X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית הדין הארצי לעבודה דחה את הערעור

סופית: אל-על תפטר טייסים ותקצץ שכר

ההסתדרות הגיעה ביולי שעבר להסכם עם ההנהלה, לפיו יפוטרו 71 טייסים בדרגת קצין ראשון ושכרם של 530 הטייסים יקוצץ ב-29% ההסכם נחתם לאחר שוועד הטייסים התנהל בצורה לעומתית והשבית את טיסותיה הבודדות של החברה בגל הקורונה הראשון בית הדין הארצי: תפקידה של ההסתדרות הוא להתערב כאשר ועד העובדים אינו משתף עימה פעולה ההנהלה הנוכחית חששה שביטול ההסכם יפגע בצורה קשה עם הבנקים המממנים את החברה
▪  ▪  ▪
הטייסים ניתקו את צינור החמצן [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

ההסכם בין ההסתדרות לבין הנהלת אל-על בנוגע לטייסי החברה הוא בעל תוקף מחייב, למרות שנחתם שלא על דעתו של ועד הטייסים. כך קובע סופית (יום ג', 9.2.21) בית הדין הארצי לעבודה. הוא אישר במלואו את פסק הדין שנתן באוקטובר שעבר סגן נשיא בית הדין האיזורי בתל אביב, דורי ספיבק. המשמעות: ההנהלה תוכל לפטר 71 טייסים ולקצץ ב-29% את שכרם של הנותרים.
ההסכם הושג ביולי שעבר, כאשר אל-על הייתה בשליטת משפחת בורוביץ, והוא יעמוד בתוקפו כעת, לאחר מכירתה למשפחת רוזנברג. ההנהלה הנוכחית הביעה חשש, שמא קבלת ערעור הטייסים תפגע בצורה קשה ואף אנושה ביחסיה עם הבנקים המלווים. משרד האוצר דרש בשבוע שעבר ממשפחת רוזנברג להזרים לחברה 75 מיליון דולר נוספים.
פסק דינו של בית הדין הארצי קצר מאוד: "לא מצאנו כי יש מקום להתערב בפסק דינו המנומק והמפורט של בית הדין האזורי שהסתמך גם על העדויות והחקירות בהיקף רב מאוד שהובאו בפניו, וקבע את הקביעות העובדתיות לאחר שבחן את כלל הראיות הן בכתב והן בעל-פה. כמו-כן, מסקנותיו המשפטיות של בית הדין האזורי נכונות ותואמות את פסיקתנו בנושא של ייצוג בלתי הולם של ארגון העובדים היציג ואף אנו מסכימים כי תפקידו של ארגון העובדים היציג לגלות אחריות במצבים שוועד העובדים אינו משתף פעולה עימו לחתום על הסכם קיבוצי, במיוחד במצבה הידוע של המשיבה 2 [אל-על]. נדגיש כי זו סמכותו ותפקידו".
ועד הטייסים היה היחיד שלא הגיע להסכם עם ההנהלה על התייעלות בחברה, בשל המשבר העמוק אליו נקלעה - תוצאה של הקשיים בהם הייתה נתונה אל-על בשנים האחרונות ושאליהם הצטרף שיתוק כמעט מוחלט של פעילותה בשל הקורונה. ביולי שעבר הגיעה ההסתדרות לבדה להסכם עם ההנהלה, לפיו יפוטרו 71 טייסים בדרגת קצין ראשון (מבין 600 טייסי אל-על) ושכרם של הנותרים יקוצץ ב-29%. הוועד בראשותו של הקברניט ניר ראובני, שנכנס לתפקידו בחודש יוני, ביקש לבטל את ההסכם בשל העובדה שנחתם בניגוד לדעתו.
ספיבק פירט את גרסתן העובדתית של ההסתדרות וההנהלה, לפיה הוועד כבר הסכים להתייעלות במגזר הטייסים בהיקף של 94 מיליון דולר; ההסכם הוא להתייעלות של 105 מיליון דולר. הוועד טען שהסכים ל-80 מיליון דולר בלבד, וכי בפועל מדובר בהתייעלות של 145 מיליון דולר. הצדדים ידעו לאורך כל הדרך שמדובר במשבר עמוק ביותר, ושבלא התייעלות - עלולה החברה להיכנס להליכי חדלות פרעון. ראיות רבות מלמדות על הסכמת הטייסים ל-94 מיליון דולר - כולל עדותו של ראובני עצמו. ואילו ההסכם קובע במפורש, שההתייעלות לא תעלה על 105 מיליון דולר, קבע ספיבק.
ספיבק גם קיבל במלואן את טענות החברה נגד ראובני וחבריו לוועד, לפיהן הם הקצינו את עמדותיהם והתנהלו בצורה לעומתית, עד כדי השבתה שלא כדין של הטיסות הבודדות שנותרו ובכך ניתקו את צינור החמצן שלה. ספיבק מנה את הפעולות הלוחמניות של הוועד (כולל יוזמה להחלפת השליטה ויציאה לתקשורת נגד בעלת השליטה דאז, תמי מוזס-בורוביץ) ואמר כי להסתדרות לא נותרה ברירה אלא לבחור בין ניהול המו"מ בעצמה לבין קריסתה של אל-על.
במישור המשפטי קבע ספיבק, כי אין מקום להתערבות חריגה של בית הדין בהסכם בין צדדים ליחסי עבודה. הטייסים לא הוכיחו שההסתדרות ייצגה אותם בצורה בלתי הוגנת; ההפך הוא הנכון, וחלק מהתנהלותו של הוועד היא שהייתה חוסר תום לב מובהק בניהול מו"מ. אין אמת בטענת הוועד, כאילו הטייסים הודרו מהמו"מ וכאילו הוא התנהל בעצלתיים. מי שפעל בצורה חד-צדדית היה ראובני, בעוד מעורבותו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הייתה מבורכת. אין גם בסיס לטענת הטייסים כאילו הם הופלו לרעה מול יתר המגזרים בחברה, שכן בהינתן העובדה ששכרם גבוה בהרבה - הדרך היחידה הייתה לבצע קיצוץ עמוק בהרבה אצלם.
פסק הדין בבית הדין הארצי ניתן בידי הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, השופטות לאה גליקסמן וחני אופק-גנדלר ונציגי הציבור חיה שחר ומרדכי כהן. את הטייסים ייצגו עוה"ד אפרת דויטש וענבל פלמור-דורי; את ההסתדרות ייצגו עוה"ד אלעד מורג ומירי מלכי; ואת אל-על - עוה"ד נחום פינברג, אוהד גלעדי ואור אייבשיץ.

תאריך:  09/02/2021   |   עודכן:  09/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סופית: אל-על תפטר טייסים ותקצץ שכר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
אומרים כי נאמר לו שסגירת מוסדות החינוך תהיה לימים ספורים, אך בפועל נמשכת יותר מחודש    אומר כי על כל הציבור להתחסן, ובפרט המורים, כדי לאפשר את פתיחת כל מערכת החינוך, גם הכללי, כדי שילדים לא יתבטלו
איציק וולף
ראש הממשלה הגיב על דברי מזכיר המדינה האמריקני שהצהיר כי ממשל ביידן עשוי לשקול מחדש את מעמדה של ישראל ברמת הגולן אם המצב בסוריה ישתנה    "רמת הגולן הייתה ותישאר חלק ממדינת ישראל"
איציק וולף
הסניף החדש מתפרס על פני 7,600 מ"ר בנוסף ל-18,500 מ"ר לצורכי חניה    הסופר יכיל 23 עמדות קופה
איציק וולף
אביעד משה, החשוד בניסיון לרצוח את אשתו שירה איסקוב, נתן לה גט בבית הדין הרבני האזורי בחיפה    בית הדין דחה את דרישותיו להאריך את משך ההליך
מירב ארד
שתי הטיסות הראשונות מנתב"ג לניו-יורק יצאו ב-9.2.2021 בשעה 17:35 אחר-הצהריים ובשעה 23:00 בלילה    הנכנסים לישראל יחויבו להציג בדיקת קורונה שלילית ויחויבו בבידוד במלונית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il