X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדבוראי צביקה אופיר מאלון הגליל [צילום: אדווה אופיר]
דבורים מתרחקות זו מזו כדי למנוע מחלות
מחקר חדש: היבט חדש ובמובנים מסוימים מפתיע לגבי האופן שבו דבורי דבש התפתחו כדי להילחם בפתוגנים ובטפילים עורך המחקר: "נראה שדבורי הדבש פיתחו מערך של מאזן סיכונים ומוותרות על היתרונות של הקבוצה על-ידי אימוץ ריחוק חברתי"
מקור: Science Advances

מושבות דבורי דבש מגיבות להדבקה של טפיל על-ידי הגדלת הריחוק החברתי בין דבורים צעירות ומבוגרות על-מנת למנוע הדבקה, בדיוק כשם שאנו, בני האדם, התנהלנו מול מגפת הקורונה. כך מלמד מחקר חדש של צוות חוקרים בינלאומי מיוניברסיטי קולג' לונדון (UCL) בבריטניה, האוניברסיטאות סאסארי וטורינו באיטליה ואוניברסיטת מרטין לותר הַאלֶה-ויטנברג בגרמניה, שפורסם בכתב העת המדעי Science Advances.
עקב היעלמות של כשליש מאוכלוסיית הדבורים בעולם, הורחבו המחקרים בעשור האחרון בתחום ענף הדבורים, במטרה לגלות כיצד ניתן לסייע למאביקה החשובה ביותר בעולם להמשיך לבצע את עבודתה בהאבקת צמחי החקלאות המייצרים מזון לאנושות והחי.
החוקרת הראשית במחקר, הד"ר מישלינה פוסדו מאוניברסיטת ססארי אומרת כי "העלייה שנצפתה בריחוק החברתי בין שתי קבוצות הדבורים, באותה מושבה (כוורת) נגועה בטפיל, מייצגת היבט חדש ובמובנים מסוימים מפתיע לגבי האופן שבו דבורי דבש התפתחו כדי להילחם בפתוגנים ובטפילים. יכולתן של דבורי הדבש להתאים את המבנה החברתי ולהפחית את המגע בין פרטים כתגובה לאיום של מחלה, מאפשרת להן להעצים את היתרונות של הידודיות חברתית במידת האפשר ולמזער את הסיכון למחלות זיהומיות בעת הצורך. מושבות דבורי הדבש מספקות מודל אידיאלי ללימוד ריחוק חברתי ולהבנה מלאה של הערך והיעילות של התנהגות זו".

מכוורת אופיר באלון הגליל [צילום: אדווה אופיר]

המחקר החדש בחן האם נוכחותו של טפיל 'אקרית הוורואה' במושבות דבורי הדבש גורם לשינויים בארגון החברתי שעשויים להפחית את התפשטותו בכוורת.
מושבות דבורי הדבש מאורגנות בשני תאים עיקריים, דבורים המטפלות בענייני החוץ ודבורי דבש המטפלות בכוורת פנימה. במערך החיצוני דבורים האוגרות (foragers), המלקטות את הצוף והאבקה. התא הפנימי מאוכלס על-ידי דבורים המשמשות כאומנות (nursers), המטפלות בדרישות המלכה ובוולדות. ההפרדה המרחבית בתוך המושבה (כוורת), מובילה לתדירות נמוכה יותר של קשרי גומלין בין שני התאים מאשר אלו שבתוך כל תא ומאפשרת להגן על הפרטים היקרים ביותר (מלכה, דבורים צעירות וולד) מהסביבה החיצונית העלולה להכניס מחלות. על-ידי השוואת מושבות בהן לא נמצא הטפיל, לבין כאלו שכן, מצאו החוקרים שאחת ההתנהגויות - ריקוד לחיפוש מזון, תוך חיכוך של דבורה אחת בחברתה העלולה להגביר את העברת האקרית בין הדבורים, התרחשה בתדירות נמוכה יותר בחלקים מרכזיים של הכוורות בהן נמצאה האקרית.
החוקרים טוענים כי בתגובה להדבקה, דבורי הדבש העמלות האוגרות (דבורים מבוגרות) נעות לכיוון פריפריית הקן, בעוד העמלות האומנות (דבורים צעירות) נעות לכיוון מרכזו כדי להגדיל את המרחק בין שתי הקבוצות ולמנוע הדבקה.
ד"ר אלסנדרו צ'יני מ-UCL, מעורכי המחקר, הסביר כי המחקר מראה כי דבורי הדבש משנות את הקשרים החברתיים שלהן ואת האופן שבו הן נעות סביב הכוורת בתגובה לטפיל נפוץ. "דבורי הדבש הן בעלי חיים חברתיים המחלקות אחריות ומקיימות מגעים כמו טיפוח הדדי. כאשר פעילויות חברתיות אלו יכולות להגביר את הסיכון לזיהום, נראה שדבורי הדבש פיתחו מערך של מאזן סיכונים ומוותרות על היתרונות של הקבוצה על-ידי אימוץ ריחוק חברתי".

אופי רייך מנכ"ל מועצת הדבש [צילום: מועצת הדבש]

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש, אומר כי "חושיה ויכולותיה של דבורת הדבש ממשיכים להדהים את החוקרים בעולם. מחקר חשוב זה מסביר את היכולת הגבוהה של הדבורים להגן על עצמן מפני איומים העלולים לפגוע בבריאותן, תוך התנהלות חברתית מתוחכמת". עוד מוסיף רייך: "קיימת חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש המאביקות כ-80% מגידולי החקלאות. אני מצפה כי תוצאות המחקרים יובילו למציאת דרכים שיאפשרו להתמודד טוב יותר עם תופעת היעלמותן המדאיגה, הנגרמת בין היתר מאיומים ממשיים של משבר האקלים, התחממות גלובלית ואורבניזציה מואצת. שינויים אלו מביאים למחסור בצוף ובאבקה ממנו ניזונות הדבורים, מחלישים את הכוורות ותוך כדי כך פוגעים אנושות ביכולת שלהן להמשיך ולשמש כמאביקות של שלל צמחי הבר והחקלאות".
מחקרים חדשים נוספים לעניין התנהגות דבורים, יוצגו בכינוס 'דבורים והאבקה' ע"ש הטייס והדבוראי זוריק לב, שיתקיים ביוזמת שה"מ במשרד החקלאות ומועצת הדבש בקריה החקלאית בבית דגן בדצמבר 2021. בכינוס צפויים להשתתף חוקרים ומומחים ויתקיימו דיונים והרצאות מקצועיות בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות האבקת הדבורים.
על-פי נתוני מועצת הדבש, כ-600 דבוראים מטפחים בארץ 120,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש תורמת בישראל לתוצר החקלאי כ-3 מיליארד שקלים בשנה באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים, ותרומתן בעולם כולו נאמדת על מאות מיליארדי דולר.

תאריך:  29/11/2021   |   עודכן:  29/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דבורים מתרחקות זו מזו כדי למנוע מחלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
שוקן התבטא בנושא בחשבון הטוויטר שלו בעקבות ויכוח סביב הגעת נשיא המדינה הרצוג לחברון    השיב למחאת הגולשים בטוויטר: "אמירה לא נוראית בכלל. אמירה שכולה אמת"
איציק וולף
בתשעת החודשים הראשונים אשתקד רשמה החברה הפסד של 80 מיליון שקלים    התשואה להון בתקופת הדוח עמדה על 21.3% לעומת שיעור שלילי של 1.9% אשתקד
איציק וולף
הותר לפרסום כי המשטרה עצרה חשוד שמכר תווים ירוקים מזויפים    פעל באמצעות מספר טלפון אנונימי, ומכר את התו המזויף בעלות של כ-150 שקל לכל פונה    את הכסף קיבל באמצעות אפליקציית תשלומים מידית    חשודים נוספים עוכבו ושוחררו בתנאים מגבילים
מירב ארד
בקרוב תיפתח מערכת ממוחשבת שדרכה יוכלו מייצגים לבצע פריסה לעד 6 תשלומים עבור המיוצג, ללא צורך בהגעה פיזית למשרד שומה
איציק וולף
הכנסות קבוצת שופרסל ירדו בתשעת החודשים הראשונים של 2021 בשיעור של 1.8% ועמדו על 11.15 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של 11.36 מיליארד שקל אשתקד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il