המכון לחקר התחבורה והיחידה ללימודי חוץ ולימודי המשך בטכניון יפתחו לראשונה בחודש אוקטובר הקרוב בקמפוס הטכניון בשרונה, תל אביב, תוכנית לימודים חדשה בנושא הנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד. התוכנית הראשונה מסוגה בישראל באה לענות על הצורך הגובר של אנשי מקצוע בתחום הנדסת נייד, זאת לאור תנופת הפיתוח האדירה בתחום הרכבות הקלות והכבדות בישראל. נכון להיום חסרים מהנדסים בתחומים השונים הקשורים לתחום המערכות הרכבתיות.
התוכנית תכשיר מהנדסים שיפעלו בתחום הנדסת נייד ויפתחו מיומנויות אחזקת ציוד רכבתי. בין יתר הנושאים שילמדו יהיו: פתרונות לבעיות יסודיות בתחום אחזקת רכבות, מערכות איתות ובקרה מערכות הנעה וחישמול, הנדסת מערכת הכוללת דינמיקה של רכבת ומערכותיה, בקרה, איכות ואמינות ועוד. בוגרי התוכנית יהיו בעלי הכשרה בינתחומית מעמיקה בנושאים אלו הנדרשת כיום כדי להוביל בקדמת הפיתוח בתחום מתפתח ודינמי זה.
התוכנית החדשה, בהובלת הפרופסור תומר טולדו, ראש המכון לחקר התחבורה וחבר סגל בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון בהנדסה העובדים בתחום או למהנדסים המעוניינים להתמחות בו. הלימודים יתקיימו בקמפוס תל אביב של הטכניון בשרונה.
בתוכנית ירצו מגוון מומחים מובילים בארץ ובעולם: הד"ר אלן זרמבסקי (אוני' דלאוור ארה"ב), הפרופסור פליקס שמידט (אונ' ברמינגהם), אינג' נועם פלג (סמנכ"ל נייד ב
רכבת ישראל), אינג' אלכס דובוב (ראש מנהלת איתות וטכנולוגיה ברכבת ישראל לשעבר), אינג' כמאל קייס (מנהל אגף הנדסה (רכבות),
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה), הד"ר אלון סנה אור (מרצה להנדסת מערכת RAMS), אינג' גבריאל דוידיאן (מנהל את תחום הנדסת אחזקה באגף אחזקה ותפעול דרום ברכבת ישראל), אינג' עמוס גוטמן (מהנדס בכיר בצוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים - פרויקט הרכבת הקלה בירושלים), שמחה אורינשטין (יו"ר ועדת המומחים לעידכון תקן ישראלי 5350 לבנייה ותפעול של מערכות רכבת קלה ויועץ לחברות), אינג' עקיבא רום (יועץ בתחומים רכבתיים) ומרצים נוספים.
שיתוף פעולה זה מתווסף לתוכנית קיימת שפועלת בהצלחה מזה כשנתיים בין מוסד הטכניון לרכבת ישראל ומשרד התחבורה. תוכניות אלו באות לתת מענה לצורך בהכשרת אנשי מקצוע לשנים קדימה בתחום שאינו משופע בכוח אדם מיומן.
ברכבת ישראל מציינים כי "עם הצמיחה המבורכת במספר הנסיעות, ושילובן של רכבות חדישות עם טכנולוגיות מתקדמות כגון חישמול ומערכות בקרה אוטומטיות לניטור ומניעת תקלות, מודגש עוד יותר הצורך בכוח אדם מיומן לביצוע פרויקטים, ניהול ותחזוקת צי הקרונות והקטרים. התוכנית תסייע בהכשרת מהנדסי העתיד בחטיבת הנייד של רכבת ישראל, ותאפשר לנו להגדיל את מספר הנוסעים לכ-100 מיליון בשנה בחומש הקרוב. אנו שמחים על התגייסותם של משרד התחבורה, הטכניון, והגופים האחרים לנושא".
הפרופסור תומר טולדו, ראש התוכנית להנדסת מערכות רכבתיות בהתמחות נייד: "המכון לחקר התחבורה בטכניון בשיתוף יחידה ללימודי המשך בטכניון ממשיכים בתנופת הפיתוח להכשרת מהנדסים בתחום התשתיות התחבורתיות. תחום הנדסת הנייד ואחזקת הרכבות הוא תחום מתפתח ודינאמי, שדורש כוח אדם מיומן רב. לכן, אני שמח להיות שותף לתוכנית הראשונה מסוגה בישראל, שתכשיר בוגרים בהתמחות זו".