X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בנוגע להסתמכות העיתונאי על מידע מדובר, המסקנה המתבקשת ברורה: העיתונאים זקוקים לדוברים והדוברים זקוקים לעיתונאים!
▪  ▪  ▪
קשר מפרה שאת תוצאותיו ניתן לראות בעיתון

כינוס אילת לעיתונות 2009, שייפתח ביום ראשון הקרוב (29.11.2009) ויימשך ארבעה ימים, יעסוק בהתפתחויות השונות בתקשורת, בצל המשבר הכלכלי, המשבר החברתי והמשבר הביטחוני במדינת ישראל. אחד הפאנלים בכינוס יוקדש ליחסי תקשורת-דוברים.
ספר חדש - Sourcing the News - פרי עטו של ד"ר צבי רייך מן המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון, קובע כי רוב הידיעות המתפרסמות בכלי התקשורת אינן יזומות על-ידי העיתונאים: 70% מהמידע הראשוני שעליו מתבססות הידיעות מוזרם על-ידי מקורות-מידע, אבל באיסוף המידע, שבו נצברות אבני הבניין של הסיפורים, 70% מהמגעים יזומים על-ידי העיתונאים.
מן הממצאים המאלפים הכלולים בספר והמתבססים על מחקר שנערך לאורך כשמונה שנים, עולה עוד כי המקורות המשפיעים ביותר הם מקורות בכירים ודוברים-יחצ"נים. כמו שאמר אחד החוקרים האמריקנים בשנות ה-60': "המידע המעניין ביותר נמצא אצל האינדיאנים, אבל העיתונאים הולכים אל הצ'יפים".
המחקר חושף את ממדי ההשפעה האמיתיים של תעשיית יחסי הציבור והדוברות, שלגבי השפעתן על התכנים בישראל "נזרקו" עד כה מספרים שונים. בכך, למשל, מטפלת עבודת הדוקטורט של ד"ר מיכל סלצקי מאוניברסיטת בר-אילן, שהביאה אשתקד נתונים על הגידול הניכר במספר המועסקים בתחום זה וחדירת תוצריהם לעיתונות. הממצאים של ד"ר רייך מלמדים כי הדוברים מעורבים בשני שלישים מהידיעות החדשותיות, אבל מספר זה כולל גם מעורבות טכנית כמו תיאומים או תגובות.

"גונבים סוסים ביחד"

במסגרת רב-שיח שהתקיים לא מכבר על יחסי דוברים-עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, אמר עורך מעריב, יואב צור: "עבודת הדוברים היא חלק מהעבודה העיתונאית שלי. הרבה פעמים יש דוברים שמבינים עיתונות לא פחות ממני ומהכתבים שלי, ואם הם מביאים לי ידיעה עיתונאית מצוינת, מה זה משנה אם המקור הוא כתב או דובר?". צור אמר באותו רב-שיח, כי יש להתייחס להודעת דובר כמו לכל ידיעה המגיעה ממקור אחר, כלומר לבדוק אותה, ואם יש בה עניין, והיא משרתת את הנושא הציבורי, לפרסם אותה. "אין לי בעיה עם זה שחלק גדול מהידיעות שלי מגיע מדוברים. זה מה שקורה לי כל יום".
בעקבות דבריו של עורך מעריב, פרסם יפתח אלעזר מאמר תגובה באתר התקשורת "העין השביעית". כותב אלעזר: "כך אני מדמה את הסימביוזה בין יחצ"נות לעיתונות: דוברים הם בעלי התפקיד היוזם והפעיל ביחסים. תפקיד הדובר, מההיבט הפורה שלו, הוא לגרום לעיתונות לשקף את סדר היום המסחרי והפוליטי של הגופים שהם מייצגים. דוברים טובים, כפי שאמר עורך מעריב, מבינים עיתונות לא פחות מהעורכים והכתבים, ומייצרים חומרים שראויים להתפרסם לפי אמות המידה של 'חדש ומעניין'. ממילא, מטבע הגדרת תפקידם, החומרים שהם מייצרים משרתים את האינטרסים ומשקפים את ראיית העולם של בעלי עמדות הכוח שמעסיקים אותם".
יהיה הוויכוח ככל שיהיה בנוגע לשיעור ההסתמכות של העיתונאים על מידע שמקורו בדוברים, המסקנה המתבקשת היא ברורה: העיתונאים זקוקים לדוברים והדוברים זקוקים לעיתונאים. זוהי סימביוזה שקיימת בה מערכת של ניגודי אינטרסים, שכן שני הגורמים תלויים אחד בשני, דוברים את אותה השפה ובאמצעות שיתוף פעולה פורה ביניהם, הם מבינים כי "ניתן לגנוב סוסים ביחד". העיתונאי רואה בדובר סוג של מתווך, איש מקצוע המבין את העיתונאי ואת צרכיו ומדבר עמו את אותה השפה. מאידך-גיסא, בין העיתונאי לדובר של ארגון קיים ניגוד אינטרסים מובנה. לא מעט מהעיתונאים רואים בעצמם כממונים על חקר האמת. העיתונאי שואל את עצמו, לא אחת, מדוע הדובר, המבין את חשיבות השקיפות, עושה 'שמיניות באוויר' כדי למכור לעיתונאים 'לוקשים', למרות שהוא יודע כי הארגון שלו פישל.
האם הדובר הוא מקור מידע לגיטימי? בוודאי! האם הוא מקור מידע מהימן למרות הטייתו? קרוב לוודאי. האם יש להסתמך עליו כמקור הבלבדי לסיפור העיתונאי? בוודאי שלא! כאן בא לידי ביטוי תפקידו של עיתונאי טוב, שאמור לבדוק את המידע, להצליבו מול מקורות אחרים ולהעניק לסיפור ערך מוסף.

תאריך:  25/11/2009   |   עודכן:  25/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עיתונאי ודובר: היילכו השניים יחדיו?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
דודו אלהרר
במקום לערוך חשבון-נפש, תתכנס התקשורת בפעם ה-10 ל"פסטיבל" בראש פינה. הם ידברו ויעשו שוב את הרע בעיני אלוהים ואדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il