חברת הרכב אלבר ובכירים בה ביצעו עבירות מרמה ו
הלבנת הון ב-240 מיליון שקל בשנים 2015-2013 - טוענת הפרקליטות בכתב אישום שהגישה (יום ד', 25.8.21) לבית המשפט המחוזי מרכז. החברה היא חלק מקבוצת אלבר מימוניות שבשליטת
אלי אלעזרא.
הנאשמים הם: חברת אלבר; ינון עמית, שהיה מנכ"ל החברה ויועץ שלה עד אפריל 2015; אירית פרנקו, שהייתה סמנכ"לית הכספים; רעות בנודיס, שהייתה מנהלת רכש באלבר; יבואני הרכב דניאל לוי וחיים לוי; ועוה"ד ירון גולדמן וגיל אייזנברג, אשר ייצגו את עמית כאשר נפתחה החקירה בפרשה. במרכז כתב האישום עומד ייבוא מקביל של רכב (דהיינו: שלא בידי היבואן הרשמי) בידי אלבר בשנים 2015-2014, כאשר המדינה טוענת שהחברה קיבלה במרמה את אישורו של
משרד התחבורה לייבא 1,400 כלי רכב. 956 מתוכם נמכרו ב-169 מיליון שקל, ו-543 נוספים - בשווי של 74 מיליון שקל - שימשו את אלבר עצמה.
כללי הייבוא המקביל מחייבים שהיבואן יציג למשרד התחבורה הסכם בינו לבין סוכן מורשה והסכם בין הסוכן לבין היצרן. סוכן מורשה הוא מי שמוסמך לייבא את הרכב לאירופה או לארה"ב, בעל ותק של לפחות שלוש שנים מול היצרן ומכר בשנה החולפת לפחות 2,000 כלי רכב. לטענת הפרקליטות, אלבר השיגה במרמה את רשיונות הייבוא ל-1,800 כלי רכב והתחמקה במרמה מתשלום מלוא המכס אשר חל על מכוניות אלו.
על-פי כתב האישום, עמית ולוי הבינו שאלבר תתקשה למצוא סוכן מורשה אמריקני שיסכים להתקשר איתה, ולכן זייפו מסמכים המלמדים כביכול על התקשרות כזאת. תפקיד מרכזי בפרשה מילא עד המדינה ה"ג, איש עסקים אמריקני הפועל בתחום הרכב ואשר שמו אסור בפרסום. הוא סיפק לעמית ולוי מסמכים מזויפים על התקשרות כביכול בין אלבר לבין החברה האמריקנית אוטוניישן, המייבאת מכוניות הונדה וטויוטה - וכך נוצר הרושם המרמתי, כאילו לאלבר יש הסכמים כנדרש. על בסיס מסמכים אלו, אכן קיבלה אלבר אישור לייבא רכבי טויוטה והונדה.
מאחר שההסכמים היו מזויפים, ממשיכה המדינה, פעלו עמית, לוי, פרנקו ובנודיס לרכוש כלי רכב מספקים שונים בארה"ב ולהבריחם ארצה, תוך הצהרות כוזבות למכס לפיהן מקורם הוא בקבוצת אוטוניישן. בסך-הכל הם הבריחו 1,828 כלי רכב שנרכשו ב-47.7 מיליון דולר - 176 מיליון שקל לפי שער החליפין באותה עת. יחד עם ה"ג, הציגו הנאשמים עלויות רכישה גבוהות לרכבים היברידיים ונמוכות לרכבי בנזין, לנוכח המכס הנמוך יותר על רכבים היברידיים; העלימו הוצאות המהוות חלק משווי הרכב לצורך חישוב המכס; והגישו 1,600 הצהרות ייבוא כוזבות מלוות במסמכים מזויפים.
המדינה מייחסת לחברת אלבר, עמית, פרנקו ובנודיס גם הלבנת הון ב-242 מיליון שקל, בשל פעולות המרמה שלטענתה היו כרוכות בייבוא המכוניות ובשל שימוש בחברות קש כדי להסתיר את מעשיהם. לחיים לוי ודניאל לוי מיוחסת הלבנת הון ב-28 מיליון שקל, בשל התשלומים שלהם לאלבר כסוכנים למכירת חלק מן המכוניות. עוד נטען, כי באותה צורה קיבלו עמית, לוי ואלבר את אישורו של משרד התחבורה לייבא 58 ג'יפים תוצרת שברולט, תמורת 7 מיליון שקל.
הפרקליטות מאשימה את עמית, גולדמן ואייזברג גם בשיבוש מהלכי משפט בעת חקירת הפרשה, שהפכה לגלויה באמצע 2015. לטענתה, השלושה פעלו להכשיר בדיעבד את ההסכמים המזויפים עם אוטוניישן בניסיון לשכנע את החברה לאמת את המסמכים - אם כי הניסיון לא עלה יפה. גולדמן ואייזנברג מואשמים גם בבידוי ראיות, כאשר לטענת המדינה הם הציגו למשטרה הקלטות "מבושלות" של שיחותיהם עם עקיבא וייס ושמואל חזן, אותם הפעילו מול אוטוניישן. הם מואשמים גם בהדחה בחקירה, כאשר בעצתם סירב עמית למסור מידע על המגעים עם אוטוניישן. כתב האישום הוגש באמצעות עוה"ד
נועם עוזיאל,
יפעת גדנקן, הילה מנשה-ז'בנר ויותם גולדשטיין.