ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ יעקב מרגי, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.
כבר בפתח הדיון התייחס היו"ר מרגי לפגיעה בצרכנים, ואמר כי כפי שהצהיר קודם לכן בכוונתו לאזן בין זכויות הצרכנים למצבן של חברות התעופה. הוא הבהיר כי מאחר שעד למשבר הקורונה, וגם אחריו, וועדת הכלכלה מקפידה להיטיב עם הצרכנים, בכוונתו להקים ועדת משנה שתעסוק כל כולה בקידום הנושאים הצרכניים.
במהלך הישיבה היום קיימו חברי הכנסת דיון עקרוני בהצעת רשות התעופה האזרחית (רת"א), כאשר ההצבעה הסופית על הצעת החוק צפויה להתקיים בשבוע הבא.
בדיון השתתפו כמעט כל חברי הוועדה, בהם היו"ר מרגי, ח"כ אנטאנס שחאדה, ח"כ הילה וזאן, ח"כ קרן ברק, ח"כ בועז טופורובסקי, ח"כ עידן רול, ח"כ יבגני סובה, ח"כ תמר נזדברג וכן יוזם החוק המקורי ח"כ אחמד טיבי. כבר בשבוע שעבר הודיעה רת"א כי קיבלה את הערות חברי הכנסת והחליטה שלא לשנות את הגדרת טיסה שבוטלה - כך שישמר המצב הקיים כיום לפיה טיסה שהוקדמה או עוכבה ביותר מ-8 שנות תיחשב לטיסה שבוטלה.
בדיון היום נקבעו עקרונות ההצעה, לפיה הוראת השעה תחול עד 31 באוגוסט 2020, כאשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה שלא תעלה על 9 חודשים נוספים. עוד נקבע כי השינויים יחולו גם רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מה-1 במרס 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפי ה-1 במרס.
במהלך תקופת הוראה השעה סוכם כי נוסע שטיסתו בוטלה יהיה תוגבל זכאותו ללינה רק לשתי לילות בלבד. עם זאת החליטה הוועדה שלא להגביל את הלינה במחיר, זאת בניגוד לנוסח המקורי בו ביקשה רת"א להגביל את עלות הלינה למאה דולר ללילה. עוד סוכם כי חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה או לאחר 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף - לפי המאוחר מבניהם. זאת במקום 21 יום מיום פניית הלקוח כיום. עם זאת, בניגוד למצב כיום בו הלקוח הוא זה שצריך לפנות לחברת התעופה - בתקופת הוראת השעה חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן.
בנוסף לכך ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום השבת התמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על-מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר. עוד נקבע כי השוברים יונפקו בתוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע, שוויו יהיה לפחות בסכום ששילם הנוסע עבור הטיסה שבוטלה ויהיו בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.
הוועדה סיכמה בשלב זה רק את עקרונות ההצעה. היו"ר מרגי הודיע בסוף הדיון כי ההצבעה תתקיים בישיבה הבאה, שתתקיים כבר ביום שני הקרוב.