X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
היועץ המשפטי הסכים ב-2018 לפתוח קבר בו על-פי הנטען נטמן ב-1953 בן לעולים מתוניסיה - אך ב-2020 חזר בו והמדינה לא עמדה במועדים שקבעו בתי המשפט
▪  ▪  ▪
מפת בית העלמין סגולה [צילום: חברה קדישא פתח תקווה]

המדינה התנהלה בצורה בעייתית בנוגע לבקשה לפתיחת קברו של ילד מעולי תוניסיה, כאשר לא עמדה במועדים שקבע בית המשפט המחוזי בחיפה והעלתה הסתייגויות מן ההליך 16 חודשים לאחר שהסכימה לביצועו. כך אומרת (5.10.21) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז.
מזל ברקו העלתה ב-2018 בבית המשפט למשפחה בחיפה את החשד, שאין אמת במידע שנמסר למשפחתה לפיו אחיה בן השנה נפטר ב-1953 ונקבר בבית העלמין בסגולה בקבר הנושא את שמו. היא טענה, כי ייתכן שהאח עודנו בחיים וביקשה לפתוח את הקבר ולקיים בדיקת דנ"א לשרידים המצויים בו. נציגי היועץ המשפטי לממשלה והרב הראשי לישראל לא התנגדו לבקשה והיא אושרה בדצמבר 2018. מימוש ההחלטה נדחה מעת לעת לבקשת הצדדים, ובפברואר 2020 ניתנה החלטה משלימה לגבי פרטי פתיחת הקבר ונקבע שיש לבצעה תוך 90 יום.
רק במארס 2020 - שנה וחצי לאחר שנתן את הסכמתו ובחלוף מחצית מן המועד לביצוע ההחלטה - טענו נציגי היועץ המשנה, כי יש להביא בחשבון את השלכות פתיחת הקבר על קברים סמוכים. בחודש יוני הביעה ברקו את התנגדותה לבקשת היועץ לאפשר לו להגיש עמדה מעודכנת, ובאותו חודש הורה בית המשפט ליועץ לתאם עד סופו את המועד לפתיחת הקבר - אך הדבר לא נעשה. באוגוסט הגיש היועץ המשפטי את עמדתו, לפיה יש לפנות למשפחות הקבורים בסמוך ולקבל את הסמכתן. בית המשפט דחה מיידית את הבקשה וקבע שיש לתאם בתוך שבועיים את מועד פתיחת הקבר.
על החלטה זו ערער היועץ המשפטי לבית המשפט המחוזי בחיפה, ובנובמבר אשתקד הציע השופט חננאל שרעבי מתווה אשר יביא בחשבון גם את האפשרות לפגיעה בקברים סמוכים. ברקו הסכימה, היועץ המשפטי ביקש ארכה של עשרה ימים, אך משלא הגיב - הורה שרעבי לפעול על-פי המתווה שהציע. על פסק דין זה ביקש היועץ המשפטי לערער בינואר השנה, ואף טען שלא ניתן לפתוח את הקבר לפני חודש יוני. ברקו הגיבה באומרה, כי אינה מסוגלת מבחינה כלכלית ונפשית להמשיך לנהל את ההליך.
חשיבות מיוחדת לממד הזמן
ברק-ארז דחתה את בקשתו של היועץ המשפטי לערער, באומרו שאין הצדקה לדיון עקרוני בגלגול שלישי. גם לגופם של דברים, אין סיבה להתערב בפסק דינו של שרעבי. ייתכן שעקרונית יש מקום לפנות למשפחותיהם של הקבורים לצד הקבר העומד להיפתח, אך לא הפעם - כאשר היועץ המשפטי הסכים עוד ב-2018 לפתיחת הקבר ו"אין לגרום לעיכוב משמעותי נוסף על דרך של ניסיון לאיתור המשפחות ופנייה מוקדמת לקבל את עמדתן".
ברק-ארז מוסיפה: "חשיבות מיוחדת יש לייחס במקרה זה לממד הזמן. המשיבה, שמייחלת לברר מה עלה בגורלו של אחיה, אינה אישה צעירה. היא החלה בהליך לפתיחת הקבר לפני שלוש שנים ומחצה, ומאז היא נדרשת להוסיף ולנהלו בשלוש ערכאות שונות, על-אף שהוחלט להיעתר לבקשתה, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, עוד בראשית הדרך. משאביה הכלכליים מצומצמים. כוחות הנפש הנדרשים לה לצורך השלמת המסע שיצאה אליו הולכים ואוזלים.
"במכלול הנסיבות הייחודיות למקרה זה, ובהתחשב בכך שגם על-פי המתווה שקבע בית המשפט המחוזי תיעשה פנייה למשפחות הנפטרים הטמונים בקברים הסמוכים ככל שיתעורר הצורך בכך, על-פי חוות דעתם של אנשי המקצוע, יש אפוא ליישם את ההחלטה בדבר פתיחת קברו של האח. הגיעה העת". היא הורתה לתאם בתוך חודשיים את פתיחת הקבר.
עוד אומרת ברק-ארז: "בשולי הדברים, אך לא בשולי חשיבותם, מצאתי לנכון להעיר על ההתנהלות הדיונית בתיק זה. נדמה כי לא היה מקום לכך שההסתייגויות ביחס לפתיחת הקבר יועלו זמן רב לאחר שניתנה ההסכמה לכך, ולאחר שכבר התקבלה החלטה עקרונית המקבלת את הבקשה, ובעקבותיה שתי החלטות משלימות שעוסקות בהיבטים היישומיים שלה. כמו-כן הימנעותה של המדינה מביצוע החלטותיו של בית המשפט לענייני משפחה שבהן נקבעו מועדים ברורים מעוררת קושי. בנוסף, ומעבר להיבט המשפטי, ההיבטים האנושיים הרגישים של הפרשה וגילה המתקדם של המשיבה הצדיקו התנהלות דיונית אחרת. ניתן לצפות שהלקחים הנדרשים מכך יופקו".
היועץ המשפטי חויב בתשלום הוצאות בסך 5,000 שקל. את היועץ ייצגו עוה"ד עו"ד ישראל בלום ורות גורדין, ואת ברקו - עו"ד רחל דותן.

תאריך:  06/10/2021   |   עודכן:  06/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת בעליון על התנהלות המדינה בנוגע לפתיחה קבר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
פרקליטות סדום !!!!!! ל"ת
אזרח מזועזע  |  6/10/21 14:30
2
מה לא בסדר?
פלג א  |  6/10/21 23:13
3
מה לא בסדר?
פלג א  |  6/10/21 23:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת ילדי תימן
איתמר לוין
מזוז: התיישנו התביעות בנוגע להעדר רישום המקומות בהם נקברו הילדים שמתו בתחילת שנות ה-50: לא מדובר בעוולה מתמשכת אלא בנזק נמשך בשל מעשה חד-פעמי; במקרה בו מדובר, בני המשפחה היו מודעים לפרטים זמן רב לפני הסרת החיסיון ממסמכיה של ועדת החקירה הממלכתית
רצון ערוסי
מה שעליך לעשות זה לקום בשם העם היושב בציון ובשם כל ממשלות ישראל ולבקש סליחה מהעדה התמימה ויישרת הדרך הזאת שכל כך טולטלה זועזעה בפרשה הזאת
אליהו קאופמן
כאשר הגיעו המים עד נפש האמת החליטו בממסד הישראלי לשלם "שילומים" ולנסות לסתום את הפה לאמת ההיסטורית על גורל חטיפת ילדי המזרח של ימי הקמת המדינה    אין ספק שחקר אמת אמיתי ופרסום עובדות היסטוריות מהממות עלול לפתוח "תיבת פנדורה" של עוד גילויי "נכבות" ש"מפלגות הפועלים" והמפד"ל עוללו בימים שהן חשבו לבנות כאן מדינה סלקטיבית מבחינה דמוגרפית ותרבותית
מרדכי ליפמן
פרשת ילדי תימן מסרבת לשקוע אל תוך נבכי ההיסטוריה של מדינת ישראל, וטוב שכך    מלבד העוול שנעשה למשפחות הללו, אי-אפשר שלא לשאול גם, מי היה בין הגורמים שלפחות ידעו עליו, ולא עשו מאומה להפסיקו
עידן יוסף
המדינה תשלם 200-150 אלף שקל לבני משפחה מקרבה ראשונה של ילדי תימן והבלקן בהתאם לנסיבות המוות או ההעלמות בראשית ימי המדינה    הגשת הבקשות תוגבל לפרק זמן בן חצי שנה    "אין בכוחו של מתווה כספי באשר הוא להביא מזור לסבל שנגרם למשפחות. עם זאת, מדינת ישראל מקווה שיהיה בו כדי לסייע להליך השיקום והאיחוי של הפצע החברתי אשר פרשה זו יצרה בחברה הישראלית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il