ועדת החוקה חוק ומשפט מיזגה (יום ג', 25.8.20) את הצעת חוק ההוצאה לפועל (הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020, שיזמה הממשלה לקריאות שנייה ושלישית עם שורת הצעות חוק פרטיות שיזמו הח"כים: שלמה קרעי, יעקב אשר, יעקב טסלר, ג'אבר עסאקלה, איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף, יוסף ג'בארין, שרן השכל, חמד עמאר, אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, אלי אבידר, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר, אוסאמה סעדי, אחמד טיבי וסונדוס סאלח.
הצעת החוק הממשלתית נועדה להקפיא, כהוראת שעה לתקופה של שישה חודשים, את האפשרות להטיל הגבלות על קבלה, החזקה וחידוש רישיון נהיגה של חייבים בהוצאה לפועל, למעט ביחס לחובות שנפתחו בשל בקשה לביצוע פסק דין למזונות. ביחס להגבלות תלויות ועומדות, מוצע שהגבלה על החזקת רישיון נהיגה לא תחול בעוד הגבלה על קבלת רישיון נהיגה, לא תחול רק אם הגיש החייב למנהל לשכת ההוצאה לפועל הודעה בנושא.
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "הצעות החוק הפרטיות הוגשו ללא קשר לקורונה ויש הסכמה לא לקדם מעבר לתקופת הקורונה, אך יש יתרון אם לא נמזג את כל הצעות החוק הפרטיות כדי שאם נרצה להביא חקיקה לתקופה שמעבר להצעת החוק הממשלתית נוכל לעשות כן".
עוד אמר כי "אם ינוהל קמפיין נכון, אפשר יהיה לעזור לחייבים. יש אנשים שלא מאמינים בכלום ואם הבשורה שתבוא בגלל הקורונה כמיני מבצע גבייה, שניתן יהיה להאריכו אפשר יהיה להפוך את הלימון ללימונדה עבור אותם חייבים".
עו"ד מרב זוהרי ממשרד המשפטים: "הצעת החוק נועדה לקבוע הוראת שעה של חצי שנה להקפאה של הגבלות על רישיונות נהיגה בתקופת הקורונה. היא קודמה בשל צרכי תקופת הקורונה: לשמור על ריחוק חברתי והחשש משימוש בתחבורה ציבורית. צורך נוסף הוא תעסוקתי- אנשים רבים ללא עבודה או תעסוקה נדרשים לשנות את מקום העבודה ולא נרצה שזה יהווה חסם למציאת עבודה. היום אפשר להטיל הגבלה על החזקת רישיון נהיגה, קבלת רישיון נהיגה או חידושו".
תומר מוסקוביץ', מנהל רשות האכיפה והגבייה: "יש שתי קבוצות של כלי אכיפה בידי ההוצל"פ: חלק נועדו לרדת לכספו של החייב וחלק לחייו של החייב-עיקול משכורת, מיטלטלין וכו' נועדו לקחת כסף מהחייב, לעומת זאת הגבלת רישיון נהיגה לא נועדה לפגוע ולקחת כסף אלא היא שייכת לקבוצת הגבלות המוטלת על חייבים משתמטים - לגרום להם להפסיק להשתמט מהחוב ולשלם כמה שהוא יכול-הגבלת יציאה מהארץ, החזקת דרכון, כרטיסי אשראי, צעדים המבוטלים עם תחילת החזרת החוב".
לדבריו: "כרגע נכון לסוף 2019 מוגבלים ברישיונות הנהיגה 198,000 מתוך כ-700,000 חייבים, אך זו ההגבלה שהכי הרבה מבקשים לבטל אותה. כיום ברגע שחייב יצר איתנו קשר, רשם שהוא שופט בלתי תלוי מחליט כמה הוא יכול לשלם. היו כאלו שקיבלו 100 שקל לחודש לפי יכולתם ואם משלמים את זה, לא מוטלות הגבלות. החוק הזה מזיז את נקודת האיזון והוא פוגע בחייבים כי אם החייב מגיע היום, הוא יכול להפחית 25% מריבית הפיגורים בגלל "חוק החייב משלם" ואם יעבור הצעת חוק הקורונה האחרת שמונחת על שולחן הוועדה הוא יוכל להפחית 50%. החוק פה במקום לעודד אותו לבוא להסדר לפי יכולתו ולא לפי מה שהבנק רוצה, משדרים מסר לא לבוא, שידאגו לו בכנסת".
עוד אמר כי "החוק יגדיל את הריבית ויגרום נזק לחייבים. אני לא יכול להתנגד לחוק כי זו עמדת הממשלה אבל זה לא שאתם מסייעים לחייבים, לזוכים זו תוכנית חיסכון הכי טובה שתהיה כי הריבית תהייה 7%. אנחנו הגוף הכי שקוף ופתוח, מבחינת הזוכים זו בוננזה".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "כולנו תמימי דעים שיש לאזן בין האינטרס של החייבים לבין של הזוכים הזכאים לקבל את כספם. אנחנו מנסים להגן על אזרחים תמימים שנקלעו לחובות ומנסים לפתוח דף חדש. בחוק חדלות פירעון נתנו אמצעי שיקום ומה שאנחנו מנסים לעשות בהצעה הזו, כשיש עשרות אלפים המוגבלים ברישיון נהיגה שנים רבות, כשהמצב בפועל הוא שחלקם נוסעים ללא רישיון או ביטוח ואם חלילה קורית תאונה הציבור משלם את הנטל של 'קרנית', הוא לתת אפשרות של חצי שנה לנהוג ולנצל את החוקים כמו "חוק חייב משלם" לפנות להוצל"פ להתחיל להסדיר את החוב".
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "החוק לא נועד במקורו לתקופת הקורונה אלא בשל צעירים שנדרשו לעשות תיאוריה וטסט מחדש לאחר שלילה לא על בסיס עבירות תנועה אלא על בסיס חובות כלכליים, אבל הגענו להסכמה שבגלל ההגבלות בקורונה על תחב"צ תהיה זו פשרה סבירה, שתעודד להתחיל להסדיר את החוב. אין צורך להחריג אוכלוסיות ויש לאפשר הסרה כוללת של ההגבלה. מדובר בקרוב ל-200,000 איש".
ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת): "אנחנו לא מתכוונים לעזור למשתמטים אך פנו אליי רבים שנמצאים שנים ללא רישיון ואין בכך כל היגיון. תמנעו מאנשים אישורי בניה, יציאה לחו"ל, אבל אל תיקחו את היכולת לנהוג במיוחד בפריפריות, בחברות חלשות, במיוחד בתקופת קורונה. אחרי חצי שנה מאמין שנצטרך להסיר את ההגבלות בכלל".
חמד עמאר (ישראל ביתנו): "אנשים רבים נוהגים למרות השלילה ללא רישיון ומהווים סכנה. משם מתחילה הצעת החוק. חלק גדול כדי להחזיר חוב צריכים לעבוד כנהגים. יש כל-כך הרבה הגבלות כמו יציאה לחו"ל ופנקסי שיקים שאפשר לעשות שאינם כמו הגבלת הנהיגה. צריכים להוסיף אפשרות להאריך את התקופה ובסוף להחריג את ההגבלה הזו בכלל. יש אנשים שחוב של 200 שקל לכביש 6 הפכו ל-5000 שקל. עליהם מדובר".
ח"כ משה ארבל (ש"ס) התנגד להצעות החוק הפרטיות: "הצעת החוק הממשלתית נכונה והצעות החוק הפרטיות רעות מאוד ופוגעות בחייבים והזוכים. היכולת של רשם הוצל"פ להטיל מגבלות נהיגה היא כפוף לכמה תנאים- רק כאשר הרשם חקר חקירת יכולת ומצא שהחייב משתמט מחובותיו ולא ניתן הסבר לאי התשלום וגם אז רשם יכול לאפשר להוכיח פגיעה או נכות של בן משפחה -לבטל את ההגבלה. יש לזכור שזה כלי אפקטיבי ויעיל שמביא לגביית החוב במקום המאסרים שהיו נהוגים. אתם נותנים פה מתנה לא לאנשים המסכנים אלא לאלו המשתמטים מחובם. לא להם צריך לדאוג. אם אדם יעמוד בצו התשלומים ההגבלה תוסר".
עו"ד שלמה ויצמן המשנה לראש לשכת עורכי הדין: "כמי שמייצג בעיקר חייבים, החוק הזה הוא אסון והוא בעייתי מאוד. לא ראיתי חייב שהגיע להוצל"פ וביקש ביטול הגבלה ולא קיבל. כל המטרה של ההגבלה היא שהחייב יגיע וידבר עם ההוצל"פ. אי-אפשר לפתור בעיה של נהיגה ללא רישיון בבעיה אחרת. הצ"ח אומרת לחייבים שהם יכולים להשתמט מתשלום".
אפי רוזן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה: "אם נסיר את ההגבלה על חידוש הרישיונות- 13,000 יוכלו לחדש את הרישיון עכשיו ל-10 שנים. אני לא יכול לתת לפסול רישיון לעלות על הכביש ללא שהוכיח יכולות נהיגה. אם אני נותן גרייס לחצי שנה זה פותח את הרישיון ל-10 שנים, כי "רישיון זמני" לחצי שנה זו מכבסת מילים שכן למעשה אין דבר כזה "רישיון זמני". שרת התחבורה הורתה להאריך את הנוהל הנוגע לחידוש רישיון מחמש לחמש שנים וחצי לחצי השנה הקרובה. נשנה את הנוהל כבר מחר מחרתיים".
עוד אמר כי הוא "מוכן פרטנית שכל אדם שמורידים לו את ההגבלה שיעבירו אליי את פרטיו במייל. לא נשנה את עורנו בשביל ההוצל"פ. מרגע שמשודרת אלינו הסרת הגבלה על-ידי רשות האכיפה והגביה, הוא יקבל רישיון ל-10 שנים כי זה החוק".
רוזן הוסיף: "אני והמשטרה רואים את אותו הדבר, מה סיבת הפסילה לרישיון. יכול להיות שניתן להכניס סעיף שאומר שחידוש רישיון יטופל באמצעות העדר אכיפה. ואפשר לומר שמי שפסילתו היא בשל קוד 979 (שזה הקוד שיש למשטרה לגבי רישיונות שמוגבלים בגלל הוצאה לפועל) יוכל לנהוג בחצי השנה הזו.
ח"כ אוסאמה סעדי הציע לקבוע כפתרון לכך מנגנון של אי-אכיפה: "חצי שנה מיום כניסת החוק לתוקף, יראו את הנהגים שרישיונם לא חודש חצי שנה כמי שההגבלה לא תוטל עליהם. אם ניתן לקבוצה הזו לנהוג חוקית יהיה להם תמריץ לגשת לחצי השנה הזו"
אמיר ליפשיץ מהייעוץ המשפטי למשטרה: "אם נציג משרד התחבורה אומר שאנחנו רואים אותו דבר כמוהו ונוכל לבצע אכיפה לפי הנתונים הללו לא נתנגד לכך".
לאחר מכון דנה הוועדה בבקשת יוזמי הצעות החוק הפרטיות להוסיף אפשרות להארכת מנגנון הקפאת ההגבלות. מנהל רשות האכיפה והגבייה תומר מוסקוביץ': "נסכים לקבל הארכה לתקופה של שלושה חודשים אם לא נוגעים בחידוש הרישיון. אם לא מסכימים על החידוש, נחזור לוועדת השרים. אתם כבר מדברים על הארכה של 3 חודשים והנהגים יאמרו לעצמם שזה יימשך עוד ועוד ולא יהיה תמריץ לחייבים להסדיר את חובם".