שר החינוך יואב גלנט הציג (יום ד', 29.7.20) את המתווה לפתיחת שנת הלימודים ב-1 לספטמבר. המתווה "לומדים בביטחון במערכת החינוך בשגרת הקורונה", סוכם בין משרדו והאוצר, ותוקצב ב-4.2 מיליארד שקלים.
המתווה כולל בין היתר פיצול כיתות בחלק משכבות הגיל ותגבור כוח האדם מקרב מדריכי תיירות, מורות חיילות, מובטלים בעלי תואר ראשון וסטודנטים להוראה. במסגרת המתווה דובר על למידה מרחוק, אולם השר גלנט התריע כי מחצית מבתי הספר לא יהיו ערוכים לכך באופן מלא במועד. משרד החינוך ישקיע 1.2 מיליארד שקלים ברכש ציוד קצה והנחת תשתיות טכנולוגיות. בחודש שנותר עד פתיחת שנת הלימודים, משרד החינוך יידרש להכשיר את הצוותים החינוכיים ללמידה מרחוק.
התוכנית שסוכמה, תאפשר את הפעלת מסגרות החינוך באופן זה למשך כל השנה, או עד לקבלת החלטה אחרת. בשל ההיערכות המורכבת הנדרשת לטובת פיצול לחצאי כיתות, לא ניתן יהיה לעבור ללימודים בחצאי כיתות בגני הילדים ובכיתות א'-ב', אשר יתחילו ויסיימו את הלימודים במתכונת שאושרה על-ידי משרד הבריאות.
עיקרי התוכנית "לומדים בביטחון"
שנת הלימודים תיפתח באחד בספטמבר בתרחיש מונע התפרצות. הלימודים יתקיימו בשילוב בין שתי שיטות עיקריות: למידה מרחוק באמצעים דיגיטליים ולמידה בתוך מוסדות החינוך בחצאי כיתות (עד 18 תלמידים בקבוצה).
לוח הזמנים הקצר מחייב תחילת יישום התוכנית על-ידי ראשי הרשויות, מנהלי מחוזות החינוך ומנהלי בתי הספר כבר בתחילת השבוע הבא כתנאי לפתיחת הלימודים באחד בספטמבר.
תחת ההנחיות הכלליות, יתאפשרו פתרונות דיפרנציאליים בין יישוב ליישוב, בין מוסדות חינוך שונים ובהתאם לצורכי המגזרים השונים - כפוף לאישור משרד החינוך - כדי לאפשר לראשי הרשויות, למנהלי מחוזות החינוך ולמנהלי בתי הספר גמישות בניהול התוכנית, והתאמתה לצרכים הייחודים של כל מוסד חינוכי.
אוכלוסיות ייחודיות יקבלו מענה נקודתי להמשך קיום המסגרות, ללא תלות בשיטת ההפעלה הראשית. בהן: החינוך המיוחד, נוער בסיכון, כפרי נוער וכדומה.
שיטת הפעלת מערכת החינוך לשנת תשפ"א בשגרת קורונה
גני הילדים - בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כיתות הגן לא יפוצלו ויפעלו במתכונת מלאה כבשגרה.
כיתות א'-ב' - בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הכיתות לא יפוצלו ויפעלו במתכונת מלאה כבשגרה.
כיתות ג'-ד' - ילמדו במוסדות החינוך במתכונת מלאה, כשהם מחולקים לחצאי כיתות הכוללות עד 18 תלמידים בכיתה וישתמשו גם במרחבי הלימוד של כיתות ה'-ו'.
כיתות ה'-ו' - ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ולמידה במוסדות החינוך (לפחות יומיים בשבוע) כשהם מחולקים לחצאי כיתות -עד 18 תלמידים בכיתה. יעשה מאמץ מרבי לאפשר לכיתות אלו ללמוד בכיתות לימוד יותר מ-2 ימים בשבוע, בין היתר באמצעות לימוד במרחבים ובמבנים סמוכים למוסד החינוכי.
כיתות ז'-י"ב - ילמדו במתווה משולב הכולל למידה מרחוק ולפחות 2 ימים בשבוע במוסדות החינוך, כשהם מחולקים לחצאי כיתות ועד 18 תלמידים בכיתה.
תוספות כוח אדם - יגויסו בהליך מיוחד ומהיר לטובת פיצול כיתות ג'-ד' ותגבור כיתות ה'-ו'. כוח האדם יכלול מורים חדשים, הרחבת עבודתם של מורים מועסקים, עוזרי חינוך - כוח אדם לא מועסק במשק המתאים למשימה - וכן סטודנטים.
תתבצע הקפדה על כללי היגיינה בבתי הספר, שתכלול בין היתר, מיגון אישי משופר עבור עובדי ההוראה, ישיבה בשולחנות נפרדים במרחק שני מטרים זה מזה בקבוצות המונות עד 18 תלמידים, עטית מסכה בגילאים המתאימים, הקפדה על חיטוי ידיים וחיטוי כללי של מוסדות החינוך, גם מחוץ לכיתות הלימוד.
תקציב התוכנית
התקציב ייתן מענה לארבעה צרכים מרכזיים:
תשתיות ללמידה מרחוק - לתקצוב מוסדות החינוך, לרכישת תכני הוראה, להדרכות לצוותי ההוראה ולציוד קצה לתלמידים.
כוח אדם - תוספת כוח האדם תכלול את הנדרש לאור פיצול כיתות ג'-ד' לחצאי כיתות וכן את תגבור כוח האדם עבור כיתות ה'-ו'. תוספות כוח האדם יכלול מורים חדשים, הרחבת עבודתם של מורים מועסקים, עוזרי חינוך - כוח אדם לא מועסק המתאים למשימה - וכן סטודנטים.
מיגון והיגיינה - לתגבור מערך הניקיון במוסדות החינוך וכן להצבת עמדות היגיינה וחיטוי.
תמיכה באוכלוסיות מיוחדות - יינתנו מענים ממוקדים לאוכלוסיות מיוחדות (בהן: חינוך מיוחד, ילדים בסיכון, קשיים התנהגותיים ועוד).