X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשרד להגנת הסביבה פרסם את מדד ההשפעה הסביבתית של מפעלי התעשיה שבבעלות ציבורית וממשלתית בישראל התממשות סיכון סביבתי עלולה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות
▪  ▪  ▪
[צילום: יניב נדב, פלאש 90]

בתי הזיקוק במפרץ חיפה מובילים את 'הרשימה האדומה' של המפעלים בעלי ההשפעה הסביבתית הגדולה בישראל. כך עולה מנתונים שמפרסם (יום ד', 20.10.21) המשרד להגנת הסביבה. מתוך עשרת המפעלים שמופיעים בראש הדירוג - שישה הם בבעלות איש העסקים עידן עופר: קבוצת בז"ן ושתי החברות הבנות שלה - גדיב תעשיות פטרוכימיה וכרמל אולפינים, רותם אמפרט, מפעלי ים המלח ומגנזיום ים המלח.
"הרשימה האדומה" היא מדד ההשפעה הסביבתית של מפעלי התעשיה שבבעלות ציבורית וממשלתית בישראל. המדד בוחן את הסיכון הסביבתי ביותר מ-120 מפעלי תעשיה גדולים, כ-50 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה וכ-700 תחנות תדלוק ציבוריות. השנה נוספו לעידכון המדד כ-20 מפעלים שלא נסקרו בעבר.
המדד הוא הכלי העיקרי למידע על רמת הסיכון הסביבתי של חברות, שנערך על-ידי גורם ממשלתי, ומאפשר למשקיעים בחברות ציבוריות לקבל אינדיקציה פשוטה וישירה על רמת הסיכון שלהן. המדד משקלל אינדיקטורים מגוונים המרכיבים את הסיכון הסביבתי הכולל, לרבות סיכונים משפטיים כגון הליכי אכיפה סביבתיים, סיכוני מעבר לכלכלת דלת פחמן כגון החלת מס על פליטות גזי חממה (כחלק סיכוני אקלים), ומנגנונים לניהול סיכוני סביבה ברמת הממשל התאגידי המקבלים משקל חיובי במדד. המדד מסייע לחברות להתנהל בצורה אחראית יותר, בהתאם לעקרונות ESG (ניהול אחריות תאגידית וסביבתית).
התממשות סיכון סביבתי עלולה לגרור הפסדים לבעלי המניות והאג"ח של החברות המזהמות את הסביבה - הפסדים המקטינים את כספי החיסכון האמורים לשרת את הציבור בגיל פרישה. על בסיס המדד, אנליסטים ויועצי פנסיה יכולים לעזור למשקיעים לבחור את אפיק ההשקעה עם החשיפה הנמוכה ביותר לסיכון סביבתי, וכיום כל חוסך לפנסיה יכול לבחור קרן פנסיה עם ציון השפעה סביבתי מיטבי.
בראש המדד נמצא מפעל בז"ן שבמפרץ חיפה עם עלייה של 18% בניקוד משנה שעברה, אשר משמעותה השפעה סביבתית גדולה יותר. בשנת 2019 בוצע שימוע למפעל על הפרות של חריגות בפליטה לאוויר ואי שדרוג תשתית. במהלך שנה זו תועדו הפרות רבות נוספות בעיקר של חריגות בפליטות לאוויר של מזהמים שונים, וכן הפרות הנוגעות לטיפול בשפכים ולחומרים מסוכנים. כמו-כן, למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות לסביבה.
ניקוד נוסף ניתן על הפרות מהשנים 2017-2018 אשר כוללות הרשעה בפלילים על זיהום נחל גדורה והקישון שהתרחש בשנת 2010; כתב אישום בגין אירוע שריפת מכל שהכיל חומרים מסוכנים ותחזוקה לקויה של מכל זה; אירוע הזרמה לנחל בערכי מזהמים גבוהים מהמותר, אירוע שריפה, אי-ביצוע ניטור לבנזן ועוד.
מפעל רותם אמפרט ממוקם במקום השני עם שיפור קל (ירידה) של 3% בניקוד משנה שעברה. בשנת 2019 נקבע למפעל ניקוד שלילי על הפרות תפעוליות במפעל ואיחור בהגשת מסמכים ודיווחים. נוסף על כך הניקוד משנת 2018 בשל הפרות של חריגה בפליטה לאוויר, ומשנת 2017 על קריסת קיר בבריכה במפעל שהובילה לשפך מסיבי של חומר חומצי ומסוכן לנחל אשלים. למפעל ניקוד גבוה הנובע מכמות פליטות והעברות לסביבה. כמו-כן, המדינה נמצאת בהליך של תביעה ייצוגית נגד החברה בשל אירוע הדליפה לנחל אשלים, בשם הציבור כולו, על הנזק הסביבתי.
שפד"ן הוא אחד מ-20 המתקנים החדשים שנסקרו השנה והוא נכנס לעשירייה הפותחת את המדד - אל המקום השלישי. עיקר הניקוד של המתקן בהפרות מהשנים 2017-2018, בהן עבודה ללא רישיון עסק וארובות לא תקינות. הפרות נוספות שבוצעו בשנים 2017-2019 הן אירוע דליפת חומרים מסוכנים ומפגע ריח.
פז בית זיקוק אשדוד ממוקם גם השנה בעשירייה הראשונה במקום רביעי, אך עם שיפור (ירידה) של 28% בניקוד השנה. בשנת 2018-2019 נמדדו במפעל חריגות בפליטות לאוויר. בשנת 2018 ניתן צו מנהלי עקב החריגות, והתבצע הליך אכיפתי בעקבות אי-ביצוע דיגומים וחריגות בפליטות לאוויר כנדרש בתנאי המפעל. כמו-כן תועדו הפרות נוספות הכוללות חריגות והפרות תשתית בתחום הפליטות לאוויר, תחזוקה לקויה בתחום החומרים המסוכנים, וכן ניטור ודיווח שאינו עומד בדרישות.
מפעל כרמל אולפינים ממוקם במקום ה-5 במדד. המפעל הציג עליה קלה של 1% בניקוד ביחס לשנה שעברה. בשנת 2019 בוצע שימוע למפעל בגין הפרה של מכסת השעות שבהן פעלו מתקני ייצור ללא הפעלת מתקן הטיפול לפליטות לאוויר. כמו-כן, תועדו הפרות הנוגעות לחומרים מסוכנים וחריגות בפליטות מזהמים לאוויר. ניקוד נוסף ניתן על הפרות מהשנים 2017-2018 על הרשעה בפלילים על הפרות של חריגות בפליטות לאוויר, עיצום כספי שניתן על הפרות של מערכת הבקרה ומצלמות הלפיד, צווים מנהליים על חריגות בניטור סביבתי ופליטות חומרים אורגניים נדיפים, התראה ושימוע בתחום הפליטות לאוויר.

בז"ן: מדד חסר מהימנות, משקיעים באיכות הסביבה

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה לפרסום המדד כי מדובר במדד חסר מהימנות, אשר מעניק מידע מטעה למשקיעים.
״למרות חוסר מהימנותו של המדד והמידע המטעה הניתן למשקיעים, קבוצת בז"ן רואה בהשקעה באיכות הסביבה חשיבות אסטרטגית, כפי שגם עולה מהנתונים הרשמיים המתפרסמים על-ידי המשרד להגנת הסביבה. בשנים 2018-2019 קבוצת בז"ן הפחיתה פליטות בעשרות אחוזים, ביניהם הפחתה של 75% בפליטות הבנזן (בשנה אחת בלבד). הפחתה זו מצטרפת למגמת רב שנתית של הקבוצה, אשר הפחיתה משנת 2009 ועד 2019 בין 65% ל 95% מפליטות מזהמי אוויר העיקריים. בז"ן ממשיכה בימים אלה לתכנן פרויקטים ארוכי טווח שההשפעה הסביבתית החיובית שלהם תהיה משמעותית", לשון תגובת הקבוצה.

תאריך:  20/10/2021   |   עודכן:  20/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בראש הרשימה האדומה: בז"ן, רותם אמפרט והשפד"ן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
היועץ המשפטי של בתי הדין, הרב שמעון יעקבי, המצוי בעימות ממושך עם הרב הראשי דוד לאו, הפיץ בשבוע שעבר דוא"ל של כותב אנונימי, בו הושוו הרב לאו ותומכיו לקרח ועדתו    ראש נציגות הדיינים, הרב מאיר כהנא, דורש בתגובה מנציבות שירות המדינה להעמיד לדין משמעתי את הרב יעקבי
איציק וולף
מסמך של מומחים שחברים בוועדה בקונגרס הברזילאי שחוקרת את התנהלות ממשלו של ז'איר בולסונארו ביחס לנגיף הקורונה קורא להאשים את הנשיא ברצח של אלפי בני אדם ולנקיטת הליכים פליליים נגד 69 נוספים שכיהנו בממשל הברזילאי בעבר ובהווה
עידן יוסף
גם בתום תקופת המעבר, המועצות הדתיות יוכלו להמשיך לפעול בתחום הכשרות ורבני ערים יוכלו לתת תעודת כשרות באמצעות המועצה הדתית המקומית אך ורק באישור מפורש מהשר
איציק וולף
שלושת הבכירים בבית ההשקעות אי.בי.אי. שנחקרו באזהרה בחודש יולי האחרון הם עדו קוק, רון ויסברג ודוד לובצקי    השלושה מכהנים בתפקידים בכירים בבית ההשקעות והכחישו את החשדות נגדם
איציק וולף
הקרן 'פרו שייר ביטקוין סטרטג'י' רשמה עלייה של 4% ביום המסחר הראשון    ערכו של הביטקוין ממשיך לעלות ומגיע קרוב מאוד לערך השיא שלו שעמד על 64.8 אלף דולר לביטקוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il