לקראת חג הסוכות, נבנו על-ידי רבני שב״ס בסיוע סוהרי היחידות ואסירי האגפים סוכות באגפי כליאה שונים - מהאגפים התורניים ועד אגפי הסינון והבידוד הרפואי. אלא שבטענה חדשה מבקש השנה שב"ס למנוע מאסירים לקיים את מצוות הסוכה כהלכתה.
באגפים שבהם הייתה סוכה מרכזית בעבר, נקנו ונבנו סוכות נוספות על-מנת לצמצם את מספר היושבים בסוכה אחת ולאפשר את קיום מצוות החג בהתאם לכללי התו הסגול והנחיות משרד הבריאות בעניין הקורונה. לקיום מצוות הישיבה בסוכה ייכנסו האסירים בקבוצות קטנות על-מנת לקיים בעצמם את המצווה ולאפשר גם לבאים אחריהם את קיומה.
אולם בניגוד לשנים עברו, לא יתאפשר השנה למעוניינים בכך ללון בסוכה, וזאת למרות שמדובר בשטח פתוח ומאוורר יותר מאשר תאי הכלא ועל אף היותה של מצוות השינה חשובה מאשר מצוות האכילה. זאת למרות קביעתו של הרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף, במכתב ששלח לח"כ משה ארבל (שס) [ראו בתחתית הידיעה], שהחובה אינה רק על אכילה בסוכה אלא גם על שינה בה. במכתבו, ציין הראשון לציון כי על הנהלת בתי הכלא להסדיר את הנושא ולאפשר לאסירים את קיום המצווה, והזכיר את הבעייתיות בנושא הקיימת בבתי כלא בעולם, תוך שהוא מזכיר את המעשה שבו הגאון מווילנא שהיה אסיר בחג הסוכות הלך בתאו כדי שלא להרדם מחוץ לסוכה.
משב״ס נמסר: "שב״ס מאפשר את פולחן הדת לכל הכלואים בכל ימות השנה ובדגש על חגי תשרי. אגף לש"מ (לשומרי מצוות) בבית סוהר 'מעשיהו', כמו גם אגפים אחרים בשב״ס, מנוהלים באופן שוטף בהתאמה לנהלי ופקודות הארגון.
"לינת אסירים מחוץ לתאים בלילה לאחר סגירת האגפים היא בניגוד לפקודות ולכן אסורה ומחייבת אישור חריג וכך יתנהל בית הסוהר במהלך חג הסוכות. מעבר לכך כל מנהגי החג יקוימו בהלימה למגבלות תקופת הקורונה והנחיות בית הסוהר.
"שב״ס משקיע משאבים רבים מאוד באוכלוסיית האסירים שומרי המצוות בתקופת החגים ונמשיך לעשות כך בסיוע רבני היחידות וסוהרי הביטחון והמשמרות שעושים עבודת קודש במהלך כל השנה, בתקופת החגים ובעיקר בימי תקופת הקורונה", לשון התגובה.
פקודות שירות בתי הסוהר אכן קובעות כי יש לאפשר לאסיר לאכול בסוכ, אולם הן אינן מתייחסות לחובה הדתית לישון בה. עם זאת, לשאלת News1 האם האישורים שניתנו בשנים עברו לאסירים ללון בסוכה היו בניגוד לנוהל, סירבה דוברות שב"ס להשיב.
הכנות לחג
בשירות בתי הסוהר לא מכהן היום רב, ובמקומו יש ממלא-מקום. שב"ס מחלק לאסירים כיפות בד, בדים לסוכה, סכך, לטות ומחזורים. בימים האחרונים חולקו כ-1,050 ערכות של ארבעת המינים בכלל יחידות ומחוזות שב״ס לכלואים ולסגל, בין הערכות של ארבעת המינים שחולקו חלקם ברמת הכשרות המהודרת ״מהודר א׳ א׳״ הן לספרדים והן לאשכנזים כולל אתרוגים מזן ״חזון איש״ ו״קלבריא״.
ערכות ארבעת המינים חולקו גם לבתי המשפט ברחבי הארץ, שם גם נבנו סוכות כדי שהעצורים המגיעים לבתי המשפט יוכלו לקיים את מצוות החג.
בכל האגפים נרתמים האסירים בחפץ לב לבנות את הסוכה יחד במגבלות הקורונה. האסירים חשים השנה את המרחק ביתר שאת ומציינים כי אומנם בחג הסוכות השנה הצליחה הקורונה לקחת את הגשמיות, אבל הרוחניות והאמונה מתחזקים בעת קיום המצוות.
בבית סוהר ׳רימונים׳ הקישוטים הם בעלי נושא אחיד אותו קבעו האסירים במסגרת פעילות משותפת של מרכז החינוך ומערך הרבנות. הקישוטים כוללים משפטים ופסוקים מהתורה סביב נושא השמחה: שמחה כדרך חיים וצמיחה על-ידי שמחה בתוך המשבר. המטרה היא ליצור אווירה מחזקת, לגרום להתעוררות הנפש ולחוש את חשיבות השמחה בחיינו.
רבני היחידות שנערכו יוודאו את המוכנות לחג וקיומם של כלל פרטי הדת וקיום הנחיות הכשרות. בהמשך יפעילו רבני היחידות את שמחת בית השואבה במהלך חול המועד מאחורי המסכות ובמתכונת מצומצמת.