ועדת הכלכלה אישרה (יום ד', 14.10.20) הארכת ההגבלות בתחום התחבורה, שקובעות בעיקרן כי מספר הנוסעים בכלי תחבורה ציבורית לא יעלה על 50% מהקיבולת שלו, עד 12 בנובמבר 2020.
במסגרת ההארכה קיבלה הממשלה את דרישת הוועדה והוסיפה מנגנון לוויסות הקיבולת גם ברכבת הקלה בירושלים. המנגנון קובע, כי אם ביום מסוים יעלה מספר הנוסעים ברכבת הקלה על 50% מהקיבולת - ביום שלמחרת יבוצעו שינויים תפעולים בהם הגדלת מספר הנסיעות או ביטול עצירה בתחנות מסוימות.
עוד אושר להטיל על רכבת ישראל אחריות לוודא שהנוסעים שעולים לרכבת הזמינו כרטיס מראש, במסגרת ויסות מספר הנוסעים.
נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הוסיף כי דרישות נוספות של הוועדה הוטמעו בתיקון - התאמת היקף הסמכויות של הסדרנים כל שיוכלו להעיר לנוסעים על כללי הבריאות והקיבולת בנסיעה, הטלת אחריות על רכבת ישראל לוודא שהנוסעים שעולים לרכבת הזמינו כרטיס מראש, במסגרת ויסות מספר הנוסעים וחיוב המפעילים לפרסם את התקנות וחובת עטיית מסיכה ושמירת מרחק גם במדבקות על כלי התחבורה הציבורי.
היו"ר יעקב מרגי התייחס להצעה של משרד התחבורה באשר לוויסות, ואמר כי הדבר יפגע בנוסעים. מ"מ מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי השיב כי במערכת פתוחה אין יכולת לבצע ויסות במהלך היום. מרגי דרש מהמשרד למצוא לכך פתרון בשבועיים הקרובים.
ח"כ תמר זנדברג התייחסה לצמצום במספר האוטובוסים ושאלה האם נשקלה האפשרות לגייס אוטובוסים מחברות ההסעים. ממלא-מקום מנהל רשות התחבורה הציבורית, רן שדמי, אמר כי נעשה שימוש בחברות ההסעים כבר מחודש יולי, וכי המשרד מגובה תקציבית עד סוף יולי וידון עם אגף התקציבים באוצר באשר להמשך.
עוד עלה נושא החובה להעסיק סדרנים לשמירה על התקנות. היו"ר מרגי וחברי הוועדה הביעו חשש מכך שהסדרנים, שאין להם סמכות אכיפה, ילבשו מדים של חברות התחבורה הציבורית והדבר יטעה את הציבור. נציג הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, אמר כי מדובר בעיקר בסיטיפס והוסיף כי הפקחים יענדו תג פקח קורונה. הוא הוסיף כי מדובר בנטל כלכלי כבד על סיטיפס בתקופת הקורונה. היו"ר מרגי אמר בתגובה, כי כל הקורונה זה נטל כבד על הציבור ודרש למצוא לכך פתרון.
|
|
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
|
|
|