X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שבוס. קו פיראטי [צילום: מאיה גרין/יח"צ]
הסוף לקווים הפיראטיים?
חשיפה: קווי השבת השיתופיים - בניגוד לחוק
בחוות דעת שהכין הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה ונחשפת כאן לראשונה נקבע כי קווי השבת שמפעילות האגודות השיתופיות "שבוס" ו"נוע תנוע" היא קווי שירות ללא רישיון ובניגוד לדין על-אף עמדת המשרד לא מתקיימת פעילות כלשהי לאכיפת החוק

כבר שש שנים פועלים מיזמי הנסיעות בשבת שתי אגודות שיתופיות - "האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים" ו"אף על-פי כן", המוכרות לציבור בשמות "שבוס", נוע תנוע" ואחרות. תחילת הפעילות הייתה ביוני 2015, אך היא לא הייתה רציפה והתקיימה לסירוגין, לרוב בעונת הקיץ.
המשך שנים טענו אגודות אלה שהן פועלות כחוק, וכי אין מדובר בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כהגדרתה בחוק. אולם חוות דעת משפטית מטעם הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הנחשפת לראשונה ב-News1, מעלה כי מדובר בפעילות לא חוקית.
בחוות הדעת, שהוכנה על-ידי עו"ד עופר לוי מנהל מחלקה בכיר (ייעוץ משפטי) בלשכת היועצת המשפטית של המשרד, נקבע כי מדובר בקווי שירות ללא רישיון ובניגוד לדין.
האגודות הציגו כסות משפטית "תפורה"
האגודות השיתופיות טענו בפני משרד התחבורה כי פעילותן חוקית ואינה בגדר שירות, משני נימוקים: א. ההסעות מיועדות לחברים בלבד ומי שאינו רשום כחבר לא מורשה לנסוע, וזאת בניגוד לשירות שמיועד לציבור כולו; ב. התשלום בגין הנסיעה לא משולם לנהג, לא משולם במזומן ולא משולם בזמן הנסיעה, אלא כחיוב אשראי שממומש לאחר צאת השבת או כחיוב חודשי, אשר משולם כהשתתפות הנוסעים בעלויות הנסיעה, וככל שיש עודפים מוחזר לכל חבר חלקו היחסי. נוסף לכך הוסיפו האגודות מאפיינים נוספים המלמדים לכאורה שאין מדובר ב"שירות" אלא בהסעות מיוחדות: פעילויות נוספות אשר מבוצעות לעיתים במהלך הנסיעות, נסיעות שמבוצעות רק בשבתות ובחגים במסלולים מוגדרים ובהזמנה מראש.
היעוץ המשפטי של משרד החבורה דוחה אחת לאחת את טענותיהן, וקובע כי "הכסות המשפטית ש'נתפרה' לצורך עקיפת הדין בדמות הפעלת קווי שירות לחברי אגודות אינה משנה את מהות ההפעלה ואת אפשרות כלל הציבור לעשות שימוש בקווי השירות שהאגודות מפעילות".
"בפועל", כך הוסבר, "מדובר במהלך דו-שלבי לרכישת כרטיסי נסיעה. כל דכפין ללא אבחנה והבחנה של האגודות רשאי בהילך שתי לחיצות עכבר (במקום אחת) להצטרף לכל נסיעה ואף לצרף אליו - שוב, ללא כל בחינה והבחנה עוד לפחות 5 נוסעים, כשהאגודות מציעות למי שאינו רשאי להרשם כחבר 'רישום פיקטיבי' על-ידי מי שרשאי להרשם על-פי דין. ברי שהאגודות פונות לציבור כולו. כך מלמד גם מספרם של הנוסעים הפוטנציאליים שמורכב מהנרשמים לאגודות, בקירוב 9,000 איש ואישה בצירוף 5 נלווים לכל אחד מהם מסתכם בלמעלה מ-45,000 איש. ברי שלא בציבור הומוגני דוגמת תלמידי בתי ספר או עובדים במפעל שמאפיינים הסעות מיוחדות עסקינן".
בחוות הדעת המשפטית נקבע עוד כי "בחינת לשון התקנות מעלה ששאלת מיהות ומהות הציבור אינה קריטריון לבחינת שאלת סיווג הנסיעה כנסיעת שירות בקו שירות, ואין ממש בטענת האגודות לפיה ייחוד הנסיעות לחבריהן מחיל עליהן הגדרה של נסיעה מיוחדת או נסיעה פרטית".
לדברי עו"ד לוי, התנהלות האגודות בפועל מלמדת שהרישום לאגודה אינו אלא מהלך פורמלי, שנועד להתגבר על הגדרת שירות שבתקנות, וכי הלכה למעשה, למעט נסיעת השירות, אין בו לייצר חבר בני אדם, סגור, בעל מכנה משותף, ובסיס שמבדיל אותו מכלל הציבור.
בחוות הדעת עולה גם החשד לא רק להפרת דיני התעבורה, אלא גם דיני האגודות השיתופיות.

המדינה אינה אוכפת את החוק

כפי שפורסם ב-News1, כבר בספטמבר 2017 שר התחבורה לשעבר, ישראל כ"ץ, אמר כי לאחר בדיקת חוקיות הקווים הפרטיים שמפעילות בשבת האגודות השיתופיות "שבוס" ו"נוע תנוע" מסתמן כי הם פועלים בניגוד לחוק, ולמעשה מדובר בקווים פיראטיים לכל דבר.
מאז נדרשו כשנתיים עד להוצאת חוות הדעת המשפטית האמורה, שנכתבה ב-1 ביולי 2019, והוגשה למנכ"ל המשרד דאז, קרן טרנר-אייל.
אולם גם כעת, בחלוף שנתיים נוספות, לא פעל משרד התחבורה בעניין. במשרד התחבורה מסרבים להשיב מדוע הם אינם אוכפים את החוק כלפי אותם קווים פיראטיים.

תאריך:  21/06/2021   |   עודכן:  21/06/2021
+תנועת הרכבות בקו פ"ת-הרצליה מתחדשת בהדרגה
18:27 21/06/21  |  עידן יוסף

תנועת הרכבות בקטע המסילה שבין תחנות פ"ת סגולה והרצליה, שהופסקה עקב השריפה שגרמה חבלה למערכת האיתות, מתחדשת וחוזרת לסדרה בהדרגה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: קווי השבת השיתופיים - בניגוד לחוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כלב בן כלב
עוד גאון  |  21/06/21 13:28
2
פרקליטות מושחתת !!!! ל"ת
אכיפה בררנית  |  21/06/21 13:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
צפוי להיפתח רק מחר לאחר ששריפה גרמה נזק משמעותי ונרחב למרכיבי התקשורת והאיתות של הרכבת
עידן יוסף
רכבת ישראל השלימה את השלב המוסדי עם ביקושי יתר של 380 מיליון שקלים, כמעט פי ארבעה ממה שביקשה לגייס    החברה מבקשת לגייס 100 מיליון ש"ח ע.נ אשר ישמשו אותה לשיפור ההון החוזר
עידן יוסף
משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית אומרים כי אין ממש בסערה באשר לקנסות שניתנו לנהגים שתלו את דגל המדינה    אין איסור על תליית דגלים במקומות מותרים באוטובוס שאינם פוגעים בנגישות ובבטיחות, אך יש איסור על תליית אביזרים אחרים ברכב ציבורי
עידן יוסף
כדי לפתור את הקשיים שמערימות הרשויות המקומיות על הצבת חדרי מנוחה והתרעננות לנהגי התחבורה הציבורית מקודמת יוזמה הקמת שדולה בכנסת וקידום חקיקה בעניין
יצחק דנון
חברת התשתיות תובעת 10.5 מיליון שקל, בטענה שלא קיבלה את מלוא התמורה המגיעה לה תמורת עבודות שביצעה ברכבת הקלה בחולון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il