X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אל"ם ישראל שומר ירה למוות ביולי 2015 בקטין פלשתיני שיידה אבן על הרכב בו נסע עם חייליו מלצר: אין מקום להתערב בהחלטת הפצ"ר והיועץ המשפטי, לפיה די בצעדים הפיקודיים שננקטו כלפי שומר
▪  ▪  ▪
שומר. חרג מהוראות הפתיחה באש

בג"ץ דחה (יום ה', 3.9.20) עתירה להעמיד לדין את אל"ם ישראל שומר, שירה למוות בפלשתיני בן 17 ביולי 2015. שומר, אז מפקד חטיבת בנימין וכיום מפקד חטיבת הנח"ל, ירה במוחמד כוסבה, שניות מעטות לאחר שהלה הטיח מטווח קרוב אבן גדולה בחזית הרכב בו נסעו שומר וחייליו, סמוך לכפר א-ראם. האבן ניפצה את שמשת הרכב הקדמית ופצעה קלות את החייל שנהג ברכב; שומר ישב לידו ולא נפגע. כוסבה ניסה לברוח ובמהלך המרדף אחריו הוא נורה ומת מפצעיו.
המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, מציין, כי התוצאות הקטלניות של האירוע נחקרו על-ידי המשטרה הצבאית החוקרת. הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, החליט לסגור את התיק בעקבות ממצאי החקירה ובשל הנסיבות המבצעיות בהן אירעה ההתרחשות, וכן לנוכח הצעדים הפיקודיים שננקטו על-ידי הרמטכ"ל דאז (גדי איזנקוט) נגד שומר, במסגרתם עוכב קידומו, משום שחרג מהוראות הפתיחה באש. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דחה את ההשגה על החלטת הפצ"ר בקובעו, כי הכוח חש בסכנה במהלך האירוע וחשש שמדובר בניסיון למשוך אותו לתוך ההמון כדי לבצע בו לינץ'. ובעקבות כך עתרו לבג"ץ הוריו של כוסבה והאגודה לזכויות האזרח.
מלצר החליט שלא להתערב בהחלטות הפצ"ר והיועץ המשפטי, הן לנוכח גדרי ההתערבות השיפוטית הצרה בהחלטות מסוג זה (בדין הצבאי כמו בדין הפלילי), הן לנוכח הנסיבות המבצעיות שהתקיימו באירוע זה, שבמסגרתן החיילים חשו בסכנת חיים מוחשית, והן לנוכח הסנקציה הפיקודית שננקטה, העשויה להוות תמרור אזהרה לכל חייל ומפקד בדבר חשיבות ההקפדה על הוראות הפתיחה באש. לא הייתה מחלוקת, כי שומר ירה בכוסבה תוך הפרת נוהלי הפתיחה באש - תוך כדי תנועה וב"יישור מקורב". הוא דיווח על התקרית ומצ"ח פתחה בחקירה נגדו בו ביום. בחקירתו אישר שומר, כי לא היה מקום לביצוע הירי בצורה זו, ונקבע שהירי היה טעות מקצועית - אך לא עבירה פלילית.
מלצר עמד על השיקולים הייחודים בהפעלת ביקורת על המעשה הלוחמתי, המאופיין לא פעם בסיכון חיי אדם לכל המעורבים ובהכרעות המתקבלות בשבריר של רגע, אשר עלולות להיות הרות גורל. הוא הדגיש, כי במסגרת הנסיבות אותן יש לשקול בנושא, צריך להביא בחשבון גם את העובדה שאבנים יכולות להרוג. על האירוע הספציפי אומר מלצר, כי גם לפי הגרסה המחמירה של האירועים - אין כדי להורות על העמדתו לדין של שומר. האירוע נמשך שניות ספורות, ובנסיבות אלו "קו התפר" בין טעות בשיקול דעת, לבין רשלנות פלילית, הוא עמום, מורכב וקשה להגדרה ברורה.
מלצר מדגיש: "לצד הקפדה על טוהר הנשק והשמירה על קדושת חיי אדם, אין להתעלם מכך שהפעילות הלוחמתית מאופיינת בעצימות ייחודית – בתחושת חוסר-ודאות, האופפת כל זירה מבצעית, בתכיפות האירועים הרודפים זה אחר זה, כאשר כל הכרעה של הכוחות הלוחמים, המתקבלת בשבריר של רגע, עלולה להיות הרת גורל וקטלנית. בנוסף, נטילת סיכונים, המגבירה מעצם טבעה את האפשרות לטעויות, מהווה חלק אינטגראלי מהפעילות הצבאית ומהשגת מטרותיה. היבטים אלה מעוררים את החשש מ'חוכמה שבדיעבד' בביקורת שיפוטית על אופן פעילות הכוחות הלוחמים, מה גם שביקורת זו עלולה להיות בעלת השפעות שליליות לעתיד, ביצירת אפקט מצנן ו'הרתעת יתר' מפני יצירתיות, יוזמה ונטילת סיכונים, מקום בו אלה ראויים ורצויים".
השופטת יעל וילנר הוסיפה, כי אף שאין להקל ראש בהתנהלותו של שומר, הרי שבמקרים מעין אלה יש לתת את הדעת לנסיבות הייחודיות המאפיינות את הסיטואציה המלחמתית, ולהישמר מפני ביקורת המהווה משום חוכמה שבדיעבד, אשר נעשית ב"תנאי מעבדה".
הנשיאה אסתר חיות הסכימה עם מלצר, אך הבהירה, כי החריגה של שומר מהוראות הפתיחה באש מהווה כשל מקצועי, אשר חומרתו נובעת לא רק מן התוצאה הקשה שנגרמה בעקבותיו, אלא גם משום שניתן לצפות, כי מפקד בדרגתו יפעל אחרת. עם זאת, בשים לב לצעדים הפיקודיים המשמעותיים שננקטו כלפי שומר, אין להתערב במסקנותיהם של הפצ"ר והיועץ המשפטי, לפיהן האינטרס הציבורי איננו מצדיק העמדה לדין פלילי של שומר, שכן מסקנותיהם עולות בקנה אחד עם ההלכה הפסוקה.
את העותרים ייצגו עוה"ד דן יקיר ורוני פלי, את המדינה ייצגו עוה"ד נחי בן-אור ושי כהן, ואת שומר - עוה"ד ענבל דה-פז, איל רוזובסקי, איסר בירגר, נתנאל יעקב-חי ורן כהן.

תאריך:  03/09/2020   |   עודכן:  03/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
היקף החילוט המצטבר - מיליוני שקלים    שר הביטחון: "נמשיך לפעול מול הטרור בכל אופן שבו הוא פועל ובכל מקום"
עמנואל בן-סבו
מעבר לשחיקת ההרתעה עד דק, מעבר לחוויית הניצחון, גם זה המינורי, המתקבע בנרטיב הפלשתיני הנכתב בכל יום מחדש, מעבר לתחושת התסכול, ההשפלה והאין אונים שחווים החיילים, מתבקש דיון מעמיק ויסודי יותר, אשר יחדד את מטרות הצבא ואת מוסר הלחימה
מרדכי ליפמן
ים של מילים נשפך על המהלך אותו הגה נתניהו ורקמו יחד הוא וטראמפ    מהלך אסטרטגי ממדרגה ראשונה    ממשלת ישראל עקפה את הבלמים המשתקים שהציבו הפלשתינים במהלך 72 השנים האחרונות, מאז 1948, עת פנו הערבים, שאך זה עתה ניגפו בלחימה, אל המשך הלחימה באמצעות חרמות ובעיקר לחימה קרה (ועזה) בישראל, באו"ם ובמוסדותיו    תוך כדי המלחמה הזו שהכריזה עלינו הליגה הערבית, ממשלות ערב וגורמים בינלאומיים שונים, נפגעה ישראל קשות גם מהחרם הערבי
יוני בן-מנחם
אינתיסאר אבו עמארה, ראש לשכתו של יו"ר הרש"פ הפכה לדמות החזקה ביותר בצמרת הרש"פ ועל פיה יישק דבר. היא אשת סודו של מחמוד עבאס, מעורבת בכל נושא והחלטה, כולל הנושאים המדיניים החשובים, ומתרחקת מאמצעי התקשורת
איציק וולף
חמאס התחייב שלא להפריח בלוני תבערה לעבר ישראל וישראל התחייבה לאפשר פתיחה של מעברי הסחורות כרם שלום וארז, ופתיחה של מרחב הדיג העזתי    לא ניתנו כל הבטחות להחזרת הישראלים והגופות הנמצאים בידי חמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il