ועדת הכלכלה ממליצה למשרד התחבורה לבחון מחדש את האפקטיביות של שיטת ניקוד עברייני התנועה, ואת גובה הקנסות והניקוד השלילי על כל עבירות התנועה. ההמלצה נקבעה בסיום דיון שעסקה בשיטת ניקוד עבירות התנועה תוך קריאה לבחון יחד עם המשטרה את הקנסות ואת הניקוד על-פי פיתוח של נהגים מקצועיים, נהגים צעירים ואחרים ותוך ביצוע שינויים בתקנות כדי להתאימן למצב בשטח.
הוועדה דורשת ממשרד התחבורה גם לפרסם בפני הציבור מידע על השיטה, ולהעביר לכל אחד מהנהגים, באמצעים טכנולוגיים, את מספר הנקודות שצבר, בייחוד לקראת קורס נהיגה מונעת או שלילת רישיון.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, אף ביקש מלשכת עורכי הדין להעביר לוועדה בכתב, עד סוף אוגוסט, את עמדתה והצעותיה לתיקונים. אגף הרישוי במשרד התחבורה התבקש גם הוא להעביר לוועדה הצעות לתיקון השיטה, והתאמתה לנעשה בשטח כיום. עוד דרש היו"ר מרגי כי אגף התנועה נעביר לוועדה נתונים על האכיפה שביצע משנת 2017 ואילך, בפילוח לעבירות.
היו"ר מרגי אמר כי יש תחושה של אגרסיביות במקום שלא נדרש, לצד רפיסות במקומות שצריך אגרסיביות. הוא ביקש לשקול לשלוח סמס לנהגים מיד לאחר שנתפסו על הנקודות שצברו. בסיכום דבריו התייחס היו"ר מרגי למצב הפוליטי בשל היעדר הסכמה על התקציב ואמר: "אין ספק שזה נושא שנצטרך לטפל בו, רק שלמעלה יפסיקו לריב כדי שיהיה לנו אופק שירות ארוך".
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, סקרה את הנושא ואמרה כי מחקר שביצע הטכניון, אודות יעילות השיטה, לא הגיע לתוצאה חד-משמעית. "נמצא אפקט לקורסים ופסילת רישיון בטווח קצר, אבל הוצעו שינויים בכל הקונספט הזה שנקרא שיטת הניקוד. כשהשיטה לא מגובה באכיפה של עבירות חמורות לא משיגים הרבה. האכיפה חייבת לבוא יחד עם השינויים וההסברה והפרסום לציבור", אמרה.
מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי המחקר כן מצא מובהקות, אומנם לא מדעית אבל בתאונות עם הרוגים יש ירידה של אחוז ובתאונות שם פצועים קשה ישנה ירידה דרמטית של 11 אחוזים. רוזן הוסיף כי הייתה הצעה של המשרד להעלות נקודות על עבירות מסוכנות ולהפחית נקודות על עבירות אחרות, אך ועדת הכלכלה החליטה בעבר לאשר רק החמרה ולא הקלה.
ראש מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה, סגן-ניצב מאיר בן גל, אמר כי השיטה הנהוגה היא אמצעי תיקון למי שמבצע עבירות רבות. הוא הוסיף כי ברכב כבד יש הצלחה של השיטה, ואמר כי בעבר בעלי חברות תובלה עודדו נהגים לעלות על הכביש עם משקל יתר ושילמו קנסות, בעוד שכיום המעסיק לא יכול לקחת על עצמו את הנקודות וזה מונע מנהגים לעבור על החוק.
מנגד, טען נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי יעקובי, כי השיטה אנכרוניסטית, לא מתאימה לימנו וגורמת לחוסר אמון של הציבור וצריך להתאים אותה לעבירות הנכונות. ח"כ יבגני סובה אמר כי הנהג הנורמטיבי סובל בעוד שהעבריין מצפצף על האכיפה. לדבריו, מי שיוצא לכביש צריך לדעת מה תהייה התוצאה אם יעשה עבירה כזאת או אחרת. "השיטה גורמת לבלבול, וכמו בקורונה גם כאן הציבור לא מבין את ההנחיות", אמר.