X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פסק דין בבית המשפט המחוזי בבאר שבע

פרשת סרן ר': הריגת הילדה - רשלנות

השופט שלמה פרידלנדר דחה את תביעת משפחתה של אימאן אלהאץ, שנורתה בידי סרן ר' וחייליו ברצועת עזה באוקטובר 2004, בקובעו שמדובר בפעולה מלחמתית המעניקה למדינה חסינות מותח ביקורת קשה על התנהגות הלוחמים ומפקדם: אסור היה להרוג את הילדה משום שניתן היה לנטרל את הסיכון קודם לכן ובאמצעים פחותים בהרבה
▪  ▪  ▪
סרן ר'. תבע את דיין [צילום: פלאש 90]
אילנה דיין לא תפצה את סרן ר'
איתמר לוין
הדיון הנוסף הסתיים באותה תוצאה בה הסתיים הערעור המקורי * תשעת שופטי העליון קובעים: אין הגנת "אמת לשעתה" אלא הגנת תום לב בגין חובה חברתית לבצע פרסום עיתונאי
לרשימה המלאה

התנהלות חיילי מוצב גירית בפיקודו של סרן ר', באירוע שעמד במרכז תביעת הדיבה של ר' נגד אילנה דיין, הייתה רשלנית וניתן היה למנוע את מותה של אימאן אלהאץ בת ה-14. כך קובע (19.5.21) שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שלמה פרידלנדר.
אלהאץ נורתה באוקטובר 2004, כאשר התקרבה למוצב שבגזרת רפיח ברצועת עזה, לאחר שהחיילים חשדו שמדובר במחבלת. התחקיר של דיין על האירוע הוביל להתדיינות משפטית ממושכת, שהסתיימה בפסק דין של בית המשפט העליון בהרכב מורחב, בו נדחתה בעיקרה תביעתו של ר'. פרידלנדר מדגיש, כי פסק דינו עוסק בדיני הנזיקין ובראיות שהובאו בפניו, ולכן הוא יכול להגיע למסקנות שונות מאלו של הערכאות האחרות (כולל בית המשפט הצבאי, בו זוכה ר').
פרידלנדר דחה את התביעה, בשל החסינות המוקנית למדינה מפני תביעות נזיקין בעקבות אירועים מלחמתיים. "המסקנה כי המנוחה הגיע לשערי המוצב בכוונה ולא בטעות מזמינה את השאלה מה הייתה תכלית התקרבותה למוצב. את פי המנוחה, למרבה הצער, לא ניתן לשאול. אולם, לענייננו, די בכך שמסתבר כי התקרבות זו למוצב נועדה לשרת פעילות חבלנית עוינת. מכל מקום, סביר היה מצד החיילים להניח זאת; במיוחד על-רקע תקדימים כגון התקרבותו של צעיר רוכב אופניים למוצב מורג, תמורת גמול כספי מידי גורמים עוינים", הוא אומר.
התצפיתן צריך היה לזהות קודם
על-פי הקלטות רשת הקשר מזמן אמת מגיע פרידלנדר למסקנה, כי "הדברים משקפים את הסיכון שהיה גלום בחדירת המנוחה לקרבת המוצב, מבחינת החיילים, ובתגובתם הקרבית כלפי האיום הזה עד נטרולו המוחלט... הפעולה בענייננו הייתה, אפוא, פעולה שנועדה במובהק 'לשם מניעתם של טרור, מעשי איבה או התקוממות שנעשתה בנסיבות של סיכון לחיים או לגוף'. לפיכך הייתה זו 'פעולה מלחמתית', המקנה למדינה סייג מאחריות בנזיקין. אין בכך משום אמירה כי התנהלות החיילים הייתה תקינה. כפי שיבואר להלן, היא לא הייתה תקינה. אולם היא הייתה 'פעולה מלחמתית'".
כאמור, פרידלנדר מוצא שפעילות החיילים הייתה פגומה ואף נגועה ברשלנות. "חזקה שלוּ ביצע התצפיתן את עבודתו כראוי - היה מבחין במנוחה בנקודה כלשהי בדרכה. או-אז ניתן היה להניסה בקריאות, או אפילו בירי אזהרה, בטרם תתקרב למוצב עד כדי סיכון חייליו, תוך העמדתם בתחושת צורך לנטרל את הסיכון על-ידי פגיעה בה. התנהגותה של המנוחה בפועל, במנוסתה מיד עם תחילת הירי לעברה, מעידה כי כך היה קורה גם במקרה של תגובה מוקדמת יותר.
"...מיד לאחר שהמנוחה זוהתה ונפתח ירי לעברה - היא שמטה את תיקה (או 'הניחה' אותו) והחלה לנוס ולהתרחק מן המוצב. בשלב זה ניתן היה לנטרל את הסיכונים שמפניהם חששו החיילים באמצעים פחות פוגעניים מאשר לירות למוות בנערה, שלפי הדיווחים בקשר נחזתה כילדה בת עשר. החיילים יכלו ללוותה במבטם, כדי לוודא שאינה סבה על עקביה בחזרה לכיוון המוצב, אלא ממשיכה להתרחק ממנו לכיוון בתי המגורים. הם יכלו אפילו להפחיד אותה מעט יותר, על-ידי ירי בקרבתה, כדי להרתיעה מלחזור לאב"מ [אזור ביטחוני מיוחד] בעתיד".
גם החשש שמדובר בתיק חומר נפץ לא הצדיק את הריגתה של אלהאץ, אומר פרידלנדר: "אפילו חשדו החיילים שהמנוחה עלולה לפוצץ אותו מרחוק - לא היה צורך לנטרל אותה מן היכולת לעשות זאת, על-ידי הריגתה, בשל עצם קיומו של החשד. ניתן היה להניח לה לברוח, ולהימנע מלצאת מן המוצב עד שהדחפור המשוריין והממוגן יקבור את התיק באדמה. כלומר, מרגע שהמנוחה נצפתה מניחה את התיק במרחק כ-100 מטרים מן החיילים, ומתרחקת מן המוצב כשאינה נחזית להיות חמושה - לא אותה היה צריך לנטרל, אלא את התיק". הירי עליה הפר את הוראות הפתיחה באש, הוא קובע.
ההסתערות של ר' - לא מתאימה
פרידלנדר מותח ביקורת ישירה על סרן ר': "ההסתערות של סרן ר' לעבר המנוחה שיקפה אתוס ראוי לשבח, בנסיבות אחרות, של חתירה מיידית למגע עם האויב. אולם היא לא התאימה למצב של זיהוי נערה, הנחזית להיות בלתי חמושה, אשר קיים ספק בשאלה אם גלום בה סיכון לחיילים. בנסיבות כאלה, הוראות הפתיחה באש אינן מתירות פעולה מתפרצת 'מאפס למאה', אלא מחייבות פעולה מרוסנת, מדורגת ומבוקרת, העוקבת אחר אותות הסיכון, או היעדרם, העולים מהתנהגותו של האדם החשוד כמסוכן לחיילים". הוא מדגיש, כי אין המדובר בקביעת נורמות המנותקות משדה הקרב, אלא ביישום של הוראות הפתיחה באש.
פרידלנדר מסכם: "כאשר נגלית לעיני החיילים דמות החשודה כמעורבת בפעילות חבלנית עוינת - והמנוחה אכן נחשדה בכך באופן סביר, בשל חדירתה לעומק האב"מ עד שהתגלתה בשערי המוצב - סביר מצידם לנקוט פעולה לקידום הסיכון; אולם לא נובע מכך שסביר מצידם לנקוט כל פעולה לקידום הסיכון. חובתם לבסס לעצמם באופן סביר את החשד כי מדובר בפעילות חבלנית עוינת, וחובתם לנקוט אמצעים סבירים לנוכח החשד ומידת ביסוסו. בין שני ממדים אלה מתקיימת 'מקבילית כוחות': ככל שהוודאות נמוכה יותר, פחותה ההצדקה לנקוט את האמצעים החריפים והבלתי-הפיכים ביותר, ולהפך. זוהי דרישת הסבירות, וזוהי דרישתן של הוראות הפתיחה באש".
פרידלנדר מתייחס גם לנושא "וידוא ההריגה" שביצע סרן ר' ואשר היה נקודה מרכזית בתביעתו נגד דיין: "לדידו של סרן ר', ניטרול הסכנה לחיי החיילים חייב את הריגת המנוחה. לפיכך ראה לעצמו חובה לוודא את הריגתה. הוא הכריז בקשר על כוונתו לעשות כן, ושב והכריז בקשר כי עשה כן, וכי כך צריך לעשות. עצם וידוא ההריגה אינו מוטל בספק, אפוא.
"אולם, הכשל של החיילים וסרן ר' לא היה בווידוא ההריגה, אלא בהריגה. ההריגה, וידוא ההריגה, לא נדרשו לניטרול הסכנה לחיי החיילים, ולפיכך אסור היה לבצעם. אולם שתי הפעולות הללו נעשו 'בהעלם אחד'; כלומר: ברצף אחד, מחמת אותה טעות בתגובה הנכונה לאיום. הפעולה השנייה, אפוא, אינה מוסיפה אשם על האשם הגלום כבר בפעולה הראשונה. לא התרשמתי כי היה מדובר, חלילה, ב'התעללות בגופה' או במתן פורקן לשנאה מצד סרן ר'. זו הייתה 'הליכה עד הסוף' עם התפיסה המוטעית שלפיה המנוחה הייתה מחבלת, בוודאות; וכי נשקפה ממנה סכנה שרק הריגתה עשויה לנטרל".
בשל התנהגותם של החיילים, נמנע פרידלנדר מלפסוק הוצאות לטובת המדינה. את משפחת אלהאץ ייצגו עוה"ד לאה צמל וגאדה חליחל-יאסין, ואת המדינה - עוה"ד ניר גנצ'רסקי וסימה אזולאי.

תאריך:  20/05/2021   |   עודכן:  20/05/2021
+הקבינט אישר: הפסקת אש מ-02:00
18:25 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

רשת הטלוויזיה הקטארית דיווחה כי ישראל העבירה למתווך המצרי הודעה רשמית ולפיה בכוונתה להפסיק את התקיפות האוויריות ברצועת עזה ולעצור את מבצע 'שומר החומות'  ▪  הקבינט מכונס לאישור הפסקת האש  ▪  לא יהיו הבנות

אחרי 11 ימים של תקיפות אינטנסיביות [צילום: עטיה מוחמד/פלאש 90]
+תושבי עוטף עזה נדרשים להישאר במרחב מוגן עד הודעה חדשה
17:55 20/05/21  |  איציק וולף

על פי הנחיות פיקוד העורף המתעדכנות, תושבי יישובי עוטף עזה במרחק של עד ארבעה קילומטרים מגבול הרצועה, מתבקשים להישאר במרחב המוגן עד להודעה חדשה.

+חמאס פרסם תיעוד הירי על הטיולית
17:52 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בסרטון ניתן לראות את הטיולית הצבאית מתחילה בנסיעה איטית לאחר שהורידה את החיילים, ונפגעת על-ידי טיל הנ"ט שירו מחבלים מרצועת עזה

פגיעת טיל הקורנט בטיולית
+גוטרש דרש הפסקת אש לפני דיון מועצת הביטחון
17:43 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שגריר ישראל באו"ם דרש ממזכ"ל האו"ם לגנות את חמאס ואת ירי הרקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית  ▪  גוטרש דרש הסכמה ישראלית להפסקת אש עוד לפני תחילת הדיון במועצת הביטחון

[צילום: United Nations/Eskinder Debebe via AP]
+אזעקות נשמעו באשדוד, באשקלון ובעוטף עזה
17:15 20/05/21  |  איציק וולף

+פלוגות מג"ב יו"ש יוחזרו לגזרותיהן מהערים המעורבות
16:34 20/05/21  |  איציק וולף

בהתאם להערכת המצב המשותפת של משטרת ישראל וצה"ל בדבר הפעלת כוחות מג"ב איו"ש, הוחלט על החזרתן של שלוש פלוגות מג"ב שפעלו במחוזות משטרת ישראל במשימות בערים המעורבות לאוגדת יהודה ושומרון.

+"אפקט 'דאחיה' יהיה רכיב מרכזי בשקט מעזה"
16:33 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הרמטכ"ל לשעבר שיבח את כוחות הביטחון על השמדת המערך ההגנתי של מנהרות חמאס ברצועה  ▪  "אני מתקשה לראות אותם חוזרים ומשקמים את כל עשרות הקילומטרים הללו"  ▪  "לראות בחמאס אויב מר שצריך להביס אותו ושרואה ברשות הפלשתינית פרטנר שיש לחזק"

האזורים שבהם נהרסו מנהרות חמאס השבוע [צילום: דו"צ]
+צה"ל זיהה ותקף משגר רקטי נוסף במחנה הפליטים שאטי
10:57 20/05/21  |  איציק וולף

מטוס קרב של צה״ל תקף לפני זמן קצר משגר רקטי של ארגון הטרור חמאס שמוקם על גג מבנה במחנה הפליטים שאטי שברצועת עזה.

+כמה הייתי רוצה
10:53 20/05/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

כמה הייתי רוצה לחזור אל הרחוב מבלי לחשוש שמא ירו בי בכינון ישיר  ▪  כמה הייתי רוצה לראות את היהודים נותרים בבתיהם, לא מגורשים, לא מבוהלים, לא פוחדים

שלום עטוף בצלופן של איבה [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
+ירי נ"ט לעבר טיולית ריקה בעוטף עזה
10:41 20/05/21  |  איציק וולף

ירי נ"ט בוצע לפני זמן קצר מצפון רצועת עזה לעבר טיולית חונה ריקה.
כתוצאה מהירי, נפצע באורח קל לוחם צה"ל ששהה בסמוך לטיולית מפגיעת רסיס.

+חודש ירי הרקטות: אזעקות ופגיעות בשטח פתוח באשכול
09:40 20/05/21  |  איציק וולף

אחרי שקט של שמונה שעות חודש ירי הרקטות מרצועת עזה. כמה רקטות פגעו בשטחים פתוחים באזור המועצה האזורית אשכול.

+מנהיגות ערביי ישראל חייבת להחליף דיסקט
09:26 20/05/21  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה

פרשת שיח' ג'ראח היא רק דוגמה מיני רבות למה שהימין הקיצוני מעולל לדמותה ולעתידה של מדינת היהודים  ▪  הימין הקיצוני פועל כפירומן ומגביר את האנטגוניזם והשנאה הפוגעים כבומרנג בישראל

בן-גביר. מלבה את האש [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+פוטר הכתב הצבאי של ערוץ 20
09:12 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

לאחר שהתברר כי דברי הכתב קובי פינקלר, שהביע בשידור צער על כך שרקטה מלבנון לא פגעה בערבים, נאמרו יותר מפעם אחת החליטה הנהלת הערוץ לסיים מיד את ההתקשרות איתו ולזמן את המעורבים בשידור לבירור והסקת מסקנות

פינקלר. הדברים נאמרו יותר מפעם אחת [צילום: מן הטלוויזיה]
+70 רקטות נורו ב-12 שעות עד לשבע בבוקר
07:27 20/05/21  |  איציק וולף

מהשעה 19:00 אתמול בערב ועד לשעה 7:00 הבוקר זוהו כ-70 שיגורי רקטות משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כעשר רקטות פגעו בשטח הרצועה.
מצה"ל נמסר כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו כ-90% מהשיגורים במהלך הלילה על פי מדיניות היירוט.

+צה"ל ממשיך לתקוף את מנהרות חמאס
07:17 20/05/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מטוסי קרב של צה"ל תקפו ביממה האחרונה עשרות יעדי טרור תת-קרקעיים נוספים כחלק מהמבצע הנרחב של צה"ל לתקיפת ה'מטרו' של חמאס ברחבי רצועת עזה  ▪  חמאס משקיע עשרות מיליוני דולרים בחודש בחפירת מנהרות ועלות קילומטר של מנהרה עומדת על כחצי מיליון דולר

תקיפות צה
הפגיעות בתשתית ה'מטרו' של חמאס [צילום: דו"צ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת סרן ר': הריגת הילדה - רשלנות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
באיזו יחידה צבאית משרת השופט? ל"ת
סניל  |  20/05/21 10:49
2
צ’רצ’יל ורוזוולט.
רשלנות ומלחמה  |  21/05/21 09:40
3
פלפול משפטי מאחורי שולחן ומזגן
אוליבר וונדל   |  21/05/21 11:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
רבקה שפק-ליסק
פרשת שיח' ג'ראח היא רק דוגמה מיני רבות למה שהימין הקיצוני מעולל לדמותה ולעתידה של מדינת היהודים    הימין הקיצוני פועל כפירומן ומגביר את האנטגוניזם והשנאה הפוגעים כבומרנג בישראל
איציק וולף
לאחר שהתברר כי דברי הכתב קובי פינקלר, שהביע בשידור צער על כך שרקטה מלבנון לא פגעה בערבים, נאמרו יותר מפעם אחת החליטה הנהלת הערוץ לסיים מיד את ההתקשרות איתו ולזמן את המעורבים בשידור לבירור והסקת מסקנות
איציק וולף
מטוסי קרב של צה"ל תקפו ביממה האחרונה עשרות יעדי טרור תת-קרקעיים נוספים כחלק מהמבצע הנרחב של צה"ל לתקיפת ה'מטרו' של חמאס ברחבי רצועת עזה    חמאס משקיע עשרות מיליוני דולרים בחודש בחפירת מנהרות ועלות קילומטר של מנהרה עומדת על כחצי מיליון דולר
שמואל פישר
הגיעה השעה לשים את הדגש על מה שקורה בתוך מדינת ישראל פנימה    ולהתמודד עם ה"מרד הערבי" ועם מעשי הפוגרום והרצח של המיגזר הערבי
איציק וולף
גורמים מדיניים מעריכים כי הלחץ שמפעיל נשיא ארצות הברית יצריך לסיים את סבב הלחימה מול חמאס עד ליום שישי    בינתיים נמשכות התקיפות הישראליות ברצועה    בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק: אם יפסיקו לירות על עזה נפסיק לירות על תל אביב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il