X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המושג "מדינת הלכה" הוא מושג ריק מתוכן, ואין לו כל גיבוי במקורות ההלכה עצמה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בין הקבוצות והמגזרים השונים המרכיבים את החברה הישראלית ישנן שתי קבוצות בעלות סף רגישות נמוך מאוד. דיה אמירה אקראית בעניינן כגון זו של השר יעקב נאמן, כדי להצית להבה תקשורתית ביניהן.
קבוצה א' היא קבוצת החרדים ממדינת הלכה. קבוצה ב' היא קבוצת המייחלים למדינת הלכה. לשתי הקבוצות יש מכנה משותף מובהק ביניהן: חוסר ידע ועניין לדעת מה עמדת ההלכה בנושא.
ומהי באמת עמדת ההלכה באשר לחוקי המדינה? האם ההלכה רואה במערכת המשפט שלה, דהיינו מערכת הסנהדראות ובתי הדין, אלטרנטיבה לשיטת המשפט הנוהג?
התשובה: בתחום הפלילי ובתחום מסים, קנסות ורוב ענייני ממונות שבין האזרח למדינה אין ההלכה מעמידה את מערכת המשפט שלה כאלטרנטיבה לשיטת המשפט הנוהג.
בתחום האזרחי של דיני ממונות שבין אדם לחברו רואה ההלכה בבית הדין הדן על-פי כללי ההלכה, חלופה לבית המשפט. עם זאת אין שתי המערכות עומדות על מסלול התנגשות ביניהן וקיומן המקביל לגיטימי הן מצד המדינה, מלכתחילה (ולכך התייחס דיבר שר המשפטים), הן מצד ההלכה, בדיעבד.
משמעות הדבר שהן מבחינה הלכתית והן מבחינת הפרקטיקה הפוליטית המושגים "מדינת הלכה" או "תיאוקרטיה יהודית" הם מושגים ריקים ואין להם כל גיבוי במקורות ההלכה עצמה. אין ההלכה מציעה אלטרנטיבה חוקתית ושלטונית, ובוודאי אין היא עושה זאת במציאות החברתית בזמננו.

"מדינת הלכה" כמושג ריק

מערכת בתי הדין הפועלת על-פי ההלכה מחילה את סמכותה על מי שמקבל את סמכות ההלכה, ואיננה מחילה עצמה על מי שאינו מקבל את סמכותה. הסנהדראות וכללי ההלכות שעל פיהם הן נהגו נועדו לחברה המקבלת על עצמה את כללי ההלכה ואת סמכות הדיינים. לטיפול במקרים חריגים בחברה זו, מקרים פרטיים שאינם בגדר תופעה חברתית נועדו דיני הנפשות והמלקות.
במציאות זמננו, שבה רוב החברה היהודית בישראל ובעולם אינו מקבל על עצמו את כללי ההלכה, בשל היעדר חינוך הלכתי והיכרות עם המקורות או מתוך השקפת עולם לא הלכתית, אין ההלכה מעוניינת בהחלת המערכת השיפוטית של הסנהדראות על הציבור ועל היחידים שאינם מכירים בסמכותה. בחברה היהודית בארץ ישראל בבית שני, ארבעים שנה קודם החורבן, ביטלו חכמים את ביצוע דיני הנפשות והמלקות, שיתקו את פעילותה של מערכת הסנהדראות, והסתלקו מן הדין הפלילי על-פי ההלכה.
האם קיים בסיס כלשהו, במציאות החברתית-תרבותית-פוליטית בישראל של היום, לקיים דיון רציני בשאלת חידושם?
הסיבה לכך שמעולם לא הייתה מדינת הלכה בישראל נובעת בראש ובראשונה מן ההלכה עצמה ורק אחר כך ממשתנים פוליטיים חיצוניים. מאחר שאין ההלכה מחילה את סמכותה על מי שאיננו מקבל את סמכותה - היא הפקיעה מראש את האפשרות שמערכת המשפט ההלכתית תהיה מערכת מחייבת לכול. גם אם רוב מוחלט בחברה היהודית יהיו "שומרי מצוות" - עדיין לא יחולו סמכויות הסנהדרין על המיעוט ואפילו לא על פרטים בודדים המוגדרים כאפיקורסים, כופרים או מינים.
בתי הדין הפועלים על-פי ההלכה אינם יכולים אפוא לראות עצמם כאלטרנטיבה למערכת המשפט הנוהגת במדינה בתחום הפלילי שכן ההלכה מכירה בסמכותה של מערכת החוק והמשפט הפלילי הנוהגת במדינה. די בכך כדי לתת מענה מספק לשאלה שרצינו לברר במסגרת דיון זה מבלי להתייחס למערכות משפט ולמערכות שלטון אחרות. זאת משום שהמשפט הפלילי ואכיפתו מהווים את יסוד קיומה של המערכת הריבונית הפועלת למען שלום האזרחים ותקנת החברה, ומבטא את הוצאתה מהכוח אל הפועל של ריבונות המדינה כלפי פנים, כלומר - כלפי אזרחיה.
בתחום האזרחי של דיני הממונות שבין אדם לחברו (לא כולל מסים ותחומי ממון בין הפרט למדינה) אכן מציעה ההלכה אלטרנטיבה למשפט הנוהג. במקרה ששני הצדדים מסכימים להתדיין בפני בית הדין, אסור להם לפנות אל בית המשפט האזרחי. אולם אלטרנטיבה זו איננה עומדת בסתירה לעמדת המדינה ולריבונות מערכת המשפט שלה, שכן בתחום האזרחי מעודדת המדינה פנייה לאינסטנציות חלופיות כגון בוררות.
המושג "מדינת הלכה" הוא מושג ריק מתוכן, ואין לו כל גיבוי במקורות ההלכה עצמה. כלומר אין הוא מושג הלכתי כלל ועיקר והשימוש הרווח בו נובע לא מן המקורות היהודיים אלא מן ההתנצחות הפוליטית בין המגזרים השונים בחברה. מכך שישנם גורמים שהמתיחות בין דתיים לבין חילונים משרתת את האינטרסים שלהם, מהם שיהלכו אימים על חלקים בציבור מפני "מדינת הלכה" ההולכת ומתרגשת עלינו ומהם שיציבו חלקים אחרים בציבור בעמדה לעומתית כלפי המדינה, משום שאיננה "מדינת הלכה". פער זה בין השיח ההלכתי כפי שהוצג במאמר זה, לבין התודעה הרווחת בציבור, קשה מאוד לגישור, אך מי שחפצים בחיזוקה של הלכידות החברתית בין המגזרים השונים בישראל, צריכים להתמודד עם האתגר שמעמידה בפניהם עמדת ההלכה עצמה. עליהם לאמץ את העמדה הגורסת שאין התנגשות או סתירה בין משפט ההלכה למשפט המדינה, לחזור להשמיעה, להנכיחה ולהטמיעה בשיח הציבורי בישראל.

דיני ממונות: אלטרנטיבה הלכתית בתחום האזרחי

בהלכה מקובלת הדעה שאין להיזקק לבתי המשפט של המדינה ("ערכאות"), ובכל מה שנוגע לדין האזרחי כלומר לדיני ממונות, יש להעדיף את הבירור בפני בית דין הדן על-פי דין תורה, אלא אם כן אחד מבעלי הדין מסרב לדין תורה.
העובדה שדווקא בתחום האזרחי אין ההלכה מוותרת על סמכות בתי הדין שלה ואיננה מכירה, באופן אפריורי, בסמכותה של מערכת החוק והמשפט האזרחי מעניינת ביותר, ואפשר אף לומר: בלתי צפויה. דווקא בתחום הפלילי, שבו ביטלה ההלכה את פעילותה המשפטית והכירה בסמכות מערכת המשפט של המדינה, מעורבים עקרונות ותכנים "דתיים" תיאולוגיים, ואילו התחום האזרחי, כלומר דיני הממונות, חף מתכנים רוחניים וגם בהאזנה מאומצת טרם נשמע בו משק כנפי המלאכים. גישתה של ההלכה לתחום זה איננה פחות "אזרחית" ו"רציונלית" מגישתו של משפט המדינה, ובזהירות אפשר לקבוע גם שההפך הוא הנכון. יתירה מזאת: דין תורה בדיני ממונות מאמץ אל תוכו את הנוהגים, המוסכמות והכללים, הקיימים במציאות העכשיווית ואיננו דן מתוך כללים שאינם הולמים מציאות זו. גם דיני המדינה בתחום האזרחי ובעיקר בענייני מסים כלולים באימוץ זה. מבחינה זו מדובר באחד התחומים היותר מתעדכנים בהלכה.
יש להדגיש שחוק המדינה איננו מחייב אזרחים להתדיין דווקא בבית משפט ולהביא בפניו את סכסוכיהם האזרחיים, אלא אף ממליץ בפניהם לנהל את עניינם בפני בוררות מוסכמת. אם דין תורה מקובל על שני הצדדים, ואין צד המסרב לו, הרי אין לנו בוררות טובה מזו. ראוי לציין שלדין תורה בתחום האזרחי יכולים להיזקק הן יהודים והן גויים, ביניהם ובינם לבין עצמם. אם אחד מן הצדדים מסרב לדין תורה, ממילא יש להיזקק לבית המשפט של המדינה. בתחום המשפט האזרחי בדיני ממונות יכולה להיות התאמה רבה בין החוקים הנוהגים בישראל ובמדינות רבות אחרות לבין ההלכה ויש בסיס רחב לאינטגרציה ביניהם.

הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים ורב היישוב הר אדר.
לשם בחינת המקורות ההלכתיים הרבים התומכים בטיעונים הכלולים במאמר זה ראו מאמרו של הרב רוטנברג: משפט התורה ומשפט המדינה: השלמה או מסלול התנגשות? בתוך: ספר מיכאל – בין הזמן הזה לימים ההם, בעריכת פרופ' אבי שגיא, הוצאת כתר, ירושלים 2007
תאריך:  11/12/2009   |   עודכן:  11/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההלכה נגד מדינת הלכה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אני אומר לכם כיתבו ירושה
שולץ   |  11/12/09 21:29
 
- קשקוש
פאר  |  12/12/09 10:23
2
רהוט, הגיוני ומשכנע ל"ת
שולמית שילה  |  14/12/09 11:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
ישראל היא מדינה של שאלות לא פתורות לא רק מפני שאין רוצים לפתור אותן אלא מפני שאין אפשרות לפתור אותן    במדינה כזאת משאל עם יכול לקבל מימד של אונס על כל המשתמע מכך
אלכס נחומסון
קטונתי מלשפוט את איכויות עבודתה של פרופ' יונת ואת בקיאותה ברזי הכימיה    אני בטוח שהרובוזום וחלבוניו יקדמו את המדע ויתרמו לאנושות ולכן ההצקות הקטנות שלי נראות כחוסר פרופורציה משווע
יוסי שחר
מכתב גלוי לבנימין נתניהו    היום אתה מקבע את התזה המעוותת, המסולפת, חסרת האחריות שנותנת פרס לטרור, יוצרת מוטיבציה לחטיפות נוספות ומסכנת את חייהם של עשרות ואולי מאות אזרחים וחיילים
ד"ר צלו רוזנברג
ודאי שניתן לערוך משאל עם רק בנושא אחד, אך כל מי שמכיר את הדינאמיקה של החיים יודע שאם מתחילים במצווה, אומרים גמור, משמע יתכנו הרבה משאלי עם
אברהם (פריצי) פריד
קרקעות בירושלים    בעיות הראיה של ברק    מאגר המידע של שטרית    חוזרים לקונספציה    הכשלון החינוכי הגדול    לידת הקונספציה    11 ש"ח בצ'ק    שופטת ותובעת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il