X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתכנן לבנות בית? להלן כל המידע הנדרש לך ע"מ לפנות לאדריכל בדרישה לחסוך במשאבים בעתיד טיפים לבניית בית ירוק וחסכוני
▪  ▪  ▪
הבית האולטימטיבי: חוסך בחשמל ובמים, בריא לאדם ולסביבה [צילום הדמיה: יח"צ]

הבנייה הירוקה הינה גישה המאפשרת תכנון חסכוני במשאבי טבע, כך שהמבנה יתפקד באופן יעיל, חסכוני ובעיקר - ידידותי לסביבה. תכונות הבנייה הירוקה, עקרונותיה וחשיבותה המשמעותית בהורדת העומס האורבני-עתידני על-מנת לאפשר המשך חיים על כדור הארץ, תוך קידום חיים בריאים לטווח הארוך, שיפור איכות החיים וחיסכון במשאבים.
מטרתה העיקרית של הבנייה הירוקה היא הורדת העומס שכל מבנה חותם בקרקע, בכדור הארץ. הרגלי החיים והצריכה בעידן בו אנו חיים כיום מטביע את חותמו עמוק במשאבי כדור הארץ ובזיהום האוויר. השימוש בעקרונות ירוקים ושילובם אחד בשני יוצר את הפתרון האולטימטיבי לכל מבנה ומבנה.
בבנייה ירוקה יש צורך בתכנון בצורה אינטגרלית של כל מערכות המבנה. האדריכל, בהעמדת המבנה בשטח, פתחיו, כיווניו עם התחשבות אקלימית וסביבתית וגורמים נוספים, למול מגוון רחב של תחומים כגון: אוורור, חימום, מיזוג, איכות אוויר ובריאות, חשמל, תאורה, מים, מחזור, בית חכם ועוד. התכנון נובע גם מעבר לסוגיות האדריכליות האסטתיות והפונקציונליות, ומתייחס לפחות באותו סדר עדיפות (ואף יותר) לגורמים הכלכליים ולהשפעה הסביבתית של הגישה הסביבתית בבנייה הירוקה חשובה והכרחית, עליה מסתמכים כל שאר העקרונות במטרה להשאיר את כדור הארץ חי ונושם.
הבעיה העיקרית בבניינים כיום היא אטימות. הפתרון של סגירתו כחלל נפרד מהחוץ היא גם חולשתו והסיבה לצורה בו הוא מעיק על צריכת האנרגיה. יצירה של קשר עם הסביבה ועם תנאי החוץ, הכרחי לתפקודו כמכונה יעילה וזאת על-ידי שימוש בתנאים חיצוניים:
  • התאמת המבנה לטופוגרפיה תחסוך הוצאות עבודות עפר או פתרון אחר שישתלב ברמות שונות עם הסביבה בצורה הטובה ביותר.
  • הנוף הינו חלק בלתי נפרד מהרעיון של קשר האדם עם הסביבה, לכן יש לפתח רגישות סביבתית של קשר בין המבנה עם הסביבה, הטבע ועם האדם. העיקרון הירוק של ידידות בין האדם והסביבה מחויב לבוא לידי ביטוי בין האדם למבנה.
  • יש להתאים את החזיתות הארוכות לכיוון דרום-צפון, כאשר המטרה העיקרית היא אקלימית. בישראל השמש הדרומית, העיקרית, תשמש לחימום המבנה בחורף - ולכן חזית ארוכה דרומית תסייע בחימום הבית.
  • רוח - התאמת המבנה בהתאם לכיווני האוויר הספציפיים של האזור תורמת לתנועת האוויר במבנה ומסייעת בצינון הבית בימים חמים ובהכנסת אוויר צח ונקי.

בריאות

העיקרון הבריאותי שמתווה הבנייה ירוקה מביא לידי ביטוי עקרונות טבעיים של נוחות האדם במבנה הכולל אוויר צח ונקי, תאורה טבעית, מניעת רעש סביבתי ושימוש בחומרים רעילים.
  • בחירת חומרי בנייה וגמר שאינם גורמים נזק בריאותי. פולטי קרינה, רעלים, חומרים גורמי מחלות כגון אסבסט, גז ראדון ועוד.
  • תאורה טבעית - כאשר היא במיטבה, נוחה בצורה הויזואלית והטבעית מכל נורה חשמלית.
  • איכות אוויר גבוהה שמתבטאת בתנועת אוויר, הקשורה למבנה (עיקרון 1 - אינטרקציה עם הסביבה).
  • טיפול במפגעי רעש והתייחסות אליו כמפגע אקולוגי. שימוש בחלונות בעלי תכונות בידוד אקוסטי, קירות מבודדים בבנייני דירות משותפים ומשרדים.
עידן זה של התפתחות טכנולוגית וחומרים שמנוצלים ליצירת מבנים שקל יותר לאדם להתחבר אליהם. גינות וחללים פתוחים שנמצאים על בניינים רבי-קומות הם חדשניים ונותנים פתרון לעיקרון ירוק בריא. אם כך, שימוש בעקרונות אלו יביא להורדת העומס והצריכה של משאבי טבע - מפתרון בן מאות שנים ועד לפתרון טכנולוגי. בכל מבנה לא ניתן ליישם את כל העקרונות. לכל שטח, מבנה ולקוח יש להתאים את המערכות כך שהמערכת הכוללת תפיק את המרב גם מבחינת הנוחות והכלכליות מצד אחד, ומצד שני בהורדת העומס שהמבנה גורם בכל אחד מעקרונות הבנייה שהוצגו כאן.
הבנייה הירוקה נועדה לספק את צרכינו ורצונותינו ובאותה עת גם לדאוג ליכולת הדורות הבאים לספק את צורכיהם ורצונותיהם.

חיסכון בחשמל
נקודות טובות של אור [צילום הדמיה: יח"צ]

תאורה טבעית
בתכנון נכון יש לאפשר חדירת אור לתוך המבנה, שיחסוך בהדלקת תאורה. זאת, תוך כדי התחשבות בחיסרון העיקרי, קרינה ישירה על חלונות שמהווה מטרד, תחמם את הבית ועל-ידי כך נבזבז אנרגיה בקירור. בפתרון זה ישנה התחשבות בכיווני הפתחים, סוג הזיגוג, עונות השנה ועוד. לדוגמא: תכנון נכון, על-ידי כיוון פתחי אור טבעי לכיוון צפון, יאפשרו הכנסת אור מרובה וללא קרני שמש ישירות.
בחורף, כאשר יש פחות שמש, יש לאפשר חדירה של קרני השמש על-מנת לחמם את הבית. עקרון זה עונה גם על צורכי החימום וגם על צורכי התאורה.
על-ידי פתרונות שונים ניתן לתאם בין שמש חזקה קיצית, שאותה יש צורך "לסנן", לבין שמש חורפית, שתסייע בחימום ושצריך להכניס לתוך המבנה. כאן יש להתחשב בבחירת החלונות, כיוון שלאלו יש השפעה ברמת בידוד וסינון האור הנכנס.
בחדרים פנימיים, במסדרונות, במרתפים ובחללים אחרים בהם אין כיוון לחוץ ניתן להשתמש בתעלות ייעודיות, הקולטות אור מהחוץ ומפיצות אותו בתוך החלל הרצוי - פתרון יעיל בחסכון תאורה במשך היום וכרוך בהוצאה חד-פעמית של הוצאות הבנייה של התעלה.
זיגוג
הזיגוג הוא חלק חשוב במעטפת המבנה מכיוון שהוא החוליה החלשה בבידוד המבנה, ולכן יש לייחס חשיבות למיקומו, לגודלו, לכיוונו, לחשיפתו לשמש ישירה ועוד:
  • חלונות מבודדים תרמית ובעלי מקדמי סינון קרינה גבוה - תוספת בידוד ואקוסטיקה (רעש סביבתי).
  • עדיף למסגר בעץ, ויניל (CPVC), או פיברגלס המבודדים טוב יותר מחלונות אלומיניום. כמו-כן, ייצור האלומיניום הוא תהליך עתיר אנרגיה, והקטנת השימוש בו תקטין את זיהום האוויר וניצול משאבי הטבע.
אנרגיה פסיבית
השימוש באנרגיה פסיבית הינו יעיל במידה רבה. באנרגיה פסיבית נעשה שימוש באנרגיית השמש לחימום המבנה בחורף ואוורור המבנה בקיץ. חלק מהפתרונות עוד הופיעו לפני מאות שנים, כחלק מפתרון אדריכלי אקלימי באזורים שונים בעולם על-פי תנאי האקלים באזור. אזורים מדבריים כמו בשיבם, תימן, נודעו בבנייה אורבנית צפופה המצלה על הסמטאות הצרות, או ארובות הרוח "ששאבו" אוויר חם ופינו אותו אל מחוץ למבנה.
פתרונות בבנייה ירוקה
  • מרפסת שמש: יעילה בחורף ומשמשת לחימום על-ידי שימוש באוויר המתחמם במרפסת דרומית וזורם באופן פסיבי (מהפרשי לחצים) לאזור הקר, או הולכה על-ידי מפוח ותעלות.
  • קיר קולט: פתרון חורפי שבו חלל חיצוני מתחמם, וקיר משותף לחוץ ולפנים קולט קרינה ומחמם את האוויר בחלל, שזורם דרך פתחים לחללים שבקרבתו.
  • ארובת רוח: יעילה בקיץ. הארובה יוצרת נקודת מפלט לאוויר חם שעולה, ועל-ידי כך נכנס אוויר קריר וטרי מבחוץ.
בידוד תרמי
לבידוד התרמי יש חשיבות גדולה בבנייה ירוקה ובחיסכון בחשמל לקירור או לחימום המבנה. הוא משמש כחוצץ בטמפרטורות קיצוניות בין החוץ לפנים. הקירות אוגרים את החום החיצוני על-מנת שהחלל הפנימי לא יקבל השפעה ככל שניתן מהחוץ. כאשר הטמפרטורות משתנות ומתחילה לפוג הטמפרטורה הגבוהה בחוץ החום שנצבר בקירות מתפזר ומחמם את החדר. בישראל - בקיץ החלל יאוורר ויקורר עד לבוקר שלמחרת.
גג ירוק
הגג הירוק משמש כאופציה נוספת לבידוד, כך שמרפסת עליונה תשמש כגינה פרטית ותהווה בידוד ברמה גבוהה לחדר המגורים שנמצא מתחתיה. שכבות האיטום, מערכות השיפועים, מצעים וצמחייה נותנים בידוד יעיל ופתרון פונקציונלי למרפסת עליונה בכל מבנה.
חשמל נקי
בארץ, כבר שנים ארוכות שרוב הבתים מחממים מים בעזרת קולטי שמש. פתרון זה מתווסף לשיטות נוספות בהן נעשה שימוש בקליטת אנרגיית השמש ובעזרתה יצירת חשמל.
מערכות ביתיות של קולטי שמש לחימום מים מאוד יעילות ומומלצות, בייחוד בישראל, שבה הימים המעוננים מעטים. מערכות של ייצור חשמל, בסקטור הפרטי, מצריכות השקעה גבוהה ויכולות להיות פתרון טוב, במקרה שלא ניתן להגיע לתשתית חברת חשמל.
בישראל ישנה התעוררות והתפתחות רבה בתחום. קידום נושא זה מהווה את פריצת הדרך. ישנם מספר פרויקטים בתהליכי הקמה שונים של חוות סולאריות שיספקו חשמל נקי בתפוקה של 3% מכלל הצריכה הארצית, אבל זהו כיוון שמתווה את הדרך, ומבורך.
צריך לזכור את החיסרון הבולט ביותר. שמש יש רק ביום, וכן ייצור החשמל בזמן השיא הוא מבורך. בשעות הלילה יש להסתמך על מקורות אחרים ויש לזכור כי לא ניתן לאגור אנרגיה סולארית. אנרגיות נקיות אחרות הן שימוש בטורבינות רוח, ייצור חשמל על-ידי גלים ועוד.
מוצרי חשמל ותאורה
מומלץ להשתמש במוצרי חשמל ובתאורה חסכוניים בצריכת אנרגיה. יש לזכור שהשפעת מוצרי חשמל מתבטאת בהיבטים שונים. צריכת החשמל של מכשיר כלשהו תתבטא בחשבון חשמל, בעוד שפליטת החום של אותו מכשיר מהווה נקודה מרכזית עליה יש לתת את הדעת, למרות שגם לזה הביטוי יהיה בחשבון על קירור כל המכשירים והנורות בבית. מוטב להשתמש בנורות יקרות יותר, אך עמידות וחסכוניות יותר.
  • נורת הלד (LED) צורכת W1.2 ומאופיינת בפליטת חום נמוכה מאוד.
  • נורת הפלורסנט חוסכת 75% אנרגיה, בעלת אורך חיים גבוה ובעלת שיעור פליטת חום נמוך.
  • שימוש בשעונים, במפסקים אוטומטיים, בטיימרים וברגשי תנועה ועוצמה. כל אלה כחלק מ"בית חכם"- שילוב העידן הטכנולוגי בבנייה הירוקה - נותנים מענה חשוב לשליטה ובקרה של המערכות השונות, כאשר ביחידת מחשב ניתן לשלוט באופן אופטימלי בתנאי האקלים הפנימיים ובנוסף למוזכר לעיל, צמצום בזבוז אנרגיה על-ידי רגשי תאורה, תנועה, זמן ועוד.

חיסכון במים

המים הם הגורם הבעייתי ביותר בישראל. בחורף בצורתי שכזה, מקורות המים רק הולכים ומצטמצמים. הכנרת קטנה מיום ליום, מי התהום שמסתמכים על שלושה אקוויפרים עיקריים מזדהמים יותר ויותר ומי השתייה נעלמים. כמשאב טבע במחסור בבנייה הירוקה ישנם מספר עקרונות שניתן ליישם:
  • את מי הגשמים יש לנקז לטובת הרוויית מי התהום, במיוחד בשטחים בנויים בהם מוזרמים המים למערכות הביוב העירוניות ואובדים. ניתן לעשות זאת על-ידי בורות חלחול שנבנים בחצר שטח המבנה, אליהם מובילים השיפועים מהפיתוח הסביבתי.
  • אגירה של מי גשם במיכלים והזרמתם לגינה. הפתרון מוגבל בחורף מכיוון שממילא ההשקיה מועטה. אגירה במיכלים יקרה, דורשת מספר מיכלים גדול, צנרת ועוד. את מי המרזבים יש להפנות אם לא לגינה אז לבורות החלחול.
  • התקנת חסכמים בברזים ובמקלחות המקטינים את כמות המים ויוצרים לחץ זרימה, חוסכים כ-40% מצריכת המים. חסרונם - נסתמים במים עם אבנית ברמה גבוהה.
  • הרכבת מיכלי הדחה בשירותים בעלי שני שלבים ושמווסתים לכמות מים מופחתת.
מחזור מים
מחזור המים מתייחס למים שעוברים שימוש ביתי. מים אלו, בדרך כלל נשפכים לביוב ומתחלקים לשתי קבוצות:
  • מים אפורים/דלוחין שכוללים מי ברז, מיזוג אוויר, כביסה ומים משטיפת רכבים, משטחים חיצוניים וכדומה. מים אפורים הינם מקטע שפכים בעל זיהום מופחת, בעיקר בזיהומים גורמי מחלה. כאשר חלוקה נוספת מגדירה "מים אפורים קלים" שכוללים רק את כיורי הרחצה והאמבט. מקור זה מספק ספיקת מים משמעותית למחזור בעומס מזהמים נמוך מאשר המתקבל משפכי המטבח והכביסה, אך מתייחסים לכל המערכות הנזכרות לעיל תחת קטגוריה אחת, ובשיטת מחזור דומה. כמות המים שניתן למחזר משימוש יומיומי של אדם ממוצע נעה סביב 150-100 ליטר ליום. כאשר מתוכם יהיה ניתן לנצל למחזור "אפור" כ-60%-70%. נתון זה בפריזה של 30% ארצי מגלה כי יחסכו כ-50 מיליון מטרים מעוקבים - ערך השווה לנפח השנתי של מתקן ההתפלה שנבנה כיום בפלמחים.
מערכת סינון מים אפורים "אגן ירוק": נקראת גם "מכונה חיה". המערכת יכולה להיבנות בצורה פרטית, אך מצריכה את אישור משרד הבריאות. היא מבוססת על סדרה של תהליכים ביולוגיים המתקיימים בנוכחות צמחים שונים, מיקרואורגניזמים ובעלי חיים, כגון חלזונות ודגים. מערכת לחמש נפשות מסוגלת למחזר כ-250 ליטר ביום בבריכה של 3 מטרים רבועים. את המים המטוהרים ניתן לשאוב להשקיית גינות לרוב ואף להדחת אסלות, ובכך לחסוך פעם נוספת במקום הדחות במי שתייה רגילים. הקמתו של אגן ירוק בקנה מידה קטן אינה כלכלית, אך היא תורמת לחיסכון במים ומשלבת אלמנט נופי ייחודי מתוך גישה סביבתית ואחריות אישית לנושא המים.
  • מי ביוב (מים שחורים) - מים אלה הם מי הביוב מאסלות ומכיורי מטבח בהם ישנה סבירות גבוהה למציאה או להתפתחות חיידקים ומחלות. לטיפול במי ביוב ישנן מערכות טיהור בנויות, של מספר חברות המשווקות בארץ מתקני טיהור בנפחים שונים כגון: מערכת זו מדמה את הפעילות הביולוגית שבאגן הירוק. היא מותקנת בתוך מיכל שבנוי בשילוב של מפרידים ומסננים טבעיים. המערכת מאפשרת טיהור שפכים טבעי, ללא ריח, ללא רעש, ללא משאבות וללא שימוש בחשמל. המים המטוהרים ביציאה הם צלולים, ללא ריח, ומתאימים להשקיה ולשימוש מחדש תוך צורך בהתאמה לתקנות הבריאות ואיכות הסביבה.

ידידותי לסביבה

הבנייה הירוקה מתייחסת לסביבה ולמשאבי הטבע כבמעלה הראשונה. העיקרון המנחה הינו החומרים וטיבם.
  • יש לבחור בחומרים מייצור מקומי שמצמצמים את אנרגיית ההובלה.
  • בחירה בחומרי בנייה שייצורם דורש מעט אנרגיה כגון: מסגרות של חלונות חליפיים לאלומיניום שעלות הייצור שלו באנרגיה גבוהה.
  • עידוד צמצום אריזות חומרי בנייה. חומרי אריזה שלא מתכלים ומבוזבזים.
  • שימוש בחומרי בניין ממוחזרים ועל-ידי כך הורדת כמות פסולת הבניין שנטמעת בקרקע ואינה מתכלה.
  • שימוש בחומרים עמידים יותר או הניתנים למחזור. הרעיון המרכזי הינו מניעת שיפוץ חוזר תוך מספר שנים. רמת בנייה וביצוע ברמה גבוהה, בשילוב חומרים עמידים יחזקו את עמידות המבנה.

הכותב הינו בעל משרד לאדריכלות ירוקה GreenTechTura.
תאריך:  18/11/2009   |   עודכן:  18/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית לבטח: גם ירוק וגם חסכוני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נוף? מי בכלל צופה לנוף.פחות מ
קורא  |  19/11/09 10:13
2
פרטי התקשרות
גבע בטבע  |  19/11/09 10:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דויד שוורץ
האדם סובר כי הוא שליט על הטבע והאקולוגיה העולמית, ברם העולם היה קיים עוד לפנינו. אסור לו להמתין ל"ברירה הטבעית"...
ד"ר איציק וופגרד
איך תבחינו בקיומה של הפרעת אכילה אצל ילדיכם ואיך תתמודדו איתה
יוסי קרמר
מסלול חייהם של בני הנוער מלווה בסבל רגשי פיזי מתמשך ולכן הם פונים לשימוש באלימות, אלכוהול, סמים ועוד    בכדי לפתור את המצב, עלינו כחברה לנסות ולהבין כיצד לבנות את חיינו בצורה שתהיה שלווה, רגועה ובריאה יותר    חיים בריאים מקטינים באופן משמעותי את הסבל האנושי
איתמר לוין
כאשר ידיעות אחרונות מחליט להסית נגד תלמידי ישיבות ההסדר, הוא לא נותן לעובדות לבלבל אותו - אפילו אם הוא עצמו מפרסמן
ראובן לייב
אחרי מעורבותו הכושלת במינויו הקצר של בר-און ליועמ"ש, קיבל רה"מ רגליים קרות והפקיד את מינוי היועץ בידי ועדה משפטית מוסמכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il