X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"איום כזה יכול להינתן רק במסגרת צבאית"

איום הפך חייל לנכה נפשית

מפקדים בחיל-האוויר איימו להעביר קצין רכב לתפקיד זוטר מעבר לקו הירוק, תוך התעלמות ממצבו הבריאותי - והוא התמוטט ביהמ"ש העליון: מדובר באירוע שהתרחש בצורה מובהקת עקב השירות ולכן יש להכיר בחייל כנכה צה"ל
▪  ▪  ▪
התנהגות פסולה ב-2003 [צילום אילוסטרציה: חיל האוויר]

איום של מפקדים בחיל-האוויר להעביר נהג לתפקיד זוטר מעבר לקו הירוק, גרם להתמוטטותו הנפשית ולכן יהיה על משרד הביטחון לפצותו בשל מחלתו. כך קובע (יום ג', 12.5.20) שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל.
התובע התגייס בשנת 1986, שירת בקבע ואחרי פציעה בברכו בשנת 1997 החל לשרת כקצין רכב בבסיס של חיל-האוויר, כאשר היה אחראי על 15 נהגים וצי רכבים. בשנת 2003 הוא שובץ גם לנהיגה באוטובוס, אך התלונן שפעילות זו מחמירה את פציעתו. מפקדיו סירבו לשחרר אותו מתפקיד זה, גם לאחר שוועדה רפואית קבעה שאינו כשיר לנהיגה, ולבסוף איימו עליו שאם יסרב - יועבר לתפקיד נהג טרנזיט מעבר לקו הירוק. האיש התמוטט, ולאחר עשר שנים שוחרר כאשר הוא סובל מהפרעה דו-קוטבית.
משרד הביטחון סירב להכיר במחלתו כנכות צה"ל, ועדת העררים קיבלה את ערעורו, אך בית המשפט המחוזי בבאר שבע הפך את החלטתה. כעת קובע הנדל סופית, כי האיש יוכר כנכה צה"ל. הנדל הסכים לדון בנושא בגלגול שלישי, כדי להבהיר את אופן יישומה של הלכת אביאן משנת 2002, בה קבע בית המשפט העליון (בהרכב של שבעה שופטים) שניתן להכיר בפגיעות נפשיות - שנגרמו בזמן השירות ועקב השירות - כנכות צה"ל. באותו פסק דין גם הודגש, כי על התובע להוכיח שקיים הן קשר סיבתי-עובדתי והן קשר משפטי בין מחלת הנפש לבין השירות הצבאי.
הנדל מציין, כי קיימים שלושה מסלולים להכרה שכזאת. האחד: כאשר ניתן להצביע על אירוע או סדרת אירועים צבאיים מובהקים שגרמו לנכות הנפשית. השני, כמו במקרה הנוכחי: כאשר מדובר באירוע שאינו צבאי מובהק ושאינו עניין של יום-יום, אך הוא עדיין קשור לשירות (כגון ריב קשה עם מפקד או אונס בזמן השירות). השלישי: כאשר ניתן להוכיח שהשירות הצבאי בכללותו יצר בנפשו של החייל מצב דחק חריג וקיצוני. עוד מזכיר הנדל, כי הפסיקה העקבית היא שיש לפרש את חוק נכי צה"ל בצורה מרחיבה.
בנוגע למקרה שלפניו אומר הנדל, כי יש לבחון את האירוע לא ביחס לחייל הממוצע אלא ביחס לחייל שנפגע. נכון ששירות מעבר לקו הירוק הוא שגרתי לחלוטין, אך לגבי התובע - מדובר היה באיום רב-עוצמה של הרחקה ממשפחתו, פגיעה במעמדו וכפייה להמשיך ולעסוק בפעילות הפוגעת בבריאותו. אין זה משנה כיצד היו מגיבים חיילים אחרים; התמוטטותו של התובע נבעה מנסיבותיו האישיות ולכן יש לפצותו. עוד מציין הנדל, כי לא הוכח שאכן נבדקה האפשרות להעביר את החייל - ולכן ייתכן שמדובר היה באיום שנועד ללחוץ עליו.
הנדל ממשיך: "זהו איום בעל אופי ומהות צבאיים, ואף יש לו השלכות אישיות ומקצועיות על חייו של המבקש. איום כזה אינו יכול להינתן במסגרת שאינה צבאית, הן משום תוכנו, והן משום שהוא מבוסס על משמעת צבאית, השונה מהמשמעת הקיימת בין מעסיק לעובד בחיים האזרחיים. דומה כי משמעת צבאית זו היא זו שמלכתחילה אפשרה את המצב שבו המבקש המשיך למלא תפקיד אשר החמיר את מצבו הבריאותי, חרף אבחנה רפואית נוגדת, וזאת אף מבלי שזה יהיה תפקידו הרשמי".
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 20,000 שקל. השופטים יוסף אלרון ויעל וילנר הסכימו עם הנדל. את התובע ייצגו עוה"ד אברהם בר-דוד ואסנת ישראלוב, ואת המדינה - עו"ד שרון מן-אורין.

תאריך:  12/05/2020   |   עודכן:  12/05/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
שר התחבורה הוסיף: "מבחינתו הציונות הדתית חייבת לקבל את "הצעתו הנדיבה" ולשתוק. אחרי שנה שלמה של נאמנות אפילו משא-ומתן נתניהו לא מצא לנכון לקיים איתנו. כך נראית פטרונות, לא שותפות"    חושף את פרצופו של נתניהו: "ככה הוא מתייחס לכל השותפים שלו. כבר שנים שהוא אוהם אותם קטנים, כנועים"
מחלקה ראשונה
רגע לפני הגעתו לישראל מחר, מזכיר המדינה האמריקני פומפאו בראיון מיוחד לישראל היום    על הריבונות: "אני רוצה להבין מה הממשלה החדשה חושבת"    על המאבק בקורונה: "ישראלים ואמריקנים פועלים במשותף למציאת תרופה"    ועל סין: "הם ניסו להחביא את הנגיף"
מירב ארד
סמ"ר עמית בן יגאל, בן 21 מרמת גן, נהרג מפגיעת אבן בראשו בפעילות מבצעית בכפר יעבד באזור ג'נין    השר בנט: "צה"ל וכוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים".
איציק וולף
מפלגת הליכוד פרסמה הודעה התוקפת את מפלגת ימינה על סירובה לקבל את הצעת נתניהו למינוי שני שרים מטעמה - שר החינוך ושר ירושלים ומורשת - וסגן שר ביצועי האחראי לחטיבה להתיישבות ולשירות הלאומי    "דרשו ארבעה תפקידים בכירים שאין להם שום קשר לציונות הדתית"
איציק וולף
ראש תוכנית החירום בארגון הבריאות העולמי טוען כי מדינות רבות מסירות את צעדי ההרחקה החברתית מבלי שהן מיישמות צעדים אפקטיביים לאיתור חולים חדשים, באופן שעלול להביא להתפרצויות מחודשות של קורונה    "הנגיף עדיין כאן, אני בהחלט מוטרד מכך שמדינות מסוימות מכוונות את עצמן לנהיגה עיוורת בתקופה של החודשים הבאים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il