X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת נאמן להשתית את חוקי המדינה על משפט התורה, העירה מרבצם בורים ועמי-ארצות, אך גם הוכיחה עד כמה העם מתיירא ממשפט התורה
▪  ▪  ▪
עיוות את האמת. מאיר שטרית [פלאש 90]

אף אחד עדיין לא הציע לחלק פרס נובל לבורות ועם-ארצות, ואף על-פי כן יש מי שמתחרים בינם לבין עצמם, במירוץ לעבר פרס שיא הנבערות. בדרך אל פרס הנבערות הם מנפנפים לעין-כל בנבערותם, כאילו הייתה עניין יוקרתי שיש להתגאות בו. "ראו אותי שאני כזה".
הדברים אמורים בתגובות הנבערות מדעת לדברים שהשמיע בשבוע שעבר שר המשפטים יעקב נאמן להחלת משפט התורה במדינת ישראל. רשאי כמובן אדם במדינה דמוקרטית לשלול או לחייב יוזמות פוליטיות כאלה ואחרות, במסגרת הדיון הציבורי המתקיים בסוגיות שונות שעל הפרק. אבל ניתן לצפות מאדם שכזה, שיעלה נימוקים סבירים, ובעיקר אמיתיים, ובוודאי לא שיציג טענות שקריות.
קריאתו של השר נאמן להשלטת משפט התורה, הוציאה מן הבקבוק שדים של בערות מדהימה, שבאמצעותה ניסו לנגח את נאמן. למרבה הצער מתברר כי גם מי שסביר לצפות ממנו שלפחות בתחום זה של ענייני יהדות, יכיר את החומר הבסיסי, מתגלה כמי שמעוות את האמת. קחו למשל את ח"כ מאיר שטרית, איש קדימה ולשעבר ליכוד, שתמיד הקפיד להציג עצמו שוחר מסורת, והתגאה בכך שאביו המנוח היה "חכם מרוקאי" שעסק כל ימיו בתפילה ובתורה.

בית דין קטלני

אבל לא רק ענייני עין תחת עין ובן סורר ומורה הפחידו רבים ש"אינם בקיאים באותיות הקטנות".
היו שנבעתו מן החשש שבמקרה של החלת משפט התורה יטילו בתי הדין הרבניים עונשי סקילה סיטוניים על מחללי השבת, ונתעלמה מהם האמירה בגמרא: בית דין שחרץ דין מוות על עוון שבת או עריות פעם ב-70 שנה נקרא קטלני, וזאת משום שחז"ל ציפו שבית הדין ייהפך בזכותו של העבריין בכל מיני אופנים, ובלבד שלא יומת בפועל.

לקנות ביושר
קשיים בגיור [צילום: פלאש 90]

די לראות בעיניים כלות ודומעות, את הקשיים הבלתי-סבירים שמערימים בתי הדין על נוכרים מבקשי ה' המבקשים להתגייר ולהסתופף כאן בישראל תחת כנפי השכינה

מצד שני, נראה שציבור דורשי התורה בישראל קנה ביושר את הרתיעה המבועתת והלא מוצדקת מפני משפט התורה.
די להתבונן בהתנהלותם התמוהה של בתי דין רבניים בסוגיות המעמד האישי, ולשמוע את זעקתן הנואשת של הנשים מסורבות הגט, שבתי הדין אינם מתגייסים להצלתן.
די לראות בעיניים כלות ודומעות, את הקשיים הבלתי-סבירים שמערימים בתי הדין על נוכרים מבקשי ה' המבקשים להתגייר ולהסתופף כאן בישראל תחת כנפי השכינה.
ודי לשמוע מאידך-גיסא על תעשיית הקוּלוֹת על גבי קוּלוֹת התמוהה, שיוצאת מאותם בתי דין מחמירים, כאשר מגיע לשולחנם תיק גיור שקשור משפחתית לאיזשהו ראש ישיבה או רב מפורסם (לרבות מקרב הציבור החרדי). במקרה כזה (תשאלו במערך הגיור במשרד ראש הממשלה!) מתהפכים היוצרות ונשכחים כל הקשיים: הליכי הגיור נעשים במהירות הבזק, ללא חקירה ודרישה. לא יאומן: תעשיית הגיור אינסטנט, אפילו בבד"צים למיניהם, פועלת צ'יק-צ'אק, כשצריך לגייר נוכרי הקשור או מתקשר למשפחה רבנית. ישראבלוף.
כך למשל נהגו כשראש ישיבה גילה את אחיו האובד ברוסיה, לאחר עשרות שנות ניתוק, ונדהם לגלות כי האח נשוי לגויה; היא גויירה תוך שעות. וקיימות דוגמאות נוספות בפי אנשי מערך הגיור במשרד ראש הממשלה, לגיורי חוכא ואיטלולא, דווקא מצידם של הזועקים על "פגיעה בכרם ישראל". כיצד יוכל הציבור לייחל להחלת משפט התורה כאשר אלה הם דיינייך, ישראל, המחמירים במקום שבו יש להקל ומקילים במקום שבו יש להחמיר?

מהדרין למרבה במחיר

בסוגיות נוספות פועלים גורמים ידועים להשניא את משפט התורה, אפילו על ציבור שומרי המצוות. קחו למשל את כל עסקי המונקי-ביזנס הקשורים בתעשיית ההכשרים והבד"צים, כשכל הלשונות הרעות בסביבה מדווחות שניתן להשיג הכשרים מהודרים תמורת כסף טוב ותו לא. וכך גם בסוגיות השמיטה ושלילת היתר המכירה (שנועד ככלות הכל להציל אדמות ישראל מהשתלטות אויבינו מחרפי נפשנו, אבל נפסל על-ידי חוגים ידועים, בנימוק של 'לא תחונם', כשבפועל נימוק זה הוא שמפקיר אדמות ישראל; ממש הפוך על הפוך).
ומה עם הפגנות השבת האלימות והקריאות 'נאצים' שמשניאות את משפט התורה על העם היושב בציון? ומה עם סוגיות קיומיות של "לא תעמוד על דם רעך", והתנהלויות מתנשאות בסגנון 'אני ואפסי עוד', ועוד תופעות עגומות כהנה וכהנה, שאינן מקדמות, בלשון המעטה, יעד של האהבת שם שמים על הבריות?
במצב מדאיב זה, לא פלא שהעם היושב בציון נרתע למרבה הצער כמפני אש אוכלה ממשפט התורה, וכלל אינו מודע לכך שמאז ומעולם היה כוחא דהיתרא עדיף, ושהיעד האמיתי עודנו להגדיל תורה ולהאדיר, מתוך האהבת שם שמים.

עין תחת עין

אם אכן כך הוא, כיצד ייתכן ששטרית, שר המשפטים לשעבר, התייחס בראיון רדיו להצעת נאמן להחלת משפט התורה, במילים אלה (מצוטט מן הזיכרון אבל בהחלט נאמן למקור): "איך נחיל את משפט התורה במדינה המודרנית? הרי משפט התורה זה 'עין תחת עין, שן תחת שן'. איך נוכל לעקור עין למי שעקר לחברו עין? והאם נוציא שן תחת שן? נהרוג נפש תחת נפש?".
והרי כל דרדק, כולל שטרית, אמור לדעת מה שנפסק להלכה כבר לפני למעלה מאלפיים שנה, ומצוטט ברש"י על אתר: "... נותן לו דמי עינו... ולא נטילת אבר ממש". לא קיימת בישראל מסורת כלשהי, פרשנות או דרש, שאינה רואה בפסוקי 'עין תחת עין' הנחיה ברורה לתשלום פיצויי ממון. הייתכן ששטרית לא ידע זאת? עד כדי כך?!
אבל דבריו של נאמן הפחידו לא רק את שטרית. ציבור רחב נבעת מעצם הרעיון. כך למשל ביטא קריקטוריסט העיתון "לאנשים שחושבים שהם חשובים", 'הארץ', את חרדתו מפני הנהגת משפט התורה: בקריקטורה הוצגה קבוצת נערים שהופעתם חריגה משהו, בהחלט מן הסוג המצוי במקומותינו, המתייצבת בפני דיין של בית דין רבני, שחזותו מזכירה את דיוקנו של השר נאמן, והוא קורא מתוך ספר דברים כ"א, פסוקים י"ח-כ"א, באוזני הנערים את גזר דינם: "כי יהיה לאיש בן סורר ומורה... ורגמוהו כל אנשי עירו באבנים ומת".
כאילו שזה, מוות בסקילה, צפוי למי שיוכרז בן סורר ומורה, אם יוחל משפט התורה בישראל (ולא ניכנס כאן לדברי הגמרא בסנהדרין ע"א א', ש"בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות"; ולפסיקות אחרות שמיזערו את דין סורר ומורה בקביעה, כי דין זה חל רק על בן זכר ורק למשך תקופה קצרצרה בחייו: מגיל 13 עד גיל 13 ושלושה חודשים בלבד, וגם זאת רק בתנאי שיזלול לתיאבון בשר חי ויסבא חצי לוג יין האיטלקי).

תאריך:  17/12/2009   |   עודכן:  17/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בורות חוגגת ושנאה יוקדת
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מסתבר שאפשר גם להיות אידיוט  ל"ת
מדופלם  |  17/12/09 14:46
2
מה אתה אומר
ע.ג2  |  17/12/09 16:05
3
כן בורות, לא שנאה אלא חשש וחשד
אחד העם  |  17/12/09 16:24
4
מליצו של שר המשפטים
קורא  |  17/12/09 21:20
5
הצעת נאמן - מצוינת!! סוף סוף!! ל"ת
הניה  |  17/12/09 21:52
6
דין תורה אישה פסולה לעדות
אורי אוריאל  |  17/12/09 22:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
עמוס עמירן
אחיי החילונים, בכדי שלא נגיע למצב של חיים במדינה חרדית כנהוג אצל חלק משכנינו, יש צורך מיידי להפריד את הדת מהמדינה
שולמית קיסרי
כיצד אדם הנושא במשרה ציבורית והמחויב לחוקים, מביע את דעתו כי כדאי ורצוי לחזור לחוקי התורה?    האין לו מחויבות למדינתו?
ראובן לייב
המשפט התיאורטי לא מתחבר למדינה דמוקרטית מודרנית, שבה החוק פועל על-פי רשות מחוקקת ורשות שופטת ולא על-פי ההלכה
הרב משה שפיר
לא חוקי התורה הם אלו שהזיזו לנכבדי השמאל עקב נאומו של שר המשפטים, אלא הפגיעה באקטיביזם השיפוטי השמאלני שיצרו לעצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il