ב-1 באוגוסט אמורה להתחיל רפורמת דרך שווה להאחדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. אולם כבר כעת החלו גזירות לביטול הנחות לנוסעי התחבורה הציבורית. ל-News1 נודע כי בתחילת החודש הופסקה מכירת הסדר נסיעה מסוג כרטיסייה וכן הסדר נסיעה שנתי לנוער, אך נוסע שקנה את ההסדר לפני ביטולו רשאי להשתמש בו עד המועד הנקוב בכרטיס.
כך לדוגמה, הופסקה מכירת כרטיסיית רכבת של 6 נסיעות המשמשת ילדים ובני נוער (50% הנחה) וזכאי הביטוח לאומי (33% הנחה) ומכירת כרטיסיית 12 נסיעות לנוסע רגיל (20% הנחה).
אולם עיקר הפגיעה בנוסעים צפויה כבר ב-1 ביולי. חודש לפני כניסת הרפורמה לתוקף.
רכבת ישראל הודיעה כי הוראת
משרד התחבורה, תופסק מיום זה מכירת כרטיסים תקופתיים מסוג "גמיש 7" ו"גמיש 30".
כרטיס נסיעה "גמיש 7 רכבתי" כולל נסיעה ללא הגבלה, בין שני יעדים נבחרים. הוא תקף למשך 7 ימים ממועד תחילת התוקף, כולל אפשרות לעלייה וירידה בתחנות הביניים, בין היעדים הנבחרים ועלותו מחושבת לפי 7.5 נסיעות בלבד.
כרטיס נסיעה "גמיש 30 רכבתי" כולל נסיעה ללא הגבלה, בין שני יעדים נבחרים. הוא תקף למשך 30 ימים ממועד תחילת התוקף, וכולל אפשרות לעלייה וירידה בתחנות הביניים, בין היעדים הנבחרים. עלותו מחושבת לפי 23 נסיעות בלבד.
האפשרות לסטודנטים לקנות הסדר נסיעה תקופתי סמסטריאלי או שנתי באמצעות
רב-קו או אמצעי תשלום מתקדם (ישומון) לא תתאפשר מיום תחילת הרפורמה, אלא מ-25 בספטמבר 2023. מתאריך זה תתאפשר למחזיקי הסדרים אלה נסיעה בכרטיס לנסיעה בודדת בהנחה של 50% המשולם באמצעות אמצעי תשלום מתקדם.
בשבוע שעבר, במהלך דיון בכנסת, חשפה מנכ"ל משרד התחבורה הרעה נוספת לנוסעים. בדיון בוועדת הכלכלה, אמרה מיכל פרנק כי אזרחים ותיקים, שכיום יכולים לשלם במזומן עבור נסיעה בתחבורה הציבורית, לא יוכלו לעשות זאת מ-1 באוגוסט, ויוכלו לתקף רק באמצעות רב-קו או ישומון סלולרי. מדובר באזרחים ותיקים בני פחות מגיל 75. ההנחיה תחול גם על מלווים לעיוורים. ביום שלישי הקרוב אמורה ועדת הכלכלה לקיים דיון מעקב בנושא הרפורמה.
במשרד התחבורה סירבו להשיב לשאלות News1 בנושא. אולם לאחר מועד פרסום הידיעה מסרו תגובה לא עניינית: "עם כניסת רפורמת התעריפים לתוקף, התשלום במזומן לנסיעה באוטובוסים יופסק לחלוטין, במטרה להגביר את ביטחון הנהגים והנוסעים".