את המקום הראשון במדד הבקרה כובשת המועצה האזורית גולן שעלתה משמעותית בארבע נקודות האחוז לעומת החציון הקודם ואת השני מקבלת נתיב אקספרס. שתיהן מקבלות ציון 95. במקום השלישי חברת נסיעות ותיירות הפועלת באזור נצרת עם ציון 94. זו הפעם הראשונה שבה מתקיימת בקרה אלקטרונית על החברה (וכך גם החברות ש.א.מ והמועצה האזורית חבל אילות).
חברת דן בדרום יורדת בכשלוש נקודות האחוז ומתברגת במקום החמישי בציון 93.5. אחריה ג'י בי טורס ואגד שעלו קלות וקיבלו ציון 93. ציון דומה מקבלת דן באר שבע - שירדה בכשלוש נקודות האחוז, מי שעלתה בשיעור דומה היא סופרבוס שקיבלה ציון 91.
במקום התשיעי חברת מטרופולין עם ציון 90.5 - עלייה של 2.5 נקודות האחוז. אפיקים צונחת למקום העשירי ב-3.5 נקודות האחוז ומקבלת ציון 90. אגד תעבורה יורדת בכשלוש נקודות האחוז לציון 88.5, בדומה לחברת קווים. ש.א.מ קיבלה ציון 87.5, גלים 85 וחברת דן הרבה מתחת לממוצע, עם ירידה חדשה של כשש נקודות האחוז, קיבלה ציון 80 בלבד. במקום האחרון, בפער ניכר מיתר המפעילים המועצה האזורית אילות שקיבלה ציון 54.5 - וזאת לאחר שכ-14% מנסיעות החברה לא בוצעו.
|
ממצאים מטרידים בתחום הנגישות
|
|
בדומה לחציון הקודם, גם בחציון הנוכחי נרשם שיעור גבוה יחסית של ממצאים שליליים מסוג "מסלול נסיעה ועצירה בתחנה" 1.5% מסך הנסיעות. הסיבה המרכזית לכך היא מגבלות התפוסה בשל נגיף הקורונה. תופעת אי-הוספת נסיעות התגבור הנחוצות נבעה, לטענת המפעילים, ממחסור בנהגים בענף. ממצאים מסוג "עצירה רחוק מהמדרכה" נמצאו בשיעורים גבוהים יחסית לממצאים חריגים מקבילים, כאשר החריגה מהווה חלק משמעותי מאחוז החריגות הענפי - 3.5% מסך הנסיעות.
הממצא "נגישות באוטובוס" מתייחס לממצאים הנוגעים לכריזה ושילוט דיגיטלי בתוך האוטובוס, בממצאים אלו נצפתה עלייה משמעותית בהיקף החריגות 8.3% מסך נסיעות הבקרה. מדובר במגמה מדאיגה ובעלת חשיבות עליונה לבעלי מוגבלויות. בחלק מאשכולות חברת אגד נרשם שיעור ניכר של בעיות נגישות.
שיעור גבוה של ממצאים הפוגעים בבטיחות הנסיעה קשורים לכניסת נהגים לצומת באור אדום באשכולות דן - דרומי בת ים ות"א-פ"ת ובאשכול ת"א-אשקלון של אגד; וכן לדיבור בנייד באשכולות אגד: חיפה-ירושלים-אילת, קו 402 (ירושלים בני-ברק), ירושלים-באר שבע, ירושלים-בית שמש, ירושלים-שפלה; אגד תעבורה שפירים-ירושלים, מטרופולין - הנגב ושרון-חולון מרחבי, חברת נסיעות ותיירות וכן כשכול ביתר עילית ועמק האלה של חברת קווים.
בעיות של אדיבות מצד נהגים נצפו בקווי חרדים שמפעילות אגד ואגד תעבורה וכן באשכולות: אשקלון-אשדוד-ירושלים, חיפה-שרון-ירושלים, קו 402 (ירושלים-בני ברק), ירושלים-שפלה, קריית שמונה-חיפה, ת"א-אשקלון, ת"א-גליל, עמקים.
|
במסגרת דוח הבקרה החצי שנתי על התחבורה הציבורית לא מופיעים נתוני הבקרה האלקטרונית של חודש מאי. הנימוק שניתן לכך הוא שינויים בתחבורה הציבורית שנגרמו כתוצאה ממבצע שומר החומות. הנימוק שניתן לכך לא ברור, שכן 20 ימים בחודש מאי היו ימי שגרה ביישובי הדרום. כמעט בכל יתר הארץ פעלה התחבורה הציבורית כסדרה, למעט ישובים אחדים, וגם בהם הפרעות נמשכו פחות משבוע.
מדוע אפוא החליטה הרשות לתחבורה ציבורית להתעלם באופן גורף מנתוני הבקרה של חודש מאי, במקום להתעלם מאותם מקרים נקודתיים בהם היו שיבושים?
במשרד התחבורה מסרו את התגובה הבאה: "מבצע שומר החומות, שנמשך כשבועיים במהלך חודש מאי, שיבש באופן משמעותי ביותר את רמת השירות בתחבורה הציבורית, כמעט בכל רחבי הארץ, הן בשל ירי טילים מרצועת עזה והן בשל אירועי ונדליזם ויידויי אבנים בערים רבות בישראל ובכבישים הבין-עירוניים.
מאחר שהתחבורה הציבורית שובשה למשך כמחצית מחודש מאי, בשל נסיבות שאינן תלויות במפעילים, לא ניתן להשוות את נתוני הביצוע של המפעילים בחודש מאי, לחודשים אחרים בהם פועלת התחבורה הציבורית כסדרה.
"הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מנטרת באופן שוטף את נתוני הביצוע של כלל חברות התחבורה הציבורית בישראל, במטרה לזהות בעיות תפעוליות, לשקף את רמת השירות הניתנת לציבור, ולקבל החלטות הנוגעות לתחבורה הציבורית בישראל על בסיס מידע מהימן ובלתי תלוי. כחלק ממגמת השקיפות שמקדם משרד התחבורה, מפורסם הדוח מדי חודש לציבור הרחב".
|
|