X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר שבוצע באונ' העברית מצא כי קפאין משפר יכולות עיכוב תגובה ובכך מסוגל לסייע לאנשים המתמודדים עם OCD כדי להתגבר על התנהגותם הקומפולסיבית מובילת המחקר, הדר נפתלוביץ: "גילינו כיצד עוררות יכולה לסייע בבלימת התנהגות כפייתית"
▪  ▪  ▪
[צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]

שתיית כוס קפה עשויה לסייע לאנשים המתמודדים עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (Obsessive Compulsive Disorder OCD) כדי להתגבר על הנטייה המוכרת שלהם לשטוף את ידיהם באובססיביות, זאת באמצעות העלאת רמות העוררות במוח - כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי "Journal of Anxiety Disorders", ונערך על-ידי ד"ר אייל קלנטרוף והדוקטורנטיות הדר נפתלוביץ ונועה טאובר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים.
החוקרים בדקו אנשים הסובלים מהרגלי ניקוי כפייתיים, בחלק מהמקרים כחלק מהתמודדותם עם הפרעת ה-OCD, ובחנו אם הם מסוגלים להמתין ולא לשטוף את ידיהם מיד לאחר שנגעו בחפץ שנאמר להם שהיה מלוכלך. להפתעתם, גילה צוות המחקר שהנבדקים יכלו להמתין זמן רב מבלי לנקות את הידיים ואף דיווחו על רמות מצוקה נמוכות יותר, אם שתו כוס אחת של קפה המכיל קפאין, לעומת נבדקים אשר שתו כוס אחת של קפה נטול קפאין.
החוקרים ביצעו את בדיקתם על 47 נבדקים שציינו כי הם סובלים מפחדים הקשורים לזיהומים ושהיו להם הרגלי ניקוי טורדניים וכפייתיים ברורים. החוקרים הגיעו אליהם מתוך מאגרי גיוס סטודנטים לניסויים הקיימים באוניברסיטה העברית ומתוך רשימות של אנשים שאינם קשורים לאוניברסיטה, המתמודדים עם OCD והגיעו מיוזמתם למעבדה לצורך השתתפות במחקר זה. במחקר נכללו רק משתתפים שעברו את הסינון הקליני הראשוני בוצע על-ידי פסיכולוגית, ואובחנו ללא צל של ספק עם פחד עז מזיהומים והתנהגויות כפייתיות.
הנבדקים חולקו לשתי קבוצות - כאלה שנדרשו לשתות בניסוי כוס קפה עם קפאין (כ-200 מ"ג) וכאלה שנדרשו לשתות כוס קפה נטול קפאין (0-10 מ"ג). כל המשתתפים בניסוי התבקשו להימנע מצריכת קפאין במשך שמונה שעות לפני ביצוע המחקר על-מנת להבטיח שההשפעות המעוררות את הקפאין יהיו מרביות. המשתתפים לא ידעו ולא הצליחו לנחש האם שתו קפה עם או בלי קפאין. לאחר מכן הם התבקשו לגעת בגירוי שעלול להיות מוגדר כמזוהם מאוד עבורם, למשך 60 שניות - חיתול תינוק שנאמר להם שהיה מלוכלך, לדברי החוקרים. הובהר להם שהם יוכלו לשטוף את ידיהם מאוחר יותר.
הנבדקים נדרשו להמתין במשך 30 דקות לפחות (כדי שהשפעת הקפאין תחל). בהמשך הוכנסו משתתפי הניסוי לחדר עם כיור, ונצטוו להמתין ככל שיוכלו מבלי לרחוץ את ידיהם במים. חוקרת אחרת, שלא הייתה חשופה לתנאי הניסוי, שהתה בחדר שאלה אותם עד כמה רמת המצוקה שלהם גבוהה מ-1 עד 10, ועד כמה הדחף שלהם לשטוף את ידיהם גבוהה מ-1 עד 10. כמו-כן, הנבדקים נשאלו כמה זמן הם מרגישים שהם יכולים להמתין מבלי לשטוף את ידיהם. בהתבסס על תשובותיו האישיות של כל משתתף, הנבדקים קיבלו הוראה להמתין לאורך זמן שלא עולה על 10 דקות עד אשר יותר להם לשטוף את הידיים.
החוקרים מצאו כי המשתתפים ששתו את המשקה המכיל קפאין הראו יכולות אינהביציה (דיכוי תגובות) גבוהות יותר במטלת מחשב, הפגינו מצוקה פחותה באופן משמעותי, וחוו דחף נמוך יותר לשטוף את ידיהם, זאת לעומת הקבוצה השנייה שבה היו נבדקים ששתו קפה נטול קפאין. בנוסף, המשתתפים מהקבוצה ששתתה קפה עם קפאין הצליחו גם להמתין זמן רב עד לשטיפת הידיים, כמעט כפול מהזמן של קבוצת הנבדקים ששתתה קפה נטול קפאין. בנוסף, נמצא לאחר סיום שטיפת ידיים לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביחס לתחושות המצוקה והדחף הרגעי להתנהגות כפייתית-אובססיבית.
לא לחינם נפתחת הכותרת של המאמר המדעי במילים "But first, coffee". העוררות שמעניק הקפאין בקפה, הסבירו בצוות המחקר, מסייעת למתמודדים עם OCD לעצור מחשבות והתנהגויות אובססיביות ולא רצויות. "המחקר הנירו-קוגניטיבי מראה לנו שהמערכות המוחיות שמוערבות בעוררות יכולות להשפיע באופן ישיר על מערכות מוחיות אשר מוערבות באינהביציה של התנהגויות ומחשבות לא רצויות. המחקר הנוכחי הוא הניסיון הראשון שהראה באופן ישיר כי שינויים ברמות העוררות שלנו משפיעים גם על יכולתנו להתנגד לדחפים או התנהגויות כפייתיות", צוין במאמר המדעי. עוררות גבוהה יותר לא הביאה רק לשיפור ביכולת לעכב התנהגות כפייתית למרות חשיפה לגירויים דוחים, אלא גם להחליש את עוצמת הדחף להתנהג בצורה כפייתית ותרם להפחתת המצוקה האישית. הוכח כי העוררות הפחיתה לא רק התנהגויות לא רצויות אלא גם מחשבות לא רצויות".
לסיכום, הדר נפתלוביץ מבהירה כי "קפאין מעלה רמות עוררות רק באופן נקודתי ורגעי ולכן לא יכול להוות טיפול ל-OCD. מצד שני, אני מאמינה שהמחקר יוכל לסייע לרופאים להבין את השינויים בתסמינים הכפייתיים של המטופלים שלהם, לגלות יעדי טיפול חדשים ולספק תוצאות טיפול טובות יותר בעתיד נגד OCD".

תאריך:  27/11/2020   |   עודכן:  27/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קודם כל קפה: מחקר חושף יתרון מפתיע לקפאין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
המוזאונים שייפתחו בכללים מחמירים למשך ימים אחדים הם מדעטק, מוזאון ישראל, מוזאון תל אביב לאמנות ומוזאון ארץ ישראל, וכן שלושה שיעלו בהגרלה
עידן יוסף
רק שליש מקרב הנשאלים במגזר הערבי הביעו התנגדות למהלכי יו"ר רע"ם    60% מערביי ישראל בעד נורמליזציה עם מדינות ערב, בניגוד לנציגיהם בכנסת    החלשות המשותפת - בגלל חוסר נכונות להשתתף בבחירות הבאות
עידן יוסף
על-פי התקנות שאושרו, מנהל המחוז רשאי לאשר לבעל מוסד לקיים לימודים של כיתות ז', ח' או ט', במקום לימודי כיתות י', י"א או י"ב, שכבה כנגד שכבה, באותו מוסד או במוסד אחר שמצוי בשטח הרשות
מחלקה ראשונה
נולד אביו מייסדו של תחום הקיברנטיקה - ההפעלה של מכונות "חושבות"
עידן יוסף
פרופ' אש בהופעה ראשונה לציבור: "נייצר לאזרחי ישראל דרכון ירוק - אנשים שבסכנה פחותה להדביק או להידבק"    ממונה הקורונה הצהיר כי סגר שלישי נמצא על הפרק, לאור מספר החולים הגבוה מהרצוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il