X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לרה"מ חובה בסיסית לדבוק בעקרונות ובתפיסת עולמו כפי שהציבור מכירן ולא להיגרר אחרי אופנות חולפות של "פוליטיקלי קורקט"
▪  ▪  ▪
מתיפייף בעיני הנדרשים לו. נתניהו [צילום: פלאש 90]

אין לקנא בראש הממשלה בנימין נתניהו בשל המטלות הכבדות המונחות על כתפיו באחת התקופות הגורליות ביותר למדינת ישראל. אולם גם מי שמקווה שמר נתניהו יצליח בתפקידו לטובת כולנו, משתומם לנוכח העובדה שהוא אימץ לעצמו לאחרונה את כללי ה"פוליטיקלי קורקט".
כשאמרה השרה לימור לבנת כי ממשלו של הנשיא אובמה הינו "ממש נורא" מבחינתה של ישראל, הזדרז נתניהו לגנות את ההתבטאות; כששר המשפטים יעקב נאמן פתח ביוזמה לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה מיהר להתנער ממנו; וכששר האוצר השמיע ביקורת על האקטיביזם של בית המשפט העליון טלפן מר נתניהו באופן מיידי לגב' ביניש והתנער מדבריו.
מנהיג חייב לומר את האמת לעמו, ככל שהדבר ניתן, ולא להתכסות מאחורי אצטלות של נוחות תקשורתית רגעית כזו או אחרת.

ישראל לדין בהאג

ממשלו של הנשיא אובמה הינו הממשל העוין ביותר לישראל מזה שנים ואין להצטעצע במילים בנושא זה. כריכת הטיפול באיום האירני בהקפאת ההתנחלויות, למשל, הינה תפיסה חסרת שחר שלא תוליך לשום מקום. גם האג'נדה הפנימית של ממשל אובמה, ההתרכזות ב"זכויות אדם" ושיקום מעמדם של המוסדות הבינלאומיים, לרבות בתי הדין הבינלאומיים, מבשרת רק רע לישראל.
רק לשם דוגמה, ההתרכזות בהעמדה לדין של אנשי ה-CIA שעינו בטכניקה מסוימת (Waterboarding), על-פי הנטען, ארבעה ממנהיגי אל-קאעידה שתכננו את הפיגוע במגדלי התאומים, שכן במשפט הישראלי אפילו על-פי הפסיקה הליברלית של הנשיא ברק מוקנית לחוקרים הגנת המשפט הפלילי בשל כורח או צורך, להוציא אינפורמציה ממחבל שהינו "פצצה מתקתקת", דהיינו, מחבל ששלח אנשים לפיגוע ויודע כי הפיגוע עומד להתבצע, גם על-ידי עינויים על-מנת למנוע את הפיגוע.
אין ספק כי ארבעת מתכנני הפיגוע היו בגדר "פצצה מתקתקת", חשפו תוכניות נוספות לפיגועים נרחבים שנמנעו בשל חקירתם. העיסוק האובססיבי של ממשל אובמה ב"חטאי" הממשל הקודם של הנשיא ג'ורג' בוש הוא עניין לפסיכולוגים, אולם ההשלכות על ישראל הינן מרחיקות לכת.
המדינה הראשונה שתיאלץ להתייצב בבית הדין הבינלאומי בהאג, עקב גישה משפטית זו בנושא חקירות מחבלים, תהיה מדינת ישראל.
כך גם הגדרתו של ממשל אובמה את המחבל המרצח הרופא מפורט הוד, שרצח שלושה עשר חיילים בקריאות "אללה הוא אכבר" והיה בקשר עם "אל-קאעידה", כפושע פלילי - "קריזיונר", ולא טרוריסט, רחמנא לצלן ("A Snapper"). לפי הגדרה זו, מדינת ישראל מחזיקה בבתי הכלא שלה אלפי "קריזיונרים" שאינם מחבלים כלל.
ישראל תלויה בארצות הברית וההתנערות של ראש הממשלה מדברי השרה לבנת מובנת, שכן סכסוך גלוי ופומבי עם הנשיא אובמה הינו תוצאה מסוכנת, הגם שייתכן שמר נתניהו טרם אמר נואש מלנסות ולשכנע לפחות חלק מאנשי הממשל החדש בצדקתה של ישראל, אולם נראה כי הרצון לשאת חן הפך כאן לשיטה.

עצות אחיתופל

כך גם בנושאים המשפטיים. עמדותיו של ראש הממשלה נתניהו באשר למערכת המשפט ידועות, והביקורת שלו על האקטיביזם השיפוטי נמסרו כבר לציבור עוד בכהונתו הראשונה, בה הצהיר כי בדעתו "לשים גבולות לבג"צ". נכון אומנם כי הצהרה זו ניתנה לפני שנאלץ להתמודד עם חקירות פליליות שאורגנו לו בפרשת בראון חברון או פרשת עמדי, אך מר נתניהו לא שינה את עמדותיו העקרוניות מאז. קשה להניח כי מקורבו, שר המשפטים נאמן, היה פותח במהלך עקרוני של פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ללא הסכמה עקרונית של ראש הממשלה. למהלך זה, אשר הוחל על-ידי קודמו של נאמן, השר דניאל פרידמן, ואשר נמצאו לו תומכים רבים גם באקדמיה וגם בקרב עורכי הדין לאור ניגוד האינטרסים המהותי בין תפקיד הייעוץ המשפטי לממשלה לבין תפקיד ראש התביעה הכללית, בחר ראש הממשלה להתנגד לאחר שצבר תאוצה.
התנגדותו של שר האוצר לאקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון גם היא איננה תופעה חדשה, שכן מר שטייניץ התבטא וכתב בנושאים אלה ביקורת נוקבת כבר לפני שנים. בשנים האחרונות נמנע מלהשמיע קול בנושא זה מסיבות מובנות, הפעם בחר לתקוף את הנושא מהאספקט של ההשלכות הכלכליות של פסיקת בית המשפט ולא מהאספקט המשטרי-מבני, כמו שעשה בעבר.
גם כאן מיהר מר נתניהו להתקשר לנשיאת בית המשפט העליון ולהסתייג מדבריו של מר שטייניץ, זאת על-אף שכל מי שמכיר את עמדותיו של נתניהו יודע כי אין זו הסתייגות של ממש.
דומה כי מר נתניהו זוכה לעצות אחיתופל ממספר יועצים לא מוצלחים - מחלה אשר אפיינה גם את הקדנציה הראשונה שלו. מנהיג אינו חייב לומר את האמת לעמו בכל מחיר ובוודאי שאיננו חייב להתעמת עם הגדולה שבבעלות הברית של ישראל בשל התבטאות כזו או אחרת, זאת על-אף מצב הדברים העגום, אולם יש לו חובה בסיסית לדבוק בעקרונות ובתפיסת עולמו העקרונית כפי שהציבור מכיר אותן ולא להיגרר אחרי אופנות חולפות של "פוליטיקלי קורקט" הרצויות לאליטה המשפטית או לתקשורת.
את השינויים ההכרחיים במערכת המשפט יש לבצע גם אם הדבר כרוך בביקורת ובמאבקים לא פופולריים. גם לשם כך נבחר מר נתניהו לתפקידו.

הכותב הינו חבר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  27/12/2009   |   עודכן:  27/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפלאות הפוליטיקלי קורקט
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין לקנא בראש הממשלה?
אליהו חיים  |  27/12/09 16:07
2
ביבי עבד נירצע של דורית בייניש
/ם'ןור'/  |  27/12/09 18:31
3
לעיקרון הישיבה על הכיסא נתניהו
אלטע קאקער  |  27/12/09 19:03
4
התנהלות ביבי
סער פז  |  27/12/09 19:14
5
נתניהו מפחד
שמעון22  |  27/12/09 19:36
6
טעות נפוצה
עידןסובול  |  28/12/09 08:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדית דניאל
התנאים להיווצרות האבנים הם: שתן שהופך להיות סמיך ועודף מלחים שנמצאים בתוכו בריכוז גבוה    הטיפול: לצרוך כמות נוזלים רבה יותר ולהפחית באכילת מזונות מהחי
ראובן לייב
כמעט שישה עשורים לאחר שסיימנו את לימודינו היסודיים, התכנסנו, תלמידי בית הספר המיתולוגי "לדוגמא" בתל אביב, למפגש נוסטלגי
אהרון רול
העיתונות פונה לכנסת לישועה ע"מ שזו תפטור אותה מהצורך להתמודד בשטח המקצועי, זאת במקום להתמודד עם "הצרה" ("ישראל היום") בכוחות עצמה
מנחם רבוי
מה הביא את יובל שטייניץ להפנות "כתף קרה" לסטנלי פישר דווקא באמצעות ראיון לרשת הכלכלית הבינלאומית "בלומברג"?
שושנה ויג
רשמי ביקור פרטי חנוכה תש"ע 2009-12
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il