X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבנק רכש למעלה מ-30 מיליארד ד', בעזרתם ניתן לרכוש את כל צריכת הנפט של ישראל למשך 5 שנים מאיפה לבנק כסף לשלם?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

יתרות מטבע החוץ שקנה בנק ישראל הוכפלו תוך שנתיים וחוצות כיום את קו ה-62 מיליארד דולר. תחשיב שהוצג בידיעות אחרונות (16.8.09) מראה כי יתרות המט"ח לנפש בישראל הן מהגבוהות בעולם - 7,500 דולר לנפש. רק לשווייץ וליפן יתרות (לנפש) גבוהות יותר.
בנק ישראל רכש בשנתיים האחרונות כ-30 מיליארד דולר. כסף אמיתי, בסדר גודל של כל תקציב הביטחון למשך למעלה משנתיים! אפשר לקנות בהון זה הר של חיטה או את כל צריכת הנפט של מדינת ישראל למשך חמש שנים.
כדי שעסק יצבור יתרות רווח הוא צריך למכור משהו. חברת צ'ק פוינט מוכרת תוכנות והחקלאים בערבה מייצאים פלפלים. בשני המקרים מצטברות יתרות רווח כתוצאה מיצירת ערך כלכלי. לעומת זאת, בנקים מרכזיים של מדינות לא מייצרים דבר. בנק ישראל לא מייצר שרוכי נעליים ולא מחשבים, ולכן אין לו הכנסות שנובעות מיצירה של מוצר או ממתן שירות בעל ערך כלכלי. אבל הבנק בכל זאת רכש בשווקים סחורה אמיתית ובכמות עצומה. כדי להמחיש את התמונה נניח שבנק ישראל לא רכש דולרים אלא 500 מיליון חביות נפט (רעיון לא רע...).
כלכלה מבוססת על החלפה של מוצרים בעלי ערך כלכלי. כדי לקנות 500 מיליון חביות נפט צריך לשלם עבורם במשהו שווה ערכן. ערך כלכלי אפשר לייצר, ללוות או להחרים ממי שצבר אותו בעבודתו - אין פטנט אחר. אין דרך לצבור ערך כלכלי מכלום, אין יש מאין. לא שמענו שבנק ישראל לקח הלוואה ענקית מהבנק הסיני כדי לרכוש את חביות הנפט שבמרתפיו; הבנק אפילו לא הנפיק אגרות חוב חדשות כדי לגייס כסף מאנשים פרטיים וגופים מוסדיים. ואם אנחנו מסרבים להאמין בניסים, חייב להיות "מישהו" אחר שמשלם או שישלם עבור רכישת חביות הנפט של בנק ישראל.
נכון שבנק ישראל הדפיס שקלים וכך "קנה" את חביות הנפט, אבל הפעלת מדפסת אינה יוצרת ערך כלכלי ועדיין אינה הסבר למקור העושר הכלכלי של בנק ישראל - עושר אמיתי שניתן היה להחליפו בחביות הנפט. אילו ניתן היה ליצור ערך כלכלי במחי הפעלת מדפסת אפשר היה באמצעות הפטנט לממן כך את כל תקציב המדינה למשך שנים רבות: רק ביתרות שנצברו בשנתיים האחרונות אפשר לממן את כל הייבוא הביטחוני שנקנה בכספי הסיוע האמריקני במשך כמעט עשר שנים.
אם בנק ישראל לא מייצר שום דבר וגם לא לווה כסף ממקור כלשהו - נותרה אפשרות אחת בלבד למקור העושר של הבנק המרכזי: החרמת עושר מהציבור. אם קשה לזהות מי משלם אז סימן שכולנו משלמים, נותר לנו רק לברר איך פועל הטריק. איך עובר עושר כלכלי מכיסנו אל בנק ישראל מבלי להטיל עלינו מיסים ומבלי לקבל מאיתנו הלוואות (באמצעות מכירת אג"ח).

משל סיר המרק

נניח שיש לנו סיר מרק ענק, גדול אפילו מזה שבמטבחים בצה"ל... מרק סמיך מעולה, ממנו מוכרים מנות לציבור. מנהל המסעדה ידוע כאיש "מבוגר ואחראי". באחד הימים החליט המנהל האחראי לשמור לעצמו רזרבה של מרק בסיר צדדי מבלי שיורגש מחסור במרק בסיר הענק. לשם כך הוסיף לסיר הענק כמות גדולה של מים חמים, בחש, ערבב ואת "תוספת" המרק שנוצרה העביר לסיר הרזרבה. עכשיו נוצרה בצד רזרבה הגונה של מרק, אותה ניתן למכור (לתיירים) תמורת דולרים. גם בסיר הענק ממנו לוגמים ישראלים - לא חסר מרק. הבעיה ה"קטנה" היא שהמרק של הישראלים דליל במקצת אבל עדיין שווה את המחיר המלא, כי לקליינטים קשה עדיין לחוש בדלילות של המרק.
דילול שווי השקל יוצר אינפלציה
זו בדיוק הדרך באמצעותה מעביר בנק ישראל עושר שצברנו בעמל רב מכיסנו אל מרתפיו. השיטה מבוססת על דילול ערכו של השקל שבידנו וכלל לא משנה, אם בינתיים הבנק עדיין לא הפעיל מעשית את המדפסת, אלא רק לקח "זמנית" כסף שאינו שלו (מהפקדות זמניות של הבנקים המסחריים בבנק ישראל) לצורך רכישת המט"ח. הפיתוי של ממשלות ובנקים מרכזיים לנקוט בדרך זו - גדול. בתחילת התהליך הציבור לא מבחין בטריק. חלקו הגדול פשוט "חוסך" את עודף השקלים שמוזרם לידיו. חיסכון זה מאפשר ל"מבוגר האחראי" לטעון שבנק ישראל "סופג" את עודפי הנזילות כי עודפי השקלים חוזרים אל בנק ישראל כ"חסכונות הציבור" שמשקיע במלווה קצר מועד (מק"מ).
אבל לאט ובהדרגה מגיעים השקלים העודפים אל השוק, יוצרים ביקושים וגורמים בשלב הראשון ל"פריחה" בשוק הדירות והמניות. הגל הראשון של האזרחים שמחליף את השקלים במוצרים נהנה משקלים ששוויים עדיין גבוה כי הוא מצליח באמצעותם לקנות מוצרים ב"מחיר הישן". ואז, מדד המחירים לצרכן "מפתיע". ה"גל השני" של הקונים שנפתרים מהשקלים תמורת מוצרים, כבר מצליח לרכוש פחות מוצרים כי המחירים כבר "עלו במקצת" ורק "באופן זמני"... בהמשכו של התהליך, כאשר תחדור בהדרגה ההכרה לכל הציבור, כלומר - יותר אזרחים יבחינו בדלילות הגוברת של המרק - המשק יימצא כבר בעיצומה של אינפלציה דוהרת שתשבש את אורחות החיים. מערבולת מואצת של העלאות ריבית ל"ריסון הכלכלה הרותחת", תוספות יוקר, שביתות, "תוכניות כלכליות" ותורים ארוכים בבנקים כדי שהכסף לא "ישכב סתם". היינו כבר בסרט הזה בשנות השמונים.
נגיד בנק ישראל שיכהן אז, ייפטר מיתרות המט"ח אפילו מהר מקצב הצבירה של הנגיד ה"מבוגר האחראי" כדי לענות לביקושי הציבור מבלי "ללבות את אש האינפלציה". וה"מבוגר האחראי", הוא יפרוש הרבה לפני - כדי "לעשות לביתו", בדיוק בנקודת הזמן בה לא יהיה ברור אם הוא האחראי או אולי "ספקולנטים" או "אינפלציה מיובאת".

הכותב הוא בעל האתר קו-ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש. www.kav.org.il
תאריך:  10/01/2010   |   עודכן:  10/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יתרות המט"ח של בנק ישראל - מי משלם?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא מדויקת התאוריה הזו
BP  |  10/01/10 10:59
2
פישר צודק
gftt  |  10/01/10 12:49
3
יתרות מטבע חוץ
שמוליק פיקסמן  |  11/01/10 22:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מבין 120 חברי בית הנבחרים בולטים 6 בטוהר מידותיהם, באורח-חייהם הצנוע, במלחמתם בשחיתות ובמאבקם למען זכויות בוחריהם
אורי אבנרי
האמריקני השקט הוא בן דמותו של השטן ב"פאוסט", יצירתו של גתה, המגדיר את עצמו כ"כוח הרוצה תמיד ברע ויוצר תמיד את הטוב" - אבל במהופך
חיים שיבי
רק זה חסר לנו, גדוד שיריון (מורשה תנועה רק בתחומי הקו הירוק) של חסידי לוי מול גדוד צנחנים (בהתר הלכתי לפעולה בכל חלקי ארץ ישראל) של חסידי וולפא
דן שיאון
לאחר שזיהו את חולשתו של הציבור הישראלי הפכו ארגוני הטרור את חטיפות החיילים מאמצעי טקטי לנשק אסטרטגי
אלכס נחומסון
"כיפת הברזל", יעילה ככל שתהיה, לא תוכל למנוע את עצם הירי והשיגורים מעזה מאחר שהמוטיבציה של החמאס להפעיל נגדנו טרור שניזונה מפנאטיות דתית במימון אירני תמשיך להתקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il