X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המטרה: לייעל ולהוזיל את הבנייה
וינשטיין. חמש מההחלטות - בראשותה [צילום: בוצ'צ'ו]
העליון מסיים מחלוקת ארוכה במיסוי נדל"ן

הקלות מס במכירת אופציה לקבוצת רכישה

כאשר יזמים רוכשים אופציה לקרקע ומוכרים אותה לחברי קבוצת רכישה, הם יחויבו רק במס רווחי הון - ולא יחול מס שבח על היזמים ומס רכישה על הקונים רשות המיסים משכה את ערעוריה על קביעות ועדות הערר לאחר ששופטי העליון הבהירו את עמדתם
▪  ▪  ▪

מכירת אופציה במקרקעין לחברי קבוצת רכישה אינה יוצרת אירוע מס. כך קובע (יום ד', 26.8.20) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף, בסיימו מחלוקת ממושכת בין רשות המיסים לבין יזמי נדל"ן ברחבי הארץ. המשמעות: הקלה משמעותית במכירת קרקעות לקבוצות רכישה, שמטרתן להוזיל את הבנייה.
פסק הדין עוסק בעסקות בהן ניתנת אופציה לרכישת קרקע. מכירתה של אופציה כזו מהווה אירוע מס, המחייב את המוכר בתשלום מס שבח ואת הקונה בתשלום מס רכישה. עם זאת, אם מתקיימים בעסקה כזאת שבעה תנאים הקבועים בחוק, אזי העסקה פטורה ממס שבה ומס רכישה וחייבת במס רווחי הון. המחלוקת התעוררה כאשר היזם שרכש את האופציה, מכר אותה לחברי קבוצת רכישה. מכירות אלו כללו תנאים המבטיחים שאופציית הרכישה של המגרש כולו תמומש במלואה.
רשות המיסים טענה, כי לנוכח ההתחייבות למימוש העסקה במלואה, לא מדובר במכירת אופציה הפטורה ממיסי שבח ורכישה, שכן הרוכשים מחויבים לעסקה - ושוב אין זו אופציה, שיש אפשרות להימנע ממימושה. המשמעות הייתה שהרוכשים ישלמו מס רכישה כפול: גם על האופציה וגם על הקרקע.
היזמים ערערו על קביעת הרשות בפני ועדות הערר בבית המשפט המחוזי בחיפה ובבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובכל המקרים התקבלה עמדתם ונקבע שעסקות אלו אינן חייבות במיסי רכישה ושבח. את ההחלטות קיבלו השופטים אורית וינשטיין, רון סוקול והרי קירש, עוה"ד נתן מולכו, אהובה סימון וחיים שטרן ורואי החשבון צבי פרידמן ואלי מונד. חמש מתוך שבע ההחלטות התקבלו בידי הרכב בראשותה של וינשטיין בבית המשפט בחיפה.
רשות המיסים ערערה על ההחלטות, אך כבר בדיון הבהירו גרוסקופף והשופטים יצחק עמית ודפנה ברק-ארז, כי הם מסכימים עם ועדות הערר. גרוסקופף מסביר, כי מכירת האופציה אינה מהווה מימוש שלה כלפי בעלי הקרקע - ולכן אין זו עסקה החייבת במס. נימוק נוסף הוא, שהיזמים רק מעניקים שירות לחברי קבוצות הרכישה ולא מבצעים עסקה בקרקע עצמה. שירות זה מאפשר לבעלים למכור את הקרקע לשורה של רוכשים החברים באותה קבוצה; ייתכן שהוא מעלה את התמורה בעסקה, אך אינו מחייב שרוכשי האופציה יהפכו לבעלי הקרקע, ומבחינה זו הוא דומה לשירות של השבחת הקרקע.
נימוק נוסף: "הסדר הפטור נועד 'להקל ולשחרר את הפוטנציאל היזמי' הגלום במקרקעין על-ידי העמדת מכשיר חדשני, נוח ויעיל - אופציה ייחודית במקרקעין - באמצעותו ניתן לקדם מיזמים נדל"ניים. עסקות הסיחור בהן עסקינן, הן דוגמה מובהקת לסוג העסקות אותו ביקש המחוקק לעודד באמצעות יצירת המכשיר החקיקתי האמור. פשיטא, כי אין לאמץ פרשנות מצרה להסדר הפטור, המסכלת את השימוש בו לקידום התכליות שלמענן נוצר" לצד זאת מדגיש גרוסקופף, כי הדברים אמורים רק במתווה בנדון בערעורים אלו.
בעקבות דברים אלו הודיעה רשות המיסים בשבוע שעבר לבית המשפט, כי היא מבקשת למשוך את הערעורים - ולכן הם נדחו. את המדינה ייצג עו"ד חן אבידוב, ואת היזמים - עוה"ד צור שיץ, עומר הלביא, אהוד פורת, הדר טל, נירה קורי, עופר אלבוים, עינת דותן, רונית ברזילי ומאיר מזרחי.

תאריך:  26/08/2020   |   עודכן:  26/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקלות מס במכירת אופציה לקבוצת רכישה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
החברה שבבעלות דוד ולירן גרופר טוענת שנקלעה לחדלות פרעון תזרימית בשל הוצאת כספים פסולה של קבלן משנה ובשל משבר הקורונה
איציק וולף
הוועדה לזכויות הילד נעלה את הישיבה שתוכננה להתקיים בתקנות הפיקוח על מעונות היום לאחר ששר הרווחה לא קיים את הבטחתו להציג בפניה את נוסח התקנות    "ביזוי של החוק שקבע מפורשות שאת התקנות צריך היה לאשר כבר לפני שנה, אבל יותר חמור מכך זה זלזול במאות אלפי ילדים והורים - שבוע לפתיחת שנת הלימודים"
איציק וולף
שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, דן שפירו, טוען כי קשה עד בלתי אפשרי להניח שישראל לא הייתה מודעת לסעיף אספקת המטוסים החמקנים לאיחוד האמירויות    להערכתו - הסוגיה תגרום לכל הפחות להאטה בנורמליזציה בין הצדדים
איציק וולף
משרד המשפטים האמריקני הגיש לבית משפט בפילדלפיה תביעה נגד חברת התרופות טבע    החברה דחתה, ככל הנראה, הצעת פשרה שכללה תשלום קנס והודאה באשמה    תגובת טבע: החברה מאוכזבת מכך שמשרד המשפטים האמריקני בחר להמשיך בתביעה זו
מירב ארד
הוסיף: יש לנו 2,000 חולים ביום גם בלי טיסות לאומן"    לדבריו: "גמזו לא טיפל בהפגנות בבלפור כי הוא חושש מהתקשורת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il