X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ברנר יוצא נגד התפיסה השגויה של נאמנים בהליכי חדלות פירעון, ולפיה ניתן לממש במקרה כזה ערבות בנקאית אוטונומית רק באישור ביהמ"ש מותח ביקורת על התנגדות בנק איגוד למימוש ערבות
▪  ▪  ▪
בנק איגוד. סכנה לאובדן אמון בכלי חיוני

"ערבות בנקאית אוטונומית אינה מאבדת כהוא זה את מעמדה המשפטי המיוחד והרם רק משום שלימים הפכה החברה שלהבטחת חיוביה ניתנה הערבות, לחברה חדלת פירעון". כך מבהיר (1.2.22) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, שופט הפירוקים המוביל כיום בישראל.
ברנר אומר כי בקרב נאמנים בהליכי חדלות פירעון הולכת ורווחת תפיסה שגויה, כאילו לא ניתן לממש ערבות בנקאית אוטונומית בעת הליכים אלו. הוא מסביר: "השקפה שגויה זו של נאמנים בכלל יסודה בכך שמרגע שנפתחים הליכי חדלות פירעון, בתי משפט של חדלות פירעון נוהגים כדבר שבשגרה לאסור על מימוש ערבויות בנקאיות אלא אם ניתנה לכך רשות בית המשפט של חדלות פירעון. דא עקא, מדובר בהוראה דיונית גרידא, שנועדה לאפשר לנאמנים שהות הולמת, מפאת הנחיתות האינפורמטיבית בה הם מצויים בראשיתו של ההליך, כדי לברר האם דרישת המימוש מוצדקת אם לאו בהתאם לכללים שנקבעו בפסיקה, ולייתר דיוק, האם עומדת לנאמנים עילה להתנגד למימוש מחמת קיומם של חריג המרמה או חריג הנסיבות המיוחדות. הא ותו לא.
"צו זמני כזה איננו הופך את סדרי בראשית, ואין הוא נוטל את אופיה האוטונומי של ערבות בנקאית אוטונומית. משמע, בית משפט של חדלות פירעון איננו מתעלם מעקרון העצמאות של הערבות האוטונומית ואיננו נדרש לעסקת היסוד בין הצדדים, אלא הוא בוחן את שאלת המימוש של הערבות בדיוק באותו אופן שכל בית משפט אזרחי אחר היה נוהג, לו היה עסקינן בחברה סולבנטית. אין לנאמנים ואין לחברה חדלת הפירעון כל זכויות יתר בעניין זה, ולא חל עליהם דין מיוחד, למעט הזכות לכך שאם בית המשפט אסר בצו ארעי על מימוש ערבות אוטונומית, הרי שבטרם תמומש אותה ערבות, יש לצורך לקבל את רשותו של בית המשפט של חדלות
הפירעון".
שו"ב תממש ערבות של אורתם
ברנר קיבל את בקשת של חברת שיכון ובינוי והורה לחלט לטובתה ערבות בנקאית בסך 6 מיליון שקל שהוציא בנק איגוד לבקשתה של אורתם-סהר ייזום פרויקטים. הוא דחה את התנגדות הבנק והנאמנים בהליכי חדלות הפירעון של קבוצת אורתם-סהר, עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח יזהר קנה, למימוש הערבות. מקור הערבות הוא בהסכם משנת 2011 בו מכרה קבוצת אורתם-סהר לשו"ב את חלקה (50%) בקבלן הביצוע להקמת תחנת כוח במעלה גלבוע. ההסכם קבע, כי אם הרווח של שו"ב יהיה נמוך מ-73 מיליון שקל, אורתם תשלם לשו"ב 6 מיליון שקל - ולשם כך הועמדה הערבות. הנאמנים והבנק טענו, כי אין לממש את הערבות בשל הליכי חדלות הפירעון של קבוצת אורתם-סהר.
ברנר קיבל כאמור את הבקשה, מכמה נימוקים. הוא מציין, כי אורתם ייזום לא הייתה חלק מהליכי חדלות הפירעון - ודי בכך כדי לדחות את ההתנגדות. תוכנית השיקום של הקבוצה אושרה לפני שנתיים, ולכן הוראותיה הן הקובעות - ולא הצו הארעי שהגביל בשעתו מימוש ערבויות בנקאיות. עוד ציין, כי רק בנסיבות מיוחדות וחריגות לא תמומש ערבות בנקאית - והללו כלל אינן קיימות במקרה זה. שו"ב לא הייתה צריכה להגיש תביעת חוב נגד קבוצת אורתם, שכן הערבות עומדת בפני עצמה.
כאמור, ברנר מרחיב ואומר שההתנגדות מבוססת על תפיסה שגויה של מעמד הערבות בהליכי חדלות פירעון. הוא מזכיר: "ערבות בנקאית אוטונומית כלל אינה נכס של החברה חדלת הפירעון שלבקשתה היא הונפקה. מדובר בהתחייבות של הבנק הערב. צו עיכוב הליכים מונע נקיטת הליכים נגד החברה חדלת הפירעון, אך הליך המימוש איננו הליך נגד החברה אלא הליך נגד הבנק". ברנר גם מביע תמיהה על עמדתו של בנק איגוד, בהעירו שזוהי התנגדות שכמותה אינה זכורה לו:
"הבנק 'ירד לזירה', התעבר על ריב לא לו, ובכך פגע קשות במוסד המשפטי של ערבות בנקאית אוטונומית, וללא כל הצדקה. האינטרס הכלכלי הצר של הבנק בביטולה של הערבות הבנקאית ברור ומובן, שהרי לבנק לא יהיה מהיכן להיפרע לאחר שערבותו תמומש, אך עדיין ניתן היה לצפות מן הבנק לכבד את ערבותו כמקובל, ולא לנסות ולהשתמט מכך תוך יצירת מדרון חלקלק שעלול לגרום לאובדן אמון בכלי החשוב והחיוני לחיי המסחר והכלכלה, של ערבות בנקאית אוטונומית".
קופת ההסדר והבנק חויבו בהוצאות בסך 20,000 שקל. את שו"ב ייצגו עוה"ד אלונה באומגרטן, משה אליה ואוהד הראל; את הנאמנים ייצג עו"ד שמעון שמיע; את הבנק ייצגו עוה"ד ישראל בכר ונופר סהר; ואת הממונה על חדלות פירעון - עו"ד אילון בריל.

תאריך:  06/02/2022   |   עודכן:  06/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: ערבות אוטונומית נשארת גם בחדלות פירעון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ענקית התקשורת אפל תשיק בחודש הבא מכשירי לואו-קוסט חדשים    מכשיר האייפון SE החדש יהיה בעל מעבד מהיר יותר ויתמוך ברשתות 5G    מערכת ההפעלה תעודכן ותאפשר לפתוח את נעילת הטלפונים באמצעות זיהוי פנים למרות שבעל הטלפון עוטה מסכה
יצחק דנון
פידליטי ובעליה דרור עצמון תובעים 2.2 מיליון שקל מאחד מבעלי השליטה בחברת קפיטל פוינט, בטענה ששמר לעצמו את כל הרווחים מעסקת השאלת מניות
איציק וולף
כ-90 שעות לאחר שנפל לתוך הבאר בצפון מרוקו חולצה גופתו של הילד בן החמש רייאן    המלך מוחמד השישי התקשר להוריו וניחם אותם
מגזין סגולה
רעידת האדמה שהחריבה את פומפיי
איציק וולף
רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי נאלצה לזמן כוחות הצלה וחירום לאחר שרכב שטח נתקע בנחל געתון באופן שמנע סגירת סכר ושסיכן את העיר נהריה בהצפה    "ננקוט צעדים משפטיים מול בעל הרכב שסיכן ציבור שלם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il