X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההיסטוריה של האיטי ידעה רק הרס ומצוקה 80% חיים מתחת לקו העוני, והכאוס החברתי מוסיף להרחיק מחצי האי המערבי כל זכר של שגשוג, תשתיות ויציבות ביקורי האחרון בגבולה של האיטי, המחיש לי כי רק מראה עיניים יבין את עומק הזוועות קרש ההצלה שחיפשה האיטי, מגיע עתה בעקבות אסון הטבע, לאחר שנים של התעלמות מאסון גדול לא פחות - אסונה של ההיסטוריה עצמה
▪  ▪  ▪
רעש האדמה - קרש הצלה [צילום: AP]
החשש: עשרות אלפים נהרגו
יפעת גדות
עיר בת 2 מיליון תושבים חרבה * היקף האסון עדיין לא ברור ולא ניתן לעשות אפילו הערכות גסות לגבי מספר הקורבנות
לרשימה המלאה

   יפעת גדות
מדינות העולם נרתמות לסייע

רעש האדמה העז בהאיטי, הוכיח פעם נוספת את כוחו ההרסני של הטבע. על-פי עדויות הניצולים, המקום שרוי בכאוס טוטאלי, בתוהו ובוהו. "השמיים אפורים מאבק", העיד הבוקר אחד מנציגי האו"ם, לרקע בניינים הרוסים, ומראה הזוועות.
ואולם, סיפור מותם הטראגי של מאות ואלפי תושבי האיטי, רק חוזר וממחיש את סיפורה הטראגי של מערב האי היספניולה. קריסת ארמון הנשיא, בעקבות רעש האדמה, היא בבחינת אירוניה עצובה להיסטוריה כולה. עם למעלה מתשעה מיליון תושבים, האיטי היא המדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי, עם כשמונים אחוז מתושביה החיים מתחת לקו העוני.
כשני שליש מתושבי המדינה, שבירתה היא פורט-או-פרנס, נסמכים על הסקטור החקלאי, ונותרים פגיעים לנזקי טבע, המכים בהם לעיתים קרובות, ואשר רק מוסיפים ומחמירים לנוכח כריתת היערות ההרסנית.
חרף סימני התאוששות זניחים מן השנים האחרונות, עם גידול של 1.3% בלבד בתוצר המקומי הגולמי בהאיטי, הרי שארבע סופות טרופיות שפגעו באי בשנת 2008, הוסיפו חורבן על מערכת התשתיות הרעועה, ופגעו קשות בסקטור החקלאי במדינה. כדי להבין את גודל מצוקתה הכלכלית של האיטי, די לנו להביט על נתוני התמ"ג (לאדם), המוערך בכ-1,300 דולר בלבד, ואשר ממקם אותה במקום 203 ביחס לשאר מדינות העולם.
מגמה כלכלית נוספת ניתן אפוא לבחון גם באמצעות כוח הייצוא. בשנת 2008 הסתכם כלל הייצוא של המדינה בכ-490 מיליון דולר בלבד. 70% ממוצריה מגיעים לארה"ב, כעשרה אחוזים - לרפובליקה הדומיניקאנית. המערך החקלאי עודנו מהווה את עיקר קיומה, עם גידולם של שדות קפה, מנגו, קני סוכר, אורז, תירס וסורגום. התעשיה של האיטי מהווה כעשרים אחוזים מכוח הכלכלה המקומית, נשענת בעיקרה על ייצור טקסטיל ומלט.
חרף אישורה של חקיקה אמריקנית בשנת 2006, אשר אמורה להעניק הטבות מס במערך הסחר שבין ארה"ב והאיטי, הרי שהכלכלה המקומית נותרה פגיעה. האינפלציה עודנה גבוהה, ונכון לשנת 2008 עמדה על 15.5%. המחסור בהשקעות זרות - זועק, ומקורו בחוסר יציבותה הפוליטית, בבעיות הביטחון הקשות, ובהיעדר תשתיות ראויות בכל רחבי האי. בפועל, קיומה של הממשלה הנוכחית נשען בעיקרו על תמיכה כלכלית בינלאומית.

ממרד במאה ה-18, לכאוס מוחלט במאה ה-21

סיפורה הטראגי של האיטי, אשר גובלת במזרחה עם הרפובליקה הדומיניקאנית, מתחיל עוד בשנת 1492 עם גילויה על-ידי קולומבוס. תוך כ-25 שנים מעת ביקורו של גדול מגלי הארצות, כבר נשלט האי על-ידי מתיישבים ספרדים. בראשית המאה ה-17, מאזן הכוחות כבר השתנה בעיקרו. הצרפתים הגיעו לאי, התיישבו, ודרשו שליטתם על חלקו המערבי. בשנת 1697 הסכימה ספרד לדרישותיה של צרפת, והעבירה לשליטתה שליש מהאי אספניולה.
הקולוניה הצרפתית שהתפתחה בסמוך לשכנה הדומיניקאנית, ואשר התבססה על תעשיית הסוכר, הפכה לאחת הכלכלות המשגשגות באותה העת מבין מדינות הקריביים. האמצעי: ייבוא של אלפי עבדים שחורים מאפריקה. ואולם, לצד הצלחתה של תעשיית הסוכר, הביאו הצרפתים להרס סביבתי משמעותי לאור חוסר שליטתם על אמצעי דרכי הייצור.
לקראת סוף המאה ה-18 היו בהאיטי קרוב לחצי מיליון עבדים אפריקנים, אשר החלו מגלים סימני מרד משמעותיים כנגד השלטון הצרפתי. לאחר מסע התקוממות עוין מצדם של העבדים השחורים, הפכה האיטי, בשנת 1804, למדינה השחורה הראשונה בהיסטוריה המכריזה לעצמה - עצמאות. כמדינה הענייה ביותר בחצי הכדור המערבי, ההיסטוריה של האיטי ידעה רצף של אלימות ברוב ימיה.
בעקבות ניסיונות הפיכה חמושה, אולץ הנשיא לשעבר, אריסטי, להתפטר מתפקידו בשנת 2004 וכן לעזוב את המדינה. בעקבות גירושו, מונתה ממשלה זמנית אשר אמורה הייתה לפקח על קיומן של בחירות דמוקרטיות הוגנות, אלא שבשל מעשי אלימות ו"עיכובים טכניים", יצאו הבוחרים לקלפיות רק בשנת 2006.
הנשיא הנבחר, רנה פריבל, זכה אז בכ-51% מקולות הבוחרים, וצפוי לכהן כחמש שנים, עד לבחירות הבאות העתידות להתקיים בשנת 2011. על-פי החוק, אגב, הנשיא אינו יכול לשרת שתי קדנציות רצופות, ועל כן, פריבל לא יוכל לחזור ולהתמודד בבחירות הקרובות.
מאז שנת 2004 כ-8,000 פעילי שלום בינלאומיים מטעם האו"ם, הם אלה השומרים על יציבותה האזרחית הרעועה של האיטי. חרף ניסיונות משמעותיים למניעת הגירה בלתי-חוקית לשכנתה ממזרח - הרפובליקה הדומיניקאנית - הרי שמאות אלפים מתושביה, הסתננו לאורך השנים האחרונות בתקווה למצוא חיים ראויים.
בפועל, בין הרפובליקה הדומיניקאנית והאיטי אין גדר גבול אפקטיבית. רוב המסתננים מגיעים לשטחי הרפובליקה בהליכה קלילה, ומצליחים להתחמק מכמה עשרות השוטרים הדומיניקאנים המפטרלים לאור היום. על-פי הערכות, בשנים האחרונות חיים ברפובליקה הדומיניקאנית למעלה ממיליון האיטיאנים. עם שכר חודשי זעום, ונטולי זכויות לרוב, הפכו המהגרים מהאיטי לעיקר כוח העבודה בתחום הבנייה והתיירות.
אלה אשר לא השתלבו בשוק העבודה הבלתי-חוקי ברובו, נמצאים בצמתי הרחוב, ודורשים נדבות. רבים מהם מחוסרי-בית, ומסתתרים בהרים. שאלת השתלבותם של המהגרים הפכה בשנים האחרונות לשאלה פוליטית שנויה במחלוקת. הקונגרס הדומיניקאני פועל לאחרונה לאישורה של חקיקה חדשה אשר אמורה להסדיר, אחת ולתמיד, את מעמדם של המסתננים, תוך קביעת סנקציות כלכליות ופליליות לאלה המעסיקים אותם.

רק מראה עיניים ימחיש הזוועות
ילדה רעבה ומחוסרת-בית בהאיטי [צילום: AP]

הצפיפות הקשה בהאיטי, המשתרעת על פני שטח של 27,750 קמ"ר, ניכרת לכל עין. מראות החופים הטרופיים של הרפובליקה הדומיניקאנית מתחלפים בנקל בתמונות קשות של יתומים בודדים, ואלפי משפחות החסרות קורת-גג. בביקורי האחרון בגבול שבין האיטי והרפובליקה הדומיניקאנית, במהלך שנת 2008, נדרשנו לעמוד דקות ארוכות - רק כדי להאמין. אז הבנתי, כי רק מראה עיניים ימחיש לנו את גודל המצוקה.
כמה מאות מטרים בודדים, לא רק מבדילים בין תרבויות שונות, אלא חוצצים בין תקווה לשבר מוחלט. בין אימהות המגדלות ילדיהן למרגלות נהר מזוהם, ובין תעשיה דומיניקאנית מתפתחת ומוזיקה לטינית מדבקת. בין מציאות של מחלות ומוות, ובין מים נקיים ומזון.
אכן, אסון רעש האדמה צפוי להביא להאיטי סיוע בינלאומי רב. זהו טבעו של אסון. ארה"ב כבר הבטיחה את מקומה; אליה מצטרפות עתה גם רבות ממדינות אירופה. ואולם, הצלתה של האיטי משברה של עצמה, יבוא רק אם הסיוע הבינלאומי יראה לנגד עיניו את עתידה של המדינה כולה, ולא רק את הצלתם של נפגעי הטבע.

בתקווה לעתיד טוב יותר בהאיטי [צילום: AP]
תאריך:  13/01/2010   |   עודכן:  13/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההרס בהאיטי: האירוניה שבטרגדיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
קומדיית מצבים קולחת ותזזיתית, המועלית לראשונה בארץ    לצפות, לגעות בצחוק פרוע, לצאת מהאולם עם חיוך טיפשי ולשכוח כעבור שעה קלה את כל מה שהתחולל על הבמה
נרי אבנרי
במדינה שבה פוליטיקאים מוכנים למכור את האימא (הנגבי) והאבא (לבני) שלהם בשביל שררה, אופיר פינס הוא קרן אור. חבל שפרש...
הרמן וויס
סבוריאה הינה מחלה פסיכוסומטית המושפעת מאוד מהמצב הנפשי של הסובל ממנה    סבוריאה חזקה יותר בקרב אוכלוסיה לבנה ובאזורים קרים
ראובן לייב
אין בטקס השפלתו של שגריר-טורקיה בישראל כל תבונה פוליטית - בוודאי לא דיפלומטית, הוא בסה"כ מעיד על חוסר ידע אלמנטרי בהלכות-יחסים שבין שתי מדינות
פרד כהן-קידר
ארה"ב מסממת אותנו בסם הירוק, וזה דירדר את הממשלות שלנו לשחיתות בלתי-מרוסנת    הגיע הזמן לנתק את העגל מעטין הפרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il