דואר ישראל ממשיך להיות הגוף שמספר התלונות המוצדקות נגדו היה הגבוה ביותר מבין אלו שנבדקו בידי נציבות תלונות הציבור בשנת 2019. כך מוסר (יום ג', 30.6.20) הדוח השנתי של הנציבות, בראשותו של מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
שיעור התלונות המוצדקות הכולל מבין אלו שהוכרעו אשתקד היה 32.5%. שיאני התלונות המוצדקות הם הדואר (כמו בשנים קודמות) עם 73.5%, ואחריו משרד הבריאות (69.2%), משרד העבודה והרווחה (53.4%), משרד התחבורה (42.6%), רשות המיסים (41%) ומשרד החינוך (38.2%). מדובר בגופים שהמגע שלהם עם הציבור נרחב במיוחד. כאשר מצרפים את התלונות שהטיפול בהן מוצה לשביעות רצונו של המתלונן, השיאן הוא משרד הבריאות (77.5%) ואחריו רשות המיסים (70.4%), רשות המיסים (65%), רשות האוכלוסין וההגירה (61.6%) ומשרד האוצר (53.8%).
בסך-הכל הוגשו אשתקד 13,579 תלונות נגד גופים שבסמכות הנציבות, מספר זהה למעשה לזה של 2018. השיאנים במספר התלונות הכולל היו משרד התחבורה (936 תלונות, 6.9% מכלל התלונות), משרד הבריאות (916, 6.7%), המוסד לביטוח לאומי (898, 6.6%), הדואר (711, 5.2%) והמשטרה (620, 4.6%). מבחינת נושאי התלונות, השיעור המוצדק הגבוה ביותר - 48.8% - היה בנוגע לשירות לציבור. שיעורים גבוהים נוספים: 44% בצרכנות ו-41.9% בנושאי כספים. 35.7% מן התלונות נגעו לשירות לציבור, כך שבעיית השירות היא במובהק הבולטת ביותר הן באחוזים והן במספרים מוחלטים.
הדוח כולל נתונים גם על התלונות נגד הרשויות המקומיות. מספר התלונות הגבוה ביותר ביחס למספר התושבים היה נגד עיריות לוד, בני ברק, חיפה, באר שבע ורמת גן. שיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר היה נגד עיריית בת-ים (59.3%, עיריית נתניה (51.1%), עיריית בני ברק (48.4%), עיריית ירושלים (47%) ועיריית רמת גן (45.2%).
בתחום ההגנה על חושפי שחיתות מוסר הדוח, כי בשנה שעברה הוגשו 57 תלונות של עובדים לפיהן הם סבלו מהתנכלות בשל חשיפת מעשי שחיתות - עלייה של 30% לעומת 2018. בשנה שעברה גם הסתיים הטיפול ב-64 תלונות: שלושה קיבלו הגנה קבועה נגד התנכלות ופיטורים, בעשרה מקרים הושגו הסכמות בין המתלוננים למעסיקים, ובשבעה נוספים נפסקה ההתנכלות. באחד המקרים שילמה עיריית קריית גת פיצוי של 60,000 שקל לסייר עירוני, אשר תנאי עבודתו הורעו משום שהתלונן על אלימות מצידו של עובד עירייה שהוא בן-זוגה של הממונה עליו.
הדוח מגלה לראשונה, כי אנשי הנציבות בודקים תלונות בשיטת הלקוח הסמוי: הם מגיעים או מתקשרים לגוף הנילון ומבקשים לקבל את השירות נשוא התלונה. אותו כלי משמש גם כדי לבדוק האם הגופים תיקנו ליקויים עליהם הצביעה הנציבות בדוחות קודמים. בין היתר, נמצא בבדיקה כזאת שחלק מן הרופאים המוסמכים לתת מרשם לקנביס רפואי, דורשים תשלום או שאין אצלם תור בפרק זמן סביר. עובדי הנציבות גם בדקו את שירות ה"עקוב אחרי" של דואר ישראל ומצאו שיש ממש בתלונות נגד תפקודו. בדיקה דומה העלתה, כי מועצת גבעת זאב משכירה אולם במועדון גיל הזהב לקיום אירועים - בניגוד להכחשתה.
כמה מן התלונות המוזכרות בדוח:
- המשטרה נקטה בסחבת בתלונה נגד עובדת זרה שהיכתה קשישה. התוצאה הייתה שהיא המשיכה לעבוד עם קשישים ועזבה את הארץ בלא הגשת כתב אישום נגדה.
- התערבות הנציבות הובילה את המשטרה לשנות מהעדר ראיות להעדר אשמה את עילת הסגירה נגד אדם שנחשד בגניבה, והרישום הפלילי שלו נמחק.
- בהתערבות הנציב בוטלה חסימת הגישה של מתלוננים לדפי הפייסבוק של ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה, וראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט.
- קנס חניה בן 100 שקל שהטילה עיריית באר שבע תפח ל-1,800 שקל בתוך עשרה חודשים, בשל עלויות גבייה בלתי סבירות.
- נציגות רשות האוכלוסין בנתב"ג התנהגו בגסות וקלוקלת כלפי שתי מבקרות מאוקראינה, כולל בדיחות על חשבון אביה המנוח של אחת מהן.