X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
כהונת נשים בכנסת [צילום: דוברות המכון הישראלי לדמוקרטיה]
ניתוח מיוחד ליום האישה:
מספר שיא של נשים בכנסת ובממשלה; השוויון המגדרי עוד רחוק
רק אישה אחת עומדת כיום בראשות מפלגה, ומרבית התיקים הבכירים בממשלה מופקדים בידי גברים ישראל במקום ה-61 מתוך 192 מדינות בייצוג הנשי בפרלמנט, ובמקום ה-23 מתוך מדינות ה-OECD

לקראת יום האישה הבינ"ל, ערך פרופ' עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ניתוח מיוחד לייצוג נשים בישראל בהשוואה לעולם. פרופ' קניג מבהיר כי אנחנו אומנם בנקודת שיא של ייצוג נשי בכנסת ובממשלה, אך הדרך לשוויון מגדרי רחוקה מאוד. רק אישה אחת עומדת כיום בראשות מפלגה, ומרבית התיקים הבכירים בממשלה מופקדים בידי גברים.
נשים בכנסת: נכון להיום (ראשית מרס 2022) מכהנות בכנסת 35 נשים, מספר שיא המהווה 29% מכלל חברי הבית. הגידול במספר חברות הכנסת הוא אחד מהתופעות הפוליטיות הבולטות בשלושת העשורים האחרונים. בבחירות האחרונות נכנסו 30 נשים, אך השימוש הרחב בחוק "הנורווגי" - שבמסגרתו התפטרו שרים מחברותם בכנסת - הכניס לכנסת שש נשים נוספות, אחת מתוכן נאלצה לעזוב בעקבות התפטרותו של השר אלי אבידר וחזרתו לכנסת.

במקום ה-61 מתוך 192 מדינות בעולם
[צילום: דוברות המכון הישראלי לדמוקרטיה]

ייצוג בעולם: ישראל מדורגת במקום ה-61 מתוך 192 מדינות בעולם בייצוג הנשי בפרלמנט. ובקרב מדינות ה-OECD, ישראל ממוקמת כיום במקום ה-23 מ-38. הזינוק במספרן של נשים שנבחרו לפרלמנטים היא אחת התופעות הבולטות שמתרחשת בשני העשורים האחרונים – ולא רק במדינות דמוקרטיות.
עד שנת 2003 הייתה רק מדינה אחת שבפרלמנט שלה שיעור הנשים היה גדול מ-40%, ואילו כיום יש 32 מדינות כאלה בעולם.

רמות שיא חדשות של ייצוג נשי בממשלה
[צילום: דוברות המכון הישראלי לדמוקרטיה]

נשים בטופ: כיום נשים מכהנות במשרה הפוליטית הבכירה ב-7 מתוך 38 מדינות ה-OECD. ביניהן ניתן למנות את ג'סינדה ארדרן (ניו-זילנד), מֶטֶה פרדריקסן (דנמרק) ומגדלנה אנדרסון (שוודיה). בעשור האחרון כיהנו נשים בתפקיד ראשת ממשלה או נשיאה ביותר ממחצית (21 מ-38) מדינות ה-OECD. ב-14 מתוך 38 מדינות ה-OECD נשים לא כיהנו עדיין בתפקיד החשוב ביותר. במדינות אלה נכללת גם ארצות הברית, אך כהונתה הנוכחית של קאמלה האריס בתפקיד סגנית-הנשיא – האישה הראשונה בתפקיד – מסמנת התפתחות חשובה.
גולדה מאיר הייתה השלישית בעולם בתפקיד הבכיר: ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שבהן הגיעה אישה לתפקיד הפוליטי הבכיר במדינה, כאשר גולדה מאיר מונתה לראשות הממשלה ב-1969.
נשים בממשלה: עד שנת 1974, האישה היחידה אשר כיהנה בממשלות ישראל הייתה גולדה מאיר. מלבדה היה שולחן הממשלה מיותם לחלוטין מנשים. הבאות בתור להתמנות לתפקיד שר היו שולמית אלוני (1974), שרה דורון (1983), שושנה ארבלי (1986) ואורה נמיר (1992).
שתי הממשלות האחרונות רשמו, כל אחת בתורה, רמות שיא חדשות של ייצוג נשי בממשלה. הממשלה ה-35, ממשלת נתניהו-גנץ, כללה בראשית כהונתה מספר שיא של 8 נשים בתפקידי שר, פי 2 מהשיא הקודם. עד אז כיהנו בממשלה בנקודת זמן נתונה 4 נשים לכל היותר. הממשלה הנוכחית, ממשלת בנט-לפיד, שברה את השיא ומכהנות בה כיום 9 נשים מתוך 28 השרים (32%).
לדברי פרופ' קניג, הייצוג הנשי בפוליטיקה הישראלית נמצא כיום ברמות שיא – בכנסת, בממשלה וגם ברשויות המקומיות, אך יש גם היבטים בהם השיפור בייצוג הפוליטי הנשי מדשדש. הגידול בנוכחות הנשית בממשלה לא תורגם לעת עתה למינוי שלהן לאחד ממשרדי הממשלה היוקרתיים. שרת החוץ האחרונה שכיהנה הייתה ציפי לבני (2009-2006) ובשני המשרדים היוקרתיים הנוספים – הביטחון והאוצר – לא כיהנו נשים מעולם. מעבר לכך, כיום מכהנת רק ראשת מפלגה יחידה – מרב מיכאלי במפלגת העבודה, מלבד זאת, כל עוד המפלגות החרדיות ימשיכו בסירובן לשבץ נשים ברשימות המועמדים שלהן, הסבירות להתקרב לשוויון מגדרי בייצוג כנסת תהיה קלושה.

תאריך:  08/03/2022   |   עודכן:  08/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מספר שיא של נשים בכנסת ובממשלה; השוויון המגדרי עוד רחוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
המחקר בחן את פערי השכר הגבוה ביותר בקרב 430 חברות ציבוריות וגילה פערים מגדריים    רק ב-5% מהחברות הציבוריות בישראל מכהנות נשים כיו"ר דירקטוריון, והן משתכרות 37% פחות ממקביליהן הגברים
איציק וולף
תשקיע 112 מיליון שקל בעסקה המשקפת שווי של 450 מיליון שקל לחברה הבת של בוני התיכון    להפניקס יוקצו אופציות ל-5% ממניות בוני התיכון במחיר של 47 שקל למניה    הצדדים יעשו מיטב המאמצים להנפקת מניות בוני התיכון התחדשות עירונית בתוך ארבע שנים
מירב ארד
כבר החל מהיום הראשון, כך אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה והרווחה    יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום: חוק מוסרי שאין כמוהו לטובת החולים הקשים
איציק וולף
בנק הפועלים סיים את שנת 2021 ברווח נקי של 4.91 מיליארד שקל, לעומת רווח נקי של 2.05 מיליארד שקל אשתקד    הכנסות הבנק גדלו ב-9.2% ועמדו על 14.3 מיליארד שקל    מנכ"ל הבנק, דב קוטלר: שנת 2021 תיזכר בעיקר כשנת החזרה לשגרה ממשבר הקורונה
איציק וולף
נשיא אוקראינה הודיע כי יישאר בקייב והצהיר שמדינתו תמצא כל רוסי שירה על הערים האוקראיניות ועל אזרחי המדינה ותעניש אותו    תקף את הרוסים על הפרת הסיכום להקמת מסדרונות הומניטריים: "הטנקים, הטילים והמוקשים הרוסיים עבדו במקום הסיכום על המסדרונות ההומניטריים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il