היערכות משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא, בצל נגיף הקורונה: הוועדה לענייני ביקורת המדינה אירחה (יום ב', 24.8.20) לדיון בנושא בוועדה את שר החינוך
יואב גלנט וצוות משרדו שהציגו בפני הוועדה את שלבי התוכניות בפתיחת שנת הלימודים בכל הגילים. כמו-כן, עסקו בוועדה בשערוריית הפחתת תשלומי ההורים שטרם אושרה בוועדת החינוך וכן בנושא העסקת מורים וגננות בסיכון.
יו"ר הוועדה, ח"כ
עפר שלח: ״הנקודה המדאיגה שעלתה בדיון מספר פעמים: מערכת החינוך נכנסת לשנה מאתגרת במיוחד, ולמרות משאבים שהושקעו בעבר, קיימים חוסרים גדולים אל מול הסיטואציה של חיים בצל הקורונה. בדיון הקודם שקיימנו בנושא כאן בוועדה, משרד החינוך הציג נתון שמצביע על כך שכחצי מבתי הספר לא מתוקשבים. לכן, כל הדיבור על לימוד מרחוק, לא רלוונטי במקרה שלהם.
"החשש המרכזי שלי לקראת פתיחת שנת הלימודים הוא: שבאחד בספטמבר אנחנו נעמוד בהרבה נקודות מול שוקת שבורה ואם התחושה תהיה של כישלון חמור, גם התוכניות שמשרד החינוך הציג, לא יצאו אל הפועל. הוועדה תמשיך לעקוב אחרי הנושא".
השר גלנט פתח את הישיבה בדברים לצוות החינוכי לימים אלו: "אנחנו בסיטואציה לא שגרתית בכלל, אך לצד הבעייתיות שמתי לעצמי שלושה יעדים שצריך לאזן ביניהם - בריאות התלמידים, חינוכם והקניית השכלה ודעת. הייתי רוצה שהילדים לא ירגישו שמתחוללת סערה מעלינו והכל יושת עלינו המבוגרים. מערכת החינוך היא עוגן של יציבות מייצבת של תלמיד וכל משפחה ובמיוחד את הכלכלה בישראל. הגורמים החשובים ביותר הן הגננות, המורות המורים וכל מי שבא באופן ישיר במגע עם התלמידים. הראשונים שמגיע להם מילה טובה על כל מה שקרה בשנה החולפת - הם אלו הצוות החינוכי".
בהיערכות המשרד לתוכניות המיוחדת בפיצול הכיתות והלימוד מרחוק, אמר: "העיקרון מבוסס על למידה מרחוק ומקרוב. הגודל המקסימלי של כיתה יהיה עד 18 תלמידים ובהרשאות מיוחדות עליה ל-20 באישור מנהל המחוז -22 באישור המנכ"ל ומעל זה באישור השר וכמובן בהסכמת משרד הבריאות. יינתן מענה מיוחד לאוכלוסיות מיוחדות ויהיה מענה שכביכול מנותק מהקורונה ויהיה מענה שלם. בכיתות ג'-ד' יהיה פיצול לראשונה ולצורך זה גויסו עובדי הוראה והם ילמדו מקרוב כיוון שהם לא יכולים ללמוד ללא פיקוח. תלמידי ה'-י"ב מאפשרים לפחות יומיים בשבוע בבית הספר".
"עם המסלול הזה", אמר השר בוועדה, "אנו רצים לאורך כל הדרך מעכשיו, אא"כ יימצא חיסון או להפך אם מדרדרים להתפרצות חמורה שאז כבר הכל יהיה בסגור ואז מערכת החינוך ממילא גם. אבל כל עוד הדברים פועלים ואין סגר, מערכת החינוך תפעל. המדינה הקצתה לנושא - 4.2 מיליארד שקל. התוכנית שלי הייתה עם 9 מיליארד שקל לפצל את הכיתות החל מגני הילדים, אלא שהמומחים טענו שאין צורך בכלל לפצל שלושת שכבות הגנים ובכיתות א' ו-ב'."
על תגבור צוות ההוראה בגלל הפיצול, סיפר השר כי "6,500 מורים יבואו על בסיס של הרחבת משרות או גיוס עובדים חדשים ממשרד החינוך. הרשות העירונית יכולה להוסיף עוד 6000 עוזרי הוראה שתגייס אנשים שכשירים לעבוד עם ילדים אבל הם לא מורי הוראה בהגדרתם. אנחנו לא נמצאים בחוסר בנושא זה אלא רק צריך להחליט את מי לבחור - הוגשו כבר קרוב ל-20 אלף בקשות".
בנוגע ללמידה מרחוק, אמר גלנט: "משרד החינוך יוסיף אמצעים טכנולוגים ותקשוב כגון מצלמות וכו' ב-1,600 בתי ספר חדשים, ומשדרגים 1,900 בתי ספר שכבר מתוקשבים. הוצאנו קול קורא לתקשוב בתי הספר - העיקרון הבסיסי שככל שיש פחות ובית הספר חלש ומגיע מרקע סוציואקונומי נמוך יותר, הוא יקבל ראשון את המחשבים והתקשוב. הכל ילך לפי מדד הטיפוח של בית הספר. כך ייצא לדוגמה שבעשירון התחתון משרד החינוך ייתן ל-3 העשירונים התחתונים מחשב לכל 6 ילדים, ב-3 העשירונים הבאים יהיה 1 ל-7 ילדים ול-3 העשירונים הבאים מחשב ל-8 ילדים ובעשירון העליון יהיה מחשב ל-50 ילדים. ההערכה היא שחסרים מחשבים של 10 אחוז כ-150 אלף מחשבים. לפי מחקר שנערך במשרד החינוך 20 אחוז מהלמידים לומדים טוב יותר מרחוק ו-80 אחוז לומדים פחות טוב. משרד החינוך נמצא בסיג ושיח עם הסתדרות המורים בנושאים שונים והסוגיות יפתרו, הערכתי שיגיעו לפתרון בעניינים האלה".
בנושא תשלומי ההורים, אמר כי "הוסרו סעיפים שנמצא שהם לא התממשו או ככאלה היוצרים עומס במתווה שנוצר הופחתו תשלומי ההורים במאות שקלים למשפחה, הוכנסו בפעם הראשונה פעימות בגבייה ויצרו פתרונות לגביית יתר והיקף הגבייה הקיים יאפשר לקיים פעילויות חברתיות כמו העשרה טיולים חוגים וסדנאות שונות. המתווה שהובא מדבר על הפחתה בסל התרבות של 10 אחוז והפחתה של 50 אחוז באירועי סוף שנה הצמצום הוא משמעותי".
שר החינוך תקף את התנהלות יו"ר ועדת החינוך בנושא ואמר: "בקריטריון שאני קבעתי, הממלכתיות והחינוך קודמים לפוליטיקה. זה מהלך פוליטי ציני של יו"ר הוועדה על-מנת לזכות במחיאות כפיים מההורים. זה פשוט עניין פוליטי, ועדת החינוך מחפשת סיבה לריב מטעמים פוליטיים על חשבון ציבור ההורים".
לשאלת עדנה דוד, סגנית יו"ר הסתדרות המורים, מה תוכנית המשרד לעשות אם ההכרזה על סכסוך עבודה בגלל מורים וגננות שמצאים בסיכון בריאותי שלא יכולים לשוב ולעבוד והם ללא הסדר בנושא, אמר השר: "ישבתי אתמול ישיבה ממושכת עם פרופ' גמזו ודנו בין היתר לגבי זה. ייצא בקרוב מסמך שמאפשר להם עמידה מרחוק בכיתה ומסכה וזה ייתן את המענה. כמו-כן, יוקצו משרות פרישה לאוכלוסייה בסיכון. מקווה שכולנו נתיישר בעניין ונגיע לפתרון".
עדנה דוד מהסתדרות המורים, אמרה בתגובה: "אין מורה שיכול ללמד ללא קרבה לתלמיד. א"א שלא לבדוק מטלות ולא להפריד בין ניצים וכדו'"
מירום שיף, יו"ר הנהגת הורים ארצית, תקף את ההחלטה לפיצול בימי הלמידה, "ילדים בכיתות ה' ואילך ילמדו 4 ימים בשבוע מהבית בגלל שכיתות ג-ד לומדות בקפסולות בזמן שהם אל מסכנים כשילמדו ביחד. בגלל זה ילדים של כיתות הו-ו' יישארו בבית ויהיו חשופים לכל הסכנות באינטרנט. אנו כהנהגת הורים ארצית לא יכולים לקבל את הדבר הזה. היקף ההדבקות בכיתות ג'-ד' הם כשלישי מהנתונים באוכלוסייה ולא ברור למה יוצרים קפסולות ההחלטות חייבות להיות מבוססות נתונים. בריאות זה לא רק קורונה - זה גם הפן החברתי הרגשי וילד היושב בבית זה מסוכן לא פחות".