X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"נדחקת מן המעגל ומהלכת בצידי הדרכים" - אממה לווין, 'הקיבוץ הארצי', 1945
▪  ▪  ▪
העצמה מגדרית [צילום: פלאש 90]

האמרה המצוטטת מפי אממה לווין (מהמנהיגות הבולטות בתנועת ה'קיבוץ הארצי') מיוחסת לחברות הקיבוצים בשנות ה-40, אך דומה, שאמרה זו אינה רחוקה ממצבה של האישה הישראלית בשנות ה-2,000.
שיעור הנשים המחזיקות בתפקידי ניהול במשק הישראלי, עמד בשנת 2008 על 19%, בניגוד לממוצע העולמי העומד על 40%-30%. שיעור הנשים בקרב היו"רים והמנכ"לים בחברות הגדולות במשק - עמד בשנת 2008 על 8.9%. על-אף שמדובר בשיפור יחסית לשנים עברו, הרי שישראל רחוקה מאוד ממצב של שוויון הזדמנויות בתפקידי הניהול במשק. (מיכל יושאי, גלובס, 8 במרס 2009).
מדיווח שדולת הנשים בישראל (2007), מתברר כי למרות שנשים מהוות 50.1% ממקבלי תואר דוקטור בישראל, הרי אפלייתן בשכר לא השתנתה מזה 40 שנה. בסוף העשור, הנשים בישראל משכילות יותר, אך עניות יותר ומובטלות יותר מהגברים. הן מפוטרות יותר, מותקפות יותר, משתכרות פחות, מקבלות פחות לפנסיה וקידום בעבודה - ומיוצגות פחות בכנסת.
'בתחומים רבים, הן עדיין שקופות עבור מקבלי ההחלטות. לאורך שנים הן מופלות ומודרות באופן שיטתי' (מדבריה של יו"ר שדולת הנשים, רינה בר-טל, יוני 2007).
תקרת הזכוכית
תקצר היריעה מלפרט את התחומים הרבים בהם מתקיימת הגמוניה גברית שאינה מכירה בצורכיהן המיוחדים של נשים. את 'תקרת הזכוכית' של האקדמיה הישראלית לא הצליחו לפרוץ, ונוכחות הנשים קטנה ככל שעולים בסולם הדרגות. לדברי פרופ' נינה תורן, 'בקצב הזה יהיה עלינו לחכות 475 שנים עד לשוויון המיוחל באקדמיה'.
גם בצה"ל עדיין מתקיימת תקרת זכוכית במעבר נשים לדרגות קצונה בכירה. סיכוייהן של נשים להתקדם לדרגת סא"ל ומעלה נמוכה מאוד. עבור השלטון, קבוצת הנשים שקופה וכתוצאה מכך צורכיהן המיוחדים ובעיותיהן מודרות מסדר היום הציבורי ואינן מטופלות. (הנתונים נלקחו מדוח שדולת הנשים 'נשים בישראל 2006 - בין תיאוריה למציאות' עורכת טל תמיר).
נתונים מעציבים אלו מחייבים בירור עמוק בסוגיה: כיצד ניתן לקדם את החברה הישראלית בשנות האלפיים לכיוון שוויון חברתי ומגדרי.
רק בשבוע האחרון התבטא ראש הממשלה בדאגה, לנוכח העדרן של שתי קבוצות אוכלוסיה: הערבים והחרדים, מהעשייה החברתית, הכלכלית והפוליטית. ברצוני 'לבשר' לראש הממשלה, כי החברה הישראלית מפסידה במשך דורות, כוחות יצירתיים אדירים של נשים, שיכלו לתרום לעשייה המחקרית אקדמית, הכלכלית, החברתית והפוליטית - משום שהן מודרות מתחומים רבים.
עם זאת, לא מספיק להאשים את 'המימסד' באי שוויוניותה של החברה הישראלית. המפתח לקידום הנשים, טמון בנשים עצמן. מתברר, כי את המהפכות הקטנות מחוללים האנשים הקטנים, המסורים לרעיון ומצליחים לרתום אחרים למאבקם.
תהליך 'העלאת המודעות', מהווה אבן יסוד בהגות ובאקטיביזם הפמיניסטי. הפניית הזרקור לעבר החברה הישראלית, תחייב אותנו לבירור נוקב, האם תנועות הנשים במדינת ישראל פועלות די הצורך כדי להשריש את רעיונות השוויון בקרב נשים. הן אלו המסוגלות בכוחות משותפים, לחולל את השינוי העמוק בחברה הישראלית.
את תהליך המודעות למצבן של נשים, למחסומים העומדים בפניהן והדרכים לפרוץ אותם - יש להתחיל כבר בגיל צעיר, בתקופה בה מתעצבת האישיות ונובטים הניצנים של תכנון עתיד מקצועי ומימוש עצמי.
לא מספיק להרים את דגל השוויון ולשאת הצהרות בדבר שוויון חברתי. יש להעניק לנערות כלים מעשיים, ידע והעצמה - כדי שיוכלו לקדם עצמן בחיים, כפרטים וכקבוצה מגדרית.

סדנאות

בתיכון קוגל בחולון, בהנהלת גב' גילת סיימון, מתקיים תהליך העצמה מגדרי לתלמידות, ונבנתה סדנת העצמה מגדרית המתקיימת זו השנה השנייה.
מטרת הסדנה: שיפור היכולות האישיות של נערות המבקשות לקדם עצמן בתחומי הלימודים, הקריירה, הצבא, ובחיי היום יום. כמו-כן, הכרות עם התנועה הפמיניסטית ויעדיה (הגות ואקטיביזם) והכרת מושגי יסוד וטכסטים מכוננים בתנועה הפמיניסטית. הסדנה מבקשת להעלות את המודעות ביחס לקשיים הסובייקטיביים והאובייקטיביים העומדים בפני נשים השואפות לממש את כישוריהן בתחום הקריירה, ולטעת בנערות מוטיבציה ודרכי פעולה למימוש יכולותיהן האנושיות והמקצועיות.
בסדנה נבחנים המחסומים המונעים מנשים להתקדם: מחסומים רגשיים, פסיכולוגיים, הבניות חברתיות ומציאות אובייקטיבית (כגון: אימהות, העדר נגישות להשכלה, השקפות שמרניות וחינוך נשים לתפקידים 'מסורתיים').
בחלק מהמשפחות מתחנכות הנערות לאור תפיסות שמרניות ומסורתיות המייעדים לנערות תפקידים 'נשיים' מסורתיים, והן מתמודדות עם היעדר לגיטימציה משפחתית וחברתית לקריירה נשית. בשל כך - הן מתקשות להציב לעצמן מטרות ממוקדות בתחום הקריירה. הפעילות מאפשרת להן לבנות לעצמן, ברמת השאיפה והצבת המטרות - 'אופק אישי ומקצועי', והן מתוודעות לכלים יישומיים ואסטרטגיות פעולה כיצד לפרוץ את 'תקרת הזכוכית'.
המשתתפות מתמודדות עם סוגיות כגון: זהות נשית ועוצמה נשית, מנהיגות ואחוות נשים, כמו גם נושאים כואבים כגון: הטרדה מינית, פגיעה מינית ואלימות כלפי נשים בארץ ובעולם. הן מתוודעות למקומן ולמעמדן של נשים בישראל ובעולם, כגון: מילת נשים המקובלת בחלק מהחברה המוסלמית ונדרשות גם לסוגיית נשים בתקשורת, בפרסומות ושימוש בדימויי גוף נשיים לצרכי קידום מכירות. הן לומדות להכיר מושגי יסוד פמיניסטיים כגון: פטריארכיה, 'העלאת המודעות', 'תקרת הזכוכית', הדרה, מגדר ו'העדפה מתקנת'.
ברמת הדיון - מתמודדות הצעירות עם הקונפליקט שבין אימהות לקריירה וכיצד ניתן ליישב אותו, חשיבות ההשכלה כמכשיר להעצמת נשים, עצמאות כלכלית וזוגיות שוויונית כבסיס לחיים. לאחרונה נפגשו הנערות שם שתי חברות כנסת (ד"ר רחל אדטו וח"כ רונית תירוש) ששיתפו את הנערות בדרך שעשו עד לבית הנבחרים.
המסקנה המרכזית העולה מהפעילות: ברמה הפרטית והלאומית - המפתח להעצמת נשים נמצא בידיהן. על הנשים מוטלת האחריות לקדם עצמן ולחתור לשיוויון חברתי ומגדרי, בדרך של פעילות חברתית ופוליטית, מחאה, הפגנות, שימוש באמצעי התקשורת, מעגלי נשים וארגוני נשים למען נשים.
בסדנה נוטלות חלק כ-20 נערות והיא מתקיימת במבנה של 'מעגל הקשבה'. מרחב זה מזמן תהליך רפלקטיבי המתקיים אומנם בין כתלי בית הספר, אך במהותו הוא 'חוץ בית ספרי'. זאת בשל העובדה שמתכונתו חורגת מהמסגרת הקשוחה והמובנית המאפיינת את תהליך הלמידה המסורתי.
הסדנה מתאפיינת בפתיחות ובכנות, תוך עידוד חשיפה אישית ללא חשש מביקורת ושיפוטיות. הנערות משתפות את חברותיהן בסוגיות רלוונטיות מחייהן האישיים ובסדנה מתקיים שיח אמיתי, מכבד, הנוגע ברבדים עמוקים של רגשות וחוויות אישיות נשיות. הנערות חוות בסדנה תחושת ביטחון ומתבטאות בחופשיות ללא חשש מביקורת, שיפוטיות או לעג.
הן מדווחות שהסדנה מהווה עבורן צוהר לתחומי עניין 'רגישים' שמעולם לא נדרשו להם לעומק. ליבון סוגיות רגישות אלו, נעשה ברמת הפרט והקבוצה. העלאת נושאים אלו 'על השולחן', מהווה עבורן הזדמנות ראשונה להתלבטות ובדיקת עמדות כנה ואמיצה ביחס לתפיסת הנשיות שלהן, ציפיותיהן מעצמן וציפיות החברה מהן.
המתנגדים יאמרו, שהאחריות להעצמת הנערות - מוטלת על הבית וההורים. תשובתי היא - כפי שאנו דורשים מבית הספר להעניק חינוך הומניסטי, ידע טכנולוגי וכישורי למידה מתקדמים לתלמידים, עליו לחנך את הנוער לשיוויון בין המינים.
על-מנת להביא לשינוי אמיתי עמוק (ערכי, תודעתי ומעשי) בחברה הישראלית, אשר יוביל למיצוי היכולות הגלומות ב-50% הנשים באוכלוסיה - יש לחולל, בגיל הנעורים, תהליך חינוכי המשולב בתהליך העצמה מגדרי של צעירות. שינוי מהותי ברמה החברתית-לאומית - מתחיל בשינוי התודעה, בשני המינים, כבר בגיל צעיר. בתהליך זה נזרע את הזרעים לשינוי פני החברה הישראלית והפיכתה לחברה שיוויונית, להלכה ולמעשה.

מחברת המאמר הינה מנחה סדנת העצמה מגדרית לתלמידות בתיכון קוגל בחולון
תאריך:  22/12/2009   |   עודכן:  22/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העצמת נערות בדרך לחברה שוויונית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מרתק ואותנטי
רונית צחר מלכה  |  23/12/09 18:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יצחק גאגולה
בזכות מסירות נפשם של אבותינו הגענו עד הלום. בלעדיהם המדינה יכלה להישאר בממדיה הצרים    מכתב גלוי ליאיר לפיד
נרי אבנרי
התמונה בה יהודים שנואים מפרפרים במים, ויהודים מהחוף יורים בהם, כנראה מופיעה בחלומם הרטוב של כמה מהשונאים החיים בינינו. חלקם יהודים מכובדים. אחד מהם הוא הסופר א.ב. יהושע. מסתבר שהזמן לא שחק את השנאה
אליקים העצני
מציתי המסגד היהודים(?) - נכס עצום לשונאי ישראל    ועוד: עמידת הרבנים כולם מאחורי הרב מלמד תביא תועלת רבה להתיישבות
רפי לאופרט
כוונותיו האמיתיות של ברק כבר ידועות לכל    האיש אינו משרת את העם והמדינה, ואין בפעולותיו כל שיקול אנושי    עת מלחמה
עו"ד עוז גדות
את השואה יכול היה העולם לעצור. היום, כאז, הוא שותק    אין לטעות שנית. עולם שלא יילחם באויבי השלום, לא יידע שלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il