X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השתלת כליה. דיני הצלה [צילום: מולי מורגן, AP]
הנדל. קושי עקרוני ומעשי [צילום: הרשות השופטת]
המחוקק ביצע בחירה ערכית ואין להתערב בה

בג"ץ אשרר איסור סחר באיברים בחו"ל

דחה עתירה שביקשה לבטל את הסעיף בחוק לפיו השתלות לישראלים בחו"ל ייעשו בהתאם לחוק הישראלי, כולל האיסור להעניק תמורה לתורם האיבר הנדל: זכותם של החולים לחיים ובריאות אינה יכולה לבוא על חשבון הזכויות הזהות של מי שאולי ייכפה עליהם למכור איברים
▪  ▪  ▪

התנאים לביצוע בחו"ל של השתלות איברים בכלל ושל השתלות כליה בפרט יישארו בעינם, ובראשם האיסור לקבל כליות ממי שמקבלים תמורה עליהן. שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, דחה (יום ד', 2.9.10) עתירה שביקשה לשנות כללים אלו.
סעיף 5 לחוק השתלות איברים משנת 2008 קובע, כי השתלות הנעשות בחו"ל לישראלים חייבות לעמוד הן בתנאי החוק המקומי והן בתנאי החוק הישראלי, כולל האיסור לתת או לקבל תמורה בעד תרומת האיבר. אורן מרגלית והעמותה למושתלי כליה וחולי דיאליזה ביקשו לבטל כללים אלו, או לפחות את השני, באומרם שבפועל הם מונעים ביצוע השתלות בחו"ל במימון קופות החולים ובכך מביאים לפגיעה חמורה במצבם של החולים ואף למותם של חלקם.
הנדל אומר, כי לא ניתן להישאר אדישים אל מול מצוקת החולים וברור הרצון למצוא להם מרפא. אולם במקביל קיים חשש לפגיעה בכבודם, חייהם ובריאותם של מי שמבוקש לרכוש מהם איברים. "הקושי הוא הן במישור העקרוני - בעצם הרעיון של יצירת 'שוק איברים'; והן, וכאן העיקר בענייננו, במישור המעשי - באפשרות כי ינוצלו על-ידי גורמים אחרים שירוויחו על חשבונם, או כי הסכמתם ל'תרומה' לא תהיה חופשית, כנה או מודעת, או תנבע מתוך מצוקה כלכלית הפוגעת ביכולתם לבחור באופן אוטונומי".
הנדל מוסיף: "אכן, החשש ממדרון חלקלק דורש זהירות. ככלל, אין לשלול את החדש רק מפני החידוש בו. הטיעון בדבר מדרון חלקלק יכול להפוך אף הוא למדרון חלקלק. אך נדמה כי כאן ההיבט המעשי עשוי לעמוד במלוא קומתו. העני - האדם שאין לו בסיס חומרי - עלול למצוא את עצמו במצוקה קשה. השאלה האם מכירת גופו או חלק ממנו על-מנת לכלכל את עצמו או את משפחתו, לרבות ילדיו הקטנים, לא יכולה לפגוע בכבודו או בבחירתו החופשית, מהווה שאלה כבדה.
"ההכרעה בדילמה אתית וערכית זו אינה פשוטה. ברם, בניגוד לעולה מהטיעון של העותרים, ההכרעה בה אינה מונחת לפתחו של בית המשפט אלא לפתחו של המחוקק. המחוקק הכריע בה באופן מפורש בחקיקת חוק השתלת אברים האוסר באופן קטגורי על מתן או קבלת תמורה בעבור אבר להשתלה. לא מצאנו כי טיעוני העותרים מגלים עילה משפטית להתערבות בהכרעת המחוקק בסוגיה זו, שהיא כאמור בעלת אופי ערכי מובהק".
הנדל מסביר, כי קיים הבדל מהותי בין חקיקה האוסרת פגיעה לבין דיני הצלה. "בניגוד למעשה המתה, כגון המתת חסד, שהדין מלכתחילה ובאופן טבעי מביע עמדה לגביו בקביעת איסור פלילי על המתה, מעשה הצלה ככלל אינו נושא שהדין תוחם בגדר חובות ואיסורים. הדין זהיר מאוד בקביעת חובה להציל בהעדר זיקה מפורשת כגון הורה לילד או מציל העובד בבריכה".
העותרים טענו, כי המצב הנוכחי פוגע בזכותם של החולים לחיים, כבוד ובריאות - אך הנדל מציין שקיים חשש לפגיעות זהות שמי שייכפה עליהם לתרום איברים. המחוקק הכריע, בצורה שאינה ייחודית לישראל, בכך שאסר סחר באיברים, ואין מקום לביקורת שיפוטית על הכרעה זו. מעבר לכך, הנדל אינו מקבל את הטענה שהאיסור על סחר באיברים אכן מהווה פגיעה בזכויות חוקתיות. "זכויות העותרים לבריאות ולחיים אינן משתרעות על קבלת טיפול רפואי באמצעות 'רכישת' איבריו של אדם אחר, דבר העשוי לפגוע בזכותו לאוטונומיה ולשלמות גופו... המחוקק רואה שיקול מנגד - הצורך בפיקוח על השתלת האיברים והרצון למנוע קיומו של שוק איברים, פשוטו כמשמעו, לרבות ההיבטים הכלכליים שבו. זוהי הבחירה הערכית של המחוקק".
השופט דוד מינץ הוסיף, כי לצד העובדה שמדובר בהכרעה ערכית של המחוקק - העותרים לא ניסו לשנות את החוק בטרם פנו לבג"ץ, ובכך לא מילאו את חובת מיצוי ההליכים. השופט יוסף אלרון הסכים עם הנדל ומינץ. את העותרים ייצג עו"ד שמואל ילניק, ואת המדינה והכנסת - עוה"ד נחי בן-אור, שי כהן ואביטל סומפולינסקי.

תאריך:  02/09/2020   |   עודכן:  02/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אשרר איסור סחר באיברים בחו"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא תקף לגבי בכירים (מאיר דגן)
הגלשנית  |  2/09/20 18:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לשכתה של מרקל הודיעה, כי מעבדה צבאית קבעה שמתנגדו הבולט של פוטין הורעל    הקרמלין הרעיל בעבר מתנגדים אחרים שלו - אך מכחיש כל קשר למצבו של נבלני
עידן יוסף
על-פי ההחלטה תחולק הארץ לשלושה אזורים בהם יוקדמו שיטות שיווק שונות: פריפריה, אזורי ביקוש ואזורי יוקרה    באזורי פריפריה ובאזורי ביקוש יוצע דיור מופחת לזכאים ובאזורי יוקרה ישווקו מכרזים לשוק חופשי
עידן יוסף
באחרונה התקיימו כמה נסיונות לפגוע בשוטרים ובמתקני שירות בתי הסוהר באמצעות אמצעי לחימה    המשטרה עצרה שמונה מעורבים
עידן יוסף
היקף החילוט המצטבר - מיליוני שקלים    שר הביטחון: "נמשיך לפעול מול הטרור בכל אופן שבו הוא פועל ובכל מקום"
איתמר לוין
הנאשמים המרכזיים בפרשה: איליזיר מאירוב ואיסי רפאילוב - בעלי עבר פלילי ואסירים לשעבר - ושני תאומים בני 17    שבעה נוספים מואשמים בכך שהיו עדים לאונס, עודדו את המעשה וחלקם ביצעו מעשים מגונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il