X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ספרו של הרב פרופ' דוד הרטמן מציג עמדה מורכבת ומתוחכמת להבנת המתח בין הפילוסופיה וההלכה, העומד בלב הגותו של הרמב"ם שלושה עשורים לאחר הוצאתו של הספר לאור בעברית, הוא רואה עתה אור בהוצאה מחודשת ובה אחרית דבר חדשה שכתב פרופ' הרטמן. באחרית דבר זו בוחן הרטמן במבט ביקורתי את ההשקפות שמציג ספרו, ותוך התפלמסות עם קריאתו של ישעיהו ליבוביץ' בכתבי הרמב"ם הוא מעניק לחיבור הוותיק התבוננות רעננה ומחודשת
▪  ▪  ▪
תובנות אחרות. הרמב"ם [צילום: בי"ח רמב"ם]

האם היה הרמב"ם איש הלכה, פילוסוף, או שניהם? האם ניתן להצביע על בסיס רעיוני משותף לכינוס השיטתי של המצוות ב'משנה תורה', וליצירת המופת הפילוסופית 'מורה נבוכים'? מהו היחס בין השאיפה להעמיד לכלל ישראל מערכת חוקית-דתית נורמטיבית, לבין המחויבות לידיעת האמת הפילוסופית שהיא נחלת מתי-מעט? כיצד מתיישבת התורה שניתנה למשה בסיני עם תורות הפיסיקה והמטאפיסיקה שהנחיל אריסטו?
ביצירה הקוראת הרבה מעבר להיבטהּ ההיסטורי-ספרותי של הסוגיה הנידונה, מציע פרופ' דוד הרטמן הבנה מרתקת של מפעל חייו של 'הנשר הגדול'. 'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה', שפורסם לראשונה באנגלית בשנת 1976 וראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 1979 בתרגומו העברי של אביב מלצר, היווה קריאת תגר על 'דרך השניוּת', התיזה המקובלת בנוגע להגותו של הרמב"ם. גישה זו, שיצחק הוּסיק וליאו שטראוס הם מנציגיה הבולטים, גרסה כי העיון הפילוסופי הוא התכלית העליונה אליה שאף הרמב"ם, וכי זו מנעה את אפשרותה של אמונה כנה ואמיתית בהתגלות. לפי 'דרך השניוּת', עיסוקו של הרמב"ם בהלכה נתפס ככורח של הנסיבות ההיסטוריות בהן היה מצוי, ושירת תכלית פוליטית וחברתית מובהקת.
ספרו של פרופ' דוד הרטמן, מחשובי ההוגים היהודים כיום, מציג עמדה שונה, מורכבת ומתוחכמת, שהיא יהודית בה במידה שהיא רציונאלית. בבחינה מלומדת ומקורית של כתבי הרמב"ם על סוגותיהם, מראה פרופ' הרטמן כי לפי הרמב"ם, החשיבה התבונית מחד-גיסא והתורה שבכתב ושבעל-פה מאידך-גיסא מעמידות לרשות המאמין הנבוך מצפן לא-אכזב לנווט בין ספקותיו ותהיותיו: האם אמונה באלוהי ישראל מתיישבת עם חוקיות ותכליתיות הטבע; כיצד לקיים מצוות למען הגשמה מוסרית ולא מתוך ציות עיוור; באיזה אופן מסורת האגדה והסוד מתיישבת עם ההלכה הפורמליסטית; ומהי האמת האוניברסאלית המשתקפת ביהדות ופונה לכל עמי העולם.
פרופ' הרטמן מכנה עמדה דתית זו 'דרך השילוב'. לפיה, האמת הפילוסופית היא התשתית לאמונה באל, ובה בעת פסגת הידע האנושי אליה מעפילים "מעטים מאוד". בין הבסיס לפסגה, מציב הרמב"ם את ההלכה והתורה כגוף ידע אליו מחויבים כלל ישראל - מן ההמונים הפשוטים ועד לחכמיו המפולפלים ביותר. כך יכול מאמין נטול כל מודעות פילוסופית להיות יהודי נאמן להלכה בדיוק כמו המלומד הבקי בתורות המטאפיסיקה ומדע הטבע. כך גם יכולים כל חברי הקהילה הדתית לחיות בהרמוניה על-אף המבנה ההיררכי של הידיעה. עם זאת, לפי הרמב"ם הגשמה מלאה של ייעוד האדם אפשרית רק עם השגת רזי התבונה האלוהית.
את משמעותה של 'דרך השילוב' מבהיר פרופ' הרטמן לאורך הספר דרך ניתוח כתבי הרמב"ם וקריאה של פירושיו למקורות היהדות - המקרא וספרות חז"ל. כך, למשל, הוא מצביע על הבחירה התמוהה-לכאורה לפתוח את 'משנה תורה' בדיון פילוסופי, כהוכחה לכך שהרמב"ם דוחה את האפשרות שההלכה דורשת ציות עיוור לחוקיה. מאחר ש"הרמב"ם מזהה את צלם אלוהים עם תכונה אנושית - התבונה", שומה עליו להסביר את השתלשלות הידע מן הבורא ועד למאמין המקיים את מצוותיו, כל שכן בחיבור המדקדק כל כך בפרטיהן. בהקדמה ל'פרק חלק' דורש הרמב"ם את האוניברסליות של התורה מן הפסוק "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם, לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן, אֵת כָּל-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם-חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה" (דברים ד', 6). ואילו את היררכיית הידע בין חברי הקהילה הוא מצדיק בהקדמה לפירוש המשנה בכך שאפילו חז"ל "היו מסתירים זה מזה סתרי תורה".
התובנות המוצגות ב'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה' מקבלות משנה תוקף באספקלריית הגותו האישית של פרופ' הרטמן בשלושת העשורים האחרונים. אחרית הדבר החדשה, בה מבקש פרופ' הרטמן למתן את מרכזיות 'דרך השילוב' בהבנת התיאולוגיה המיימונית, מציגה כנות אינטלקטואלית המעניקה לחיבור רעננות מחודשת. תוך התפלמסות עם קריאתו של ישעיהו ליבוביץ' בכתבי הרמב"ם מחדד פרופ' הרטמן אף יותר את מורכבותה של תיאולוגיה זו ומודה בקדימוּת מסוימת של העיון הפילוסופי על פני הדיון ההלכתי. עם זאת, הוא נותר נאמן להדגשת חשיבות המחויבות להלכה מתוך הבנה עמוקה של יסודותיה הפילוסופים בברית שבין האל לבין עם ישראל. בכך מותח פרופ' הרטמן גשר בין מחשבת הרמב"ם לבין השאלות עימן מתמודדים יהודים רבים בימינו אנו.

לאתר מכון שלום הרטמן
הרב פרופ' דוד הרטמן הוא הנשיא המייסד של מכון שלום הרטמן. הספר 'הרמב"ם: הלכה ופילוסופיה', יצא בסדרת 'ארון ספרים יהודי' בהוצאת עם עובד בשיתוף עם הוצאת מכון שלום הרטמן.
אור שרף, בעל מ.א. בפילוסופיה מאוניברסיטת חיפה, הוא עורך משנה של 'חברותא', כתב העת בשפה האנגלית בהוצאת מכון שלום הרטמן.
תאריך:  15/01/2010   |   עודכן:  15/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרמב"ם - הלכה ופילוסופיה / דוד הרטמן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התמונה מזויפת
נחמן10  |  16/01/10 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאה רזניקוביץ
מאות רבות של שנים עשה צמח הסטיביה נפלאות כצמח מרפא למחלות רבות, בין היתר למחלת הסוכרת ולמחלות חניכיים
טליה בירקאן
בפרק זה, בתוך מרחב הכתר, נחווה את המעבר של ההכרה האנושית, הזוכה להבטחה בדמות נס ונעה אל עבר המסע שתחילתו המקום שמעבר לטוב ולרע
קרן אלמוג
האפשרות שלנו להשתמש בזיכרון המודע שלנו מוגבלת מאוד    על כמה שיקולים מודעים אנחנו מסוגלים לחשוב בסיטואציה חדשה לחלוטין? האם נוכל לחשוב על שיקולים נרחבים, להתחשב בערכים ובמסוכמות חברתיות ולעצב תגובה מאוזנת תוך זמן סביר? התשובה היא כמובן שלילית
אדלינה קליין
עיון חוזר בספר השירים "על גדות הלתה" מאת אליעזר כגן, בהוצאת "עקד", תל אביב - תשנ"ח
אופיר אבסלנדר
ספר בישול חדש לכבוד חנוכה - "פרווה" - מכיל בתוכו כ-300 מתכונים עם תמונות מרהיבות להכנת סופגניות, עוגות ומאפים
רשימות נוספות
לשחזר את האתמול המתלבט של השירה העברית  /  פרופ' אבידב ליפסקר
חקיקה ומשפט קדום  /  דניאל הרטמן, פרופ' יאיר לורברבוים, ולריה סייגלשיפר
המיסטיקה ביצירתו של ש"י עגנון  /  ד"ר צחי וייס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il