שרת התחבורה
מירי רגב מאיימת (יום ב', 26.10.20) לתקוע מקלות בגלגלי תוכנית המטרו לרישות גוש-דן ברכבות תחתית להסעת המונים, שאישר השר לשעבר ישראל כ"ץ.
"אם היה לנו תקציב לכל התוכניות התחבורתיות, ניתן היה לבצע גם את המטרו במקביל", אמרה (יום ב', 26.10.20) רגב. "אבל במציאות שבה משקיעים כ-60 מיליארד במטרופולין גוש-דן בקווי הרכבת הקלה וכ-600 מיליון ש״ח לטובת שבילי האופניים - 'אופנידן', שיחד יתנו מענה תחבורתי משמעותי לתושבי גוש-דן, נדרשת חשיבה האם יש מקום להפנות עוד כ-80 מיליארד מכספי המדינה למטרו או שעלינו להסיט את המשאבים לפריפריה, בדגש על ביצוע של המסילה המזרחית שתחבר את ישראל מקרית שמונה ועד אילת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית נוספות בדמות רכבות קלות בצפון ובדרום ועוד".
לדברי רגב, יש לבצע חשיבה מחדש על סדר העדיפות הלאומי בעת הזו. "מדינת ישראל היא לא רק מטרופולין דן, וחייבים להסיט משאבים ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית לכל רחבי המדינה על-מנת לפזר את האוכלוסייה, לפזר את אזורי התעסוקה ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי".
בתגובה לדברים, אמר שר התחבורה לשעבר, ח"כ
בצלאל סמוטריץ': "אני כבר חצי שנה מתאפק מאוד לא לבקר את שרת התחבורה מירי רגב על התנהלותה במשרד, ולא שאין על מה. חשוב היה לי לא לדבר מפוזיציה ולתת לה את הקרדיט לנהל את המשרד כפי שהיא מבינה, גם אם זה שונה פעמים רבות מאיך שאני חשבתי שנכון להתנהל.
"אבל על התנגדותה היום לתוכנית המטרו בגוש-דן אני כבר לא יכול לשתוק. מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת. לרשת הסעת ההמונים הקישורית שעתידה לקום בגוש-דן תהיה השפעה אדירה על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל כולם, כולל תושבי הפריפריה.
"הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה. ראשית, כאמור, הדבר ישרת גם את תושבי הפריפריה שמגיעים למרכז ויקל על החיבור שלהם למרכז. שנית, תרומתו לכלכלה ולפריון תאפשר הגדלת ההשקעה בפריפריה. שלישית, והכי חשוב, מקורות המימון המתוכננים למטרו לא מגיעים מתקציב המדינה, הם לא באים על חשבון תקציבי הפריפריה ובעיקר הם לא יהיו קיימים בפריפריה. מדובר על שילוב של השקעות פרטיות (מכרזי P.P.P) והכנסות מהשבחת ערך הקרקע באזורי הביקוש הסמוכים לקווים המתוכננים. אלה מקורות מימון שפשוט לא קיימים במיזמים אחרים.
"השקעה בפריפריה חשובה. כשר תחבורה האצתי מאוד את תכנון קו הרכבת לאילת ואני מאמין שאם נתגבר על האתגרים המדיניים מול מצריים אפשר יהיה גם להקים אותו. אותו כנ"ל ביחס להארכת כביש 6 עד שלומי וכו'. אבל לכל זה אין שום קשר למטרו, והאמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד".