X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ר' חיים קניבסקי זצ"ל
הרב חיים קניבסקי מת בגיל 94
2022-1928 התמוטט בביתו שבבני ברק ומאמצי ההחייאה לא הועילו לפני מותו נישאו תפילות בכל העולם היהודי לרפואתו של הרב הישיש היערכות ללוויה נרחבת בבני ברק בהשתתפות מאות אלפי בני אדם ביום ראשון בצהריים
בית הרב קניבסקי [צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]

משמחה לאבל. הלך לעולמו גדול רבני ישראל, הרב חיים קניבסקי, המכונה שר התורה. הוא התמוטט בביתו. ניידת טיפול נמרץ שהגיעה לביתו בבני ברק לבצע בו החייאה. תחת ביתו התפללו רבים לרפואתו. רבים ברחבי הארץ והעולם היהודי קראו תהלים לשלומו.
מבית הרב נמסר מעט לפני השעה 16:00 כי נאמר וידוי וקבלת עול מלכות שמיים ולאחר מכן נקבע מותו.
מותו של הרב מגיע בעיתוי מיוחד - שושן פורים וערב שבת, כשעה חצי לפני כניסת השבת. מסע הלוויתו של הרב קניבסקי יתקיים ביום ראשון הקרוב בשעות הצהריים. הוא ייטמן סמוך לאביו בבית העלמין שומרי שבת בבני ברק.
המשטרה החלה להערך למסע לוויה המוני, בהשתתפות מאות אלפי מלווים, שכמותו לא נראה כנראה מאז מותו של הרב עובדיה יוסף.
קודם היוודע דבר מותו, מסרו ראש הממשלה נפתלי בנט וראש האופוזיציה בנימין נתניהו כי גם הם מתפללים לשלומו. לאחר פטירתו פרסמו הודעות אבל, יחד עם רבים במערכת הפוליטית. נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "יחד עם המוני בית ישראל, אני כואב את הבשורה המרה עם עלייתו של גדול הדור ושר התורה, הגאון הרב חיים קניבסקי לגנזי מרומים. אהבת התורה, צניעותו, ענוותנותו והנהגתו הרוחנית יחסרו לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. תנחומיי הכנים למשפחתו תלמידיו ומוקיריו".

תולדות הרב
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]

הרב שמריהו יוסף חיים קַנְיֶבְסְקִי נולד בט"ו בטבת תרפ"ח, 8 בינואר 1928. הוא שימש מנהיג רוחני של הזרם הליטאי של הציבור החרדי, מחבר ספרים רבים במגוון מקצועות תורניים (הבולט שבהם הוא "דרך אמונה", בתחום המצוות התלויות בארץ), ורבים הגיעו לקבל את ברכתו ועצתו.
כפוסק הלכה הקפיד להתבסס על דברי קודמיו ולא הכריע בשאלות חדשות. הוא ענה על שאלות רבות, בעיקר בתחומי אורח חיים. קונטרסים ובהם תשובות שלו בהלכה, קצרות מאוד בדרך כלל, הודפסו בספרי הלכה ואף לוקטו בספרים ייעודיים.
לאחר פטירת חמיו הרב יוסף שלום אלישיב ב-2012 תמך הרב קניבסקי במעמדו של הרב אהרן יהודה ליב שטינמן כמנהיג הציבור החרדי-ליטאי. מאז פטירת הרב שטינמן ב-2017 הוא נחשב לאחד משני מנהיגי הציבור הליטאי לצד הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז'.
סדר לימודו
הרב קניבסקי נחשב בקיא בספרות התורנית, ובייחוד בספרות חז"ל, כולל מדרשים קטנים שהעיסוק בהם אינו רווח. דרך לימודו התבססה על בקיאות רחבה, השוואת המקורות וביאורם זה על-פי זה. בקיאותו הקנתה לו בציבור החרדי את התואר "מרן שר התורה".
לרב קניבסקי מחזור לימוד שעליו הקפיד משנות העשרים לחייו שאותו כינה "החובות". הוא מקדיש ללימוד זה בעיקר את שעות הלילה מחצות ועד להנץ החמה. הלימוד כולל מדי יום תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, תוספתא, רמב"ם, טור, שולחן ערוך, נ"ך וזוהר. מדי יום הוא לומד שמונה דפים בתלמוד הבבלי ואת הסוגיות המקבילות בתלמוד הירושלמי. במסכתות שעליהן אין תלמוד בבלי (בעיקר בסדר זרעים) לומד הרב קניבסקי את התלמוד הירושלמי בקצב מוגבר, כדי לסיימו במקביל לתלמוד הבבלי. את הטור והשולחן ערוך הוא לומד עם נושאי כליהם בהספק של כ-5 דפים ביום. בימי שישי הוסיף ללימוד שניים מקרא ואחד תרגום את מדרשי ההלכה הקשורים לפרשת השבוע לצד פרשני המקרא מהראשונים.
הוא נהג לסיים מדי שנה את התלמוד כולו. במעמד הסיום השתתף קהל רב. זמן הסיום נקבע לערב פסח על-מנת לקיים סעודת מצווה בשל תענית הבכורות המוטלת עליו. בשנה מעוברת, שבה פוחת העומס של הספק לימודו, ניצל הרב קניבסקי את חודש העיבור לחיבור ספר תורני חדש.
בחיי אביו היה מוסיף לשמו בפתח הספר את התואר הרב. לאחר פטירת אביו חדל מכך.
במהלך השנים למד הרב קניבסקי את התלמוד הבבלי והירושלמי עם מספר חברותות, בהם הרב אלעזר צדוק טורצין (עמו הוציא את ספרו "שונה הלכות"), הרב חיים ישראל שפירא, הרב אברהם גולדשמידט והרב גדליה נדל. בשנים האחרונות הוא למד בעיקר בעצמו. את התלמוד הבבלי הוא למד עם בנו הרב יצחק שאול.
הרב קניבסקי לא מסר שיעורים או שיחות למעט שלוש פעמים בשנה. בימי פטירת החזון איש ואביו הוא מוסר שיעור תורני על-פי דרך לימודם בבית הכנסת לדרמן, וביום פטירת הרב שך הוא מסר שיעור משניות בביתו.
אלפי מכתבי שאלות נשלחו לרב קניבסקי בשנה, בכל תחומי העניין התורניים. תשובותיו בדרך כלל קצרות מאוד וכוללות מילים בודדות. מתשובותיו שבכתב ושבעל-פה התפתחה ספרות שו"ת ענפה. כמאה ספרים מכילים מדור תשובות שלו לשאלות המחברים. לא אחת התבטא שמחמת כתיבת התשובות לשאלות הרבות הוא מתעכב בכתיבת ספריו.

קריעה בבית הרב

תאריך:  18/03/2022   |   עודכן:  18/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
ילד יתום בן 10 נשא על גבו את אחיו התינוק שמת כנראה מנזקי הקרינה מפצצות האטום
עידן יוסף
שר החוץ הרוסי הכריז כי מעתה מוסקבה לא תסתמך על המערב    זלנסקי שוחח עם נשיאת הנציבות האירופית על ההצטרפות לאיחוד ואמר כי הם "מתקדמים לעבר מטרתם האסטרטגית המשותפת"
עידן יוסף
סגן הרמטכ״ל שב מביקורו בארצות הברית במהלכו השתתף בפורום אסטרטגי-ביטחוני    במוקד הביקור, הערכת מצב אסטרטגית עם בכירים בצבא ארצות הברית והידוק שיתוף הפעולה הביטחוני
עידן יוסף
נושאת מטוסים סינית חצתה את מיצרי טייוואן    באזור נמצאת בימים אלה משחתת אמריקנית    מקור אמריקני כינה את המעשה - התגרות    משרד החוץ הסיני: "מכבדים ריבונות ושלמות טריטוריאלית של כל המדינות"
עידן יוסף
החלטת הממשלה שמנסה השר מתן כהנא להעביר נועדה לאפשר הקמה מיידית של המערך החדש כך שברגע שיעבור החוק הכל כבר יהיה מוכן מבחינה טכנית
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il