X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
על-פי ההסכם שנחתם אתמול תוכל חברת החשמל לרכוש גז טבעי ממאגר תמר במחירים נמוכים מן העבר, ובמנותק מהיקף רכישות הגז שתבצע ממאגר לויתן
▪  ▪  ▪
אחזקות לנובל בתמר ובלויתן

חברת נובל אנרג'י וחברת החשמל חתמו (שבת, 30.1.21) על הסכם פשרה אשר לפיו תרכוש חברת החשמל גז טבעי ממאגר תמר במחירים נמוכים מן העבר, ובמנותק מהיקף רכישות הגז שתבצע חברת החשמל ממאגר לויתן.
החיסכון הכספי הצפוי לחברת החשמל בעקבות החתימה על הסכם הפשרה צפוי להגיע להיקף כולל של כ-100 מיליון שקלים.
בישראל קיימים שלושה מאגרי גז טבעי: מאגר כריש ותנין, מאגר תמר ומאגר לויתן. לנובל אחזקות בשניים משלושת המאגרים הקיימים היום בישראל: תמר מוחזקת על-ידי נובל (25%), דלק קידוחים ומחזיקות נוספות; לוויתן מוחזקת גם כן על-ידי נובל (כ-40%), דלק קידוחים ורציו. בנוסף נובל היא המפעילה של שני המאגרים ולכן, שולטת בתשתית הפקת והולכת הגז הטבעי. כריש ותנין מוחזקים על-ידי אנרג'יאן וטרם החלו לספק גז בישראל.
ברקע הצו המוסכם, שפורסם לציבור על-ידי רשות התחרות, קיים סכסוך בין המחזיקות בתמר. הסכסוך התחיל לאחר שחלק מהמחזיקות בתמר, המהוות את הרוב במאגר, חתמו ב-4 באוקטובר 2020 על הסכם חדש עם חברת החשמל לפיו הן ימכרו גז טבעי לחברת חשמל במחיר נמוך מהמחיר עליו הוסכם בהסכמים קודמים של חברת החשמל עם מאגרי תמר ולויתן.
לכל המחזיקות בתמר הסכם עם חברת חשמל משנת 2012 ועל פיו, בהתאם לפרסומים, חברת חשמל רוכשת גז במחיר של כ-6.3 דולר ליחידת חום . בשנת 2019 התקשרה חברת חשמל בהסכם עם לוויתן על פיו, בהתאם לפרסומים, היא רוכשת גז במחיר של כ-4.8 דולר ליחידת חום.
לטענת מחזיקות הרוב בתמר ולטענת חברת החשמל, נובל סירבה להזרים גז בהתאם להסכם החדש. בעקבות התלונות, פתחה רשות התחרות בהליך בדיקה האם התנהגותה של נובל עולה כדי ניצול מעמדה המונופוליסטי לרעה. בטרם שמעה הממונה את טענות נובל, נובל ביקשה להגיע להסכמות.
במסגרת ההסכמות נובל, מפעילת מאגר תמר ומי שאחראית על הזרמת הגז ואספקתו הפיזית ללקוח, התחייבה לפעול על-פי דרישות עצמאיות של כל אחת מהמחזיקות בתמר (או חלק מהן) למכירת גז מהמאגר וללא צורך בהסכמת שאר המחזיקות. זאת, בשונה מאספקת הגז ממאגר תמר היום, שמתבצעת על-פי הסכמים משותפים בין כל המחזיקות לבין הלקוח. התחייבויות נובל יאפשרו תחרות בתוך מאגר תמר בין המחזיקות השונות ויגבירו גם את התחרות בין תמר ללויתן. מדובר בבשורה תחרותית לצרכני הגז בישראל ולציבור כולו.
בנוסף ובמקביל, על-פי הסכם הפשרה שבין נובל לבין חברת החשמל, חברת החשמל תרכוש גז ממאגר תמר במחירים נמוכים מהמחירים שבהם נובל נהגה למכור גז לחברת החשמל ממאגר תמר וממאגר לויתן והדומים למחיר שסיכמו מחזיקות הרוב בתמר עם חברת החשמל ב-4 באוקטובר 2020. כאמור, סך החיסכון לחברת חשמל בגין רכישות גז ממאגר תמר על-פי הסכם הפשרה בהשוואה למחיר הסכם חברת החשמל עם מאגר לויתן יעמוד על כ-100 מיליון שקל, ביחס לתקופה שתסתיים ביום 30 ביוני 2021.
מרשות התחרות נמסר כי הצו המוסכם מפורסם כעת להערות הציבור למשך 30 יום, וכפוף לשמיעת ושקילת ההערות הוא יוגש לאישור בית הדין לתחרות.
מחברת שברון מזרח הים התיכון נמסר כי החברה מקדמת בברכה את החתימה על הסכם בין בעלי הזכויות בתמר לבין חברת החשמל, במסגרתו יושבו כל המחלוקות בין חברת החשמל לבין בעלי הזכויות באופן המניב תוצאות מועילות הדדית לכל הצדדים.
"שברון מחויבת לעבוד בשיתוף פעולה עם כל בעלי העניין בישראל כדי להשיג תוצאות מועילות הדדית", אמר ג'ף יואינג, מנהל שברון מזרח הים התיכון. "הפשרה שהושגה מניבה תוצאה חיובית לכל בעלי הענין, לרבות צרכני החשמל בישראל ומביאה סכסוך מסחרי מורכב לסופו. שברון מצפה להמשיך לעבוד עם ממשלת ישראל ולתמוך באסטרטגיה שמקדמת המדינה לפיתוח משאבי האנרגיה שלה", אמר.

תאריך:  31/01/2021   |   עודכן:  31/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
תאגיד המים העירוני תובע מן האוניברסיטה היטלי פיתוח בסך 51 מיליון שקל, בטענה שהפרה את התחייבותה משנות ה-90 לשלם אותם
יצחק דנון
טוענת להפרת פטנט שלה בחלונות למרחבים ממוגנים ותובעת מיליון שקל    רב-בריח: הפטנט לא הופר וממילא דינו להתבטל
איציק וולף
מפלגת הימין עוצמה יהודית, בראשות איתמר בן גביר, חתמה על הסכם ריצה משותפת בבחירות עם מפלגת נעם, בראשות אבי מעוז    השניים קראו לבצלאל סמוטריץ' ולחגית משה להתאחד איתם לרשימה ציונית דתית מאוחדת
יצחק דנון
בעלי חברת הנסיעות תלמה טוען למשיכות פסולות של בעלי השליטה בחברת בי.סי.טל טרוול והעברות של סכומים ניכרים לבני משפחותיהם
עידן יוסף
משרדי הכלכלה והבריאות והמועצה לצרכנות משיקים כלי חדש למעקב אחר מחיריהם של מוצרי צריכה מומלצים תזונתית במטרה להפחית את יוקר המחיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il