הועברו לבנקים 367 בקשות, הם דנו ב-40 בקשות, ואושרו 25 בקשות, בסכום כולל של 7.2 מיליון. מדובר על בקשות ב-10 ימי עבודה, הכמות היא גבוה מאוד. עכשיו אני מקווה שאפשרנו מענה מהיר יותר. נחסוך את הזמן במנגנון החדש.
ברגע שיחתם היום ההסכם מול הבנקים, כל ה-3,100 בקשות יעברו ישירות אל הבנקים וכך גם כל הבקשות הלאה, לבנק יהיה חופש פעולה שמבוקר והוא יצטרך לתת מענה ללקוח, בתוך 7 ימי עסקים".
לגבי קרן הלוואות גדולות אמר מרזאי: "אנחנו עוד עובדים עליה, היא לא הסתיימה, ננסה לסיים בהקדם. לגבי המגזר השלישי נאפשר הלוואות בתחומי הרווחה הבריאות והחינוך, נאפשר להמיר את הדרישה בערבויות בהתחייבויות או לא לדרוש ערבויות כלל".
סוכני הביטוח - עובדים חיוניים
בדיון השתתף גם הממונה על שוק ההון,
משה ברקת, שאישר להכליל את סוכני הביטוח כעובדים חיוניים במסגרת תקנות שעת החירום. מנתונים שהציג ברקת בדיון עולה כי 10% מהעובדים המועסקים בגופים המוסדיים הוצאו לחופשות או לחל"ת, ו-60% מהם עובדים מרחוק.
כמו-כן, דיווח ברקת על שורת הקלות והטבות לציבור בנושאי חסכון ופנסיה, בהם: הגדלת זמינות אשראי; הארכת ריסק זמני לעובד שצומצמה או הופסקה העסקתו הקלה בגביית ריבית פיגורים ממעסיקים על איחורים בהפקדותף הקלה על המעסיקים בטיפול בהפקדות ובחישוב יתרות הפיצויים של עובד שיצא לחל". עוד אושרו הקלות והטבות לציבור בנושאי ביטוח, בהם: הקפאת ביטוחים; חידוש ביטוחים אוטומטי ללא גביה; הקלה בהגשת תביעות סיעוד ואבדן כושר עבודה; ביטוח ל
עובדים זרים: הבטחת נגישות ביטוח רפואי ללא צורך בביצוע חיתום רפואי לעובדים זרים שפוטרו בעקבות המצב.
עוד אושרו הקלות והתאמות לסוכני ביטוח, סוכנים ויועצים פנסיונים ונותני שרותים פיננסים מוסדרים:
הקלות פרוצדורליות לדירקטוריון תוך הידוק פיקוח הרשות: אפשרות דחיית דיונים בנושאים שאינם מסכנים את המוסדי או לקוחותיו; אישור קיום ישיבות משותפות עם חברת האם; דחיית מועד אישור פרוטוקלים; בד-בבד, על-מנת להבטיח פיקוח אפקטיבי גוף מוסדי יעביר תמצית החלטות מישיבות העוסקות במשבר תוך 5 ימים לכל היותר מקיום הישיבה.
פרסום הוראות שעניינן אופן עריכת הדוחות הכספיים וחישוב רכיבים שונים בהם: הרשות לא דחתה את מועדי דיווח הדוחות הכספיים.
סוכני הביטוח והיועצים הפנסיונים: קיום שיחת ייעוץ טלפונית חלף חובת פנים אל פנים, הארכת זמן לקיום שיחת שירות מ-7 ל-21 יום.
P2P ונותני אשראי בהיקף משמעותי הוגדרו כחיוניים בתקש"ח: על-מנת לאפשר המשך העמדת מימון, ובפרט לעסקים קטנים ובינוניים.
נגישות לשרותי פינטק: פרסום הסדרה העוסקת בחובת זיהוי פנים מול פנים באופן דיגיטלי, בשיתוף רשות איסור
הלבנת הון.