השכר הממוצע של קברניט באל-על עומד על 95,000 שקל לחודש, ו-78 טייסים משתכרים עד 160,000 שקל לחודש כאשר הממוצע שלהם הוא 120,000 שקל לחודש. כך מוסרת החברה לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, ממנו ביקשו הטייסים לפסול את הסכם ההתייעלות עליו חתמה ההסתדרות עם ההנהלה.
ההסכם קובע יעד חיסכון של 105 מיליון דולר בשנה במשך חמש שנים וכולל פיטורים של כמה עשרות טייסים (מבין 630 המועסקים בחברה). הוועד החדש של הטייסים, בראשותו של ניר ראובני, טוען, כי ההסכם נחתם ללא מו"מ, בלא שנמסרו הפרטים הדרושים ומאחורי גבם. ההנהלה טוענת בתגובה (30.7.20), כי קיימה עשרות פגישות עם הוועד ומסרה לו פרטים רבים, אך הוא הציג דרישות בלתי מתקבלות על הדעת המתעלמות ממשבר הקורונה - שלדבריה הוא הקשה ביותר בפניו ניצב אי-פעם ענף התעופה העולמי.
על-פי הנתונים שמוסרת ההנהלה, הטייסים מהווים רק 10% מכלל עובדי אל-על - אך שכרם מהווה 41% מהוצאות השכר בחברה. עלויות אלו אינן כוללות תנאים נלווים והחזרי הוצאות, כמו אש"ל ובתי מלון - כך שבפועל, חלקם בעלויות השכר גבוה עוד יותר. זאת ועוד: בהסכמים הקיבוציים שנחתמו עימם בשנים 2016 ו-2018, הצליחו הטייסים - בעלי כוח המיקוח הרב ביותר בחברה - לזכות בתוספות שכר בשיעור כולל של 60%.
ההנהלה אומרת כי בחודשים מארס-אפריל הצליחה לקיים טיסות מטען וטיסות חילוץ, שהיו צינור האוויר שלה באותה תקופה, ולהעסיק בהן 45% מכלל הטייסים (אם כי בהיקפים נמוכים בהרבה מן הרגיל) ומאות עובדים נוספים. אולם מאז שנבחר בתחילת יולי הוועד בראשותו של ראובני, מסרבים כל הטייסים להתייצב לטיסות אלו, במטרה לשתק את פעילות החברה. בשל כך, לא היה מנוס מלהוציא לחל"ת גם את העובדים האחרים שהועסקו סביב טיסות אלו.
לטענת ההנהלה, הטייסים הציגו לאורך חודשי הקורונה שורה של תנאים מוקדמים לניהול מו"מ על התייעלות: הקמת ועד נפרד משלהם, הכרה בהם כיחידת מיקוח נפרדת, זכויות במקרה של עלייה בערך מניות החברה, ולהחזיר מחל"ת טייסי בואינג-737 למרות שאין כל פעילות של מטוסים אלו. לדברי ההנהלה, בעוד שהיא הייתה מוכנה לדון על חלק מן הדרישות, הטייסים לא היו מוכנים לדון לגופה ביעד החיסכון שהציבה - 110 מיליון דולר.
בסוף חודש מאי הדברים הגיעו להתפרצות אלימה, שהובילה את יו"ר ההסתדרות,
ארנון בר-דוד, להשעות את חברי נציגות העובדים ולהעמידם לדין משמעתי. בסוף יוני נבחר ועד הטייסים בראשותו של ראובני, והוא הקצין את העמדות ודרש להתערב במבנה הבעלות - טוענת ההנהלה. הוועד הציג דרישות מוקדמות חדשות לניהול מו"מ על התייעלות: העברת השליטה מידי משפחת בורוביץ לידי משקיע מטעם הטייסים, החזרת טייסי ה-737 מ-1.6.20 ותוספת של מיליוני דולרים לטייסים שלא הוצאו לחל"ת. באמצע יולי הסכים הוועד לחיסכון שנתי של עד 86 מיליון דולר, תוך שבמקביל הוא דורש תוספת טייסים בחלק מן הטיסות והטבות בדמות כרטיסי טיסה - דרישות שההנהלה דחתה על הסף.
בשל כך, אומרת ההנהלה, היא חתמה על הסכם עם ההסתדרות - הארגון היציג של עובדי אל-על - ובו נסוגה מרבות מדרישותיה והסכימה לדרישות של ההסתדרות. במקביל, פורסם בתקשורת שוועד הטייסים מנהל מו"מ עם משקיע אפשרי "בדבר מתן תמורות כלכליות ותנאי העסקתם" - מה שמלמד, לטענת ההנהלה, שמטרתו האמיתית היא להחליף את הבעלות בחברה. ההנהלה מבקשת מבית הדין לדחות על הסף את תביעתו של ועד הטייסים, בין היתר בנימוק שהיא הוגשה בחוסר סמכות, בחוסר זכות ובהעדר נקיון כפיים. תגובת ההנהלה הוגשה באמצעות עוה"ד אוהד גלעדי, רוני איטח-גנט ואור איבשיץ.