X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ועדת החוץ והביטחון: התפקידים יהיו פתוחים בפני נשים, בתנאי שהן מתנדבות לכך, ותוך התחייבות לשירות חובה ארוך יותר
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ועדת החוץ והביטחון אישרה (יום ד', 21.10.20) פה אחד, את בקשת שר הביטחון בני גנץ להוסיף 15 תפקידים לרשימת התפקידים אשר יהיו פתוחים בפני נשים, בתנאי שהן מתנדבות לכך, ותוך התחייבות לשירות חובה ארוך יותר, זהה לשירות החובה של הגברים.
חוק שירות ביטחון, המעגן את ההוראות המסדירות את שירות החובה בצה"ל, קובע מספר הבדלים בין שירות חובה של נשים לבין זה של גברים. ההבדל המרכזי הוא במשך שירות החובה הנדרש מנשים, העומד על 24 חודשים, לעומת תקופה של 30 חודשים בה חייבים גברים.
לפי סעיף 16א(ג) לחוק, שתכליתו קידום שוויון ההזדמנויות לנשים בצה"ל, שר הביטחון רשאי, באישור ועדת החוץ והביטחון, לקבוע בתקנות רשימת תפקידים אשר יהיו פתוחים בפני נשים, בתנאי שהן מתנדבות לכך, ותוך התחייבות לשירות חובה ארוך יותר, במשך הזהה לשירות חובה של גברים.
תקנות אלה הותקנו לראשונה בשנת 2001, ומאז תוקנו מספר פעמים ונוספו בהן תפקידים חדשים, בהם תפקידים רבים שאינם תפקידי לחימה ואף תפקידים שכבר היו פתוחים לנשים ללא קשר לאורך השירות (כגון תפקידים שונים בחיל המודיעין ובתחום הסייבר, כתבת צבאית, ועוד).
לגבי חלק מהתפקידים שנוספו בעבר והתפקידים המתבקשים כעת, הנימוק של צה"ל להארכת השירות הוא משך תקופת ההכשרה. לדברי צה"ל, בתפקידים מסוימים, אף שאין סיבות פיזיולוגיות שמונעות שיבוץ נשים, תקופת השירות הקצרה יותר מהווה חסם לשילוב נשים, שכן ההכשרה הארוכה לתפקיד מותירה פרק זמן קצר יותר לשירות אפקטיבי. בתפקידים אחרים, האפקטיביות המבצעית מגיעה רק לאחר תקופת שירות ממושכת בתפקיד, והדבר מהווה חסם לשיבוץ נשים מסיבות דומות, וכן מהווה חסם לקידום לתפקידים בכירים יותר.
כיום כוללות התקנות כ-70 תפקידים. בתקנות בהן דנה הוועדה היום מבקש שר הביטחון להוסיף 15 תפקידים נוספים שבהם ישרתו נשים תקופה של 30 חודשים.
אחת מכל שש נשים (18%) משרתת 30 או 32 חודשים
צוות הייעוץ המשפטי לוועדה ציין בסקירה שהכינו לחברי הוועדה כי כבר כיום אחת מכל שש נשים (18%) משרתת 30 או 32 חודשים. במערכים מסוימים הדבר בולט במיוחד. כך, למשל, בעקבות הוספת התפקידים האחרונה בשנת 2016, כ-40% מהחיילות באגף המודיעין משרתות 30 או 32 חודשים.
תת-אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, אמר לחברי הוועדה כי כיום 85% מהתפקידים בצבא פתוחים לנשים. עוד אמר תא"ל ודמני כי הרמטכ"ל מינה ועדה, בראשות מפקד זרועה היבשה, וקצב לה שנה לבחון שילוב נוסף של נשים במערכי הלחימה. "כמובן שהדברים האלה הם פונקציה של נתונים פיזיולוגיים שאנו בודקים אותם בצורה מאוד עמוקה, ולא נבדקו בשנים האחרונות. ממש בגיוס הקרוב, בחודש נובמבר, אנחנו ממשיכים את הפיילוט הקודם של שילוב נשים בשריון לביטחון שוטף ולא בשריון מתמרן", אמר תא"ל ודמני.
אחת הסוגיות המרכזיות בדיון הייתה העובדה שחלק מהחיילות ששובצו בשנתיים האחרונות בתפקידים המובאים בתקנות, הוחתמו על מסמך התחייבות לשירות ממושך יותר, כפוף לאישור התקנות. צוות הייעוץ המשפטי עמד בהרחבה על קושי זה בסקירתו: "בעת שחיילות אלה התגייסו, תקופת שירותן על-פי חוק עמדה על 24 חודשים. החתמת החיילות בטרם המחוקק אישר את המקצועות מעוררת קושי רב ביותר שכן לכאורה יש בכך כדי לעקוף את החוק שקבעה הכנסת. חקיקה היא בראייה צופה פני עתיד, ולכן ברור שהתקנות יחולו על חיילות שיתגייסו לאחר כניסתן לתוקף, אך לעמדתנו, לגבי הנשים שכבר משרתות בתפקידים אלה, יש לקבל את הסכמתן להארכת השירות".
תא"ל ודמני הסביר כי כל אחת מהחיילות שגויסה לתפקידים אלה וחתמה על מסמך התחייבות, עודכנה באופן אישי, ביום גיוסה במיטב, כי הדבר מותנה באישור הכנסת. לשאלות חברי הוועדה אמרי כי בתקופה שבין יולי 2020 ואוקטובר 2020, ישנן כבר 40 נשים אשר השתחררו למרות חתימה על התחייבות, לאור אי-אישור התפקידים בתקנות.
ודמני אמר כי צה"ל והוועדה הגיעו להסכמה על כך שכ-50 הנשים אשר כבר משרתות בתפקידים אלה וחתמו על התחייבות, ואמורות להשתחרר עד 31.3.21, יקבלו זכות בחירה אם הן רוצות להאריך את משך השירות או לא, ולמשתחררות לאחר מכן יוארך שירות החובה עם כניסת התקנות לתוקף.
ח"כ אורנה ברביבאי: "אני כחברת כנסת רוצה להתנצל בפני הנשים הללו, אשר עברו דרך חתחתים מגיוסן. הן הוחתמו על הצהרה של ידעו אם תמומש או לא, חיכו מדצמבר 2018 שייגמר הכאוס הפוליטי, ועוד 5 חודשים מכינון הממשלה ועד ששר הביטחון הגיש את התקנות לוועדה, ומכאן לדיון היום".
"ב-1995, לפני 25 שנה, קובע בג"ץ בתיק אליס מילר לעשות מאמץ לפתוח את כל המקצועות בפני נשים, ועד עכשיו זה לא קרה. בשנת 2020 יכולים להגיד שהגיע הזמן לפתוח מאה אחוז מהמקצועות לנשים. המיון הוא כבר מיון אחיד, אז אם אפילו החסם הזה כבר הוסר, אני אדרוש בוועדת המשנה לכוח אדם בראשותי הסבר מדוע אורך השירות לא זהה, או לחלופין נבדל לפי התפקיד ולא לפי המגדר".
ח"כ יאיר גולן: "אנחנו במצב מוזר, ש-85% מהתפקידים פתוחים, ועדיין מתייחסים לפתיחת תפקידים נוספים כהחרגה. צריך לעשות היפוך שהכל יהיה פתוח והחריגים יובאו לכאן ואנו נבחן אם הם מחייבים הפרדה. אני מחבר את זה לשירות החובה בכלל - אם כזה אחוז נשים משרת כמו גברים, ועומדים בפני קיצור שירות נוסף, אולי הגיע הזמן להגיד שיש שירות אחיד בצה"ל, או לחלופין לפי המקצועות ולא לפי המגדר. זה חייב להגיע לכאן לדיון עקרוני על-מנת שצה"ל יוכל להמשיך להיות צבא העם".
יו"ר הוועדה, ח"כ צבי האוזר: "אני גם מצטרף לדברים. ייתכן שצריך לעשות את היפוך המודל ויש להקדיש לנושא מורכב וכבד זה מספר דיונים. אני רוצה להגיד מילה טובה לאותן נשים מתנדבות, נכון לעכשיו, באותו הליך חריג, ומצד שני מילה טובה לצה"ל על שיפור סרגל המאמצים במטרה לנסות ולצמצם פערים, לפתוח מקצועות נוספים לנשים כל הזמן. יכול להיות שמודל הפתיחה צריך להיות מעודכן, אבל בכלים הקיימים היום בחוק, אני רוצה לתת למערכת ציון חיובי. אני מתרשם מהניסיונות והמאמץ לאפשר שירות משמעותי לגברים ונשים כמה שיותר, ומאמץ כל הזמן לטייב מערכת שבבסיסה היא עתירת בעיות וקונפליקטים. קל לציין ביקורת, ותפקידנו לבקר, אבל במקום שבו ניכר מאמץ וניכרת התקדמות, צריך גם להגיד מילה טובה".
בסיום הדיון עלה נוסח התקנות להצבעה, אליו הוסיפה הוועדה תיקון המסדיר את אפשרות הבחירה לאותן נשים המשרתות כבר בתפקידים אלה וצפויות להשתחרר עד 31.3.21. חברי הוועדה, כאמור, אישרו זאת פה אחד.

תאריך:  21/10/2020   |   עודכן:  21/10/2020
+לפיד: חולק על פרשנות מ"מ יועמ"ש הכנסת
01:00 22/10/20  |  איציק וולף

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, טען כי הוא חולק על הפרשנות של מ"מ יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפיק שלפיה ביטול ההצבעה האלקטרונית על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית היתה תקינה.
"עם כל הכבוד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת, אני חולק על הפרשנות שלהם. נפנה לייעוץ משפטי נוסף על האירועים השערורייתיים שאירעו היום במליאה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

+״ההתנהלות התקציבית לספורט נשים - אלימות כלכלית״
23:18 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר הוועדה למעמד האישה: "איך הן יהיו מקצועיות אם לא תומכים בהן כפי שתומכים בענפים האחרים"  ▪  לאחר עימות קולני בין נציגי הוועדה לנציגת משרד התרבות והספורט, אישרה הנציגה כי מבחינתם גם ליגות נשים יוכלו לחזור כבר היום לפעילות, אך זאת לא לפני שיו"ר הוועדה דרש שוב ושוב לקבל את עמדת המשרד הברורה. בנוסף עלתה במהלך הדיון הטענה כי משחק נבחרת ישראל בכדורגל נשים לא ישודר בשום פלטפורמה ובשום ערוץ

ח"כ עודד פורר [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+החלטות הממשלה לטיפול באלימות לא תוקצבו
23:16 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר הוועדה לביקורת: "מבקר המדינה חייב לבדוק איך החלטות ממשלה לטיפול באלימות במשפחה לא תוקצבו - דווקא בתקופת הקורונה, אין נושא דחוף מזה"  ▪  המשנה למנכ"ל המשרד לבט"פ: "רק כשמגבלות הקורונה היו בתקש"ח, ניתן היה למנוע שחרור מנהלי של גברים אלימים"

מעון לנשים מוכות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+שלושה מסלולים לגביית חובות הרשות
23:15 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

תציע לרשויות המקומיות שלושה מסלולים לגביית חובותיהן שלא באמצעות חברות גבייה פרטיות  ▪  מנכ"ל השלטון המקומי שלמה דולברג: ברגע שיוסדרו 3 מסלולים, זה יספק את השלטון המקומי, ונוכל לקבל שרותי גבייה טובים

שלמה דולברג [צילום: צילום ניב קנטור, אנשים ומחשבים]
+מ"מ יועמ"ש הכנסת: ביטול ההצבעה היה תקין
23:00 21/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

עו"ד שגית אפיק הודיעה כי ההליך שבו נקט יו"ר הכנסת, לביטול הצבעה אלקטרונית שאישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, לא נעשה במטרה לעוות את תוצאות ההצבעה וכי ההצבעה השמית שנערכה לאחר מכן ביקשה להציג את תמונת האמת של דעות הח"כים הנוכחים  ▪  גם סגן יו"ר הכנסת, מנסור עבאס, שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית הודה שהייתה הצדקה לעריכת ההצבעה השמית

עו"ד אפיק. "גם ח"כ עבאס הודה"
+97% מהזקנים חיים בקהילה, 50% מבקשים לשוב לפעילות בחוץ
21:07 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כך דיווח לוועדת הקורונה מרכז השלטון המקומי  ▪  יו"ר הוועדה: חשוב להימנע מהתגוננות-יתר, שיגרום לקשישים פחד מוגזם, חרדות וחוסר תקשורת עם בני המשפחה. הם צריכים לחיות!"

[צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש 90]
+אושר מענק חד-פעמי להגדלת קצבאות הנכות
18:01 21/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

סכום של 150 עד 500 שקל כפול 12 ישולם לזכאים על-פי קריטריונים שנקבעו  ▪  נכים מונשמים יקבלו מענק של 5,341 שקל כפול 12

[צילום: אורן בן-חקון, פלאש 90]
+סופית: מענק חד פעמי להגדלת קצבאות הנכות
17:02 21/10/20  |  עידן יוסף

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 218 - הוראת שעה) (מענק חד-פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020), התשפ"א-2020. 70 ח"כים תמכו בהצעה ללא מתנגדים.
על פי הצעת החוק המענק ישולם לזכאים על פי חישוב של כ- 150-500 שקל לחודש כפול 12 חודשים, על פי הקריטריונים שנקבעו. כמו כן, נכים מונשמים יקבלו 5,341 שקל כפול 12 חודשים (כ-64,000 שקל). המענק ישולם בשתי פעימות- הראשונה כבר במהלך חודש אוקטובר עבור עשרה חודשים והשנייה בחודש דצמבר, עבור החודשיים הנותרים.
תשלומים לפי הסכמים שנערכו לפי הוראת סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי בשל ההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה החדש לא ייחשבו הכנסה לעניין כל דין אלא אם נקבע אחרת בהסכם.

+מזכירת הכנסת: אין מניעה שהממשלה תבקש הצבעה שמית
16:54 21/10/20  |  עידן יוסף

מזכירת הכנסת, ירדנה מלר הורביץ, מבקשת להבהיר כי בקשה מצידו של יו"ר קואליציה למזכירות הכנסת, לקיים הצבעה שמית בשם הממשלה - היא דבר שקורה מעת לעת, ואין לראות במקרה שקרה היום בבחינת תקדים.

+לוין הפך הצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות
14:21 21/10/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר הכנסת הורה לקיים הצבעה חוזרת לאחר שהצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת כלי השיט אושרה במליאה  ▪  הסיבה: סגן היו"ר לא הכריז על ההצבעה לפני שהתקיימה  ▪  המליאה עברה להצבעה שמית  ▪  זנדברג: ההצבעה לא חוקית, נעתור לבג"ץ

ספסלי הקואליציה [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
ספסלי האופוזיציה [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אורך שירות חיילות הושווה לחיילים ב-15 תפקידים נוספים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
יו"ר הכנסת הורה לקיים הצבעה חוזרת לאחר שהצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת כלי השיט אושרה במליאה    הסיבה: סגן היו"ר לא הכריז על ההצבעה לפני שהתקיימה    המליאה עברה להצבעה שמית    זנדברג: ההצבעה לא חוקית, נעתור לבג"ץ
מירב ארד
היו"ר מרגי ביקש לוודא שהצעת החוק תיושם ודרש תוכנית מסודרת    מו"ל הארץ ומנכ"ל ידיעות אחרונות ביקשו החרגה: לא נוכל לגייס מנויים חדשים ולפנות למנויים לפני סיום עסקה
עידן יוסף
ועדת החוץ והביטחון הצדיעה למערך המילואים    אלמוז: הרמטכ"ל סיכם לאחרונה כיווני פעולה לתוכנית רחבה ומשמעותית אשר תביא את מערך המילואים לכשירות גבוהה בטווח הזמן הקרוב
עידן יוסף
חלק מיוצאי אירן דורשים שעות בפרסית ברדיו רק"ע, המשדר לעולים בארץ    יו"ר ועדת העלייה והקליטה: לבחון הקצאת שעת שידור יומית בפרסית ברדיו רק"ע
עידן יוסף
האוצר סירב לאשר התקשרות עם החברה המפעילה מרכז לאמנים-עולים - וזו פיטרה את כל עובדיה    יו"ר ועדת העלייה והקליטה דוד ביטן: לצאת מיד למכרז חדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il